Het grote 4Gamers ABC - Deel 2: DEF
Als je nu pas echt in de gameswereld duikelt, dan heten we je welkom. Het kan soms moeilijk zijn om te zien waar je nu moet beginnen en wat je moet kennen om een volleerd gamer te zijn. Vorig jaar gaven we jullie al de termen van de gamesindustrie in een notendop mee. Nu gaan we daar weer mee aan de slag, alleen gaan we het over specifieke bekende games, ontwikkelaars, consoles en dergelijke hebben. Uiteraard vallen er heel wat zaken uit de boot als je een kort overzichtje wil geven, maar als je zelf bepaalde zaken toegevoegd wil zien worden, aarzel dan niet om in de comments je eigen ABC-toevoeging objectief neer te pennen. De nieuwbakken gamer zal je dankbaar zijn.
DIABLO
Diablo, wat het Spaanse woord is voor “Duivel”, is een role playing game dat zich afspeelt in de fictieve wereld ‘Khandarus’. Als een eenzame held moest je de nodige queestes afwerken om het land te verlossen van de Duivel zelf. De game werd ontwikkeld door Blizzard North en in 1996 uitgegeven. De game werd direct een hit doordat de game eenvoudig te spelen was en er is een groots gevoel van verzamelen aan de game gebonden.
Bij het starten van het spel begin je als een van verschillende klassen, waaronder Warrior, Rogue en Mage. De game wordt vanuit een bovenperspectief gespeeld en kan quasi volledig met de muis bestuurd worden. De volledige game bezit dynamische combat, zodat je dus constant bezig bent met aanvallen, ontwijken en verkennen in de game. Mocht je ook over internet beschikken, dan kun je met gemak online gaan en met vrienden of anderen samen spelen, zodat je er niet alleen voor staat als je bij de hellepoort terecht komt.
Na Diablo en één expansion (die trouwens door Sierra On-Line ontwikkeld werd), kwam er nog een tweede deel (+expansion) dat meer klassen en verbeteringen bood, zowel on- als offline. De laatste jaren is Blizzard aan een derde deel beginnen werken en met wat geluk kunnen we deze algauw op onze computer installeren. Diablo III zal trouwens voor het eerst volledig in 3D gemaakt worden en zal vernieuwingen zien zoals een in-game veilinghuis, een verbeterd questsysteem. Ook skill runes zullen aan de game toegevoegd worden om verschillende aanvallen te verbeteren of aan te passen. Let wel, een constante online verbinding zal vereist zijn om deze game te spelen.
DOOM
Bekijk bovenstaande titel en je denkt al direct dat het niet veel goeds kan betekenen. Wel, dan heb je het mis. Doom was namelijk een van de games die het FPS-genre liet geboren worden. Het spel werd ontwikkeld door id Software, waar onder meer legendarische ontwikkelaar John Carmack gehuisvest is. De game kwam in 1993 uit, wat betekent dat velen van ons nog zelf in de kinderschoentjes of misschien zelfs de baarmoeder zaten. Naast 3D-graphics introduceerde deze shooter ook netwerk multiplayer gameplay, zodat spelers het spel samen konden spelen via co-op of het tegen elkaar konden opnemen via Deathmatch.
Door de jaren heen zijn er niet alleen sequels, maar ook spin-offs en remakes van Doom gemaakt. Zo werden Doom I en Doom II naar de Game Boy Advance geport en kreeg ook de Nintendo 64 zijn eigen Doom (64). Naast de games kwamen er ook vier boeken en een strip van de franchise op de markt, waar herkenbare plaatsen uit de games in voor kwamen. Ook het witte doek kreeg zijn portie Doom, maar de film werd helaas maar matig ontvangen door de fans. Momenteel is id Software begonnen aan Doom 4, maar we zullen nog bang moeten afwachten vooraleer we weten welke monsters we in deze game zullen tegenkomen.
DONKEY KONG
Een van Nintendo’s oudste mascottes is niet alleen Mario, maar ook Donkey Kong. Deze vlijtige aap kwam al in 1981 in een arcade game voor. Donkey Kong werd ontwikkeld door Shigeru Miyamoto omdat Nintendo een game wou maken die wat met de stripreeks Popeye vergeleken kon worden, vreemd genoeg. De aap had een meisje genaamd Pauline ontvoerd en het was aan Jump Man (later hernoemd naar Mario) om de dame te redden. Donkey Kong smeet tal van objecten naar het mannetje en door wel getimede jumps moest hij dichter bij de aap zien te geraken.
Het was pas bij Donkey Kong Country voor de N64 dat Nintendo een achtergrondverhaal voor de aap uitvond. Donkey Kong Island ontstond samen met enkele personages zoals Diddy Kong en King K. Rool. De game werd een prachtige platformer en door de populariteit begon Donkey Kong ook op te dagen in andere games zoals Mario Kart 64 en Super Smash Bros. Vorig jaar kwam de laatste hitgame van Donkey Kong uit voor de Wii, genaamd Donkey Kong Country Returns. Nintendo zorgde tevens voor een patent op de uitdrukking ‘Its on like Donkey Kong’, omdat deze vaak met de franchise gebruikt wordt.
DRAGON QUEST
Als je in Japan verblijft en je vraagt eender welke gamer om een RPG, dan zullen die niet direct Final Fantasy noemen, maar Dragon Quest. De reeks, die tot 2005 als Dragon Warrior door het leven ging in Amerika, is al sinds 1986 onder de RPG’s te vinden. Iedere Dragon Quest uit de belangrijkste serie games draait rond een held die het land moet redden van het kwaad. De held wordt vaak bijgestaan door bondgenoten en combat speelt zich beurtelings af, waardoor je de kans krijgt om je aanvallen voor te bereiden of je te verdedigen op wat komen zal.
Naast de hoofdreeks kwamen er ook spin-offs genaamd Dragon Quest Monsters en Mystery Dungeon. In de eerste van de twee reeksen stond het inlijven van monsters centraal, en laat dat net die monsters zijn die je anders een kopje (of kopjes) kleiner moet maken. De tweede reeks stelt meer het verkennen centraal om zo je eigen shop te kunnen runnen. Algauw zullen de gamers hier aan de slag kunnen met Dragon Quest Monsters: Joker 2, welke in oktober voor Nintendo DS verschijnt.
Dat de reeks al heel oud is, valt te zien aan al de remakes die de reeks reeds meegekregen heeft. De games zijn al meermaals hermaakt voor verschillende platformen, maar de laatste tijd zijn de meeste terug te vinden op de Wii via WiiWare of de Nintendo DS. Dragon Quest X is de laatst aangekondigde game in de reeks en wordt voor de Wii en Wii U ontwikkeld. De game zal voor het eerst voornamelijk online play tegemoet komen en zal wederom een jobsysteem bevatten. Verder zal ook de 3DS kunnen gebruikt worden voor bepaalde functies, al is Square Enix daar nog vrij stil rond.
DUKE NUKEM
De man der mannen onder de gamehelden. Degene die voor niets zal wijken, zelfs niet als zijn kauwgom op is. Ik heb het natuurlijk over de enige echte Duke Nukem. De meeste gamers kennen hem wel, maar hebben wellicht nog maar zelden tot nooit met hem mogen spelen. Deze protagonist kreeg zijn debuut in 1991 en werd ontwikkeld door 3D Realms. De game was samen met Commander Keen en Wolfenstein een van de games die de shooter aan wal zette. Het was echter Duke Nukem 3D die de reeks volledig deed exploderen door zijn coolness factor en het waren enkele sappige puntjes die deze game zo populair maakte.
Duke Nukem moest het niet alleen opnemen tegen aliens, maar de game had ook grof taalgebruik, pornografische en vulgaire scènes die Duke de man maakte onder de gamehelden. De kerel heeft ook van die fenomenale quotes die tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden. Denk maar aan ‘Come get some!’, ‘It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all outta gum.’ en ‘Eat shit and die.’ Later verschenen er ook spin-offs op PlayStation en N64. De laatste spin-off verscheen zelfs dit jaar nog op de Nintendo DS met de naam ‘Duke Nukem: Critical Mass’.
Na Duke Nukem 3D wou ontwikkelaar 3D Realms een nog betere Duke maken, maar dat is volledig verkeerd uitgelopen. De ontwikkeling begon in 1996, maar de game kreeg steeds een latere release date mee vanwege problemen of het veranderen van engine. In 2001 wou 3D Realms enkel nog zeggen ‘When its done’ als het op release aankwam. Helaas ging het slechter en slechter met de makers en in mei 2009 viel dan ook het doek voor 3D Realms en leek het over en out voor de King. Gelukkig voor ons nam Gearbox Software de rechten voor de game in 2010 op zichzelf en nu, één jaar later, ligt Duke Nukem Forever eindelijk in de rekken te pronken. Gearbox Software heeft recentelijk ook vermeld dat ze nog willen verder werken aan de franchise, waardoor we in de toekomst wellicht nog meer Duke mogen verwachten. Groovy!
ELECTRONIC ARTS
Een naam die zeker niet mag ontbreken in dit lijstje en een mooie opening voor de E is Electronic Arts. Deze oorspronkelijk kleine gamesuitgever uit Redwood Shores, California, maakte zijn debuut in 1982 en is sindsdien niet meer weg te denken uit het gaminglandschap. Bijna 20 jaar later is EA uitgegroeid tot een multinational die over heel de wereld diverse studio’s en bedrijven bezit die zich bezig houden met het uigeven en maken van games. Van het oorspronkelijk drie man sterke bedrijfje met een kapitaal van 200.000 dollar uit de zak van stichter Trip Hawkins blijft dus niet veel over: ondertussen telt EA meer dan 8000 werknemers wereldwijd, met een jaarlijkse omzet van om en bij de 700 miljoen euro.
Een greep uit de vele bekende reeksen waar EA verantwoordelijk voor is of mee zijn naam onder mocht zetten: Need for Speed, Command & Conquer, Medal of Honor, The Sims, Mass Effect, Crysis, Dragon Age en om in schoonheid af te sluiten: Battlefield.
ELECTRONIC ENTERTAINMENT EXPO
We blijven met grote namen gooien, want in de E-categorie mag natuurlijk ook de E3-beurs niet ontbreken. Zij die niet weten wat E3 juist is, schaam u, want het gaat hier zomaar eventjes om de grootste gamingbeurs ter wereld. Dit jaar was 4Gamers voor het eerst trots vertegenwoordigd, zoals jullie wel konden merken aan de uitgebreide verslaggeving, maar de E3-beurs bestaat natuurlijk al wat langer dan vandaag.
De Electronic Entertainment Expo, in de volksmond E3 genaamd, wordt jaarlijks georganiseerd eind mei/begin juni in het Los Angeles Convention Center en telde dit jaar bijna 50 000 bezoekers. Het is dan ook the place to be voor zowat alle grote uitgevers om hun nieuwe games en technologieën aan het publiek te tonen.
De eerste E3 werd gehouden van 11 tot 13 mei 1995. De belangrijkste namen toen (Sega, Nintendo en Sony) waren allen aanwezig en het bezoekersaantal bedroeg maar liefst 80 000 gamefans, waarmee de eerste E3 meteen een van de grootste beurzen ooit werd.
Ondertussen is de populariteit van de E3-beurs alleen maar gegroeid en is het een Nirvana geworden voor gamers wereldwijd en in het bijzonder voor 4Gamers natuurlijk.
EVERQUEST
Voor al het WoW-geweld van de voorbije jaren was er EverQuest, een MMORPG om U tegen te zeggen die dit jaar 12 kaarsjes mocht uitblazen en ondanks zijn leeftijd nog steeds op een grote fanbase mag rekenen. EverQuest, ondertussen voorzien van een opvolger (die logischerwijs EverQuest II werd genoemd) en heel wat uitbreidingen, was het spel dat het Westen leerde MMORPG’en. Zoals het tegenwoordig de gewoonte is, betaalde je eerst voor het spel en daarna elke maand een, laten we zeggen, democratisch bedrag om online te kunnen spelen. EverQuest werd enorm populair en mogen we dus het begin van de MMORPG’s noemen zoals we die nu kennen: een immense 3D fantasy-wereld waarin spelers tegen en met elkaar kunnen spelen, magie een grote rol speelt en een heuse economie de boel draaiende houdt.
Het spel was vijf jaar op rij de meest succesvolle MMORPG in de Verenigde Staten en wist in 2006 ook een ster in de ‘Walk of Game’ te bemachtigen, een variant op Hollywoods Walk of Fame zeg maar, die zich in het Metreon-gebouw in San Fransisco bevindt.
EYETOY
Op naar de volgende en dat is ook weer geen kleintje. Met al het gedoe rond Motion Control de laatste tijd zouden we haast vergeten dat het niet echt een nieuwe technologie is. Jaren voordat er nog maar sprake was van Kinect, Move en zelfs de Wii, beleefden we al enorm veel plezier aan Sony’s EyeToy. Al in 1999 ontstonden de plannen voor EyeToy, een kleine webcamachtige camera die de bewegingen van de speler volgde en die interpreteerde als handelingen. Met andere woorden: als je even met je hand zwaaide naar de camera is dat hetzelfde als een knopje van de controller indrukken. De vergelijking met Kinect is dus snel gemaakt, maar de kwaliteit van camera en console was uiteraard net iets minder.
Ondanks de vroege start duurde het nog tot 2003 voor we met EyeToy en het bijgeleverde EyeToy: Play aan de slag konden. Specifieke EyeToy-titels waren beperkt, maar vele spellen kregen een extra toevoeging als je wat rare bewegingen begon te maken voor het kleine cameraatje.
Naast ingame features kon je met de EyeToy ook je gezicht inscannen en een 3D-model van je hoofd laten maken, dat vervolgens in sommige games kon worden gebruikt. Best indrukwekkende technologie zou je dan denken, ware het niet dat Sony lang niet de eerste was om zulke ideeën te realiseren. Voordien was er namelijk al sprake van de Game Boy Camera voor de Game Boy en de DreamEye voor de Dreamcast.
EyeToy kende nooit echt een grote doorbraak en bleef wat zweven tussen gimmick en een effectieve toevoeging aan de gameplay, een vergelijkbaar probleem dat de vele motion control-technologieën vandaag de dag ook ondergaan.
Met je armen zwaaien om een raam proper te krijgen of mini-ninja’s van je lijf te houden is natuurlijk leuk maar of dit effectief een toevoeging aan je game-ervaring vormt, is nog maar de vraag. Hopelijk is voor de huidige devices een betere toekomst weggelegd.
THE ELDER SCROLLS
Om het E-rijtje mooi af te sluiten, hebben we nog een klepper van formaat in petto. The Elder Scrolls zou bij menig gamer heel wat belletjes moeten doen rinkelen, zeker nu de belangstelling weer ontzettend groot is met Skyrim voor de deur. Het oorspronkelijke The Elder Scrolls: Arena verscheen in 1994 en was bedoeld als een soort Arena simulatie. Al snel groeide het spel echter uit tot een volwaardige RPG en steunde op het “be who you want to be and do what you want to do”-principe, dat altijd sterk merkbaar is gebleven doorheen de reeks.
De meest gekende delen van de hand van Bethesda Softworks zijn ongetwijfeld het oorspronkelijke Arena, Daggerfall, Morrowind en Oblivion. Geen haar op ons hoofd twijfelt er echter aan dat Skyrim weldra dit rijtje zal vervoegen.
Even ter verduidelijking: de Elder Scrolls zelf zijn profetieën die enkel kunnen gelezen worden door krachtige mystici. De rest laten we aan jullie over, er is nog tijd genoeg om enkele delen door te spelen voor Skyrim in jullie gretige handen terecht komt.
FINAL FANTASY
Dan zijn we toegekomen aan de F, de laatste letter voor deze special. Die zetten we dan meteen ook sterk in met Final Fantasy, Square Enix’ paradepaardje. De Final Fantasy-reeks bestaat al sinds gaming nog in zijn kinderschoenen stond en zette enkele mijlpalen neer die we graag voor jullie even bovenhalen.
De eerste delen verschenen enkel voor console (destijds de NES en SNES van Nintendo) en Game Boy, maar vanaf deel VII maakte Final Fantasy zijn entree op pc en Sony’s PlayStation. “De eerst indruk telt” moet het toenmalige SquareSoft gedacht hebben, want hun eerste spel op pc was meteen een schot in de roos. Ze slaagden erin om tot dan ongeziene graphics op het scherm te toveren, die tot vandaag de dag nog menig gamer dagenlang kunnen bezighouden (een gemiddelde playthrough van FFVII neemt gerust een honderdtal uren in beslag).
Het grafische aspect van de Final Fantasy-games werd meteen ook hun handelsmerk. Final Fantasy VII verscheen in 1997 en sindsdien ging het alleen maar bergop met de grafische toverpracht die ze uit de gamedozen van toen wisten te persen. Een ongekend hoogtepunt is ongetwijfeld de film die op vraag van de fans verscheen als vervolg op het legendarische deel: Advent Children. Volledig uit CGI-beelden bestaande, kon Advent Children zich nog jarenlang meten met de graphics die we op onze schermen zagen verschijnen.
Hoewel de verhaallijn steeds anders is en de delen niet per se op elkaar volgen, kan je toch een zekere rode draad doorheen de games vinden. Zo staat respect voor de natuur en de ondergang van de mens door hebzucht en industrialisatie meestal centraal en ook de steampunk setting en over-the-top kapsels van de hoofdpersonages is een must.
Hoe de toekomst voor Square Enix er nu uitziet, is een raadsel: Final Fantasy XIII en XIV wisten de verwachtingen niet in te lossen en het is afwachten of XIII-II daar iets aan kan veranderen. De reeks kan echter rekenen op een grote hoeveelheid aan fans die hoe dan ook zitten uit te kijken naar elk nieuw deel, zoals bijvoorbeeld het intrigerende Final Fantasy Versus XIII.
FIFA
Nog een sterke reeks die al heel wat jaartjes meegaat is FIFA, wel 18 jaar om precies te zijn. Fifa was de eerste voetbalgame die een officiële licentie van de FIFA (Fédération Internationale de Football Association) in handen kreeg en werd daarmee een geduchte concurrent van de reeds bestaande voetbalgames. Pro Evolution Soccer is zowat de enige die nog het vermelden waard is, en de tweestrijd tussen deze twee voetbalgiganten is dan ook groot.
Naar gewoonte verschijnt er ieder jaar een nieuw deel in de reeks waarin naast de nieuwe transfertabel enkele verbeteringen en/of toevoegingen worden toegepast. Ondertussen is FIFA op zowat elk platform beschikbaar, tot de mobiele toestellen toe, en het ziet er naar uit dat er nog heel wat water naar de zee zal vloeien voor deze veteraan zijn laatste kaarsje uitblaast. De nieuwste versie (logischerwijs FIFA 12 gedoopt) zal bovendien over een nieuwe Player Impact Engine beschikken die veel goeds belooft.
FALLOUT
F lijkt wel de letter van de legendarische reeksen, want ook Fallout mag natuurlijk niet ontbreken. Fallout houdt het midden tussen een shooter en een RPG, met een lichte nadruk op het laatste. Zoals de titel al doet vermoeden, speelt het spel zich af in een post-apocalyptische wereld, waar je na jaren in een ondergrondse bunker te hebben doorgebracht, in terechtkomt. De eerste twee games (Fallout 1 & 2) werden ontwikkeld door Black Isle Studios en werden gespeeld vanuit een isometrisch standpunt à la Diablo. De daaropvolgende spinoffs en vervolgen werden door verschillende studio’s ontwikkeld, maar naar verluidt hebben vele ex-Black Isle-medewerkers meegewerkt aan het laatste deel, Fallout: New Vegas. Fallout 3 was de eerste game in de reeks die een volledige, laadvrije 3D-wereld voorzag en werd erg positief ontvangen. New Vegas moet volgens de makers gezien worden als een toevoeging aan de reeks, niet als een direct vervolg op Fallout 3.
Ondertussen liggen de rechten van Fallout bij Bethesda Softworks, die plannen zouden hebben om een Fallout Online te maken, maar in een gerechtelijk gevecht verwikkeld zijn met Interplay, de vorige eigenaars. Voorlopig staat een release gepland voor 2012 maar het wordt afwachten wat hiervan terechtkomt.
F-ZERO
In het 4Gamers-alfabet is ook plaats voor een ‘gouwe ouwe’ en dat is in deze categorie F-Zero. Waarschijnlijk wat minder bekend bij het jongere publiek, maar razend populair bij de oude garde, wist deze futuristische racegame zich een plaatsje te veroveren tussen de beste racegames allertijden. De F staat hier trouwens ook meteen voor Falcon, Captain Falcon meerbepaald, een van de gekende hoofdpersonages uit de reeks.
F-Zero was een van de eerste games die een pseudo-3D-effect op het scherm wist te toveren, en dan spreken we over de SNES-console, ondertussen zo’n dikke 20 jaar geleden. Met zijn snelle gameplay en nostalgische graphics weet F-Zero ook nu nog vele game developers en gamers in de ban te houden. Zo wordt de originele F-Zero nog steeds als een van de beste futuristische racegames ooit genoemd.
Het duurde enkele jaren voor een vervolg verscheen, maar nadien volgden de titels elkaar snel op, met een bijna jaarlijkse release. De laatste titel in de reeks, Climax, verscheen in 2004 en sindsdien is er geen nieuws bekend over een mogelijk vervolg. Wel werden F-Zero en F-Zero X opnieuw gereleased in de Virtual Console-sectie van de Wii Shop.
FABLE
Nog een reeks waar telkens veel rond te doen is geweest, is Fable. Peter Molyneux is een naam die bij menig gamer de tanden doet knarsen, en de Fable-franchise heeft daar heel wat mee te maken. De oorspronkelijke Fable, die enkel voor de oude Xbox verscheen, beloofde een ongeziene game te worden, met een realtime weersysteem, een dynamische omgeving en heel wat revolutionaire interactie met zowel de omgeving als de npc’s die Albion bevolkten. Ook zou de keuze tussen goed en kwaad een grote rol spelen en het verhaal en de omgeving mee beïnvloeden. Molyneux moest echter al snel op zijn woorden terugkomen, want heel wat van die beloofde extra functionaliteit werd geschrapt waardoor Fable (onterecht) vaak slecht werd ontvangen. Je kan er namelijk niet omheen: Fable was meer dan een degelijke game en met de release op pc (Fable: The Lost Chapters) zeker een RPG om te onthouden. Fable ging dan ook meer dan twee miljoen keer over de toonbank in de twee jaar na de release in 2004.
Drie jaar later was het tijd voor een opvolger in de vorm van Fable II en nog eens twee jaar later was het weer zover, toen verscheen Fable III. De verhaallijn veranderde telkens, en het hoofdpersonage kreeg steeds meer macht en invloed in de denkbeeldige wereld, maar de keuze tussen goed en kwaad bleef centraal staan. De games werden telkens erg kritisch ontvangen en ongetwijfeld hadden Molyneux' straffe uitspraken bij het voorstellen van de games daar iets mee te maken. De meningen over de kwaliteit van de games zijn dan ook erg verdeeld. Fable is meer toegankelijk geworden voor nieuwe fans van de reeks, maar dat lijkt de oude garde alleen maar bitterder te maken. Het is afwachten of de volgende telg in de reeks de situatie doet omslaan of alleen maar erger maakt.
Geschreven door Rastaman2302 en Vancha