DIT IS BELGISCH | Big Shots laat je knallen in VR
Tijdens GameForce werden er, met ondersteuning van het VAF, FLEGA en games.brussels een aantal Belgische games voorgesteld. Omdat we weten dat jullie niet allemaal naar GameForce zijn kunnen komen, nemen we ze op 4Gamers nog even onder de loep. Vandaag zetten we een VR-bril op ons hoofd voor Big Shots van AlterEyes.
Big Shots werd met grote overtuiging ‘Indie Game of the Show’ op GameForce en dus gingen we toch wel met grote verwachtingen richting Hasselt, waar ontwikkelaar AlterEyes gevestigd is.
Eerst even kort een kleine blik op de ontwikkeling van Big Shots, die toch wel een vrij vreemd verloop heeft gehad. Meestal start een game bij een idee, waarna wordt gekeken hoe alles met gameplay enzovoort kan werken. Big Shots is echter begonnen bij een idee rond het bewegen in VR.
Wie al eens wat in VR heeft gespeeld, die weet dat je vaak beweegt via teleporteren of via snap turns. Die systemen zijn ingevoerd omdat vrij bewegen bij heel wat mensen voor misselijkheid zorgt. Het jammere is echter dat het er ook voor zorgt je een beetje uit de wereld wordt getrokken.
Bij het zoeken naar een alternatief kwam AlterEyes op een vrij elegante oplossing: drag rotation. In Big Shots kan je met je analoge sticks nog steeds vooruit en achteruit bewegen en strafen van links naar rechts. Om je om te keren moet je gebruik maken van drag rotation, waarbij je als het ware de omgeving vastgrijpt en opzij sleept.
Het klinkt misschien vreemd en niet intuïtief, maar we moeten toegeven dat het in Big Shots wonderwel werkte. Nadat we enkele minuten moesten wennen aan deze manier van bewegen, moeten we toegeven dat we hier echt een toekomst in zien voor andere games ook. Het voelt in ieder geval een pak aangenamer dan de snap turns en het geeft je bovendien een stuk meer controle.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk is dat het ons op geen enkel moment een gevoel van misselijkheid gaf. We zijn daar zelf niet heel gevoelig aan, maar merken normaal gezien wel altijd dat we toch een beetje ongemakkelijk worden van VR. Zelfs na een flinke speelsessie was dat hier totaal niet het geval.
Big Shots werd dus gebouwd op die drag rotation, maar is zeker en vast geen veredelde tech demo. Het is een amusante roguelite mech shooter die je ook in co-op kan spelen. De game plaatst je in een mech en dropt je dan in een missie die je tot een goed einde moet brengen. Sterf je, dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
Je verdient gelukkig wel currency die je in de shop kan inzetten om permanente upgrades te kopen, zodat ook minder getalenteerde spelers voortgang kunnen maken. Denk daarbij aan meer health of betere wapens.
Ook tijdens een missie kan je tijdelijke upgrades krijgen, die je worden voorgeschoteld na elke wave binnen een missie. Dan krijg je drie opties waaruit je moet kiezen, waarna er weer een aantal vijanden op je afgestuurd worden.
Aanvallen kan je met twee verschillende guns, eentje aan elke arm, maar het is zeker niet zo dat je gewoon telkens met twee wapens voluit kan schieten. Om te beginnen heeft elk wapen een heat-meter en kunnen ze dus oververhitten. Daarnaast moet je ook je mech nog wat managen. Om te springen moet je bijvoorbeeld een hendel tussen je benen omhoog trekken, wat wil zeggen dat je een van je wapens tijdelijk moet lossen. Je kan ook een superaanval uitvoeren, maar daarvoor moet je rechts van je een canister grijpen, die op de juiste plek droppen en vervolgens op de knop drukken om de aanval te starten.
Het doel van AlterEyes is hier dan ook om je echt het gevoel te geven dat je echt een mech aan het besturen bent en op hectische momenten kan dat misschien wel voor een beetje paniek zorgen, maar wie zijn mech echter onder controle heeft kan vijanden op die manier van alle kanten aanvallen.
Zowel alleen als in co-op hebben we ons echt geamuseerd tijdens onze eerste test met Big Shots. De controls werken vlot, maar vragen toch voldoende input om je echt het gevoel te geven met een mech aan de slag te zijn, terwijl de nieuwe manier van beweging er voor zorgt dat de kans op misselijkheid een pak kleiner wordt.
Big Shots verschijnt begin volgend jaar op Meta Quest, Pico VR, PS VR 2 en Steam.