Een geschiedenis: 10 jaar Luigi's Mansion
Doorgaans is het Mario die de hoofdrol voor zijn rekening neemt, maar 10 jaar geleden is dat uitzonderlijk eens anders geweest. Toen gingen we immers aan de slag als zijn broer, Luigi, in Luigi's Mansion. Het spel verscheen voor het eerst in Japan op 14 september 2001 als launch game voor de Nintendo GameCube en zou enkele maanden later ook de VS en uiteindelijk ook Europa aandoen. Luigi's Mansion is lang niet de grootste game die we in ons collectief geheugen meedragen, maar iedereen die het spel heeft gespeeld, heeft er toch mooie herinneringen aan, wat toont dat ook die kleinere pareltjes ertoe doen. Reden genoeg voor 4Gamers om eens terug te blikken.
Luigi mocht zich eens gelukkig prijzen, want hij had via een of andere wedstrijd een landhuis gewonnen. Dat hij nooit zelf heeft deelgenomen aan die wedstrijd, dat was blijkbaar een te verwaarlozen detail. Al snel bracht hij zijn broer, Mario, op de hoogte en besloten ze in het landhuis af te spraken om het heuglijke nieuws te vieren. Mario was al vroeger dan Luigi ter plaatse, maar eens die laatste ook aangekomen was, was Mario nergens meer te bespeuren. Wel bleek het landhuis vol te zitten met spoken, geesten en ander gespuis. Voor één keer was het aan Luigi zelf om de held uit te hangen en met de nodige daver op het lijf begon hij zijn zoektocht naar Mario, want dat is natuurlijk wat broers voor elkaar doen.
In het landhuis ontmoette Luigi ook Professor E. Gadd, een ietwat geschifte geleerde van klein formaat die zich bezighoudt met geesten. Het landhuis vormt dan ook het ideale studieterrein en Luigi is de perfecte handlanger. De professor voorziet Luigi van twee hulpmiddelen, namelijk de Poltergust 3000 en de Game Boy Horror. De Poltergust 3000 is een soort opgevoerde stofzuiger die sterk doet denken aan de Proton packs uit de Ghostbuster-films. De functie is ook nagenoeg dezelfde, want met het toestel ben je in staat om spoken op te zuigen. Eerst moest je ze echter zien te "spotten" door er met je zaklamp op te schijnen. De Game Boy Horror dan weer was een communicatiemiddel waarmee je contact kon houden met Professor E. Gadd. Ook diende het als map en waarschuwde het je voor de nabijheid van Boo's.
De gameplay van Luigi's Mansion was in wezen simpel en bescheiden, maar daarom niet minder leuk. Het landhuis had verschillende verdiepingen en een hoop kamers, die aan het begin lang niet allemaal toegankelijk waren. Nagenoeg elke kamer is aanvankelijk donker en voorzien van enkele spoken. Wanneer je ze allemaal kan vangen, gaat het licht aan en komt een kist tevoorschijn. Hierin kon dan gewoon geld zitten, een van de element medallions (die je nodig hebt om specifieke spoken te kunnen vangen) of een sleutel voor een tot dan toe verzegelde kamer. Regelmatig moesten ook eindbazen overwonnen worden, zoals bijvoorbeeld een grote spookbaby die je maar al te graag plat mepte met zijn rammelaar.
Luigi's Mansion is zoals gezegd een simpele en bescheiden game, maar dat maakt ook deels zijn kracht uit. Het simpele mechanisme van spoken opzuigen werkte erg goed en van de ene naar de andere kamer huppelen was gewoon erg leuk, zeker omdat er ook een hoop verborgen zaken te ontdekken vielen, al was een simpele ronde met de stofzuiger door heel de kamer vaak al genoeg om het meeste te ontdekken. Dit alles in combinatie met leuke deuntjes en vooral ook de puike vormgeving, die een mooi contrast neerzette tussen de kleurrijke spoken en de vaak donkere omgevingen, maakt dat Luigi's Mansion vast en zeker nog mooie herinneringen oproept bij al wie het spel destijds heeft gespeeld.
Eigenlijk is het vreemd dat we tien jaar hebben moeten wachten op de officiële aankondiging van Luigi's Mansion 2. De reeks lijkt bijvoorbeeld perfect te passen op Wii, maar over een Wii-versie is nooit iets naar buiten gekomen. De redenen hiervoor zijn onduidelijk. Wilde Nintendo zich opnieuw vooral focussen op Mario als hoofdrolspeler? Was het originele Luigi's Mansion een financiële tegenvaller? Waren er problemen met de ontwikkelaar? Wie zal het zeggen, maar het is een feit dat enkele maanden voor de officiële onthulling op E3 al geruchten begonnen op te duiken over een vervolg op de Nintendo 3DS. Op de E3-beurs van dit jaar was het dan inderdaad eindelijk zo ver: Luigi's Mansion 2 werd onthuld.
Het vervolg zou qua gameplay dicht aanleunen bij het origineel, wat uiteraard niet meteen kwaad kan. Er zijn echter ook enkele verschillen. Zo word je nu door Professor E. Gadd naar verschillende landhuizen gestuurd om daar spoken te vangen. Opnieuw moet je verschillende kamers ondersteboven keren, muntjes verzamelen, spoken vangen en sleutels verkrijgen om nieuwe kamers te openen. Nintendo heeft voorts al laten weten dat in Luigi's Mansion 2 meer puzzels zullen zitten, wat voor wat meer afwisseling moet zorgen. Ook de manier waarop spoken worden gevangen, verandert lichtjes, maar niet veel. Inmiddels is de Poltergust 3000 trouwens geëvolueerd naar een Poltergust 5000, dus dat belooft. Het spreekt voorts voor zich dat de game gebruik zal maken van wat de 3DS te bieden heeft: touch, 3D, gyroscope, accelerometer en meer.
Een specifieke releasedatum voor Luigi's Mansion is er nog niet, maar de game wordt ergens in 2012 verwacht. Wees er dan maar zeker van dat 4Gamers zijn zaklamp over de game zal laten schijnen. Tot dan stellen we het met vooral goede herinneringen aan het origineel van tien jaar geleden. Gelukkige verjaardag!