REVIEW | Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT op pc
Ontwikkelaar Nixxes Software heeft het tegenwoordig druk, want na een pc-port van Horizon: Forbidden West is het nu enkele maanden later de beurt aan Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT om naar pc te brengen.
De pc-port brengt enkele specifieke features met zich mee voor het platform, waaronder ondersteuning voor ultrawide monitorer, maar ook de super ultrawides en zelfs triple monitors met 48:9. Ondergetekende heeft slechts een 27" 1440p schermpje, dus veel kunnen we hier niet over kwijt. Grafische settings werden toegevoegd wat je meer mogelijkheden geeft om de performance te finetunen naar iets wat perfect is voor jouw systeem. De framerate is ook niet gelimiteerd, dus de sky is de limit.
Grafisch ziet het er dan uiteindelijk ook prachtig uit met bruisende kleuren en een gedetailleerde wereld. Dit merk je ook wel in de performance die iets zwaarder doorweegt in specs dan bijvoorbeeld Horizon. Niettemin konden we de game wel perfect draaien zonder enige vorm van frame generation, maar het is een optie voor mensen die wat framerate tekort komen. We moeten wel toegeven dat je de leeftijd merkt van de game, want hoewel alles er heel goed uitziet, zie je van dichtbij toch ook dat de titel al enkele jaren oud is. Textures zijn iets minder gedetailleerd en iets vlakker.
We merken ook op dat de camera niet echt vloeiend is en een klein beetje stutter heeft. Merkbaar is het niet bij gewoon spelen, maar als je bijvoorbeeld stil staat en de camera rondom je draait, merk je het op. Verder merkten we ook wel wat andere rare glitches op, waaronder onze drinkbus die begon te glitchen met ons hoofdpersonage en rare bewegingen maakte. Echt gamebrekende issues hebben we niet gevonden.
Wat wel een gamebrekend probleem was, is onlangs opgelost met een hotfix, zijnde het probleem dat de stand off niet altijd werkten. Zo kregen we de mogelijkheid om de knop in te drukken, maar werd de input niet geregistreerd, waardoor we de stand off verloren. Dit is nu wel opgelost in een hotfix en zou minder vaak moeten voorkomen.
Verder heeft de game op pc ook ondersteuning voor de PlayStation DualSense controller, met adaptive triggers en haptic feedback. Je kan natuurlijk ook kiezen om de game met muis en toetsenbord te spelen. Ghost of Tsushima met de native taal is natuurlijk geweldig om je nog meer in te leven in deze wonderlijke wereld. De voice acting is voor ons perfect, maar de lip sync is toch nog altijd niet 100%. Dit was al een probleem met de consoleversie en blijkbaar zou dit nu beter zijn op pc, omdat de cinematics in real time worden gerenderd op pc, maar toch vonden wij dat de lip sync out of sync was met de gesproken taal.
Als laatste biedt de titel je ook enkele upscaling technieken aan van AMD, Intel en NVIDIA, zijnde respectievelijk AMD FSR 3, Intel XeSS en NVIDIA DLSS 3. Mensen met een NVIDIA grafische kaart kunnen ook genieten van NVIDIA Reflex en NVIDIA DLAA. Personen met een 40xx kaart van NVIDIA kunnen ook nog eens opteren om frame generation aan te zetten. Bij DLAA ondervonden we wel dat er iets meer ruis zat op de image en we zijn dan ook eerder fan van DLSS op quality mode.
Het laatste puntje is dat je voor de online component, de Legend mode, je PSN ID moet linken om te kunnen spelen. Men probeert je dit ook te laten doen voor de campaign door je twee bonussen te schenken, maar dat is niet verplicht.
Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT is een uitstekende port naar pc. Je merkt wel de ouderdom van de game, maar niettemin ziet het er nog steeds fenomenaal uit en speelt het echt vloeiend met de hogere framerate. Her en der hadden we wel wat probleempjes zoals de lip sync die niet 100% is, maar de ontwikkelaar is bezig om de grootste problemen aan te pakken. Zo kregen we al een hotfix voor de stand off issue.
Keek er naar uit, ziet er nog goed uit, maar buiten de main story zijn de zijmissies echt wel saai, telkens hetzelfde zoek die, dat of volg deze tracks, paar enemies, enz.. had er meer van verwacht.
Spel is ook veel te donker met hdr, zonder reshade ziet ge snachts en zeker in gebouwen geen kloten.
Geplaatst op 2024-06-06 10:24:10, bewerkt op 2024-06-06 10:26:22