De multiplayermappen van Battlefield 3
Vorige maand stelde we jullie de Battlefield 3-modes. Dit weekend gaf DICE, na lang wachten, de negen mappen van de multiplayer vrij en gaf hierbij wat uitleg rond de gedachtegang achter de mappen. De compactere mappen worden afgewisseld met immense slagvelden, waarbij zowel infanterie als voertuigen hun nut hebben.
Operation Firestorm
Werknaam: Oilfields
DICE interne benaming: MP012
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Oorlogsvoering in de woestijn
Fictie: De Verenigde Staten en Rusland voeren een grootschalig offensief uit om Irans grootste olie te beheersen. Het gebied innemen zorgt voor totale controle van de sector en diens belangrijke faciliteiten.
De gedachtegang achter het ontwerp: Een van de grootste en meest voertuigvriendelijke mappen uit de selectie. Operation Firestorm neemt de klassieke Battlefieldgameplay en breidt die uit tot in het extreme. Wanneer je start met puzzelen, kom je tot dezelfde grootte als drie maal Atacama Deserts - een van de grote mappen uit Battlefield Bad Company 2. Bovendien is het allemaal speelbaar gebied. Het is een open gebied waarin je brandende olievelden opmerkt in de ene richting en een helder blauwe hemel in de andere. Bouwplaatsen hechten het gebied samen en brengen interessante schuilmogelijkheden voor de infanterie. Zo kunnen ze voertuigen markeren of die gewoon uitschakelen met mortieren of een RPG.
Operation Mètro
Werknaam: Metro
DICE interne benaming: MP015
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Infanteriegebaseerde strijd in een metro
Fictie: Hevige gevechten worden verwacht wanneer de Amerikaanse troepen doorstoten om het financiële district in het centrum van Parijs te veroveren. De eerste doelwitten zijn het Russische luchtafweergeschut dat gepositioneerd werd in Chardonnay park.
De gedachtegang achter het ontwerp: Operation Mètro klinkt ons allemaal bekend in de oren dankzij de open bèta en zo was het ook speelbaar op E3. Het is een perfecte illustratie dat DICE de spelers wil meenemen op een avontuur, vooral in de mode Rush. Je kan opmerken dat Operation Mètro bijna uit drie verschillende maps bestaat. Je start in een weelderig park, verplaatst je naar de donkere tunnels van de metro en eindigt in de straten van Parijs.
Tehran Highway
DICE interne benaming: MP003
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Infanteriestrijd in nauwe straten
Fictie: Een slagveld voor de controle van de toegangswegens nabij Teheran. De Amerikaanse strijdkracht voorziet een nachtelijke opmars vanaf de heuvels, terwijl de Russen verdedigingspunten opstelden langs de belangrijke toegangswegen.
De gedachtegang achter het ontwerp: Een van de inspiraties voor de map was een foto van de nachtelijke hemel van Teheran en die vormt nu het uitzicht voor de map. Je start bovenop de heuvel en vecht jezelf een weg naar de stad. Deze atmosferische nachtelijke map, waarbij raketten de hemel oplichten, balanceert tussen de focus op infanterie en voertuigen. Je start in een iets opener speelveld waar voertuigen nog de ruimte krijgen, maar naarmate je vordert op de map worden de straten nauwer en ligt de focus op infanterie.
Damavand Peak
Werknaam: Basejump
DICE interne benaming: MP013
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Vechten op winterse bergen
Fictie: Een hoekig berggebied speelt een belangrijke rol in de beslissing of het Russische leger of de Amerikaanse troepen succesvol zullen zijn in het uitvoeren van operaties in deze sector. De sector is vooral de plaats van enkele belangrijke radarinstallaties.
De gedachtegang achter het ontwerp: Damavand Peak is opgebouwd rond het idee dat spelers kunnen basejumpen en kenmerkt het meest extreme hoogteverschil ooit in een Battlefieldmap. Aanvallers, in de mode Rush en Squad Rush, starten bovenop de bergrichel, boven een mijnfaciliteit. De enige weg naar en in de vallei is door de 500m diepe sprong te wagen. Hoe verder de aanvallers zich bevinden op de map, te meer voertuigen ze ter beschikking krijgen. De map beschikt ook over een grote tunnelsectie in de zijde van de berg.
Grand Bazaar
Werknaam: Bazaar
DICE interne benaming: MP001
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Krappe stedelijke gevechten
Fictie: De strijd voor het centrum van Teheran bereikt zijn tweede week, ook al had men slechts een paar dagen strijd verwacht.
De gedachtegang achter het ontwerp: Het idee was om een zeer stedelijke gebied te ontwikkelen, te midden van de stad Teheran. Je start het gevecht in nauwe straten en stegen waar je meteen aan de slag kan met de vernietigingsmogelijkheden van de engine. Grand Bazaar is een klassieke map waarbij beide zijden dezelfde layout krijgen. Het is een map waar vooral wapens op korte afstand dodelijk zijn, waardoor de shotgun hier zijn taak zal uitvoeren.
Caspian Border
Werknaam: Forest
DICE interne benaming: MP007
Ondersteuning modes: Allemaal
Samenvatting: Voertuigen strijd in een open vallei
Fictie: Een Russische verkenningsmacht heeft een kamp opgesteld aan de zijde van Turkmenistan, vlakbij de Iraanse grens en drukt zo verder om het sterk verdedigde grenspunt over te nemen.
De gedachtegang achter het ontwerp: De bedoeling achter deze map was om de klassieke strijd met voertuigen, die we kennen van Battefield, terug te brengen en voor een afwisseling te zorgen tussen al die gebouwen en steden. De grenscontrole deelt de map op in twee delen en werd ingevoerd om de omgeving en gameplay te breken. Caspian Border is een keuze wanneer je op zoek gaat naar een volledige ervaring qua voertuigen, aangezien beide basissen zich op grote afstand van elkaar bevinden. Zo goed als elk type voertuig is hier aanwezig.
Seine Crossing
Werknaam: Paris
DICE interne benaming: MP011
Samenvatting: Strijd tussen infanterie en voertuigen in het hartje van Parijs
Fictie: De Amerikaanse invasie van het door Russen bezette Parijs is in volle gang. Het luxegebied in het 7e district van Parijs wordt het slagveld.
Noshahr Canals
Werknaam: Canal
DICE interne benaming: MP017
Samenvatting: Mix tussen voertuigen en infanterie in een industrieel gebied
Fictie: De Amerikaanse mariniers lanceren een aanval op de grote haven nabij de Noshahr-kanalen aan de kust van Iran. De strategisch belangrijke haven laat toe om grote schepen te laden en te lossen.
De gedachtegang achter het ontwerp: Na al die stedelijke en landelijke gebieden was er tijd voor iets industriëler. Zo worden de Noshahr-kanalen omgetoverd tot een industriële haven met een mix aan infanterie, landelijke voertuigen en boten. De aanvallers, in de mode Rush, starten op een vliegdekschip en kunnen de kust bereiken met boten en helikopters. Alle basissen krijgen een industriële tint, maar bezitten elk een verschillende stijl, waaronder een treindepot , een droogdok of een luchthaven. Wanneer we de andere mappen vergelijken, is deze meer geschikt voor infanteriegevechten.
Kharg Island
Werknaam: Kharg
DICE interne benaming: MP018
Samenvatting: Aanval met amfibievoertuigen
Fictie: Kharg Island is Irans grootste exportlocatie voor olie. Indien de Amerikaanse strijdmacht het eiland kan controleren, zetten ze de Russen klem met toegang tot deze oliereserves.
De gedachtegang achter het ontwerp: Kharg Island is de tweede map die over boten beschikt. Thematisch is het een voorstelling van een aanval op Kharg Island, een industrieel eiland niet ver van de Iraanse kust, in de Perzische Golf. De map legt meer focus op voertuigen door zijn langere afstanden tussen de vlaggen dan bijvoorbeeld Noshahr Canals. In de mode Rush start de aanval op de goed verdedigde kustlijn van het eiland waar een doorbraak voor verdere aanvallen op het langere en open eiland zorgt .
De complete lijst met de level designer:
- Caspian Border / Level Designer: Diego Jimenez
- Damavand Peak / Level Designer: Niklas Åstrand
- Grand Bazaar / Level Designer: Niklas Åstrand
-
Kharg Island / Level Designer: Inge Jøran Holberg
-
Noshahar Canals / Level Designer: Niklas Åstrand
-
Operation Firestorm / Level Designer: Inge Jøran Holberg
-
Operation Métro / Level Designer: Inge Jøran Holberg
-
Seine Crossing / Level Designer: Diego Jimenez
-
Tehran Highway / Level Designer: Niklas Åstrand