SPECIAL | Vier nieuwe ID@Xbox games
Onlangs kregen we de kans om een aantal games die deel uitmaken van ID@Xbox van naderbij te bekijken. Vier indiegames die ook meteen op Xbox Game Pass zullen verschijnen en die bovendien allemaal vrij verschillend van elkaar zijn. Vier games ook die je zeker in de gaten moet houden.
Nightscape
Nighscape is een game van Mezan Studios en brengt je naar het Midden-Oosten in een tijd waarin navigeren via de sterren nog heel belangrijk was. Alle sterren zijn echter van de hemel verdwenen en de nacht is dus donkerder dan ooit.
Gelukkig is er nog Layla, die samen met ‘The Goat Kid’, een soort wijze geest die je bijstaat, op zoek gaat naar de sterren om ze terug aan de hemel te krijgen. Telkens ze een volledig sterrenbeeld terug op zijn plek heeft, krijgt ze ook een kracht die ze kan gebruiken om puzzels op te lossen. Daarbij kan ze bijvoorbeeld sterke winden oproepen of het laten regenen.
Op vlak van gameplay is Nightscape een puzzelgame met hier en daar wat actie, waarbij je vijanden moet verslaan met je pijl en boog.
Botany Manor
Botany Manor van Balloon Studios is een puzzelgame die zich afspeelt in 1890 in het Engelse Somerset. Je kruipt in de huid van Arabella Greene, een botanist op rust die in haar huis zich bezighoudt met het kweken van planten, om zo haar boek Forgotten Flora te vervolledigen.
Het doel van de game is om verschillende aanwijzingen bij elkaar te zoeken, om zo op de juiste manier een plant te laten groeien. Botany Manor lijkt daarbij niet meteen de moeilijkste game te worden, maar wel eentje dat bijzonder rustgevend is.
Dat zet zich ook door in de kleurrijke graphics en de soundtrack die je de hele tijd op de achtergrond hoort. Wie Botany Manor wil spelen die kan vanaf 9 april zijn groene vingers het werk laten doen.
Jump Ship
Jump Ship is een game van Keepsake Games, die wordt omschreven als een mission based co-op spaceship adventure. Je kan de game met maximaal vier personen spelen en het doel is om van planeet naar planeet te reizen om missies tot een goed einde te brengen.
Daarbij kan je zelf kiezen welke taak je op je neemt. Je kan er voor kiezen om een eenvoudige supply run te doen, maar je kan ook de strijd aangaan met piraten, al heb je dan natuurlijk wel de kans dat alles misloopt.
Op vlak van gameplay draait Jump Ship niet enkel rond je schip. Dat moet je natuurlijk onderhouden en upgraden, en met tijd en stond zal je ook betrokken geraken in een gevecht met andere schepen, maar op planeten wordt Jump Ship een co-op FPS.
Still Wakes the Deep
Still Wakes the Deep wordt ontwikkeld door The Chinese Room, dat je al kent van Dear Esther en Everybody’s Gone to the Rapture. Met Still Wakes the Deep brengen ze ons naar een boorplatform voor de kust van Schotland in de jaren ’70. Wanneer dat wordt aangevallen door één of andere vreemde entiteit, moet jij er alles aan doen om te ontsnappen.
In de game beschik je niet over wapens of andere snufjes om de monsters te verslaan. Je zal dus je brein moeten laten werken om te overleven en volgens de makers zal je doorheen het spel ook meer dan eens het loodje leggen. Is dat zo niet je ding, dan kan je altijd kiezen voor de Story Mode, waarin je gemakkelijker kan overleven.
The Chinese Room kiest ditmaal dus duidelijk voor meer horror ten opzichte van een aantal van de bekendere titels die het eerder maakte en op basis van de beelden die we te zien kregen, slagen ze daar alvast goed in.