10 Paramount IP's waar PlayStation een game van kan maken
Sony zou een poging ondernemen om Paramount over te nemen. Een overname die vooral in de tv- en filmwereld heel wat teweeg zal brengen, maar die ook mogelijkheden schept voor PlayStation om aan games te werken gebaseerd op IP’s van Paramount. Hier alvast onze top 10.
Mission: Impossible
Spionagegames hebben altijd succes. Kijk maar naar de immense aantrekkingskracht van Metal Gear Solid, dus waarom geen game rond Mission: Impossible? Een stealthgame met hier en daar flinke stukken actie en immense set pieces, waarin jij als Ethan Hunt speelt. We denken aan Metal Gear Solid x Uncharted.
Star Trek
Er zijn een oneindig aantal games die je uit het universum van Star Trek kan halen. Een verhalende game in de stijl van Telltale, een soort Starfield waarbij je verschillende planeten ontdekt, een strategy game met ruimtegevechten, een klassieke action-RPG en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien zijn er ook heel wat verschillende reeksen binnen Star Trek waar inspiratie kan gehaald worden. Succes gegarandeerd.
The Godfather
We hebben ooit al een game gehad rond The Godfather, die bovendien een stuk beter is dan je misschien zou denken, maar met de vooruitgang van de technologie zouden die games nu nog diepgaander kunnen zijn. Een volledige trilogie, die in grote lijnen het verhaal van de films brengt. Wij zijn helemaal mee.
A Quiet Place
Een survivalgame waarin geluid uitermate belangrijk is. We kunnen niet zeggen dat we het al ooit gezien hebben. Probeer te overleven in de wildernis, maar kijk uit, want elk geluid dat je maakt kan het laatste zijn. Neem moeilijke beslissingen om andere mensen stil te houden en leer leven met de gevolgen. A Quiet Place als game kan je psychologisch mogelijk helemaal kraken. Overigens wordt er al aan een Quiet Place game gewerkt, maar niet door Sony.
Top Gun
De ietwat oudere gamer herinnert zich ongetwijfeld nog Afterburner. Een vrij eenvoudige game waarin je vrijwel enkel dog fights met je straaljager moest uitvoeren. Dat kan ook perfect in een game rond Top Gun. Niet te veel diepgang, maar gewoon een goede aerial combat game, dat is alles wat we vragen.
Beverly Hills Cop
Misdaden oplossen met een flinke dosis humor en actie, daar zou Beverly Hills Cop als game rond draaien. We denken aan een point-and-click adventure in de stijl van Monkey Island of Grim Fandango, waarin je misdaden moet oplossen, maar altijd met een kwinkslag.
SpongeBob SquarePants
Paramount is ook eigenaar van Nickelodeon en dus ook van SpongeBob SquarePants. Er zijn al een aantal verschillende games gemaakt rond de gele spons, maar wat als we nu Insomniac Games eens loslaten op SpongeBob en zijn vrienden? Wij zien het al helemaal voor ons.
Shutter Island
Shutter Island is al een hersenbreker als film en als game kan het dat helemaal worden. Een psychologische horrorgame, met puzzelelementen, waarin je eigenlijk nooit helemaal zeker weet wat er aan de hand is en je ook op het einde nog met vragen blijft zitten. Een soort Silent Hill als het ware.
The Warriors
Klopt, er is al een fantastische game gemaakt rond The Warriors, maar is er nu echt iemand die hier geen moderne versie van wil? Net als bij het origineel mag dat een stevige brawler zijn, waar jij met je bende de top moet zien te bereiken. Op kleinere schaal kan het dan weer een sidescrolling beat ‘m up zijn, zoals Streets of Rage. Zolang die fantastische sfeer uit de film maar weer naar voor komt. Can you dig it?
Zoolander
Een complete over-the-top game, waarin jij speelt als het nieuwe opkomende talent dat Zoolander van zijn troon wil stoten als het beste mannelijke model in de wereld. Absurditeit die van het scherm spat, uitdagingen die echt nergens over gaan, de ene al meer hilarisch dan de andere. Misschien maken we er wel helemaal een party game van, waarin jij en je vrienden samen strijden voor de titel van "world’s greatest model."
Er zijn natuurlijk nog een pak meer films en series waarrond Sony zou kunnen werken om games te maken, maar dit zijn de titels waar ons oog momenteel op viel. Deel jullie suggesties gerust in de comments.
Bij Star Trek een PRG? 😅 Denk dat het RPG moet zijn.
Anyway sommige zijn idd wel leuke bevindingen bij andere mijn twijfels maar ben benieuwd als het ooit zover komt wat ze ervan gaan bakken!
Geplaatst op 2024-04-21 16:21:17, bewerkt op 2024-04-22 13:35:39
aangepast :)
Geplaatst op 2024-04-22 09:50:56
Ok sony krijgt dus de rechten over deze franchises als het paramount koopt?
Geplaatst op 2024-04-21 17:49:50
Als de licenties voor games effectief bij hun ligt (Ã la Warner Bros), yes.
*Ergens logisch, maar kijk wat voor een kluwen IP's kunnen zijn met Marvel-Xmen-Spiderman bv
Tolkien's werk
(Dune?)
Geplaatst op 2024-04-23 11:16:31
Aka top 10 worst idea's.
Geplaatst op 2024-04-22 10:03:39
Wat is er mis met The Godfather games? :p Die waren zalig imho.
Geplaatst op 2024-04-22 19:48:45, bewerkt op 2024-04-22 19:48:57
Ik bedoel nu deze tijd als nieuwe games. Godfather en Warriors waren idd goed op PS2. Maar ik zie deze IP's nu de dag van vandaag echt niet slagen als game, like 80% van die games zie ik nooit te slagen en zijn gewoon echt rare IP's om een game van te maken xD
Geplaatst op 2024-04-23 08:10:21
Gho, het moeten AAA-zaken zijn.
Hoe klinkt een side-scroll brawler voor The Warriors bv? Ã la Mother Russia Bleeds, Turtles in Time, etc...
Een RTS voor The Godfather, zoals Empire of Sin of etc...?
Though een deftige GTA-concurrent mag, maarja zal zo'n (zware) investering teruggewonnen worden?
Arcade Dogfighter voor Top Gun? 🙂
Shutter Island and Quit Place
=>
Quantic Dreams,
Supermassive Games, Telltale Games, of Skybound
Geplaatst op 2024-04-23 11:22:14
Klinken allemaal als games die ook kunnen gemaakt worden zonder die IP en geen meerwaarde hebben buiten naambekendheid.
Een recent voorbeeld: Prince of Persia: Lost Crown
Die game had compleet anders kunnen heten en voor de rest identiek blijven. Dit zou niks veranderd hebben aan het spel, er is hier gewoon gekeken naar a) Mensen willen al lang iets nieuw zien van PoP en b) Metroidvania's zijn precies wel populair, dus waarom dat niet gewoon samen voegen zodat we het hopelijk makkelijker verkocht krijgen.
Hetzelfde geld voor echt alles wat je nu op noemt.
Wat zou de IP van The Warriors effectief bijdragen aan dat genre game? Dat spel gaat sowieso vallen of staan met de gameplay en de IP gaat daar weinig aan doen net zoals bij PoP de naam ook niet de gewenste cijfers heeft getoverd.
Die RTS, je wil dus gewoon een nieuwe Empire of Sin met een Godfather skin? Again wat is de bijdrage van die IP buiten naambekendheid om iets hopelijk beter verkocht te krijgen.
Games maken met bekende IP's just for the sake om die IP te kunnen gebruiken is gewoon vaak bad. Er is veel meer vrijheid wanneer je gewoon de tijd neemt iets van 0 te starten. Kost meer moeite, tijd en geld sure... maar zijn veelal leukere en interessantere projecten if done right. Der is een reden waarom zo IP games 9 op de 10 flopten en nog steeds ondermaats scoren. Ze hopen altijd net iets te vaak gewoon te banken op de naam en verliezen details en afwerking uit het oog.
Geplaatst op 2024-04-23 13:24:50
Soms is naambekendheid ook gewoon iets goeds... Plus "wat zou het IP van The Warriors bijdragen?" Sorry, maar dat is een oude film en een oude game die veel mensen mogelijks zelfs niet kennen. De sfeer en het verhaal van The Warriors zou echt wel een bijdrage hebben aan een game.
Geplaatst op 2024-04-24 09:39:25
Alsof die sfeer en setting uniek is aan "the warriors", en als de naambekendheid er dan niet zou zijn, kan je het dus noemen wat je wil en maakt het nog minder uit, dus ik snap uw punt nog veel minder.
Geplaatst op 2024-04-24 09:45:51, bewerkt op 2024-04-24 09:47:15
Voor een deel gaat het wel naambekendheid zijn, dus dat heeft z'n impact. En het is niet uniek, maar wel goed gedaan. Ik snap niet waarom je zo fanatiek tegen tie-in games bent aan het argumenteren eigenlijk :D
Heel je betoog stoelt op 'je kan daar ook gewoon een andere naam op plakken'. Maar als er al iets heel goeds gedaan is, waarom zou je daar dan niet mee kunnen werken?
Geplaatst op 2024-04-24 11:35:06, bewerkt op 2024-04-24 11:35:54
Omdat heel vaak games dan gaan teren op die naam.
Een goed voorbeeld vind ik persoonlijk ( en er gaan er zeggen dat dat niet waar is ) is Hogwarts Legacy. Dat is echt een schoolvoorbeeld van snel tevreden zijn en teren op een naam en fans. Ik ga niet zeggen dat het een slecht spel is, maar het moet heel veel hebben van "oh waaw kijk" en "Jeej eindelijk een HP game!!" terwijl het vaak een heel repetitief spel is met weinig diepgang op sommige vlakken.
Wat je dan krijgt is een mediocre game dat goed scoort bij fans van de IP gewoon vanwege da naam en ja dat werkt en is leuk voor hun. Maar als je niks met die IP hebt dan is dat echt niet zo een memorabele game. Ben ik daar 100% tegen, gho neen, maar ik zie dan liever een game dat misschien het zelfde concept heeft of iets soortgelijk doet maar dan zijn eigen identiteit heeft. Bij zo projecten MOET er echt meer op details gelet worden of het spel flopt.
Tis niet dat ik echt tegen zo IP games ben, maar het is vaak een formule voor meer luie development dus ik ben er geen fan van. Die avatar game net hetzelfde... Gewoon alles inzetten op een mooie wereld te maken die fans kennen, maar als game zelf echt een slap en saai gameplay loopken. Als het genoeg verkoopt is het voor de makers goed genoeg ofc, want daar draait het om voor hun, maar ik persoonlijk als gamer zie dit liever niet of zo min mogelijk.
Gewoon een persoonlijke mening en ervaring met games gebaseerd op externe IP's.
Geplaatst op 2024-04-24 12:05:29
Als je me een The Warriors game voorstelt,
verwacht ik me idd wel degelijk aan een Streets of Rage/Final Fight brawler dystopische setting
en niet direct een GTA/Driver game (no cars) [ik ga je niet in het belachelijke trekken met vergelijkingen als golf of kart games]
Maja, puur cynisch elke niet game-IP omzetten in game-vorm puur omwille van de "naam" is zo gebeurd (in de jaren '80/'90 [excl. Battle Royal])
Maar zoals @YoniVL aanhaalt, de naam kan een breder publiek aantrekken voor (ander) medium (dat ze onbekend zijn).
IMO kan een ondergewaardeerd genre (soms) terug van wat hernieuwde (extra) aandacht genieten, van bredere/ruimere/grotere publiek
Geplaatst op 2024-04-30 17:58:43