DIT IS BELGISCH | Springen maar in sU and the Quest for Meaning
Tijdens GameForce werden er, met ondersteuning van het VAF, FLEGA en games.brussels, een aantal Belgische games voorgesteld. Omdat we weten dat jullie niet allemaal naar GameForce zijn kunnen komen, nemen we ze op 4Gamers nog even onder de loep. Ditmaal speelden we sU and the Quest for Meaning van Guillaume Bouckaert.
sU and the Quest for Meaning is zoals je kan lezen een project van een enkele ontwikkelaar en is een endless platformer met een kleine twist. De basis van de game is heel eenvoudig. Je springt van platform naar platform terwijl je de items die verschijnen probeert op te rapen. Telkens je wegspring van een platform verdwijnt dat en komt er een ander in de plaats.
Het doel is dan ook om de platformen te managen, terwijl je dus heen en weer springt. Wat daarbij opvalt is dat de controls in de build die wij konden spelen (en die nog niet klaar is). Het heen-en-weer springen gaat dan ook bijzonder vlot en doe je razendsnel wanneer je het in de vingers hebt.
sU and the Quest for Meaning toont al snel dat het ongelooflijk verslavend kan zijn. Als je sterft begin je immers gewoon opnieuw en je kan het niet laten om steeds maar weer opnieuw je topscore te verbeteren. Omdat de speelsessies ook vrij kort zijn, is dat ook perfect mogelijk.
Wie de game bekijkt, die denkt misschien dat het perfect zou zijn voor mobiele toestellen, maar vanwege de ongelooflijk strakke besturing kwamen we zelf al snel terug van dat idee. sU and the Quest for Meaning moet je echt wel met een controller spelen.
Ook opvallend is de vrij eenvoudige, maar toch aantrekkelijke grafische stijl, die je niet afleidt tijdens het spelen, maar ook weer niet zo saai is dat hij volledig verdwijnt.
Naast het platformen heeft sU and the Quest for Meaning nog een extra laag. Daarbij moet je de betekenis ontdekken achter de verschillende symbolen die je in de game vindt, om zo een unieke taal te ontrafelen. We gaan niet te veel verklappen, maar het zorgt er wel voor dat je naast het platformen je hersenen nog eens aan het werk mag zetten om die puzzels op te lossen. De game gebruikt trouwens voor de rest geen tekst, dus het is aan de speler zelf om alles uit te dokteren om zo verder te komen in de game.
Naast ontwikkelaar is Guillaume Bouckaert trouwens ook een van de drijvende krachten achter games.brussels, de Brusselse videogamevereniging. Daarbij probeert hij vooral een community te bouwen, om zo beginnende en meer ervaren ontwikkelaars samen te brengen, om zo de Brusselse, en de Belgische gamesindustrie bij uitbreiding, te laten groeien. Games.brussels organiseert zo onder andere Brotaru, waarbij ontwikkelaars in een ongedwongen sfeer kunnen samenkomen om hun games te tonen en is er in hartje Brussel een co-working ruimte waar meerdere studio’s aan hun games werken.
sU and the Quest for Meaning is een verslavende platformer met een kleine twist, die dankzij de korte speelsessies en de strakke controls er voor zorgt dat het moeilijk wordt om de controller neer te leggen. Voeg daar nog een laagje puzzels aan toe en je krijgt een game die je zeker en vast eens moet spelen.