SPECIAL | Destiny 2: Season of the Deep maakt water
Het intussen zevende jaar van Destiny 2 is in februari uit de startblokken gesukkeld met 'Lightfall'. Zoals je al kon lezen in de eerdere review, was ‘Lightfall’ op veel vlakken geen hoogvlieger. Vooral het verhaal van de uitbreiding en het bijhorende seizoen voelden aan als filler, een zoethoudertje terwijl Bungie naarstig voort sleutelt aan ‘The Final Shape’.
Een nieuw seizoen, een nieuwe kans? Met ‘Season of the Deep’ wil Bungie het spreekwoordelijke schip keren. Op papier biedt het nieuwe seizoen ook heel wat content: een nieuwe Dungeon, een terugkerende bestemming, enkele nieuwe activiteitstypes en nieuwe loot. En kan uiteraard niet ontbreken in het nautische thema: we gaan vissen. Hoewel The Witness een piramidevormig gat in The Traveler heeft geboord, hebben de Guardians daar blijkbaar de tijd nog voor.
Wanneer het seizoen begint, verschijnt de maan Titan opeens terug aan het Destiny-firmament. Die locatie was al sinds eind 2020 ontoegankelijk, bij de launch van 'Beyond Light'. Verwacht je echter niet aan een nieuwe patrouillleruimte: buiten de seizoensmissies- en activiteiten wordt Titan jammer genoeg niet benut. We zien wel een volledig nieuwe kant van deze maan: we duiken namelijk de dieptes van de methaanzee in, op zoek naar loot en antwoorden.
De nieuwe endgame-activiteit dit seizoen is een dungeon: een kleinere raid met maar drie spelers. 'Ghosts of the Deep' neemt ons mee de titulaire dieperik in. Daar wacht een legioen aan Lucent Hive ons op, een vijandentype dat sinds de ‘Witch Queen’-uitbreiding vorig jaar wat links was blijven liggen. Daarnaast leren we ook meer over de Hive-godheden. Oryx en Savathûn kennen we uiteraard al, maar nu maken we ook kennis met Xivu Arath, de oorlogsgodin die als enige lid van het pantheon nog niet op onze slachtbank terecht is gekomen. De dungeon zit goed in elkaar, met mooie setpieces en pittige bossfights. Het Exotic wapen dat je kan verdienen is ook heerlijk om mee te schieten, maar zit jammer genoeg verstopt achter een frustrerende laag RNG. Je krijgt één kans per personage, per week. Wanneer je eenmaal het wapen hebt, ben je de dungeon waarschijnlijk al helemaal beu.
Naast de Dungeon, zijn er ook enkele nieuwe seizoensgebonden activiteiten. In ‘Salvage’-missies ga je met vijf andere spelers op zoek naar technologieën en andere hebbedingen die kunnen helpen in de strijd tegen de Witness. In ‘Deep Dive’-missies duik je in een team van drie opnieuw de dieptes van Titan in. Bungie heeft met deze activiteit iets nieuws geprobeerd, door enkele roguelike-elementen te introduceren. Doorheen de verschillende niveaus kan je verborgen elementen activeren. Die zorgen voor extra uitdagingen (en extra loot, als je overleeft). De ontwikkelaar maakt dit echter op geen enkele in-game manier duidelijk voor de gemiddelde speler, waardoor de meesten niet op de hoogte zijn van deze mechanic. Vind je toch een fireteam dat alle niveau's van een Deep Dive wil te lijf gaan, dan is de loot op het einde van de duik meestal niet de moeite waard.
Het verhaal toonde initieel wat potentieel, met de terugkeer van een locatie en een vertrouwd gezicht. De weken erna gebeurde er echter te weinig om je als speler geboeid te houden. Deze week trakteerde Bungie dan op een filmpje dat de hele Destiny-mythos herkadert. Maar dat is info die we eigenlijk al in 'Lightfall' hadden moeten krijgen. Erger nog, wanneer 'The Final Shape' volgend jaar uitkomt, verdwijnt alle content van dit seizoen terug in de dieptes. Spelers die het volledige verhaal willen, zijn er dus opnieuw aan voor de moeite. Bungie's gebrek aan respect voor de legacy content in Destiny 2 blijft een van de grootste mysteries van de hele gamingindustrie.
Naast het roguelike-experiment in de 'Deep Dives', probeert Bungie nog enkele nieuwe dingen in 'Season of the Deep'. Voor de eerste keer wordt dit seizoen de ‘Power Cap’ van je personage niet verhoogd, waardoor je niet opnieuw moet grinden om aan de moeilijkere activiteiten deel te nemen. Dat valt enkel maar toe te juichen: minder grind is altijd een goed idee. Bij ‘Destiny 2’ legt dit echter wel een intrinsiek probleem bloot. Wat doe je namelijk in een loot grind-game, wanneer de grind wegvalt? Momenteel kan de fantastische basisgameplay het schip nog rechthouden, maar het is duidelijk dat er voor Bungie nog werk aan de winkel is. Als 'The Final Shape' geen nieuwe wind in de zeilen kan steken, zou het zo maar eens kunnen dat het hele 'Destiny 2'-schip begint te zinken. De recente serverproblemen, die ervoor zorgen dat de game wekelijks te pas en te onpas offline gaat, zijn alvast geen goed voorteken.
De prijs van de Season Pass is sinds dit seizoen verhoogd, maar de aanwezige content doet weinig om die prijsstijging te verantwoorden. Erger nog, om de nieuwe dungeon te spelen heb je een afzonderlijke 'Dungeon Pass' nodig, tenzij je de Lightfall Deluxe Editie in huis hebt gehaald. Het is nodeloos verwarrend en klantonvriendelijk, vooral voor nieuwe spelers.
‘Season of the Deep’ biedt enkele leuke toevoegingen, maar doet te weinig om ‘Destiny 2’ uit z’n slump te halen. Fanatieke Guardians zullen ongetwijfeld nog plezier halen uit de nieuwe activiteiten, maar zelfs voor hen is de glans er snel vanaf.