OPINIE | Ubisoft, is alles oké?
Wie de gamingwereld een beetje volgt, die zal al lang gemerkt hebben dat niet alles op wieltjes loopt bij de Franse ontwikkelaar en uitgever Ubisoft. Een greep uit het recente nieuws dat op 4Gamers rond Ubisoft en diens games is verschenen vertelt een verhaal van een bedrijf met een flinke identiteitscrisis.
- Chief Creative Officer na één jaar alweer weg bij Ubisoft
- "Tencent wil grootste aandeelhouder van Ubisoft worden"
- Ondanks geruchten is Ubisoft stellig: "ondersteuning Roller Champions niet stopgezet"
- Ubisoft annuleert vier games, waaronder Splinter Cell VR en Ghost Recon Frontline
- Ubisoft CEO Yves Guillemot verdient vrijwillig 300.000 euro minder
- "Oprichters Ubisoft willen vijandelijke overname afwenden"
- Roller Champions van Ubisoft verschijnt wat later
- Call of Duty-achtige shooter van Ubisoft is niet langer een Tom Clancy game
- Ubisoft trekt stekker uit battle-royale shooter Hyper Scape
- Na 15 jaar verlaat Skull & Bones co-director Ubisoft
- Avatar: Frontiers of Pandora uitgesteld
- Skull and Bones wéér uitgesteld, deze keer tot in 2023
- Beyond Good & Evil 2 steekt Duke Nukem Forever voorbij als game die het langst in ontwikkeling is
En dat zijn dan nog maar de artikels uit 2022 ... De problemen bij Ubisoft gaan ondertussen al enkele jaren terug en vandaag werd met het zoveelste uitstel van Skull and Bones en het nieuws dat maar liefst drie niet aangekondigde games zijn geannuleerd opnieuw een triest hoofdstuk geschreven in de trage teloorgang van het bedrijf van de familie Guillemot.
Vandaar dat we het toch even moeten vragen: Ubisoft, is alles oké? Je zou het immers bijna vergeten, maar enkele jaren geleden was Ubisoft de uitgever die door heel wat mensen als de volgende in het rijtje werd gezet na de Big Three: Nintendo, PlayStation en Xbox. Assassin’s Creed beleefde hoogdagen met de Ezio-trilogie, Black Flag en zelfs nog Origins en Odyssey. Far Cry scheerde hoge toppen en zelfs Ghost Recon, The Division en Watch Dogs waren gerespecteerde IP’s. Niet dat al die games een immens succes waren, maar toch ... Ondertussen hadden ze nog franchises als Rayman, Splinter Cell, Prince of Persia, The Crew, Beyond Good & Evil en meer op de plank liggen. Met Just Dance werd de casual markt dan weer flink in de greep gehouden en een game als Valiant Heart toonde dat Ubisoft ook de "kleinere game" onder de knie had.
"Na de hoogdagen was er zowaar sprake van Ubisoft-moeheid."
Wie al die titels op een rijtje ziet staan zou denken dat het bijna niet mis kan lopen met Ubisoft, maar enkele jaren geleden is er toch ergens iets geknakt. Bij Ubisoft, maar ook bij het publiek. De welbekende "Ubisoft-formule" werd steeds minder gesmaakt en Ubisoft zelf slaagt er maar niet in om zich er van los te trekken. Groter en meer was vaak de oplossing die werd gekozen, terwijl gamers net het omgekeerde wilden. Na de hoogdagen was er zowaar sprake van Ubisoft-moeheid. Assassin's Creed Valhalla is daarvan ongetwijfeld het beste voorbeeld.
Maar goed, dat kan gebeuren. Een koerswijziging dringt zich wel vaker op bij gamebedrijven, Ubisoft kon daar niet van gespaard blijven. En het is niet dat ze het niet geprobeerd hebben. Het succes van Rainbow Six Siege bracht hen er toe een aantal live-service games uit te brengen, maar zowel Hyperscape – wie herinnert zich die nog? – en Roller Champions werden een flop.
Dan maar een paar grote namen uit de kast halen? Een remake van Prince of Persia bijvoorbeeld! Om ook die kort voor release, en na heel wat kritiek, ook weer uit te stellen. Sindsdien is het angstvallig stil geworden rond de game.
Tom Clancy is ook altijd een goede gok voor Ubisoft, maar de F2P shooter XDefiant moest al snel het label Tom Clancy laten vallen en van de nieuwe Splinter Cell game krijgen we ook maar met mondjesmaat iets te zien.
Mee liften op het succes van een grote film? Nope, ook dat lukt niet. Avatar: The Way of Water (de film dus) werd dan wel fors uitgesteld, toch slaagde Ubisoft er niet in om de eigen Avatar-game binnen dezelfde periode uit te brengen. Gelukkig staan er nog een paar films op de planning. Wie weet lukt het volgende keer wel ...
"Dringend tijd voor Ubisoft om zich te herpakken, want de aasgieren cirkelen al heel lang rond."
Het grootste mysterie bij Ubisoft is echter misschien wel Beyond Good & Evil 2. De eerste game dateert al van 2003 en al in TWEEDUIZENDENACHT vertelde Michel Ancel – toen nog de grote man achter de reeks, maar ondertussen ook al vertrokken bij Ubisoft – dat de game al een jaar in pre-productie was. Dat wil zeggen dat er ondertussen al meer dan 15 jaar gewerkt wordt aan die game. Vijftien jaar ... Om dat even in de juiste context de zetten: in 2007 verscheen de PS3. Ondertussen zitten we al enkele jaren aan de PS5. Het is bijna ongeloofwaardig hoe lang er zogezegd al aan die game wordt gewerkt.
Als wij dus moeten antwoorden op de vraag of alles oké is met Ubisoft, dan is het antwoord momenteel toch echt wel een duidelijke "nee, nope, nu-uh, echt niet hoor". Het is dan ook dringend tijd voor Ubisoft om zich te herpakken, want de aasgieren cirkelen al heel lang rond. Een Tencent bijvoorbeeld wil maar wat graag Ubisoft in handen krijgen en met de tikken die het aandeel nu krijgt, gokken we dat ook andere bedrijven – Microsoft, Sony, Embracer – verlekkerd naar Ubisoft kijken. 2023 wordt op dat vlak toch een beetje do-or-die voor Ubisoft. Geraken ze dit jaar niet uit het immense dal dat ze voor zichzelf hebben gecreëerd, dan zou het ons niet verbazen mocht er in 2024 voor het eerst sinds de oprichting geen Guillemot meer aan het hoofd van het bedrijf staan. En hoewel we momenteel niet het allerbeste Ubisoft te zien krijgen, zouden we dat ergens toch jammer vinden.
En voor Assassin's Creed gaan ze ook naar een live service model en voor Far Cry mogelijk ook.
Ze lijken ook gewoon te blijven kiezen voor dingen die gedoemd zijn om te mislukken.
Geplaatst op 2023-01-12 12:33:57
Inderdaad. Beetje problemen met “read the room”.
Geplaatst op 2023-01-12 12:37:25
De passie lijkt er niet meer in te zitten. Vroeger wilde Ubisoft goeie games maken, nu willen ze enkel nog money money money, quantiteit over kwaliteit. Gooi daar eens wat managers buiten ofzo 😉
Geplaatst op 2023-01-12 14:33:08
En nu de aandelen toch laag staan kunnen ze op een aandeelhouders vergadering vrij goedkoop zeggen dat het roer om gaat. Niet meer voor de snelle copy/paste cash, maar voor het lange termijn vertrouwen met kwaliteit wat uiteindelijk ook meer geld op gaat leveren. De vraag is alleen wie daar de ballen voor heeft.
Geplaatst op 2023-01-12 21:25:53
Ik vraag me af wat aandelen nog te maken hebben met kwaliteit van spellen. Het aandeel van Konami was op twee jaar tijd toch ook verdriedubbeld? Hun laatste bekende spel hier "PES 2022/eFootball" was toch compleet gefaald? Of wat mis ik hier?
Geplaatst op 2023-01-13 09:43:33
Dat komt door die Pachinko garbage, wat al jaren hun prioriteit is :/
Geplaatst op 2023-01-13 13:46:05
Als je eerst jaren aan een stuk, voor iedere franchise dezelfde saaie (vaak geforceerde) open wereld formule met nutteloze side missions aanhoudt...
Dat blijft niet duren natuurlijk, daarbovenop nog die live service meuk die al werd aangehaald boven mijn comment.
Natuurlijk worden de devs er allicht weer de dupe van en blijven de grote vogels buiten schot.
Geplaatst op 2023-01-12 14:51:41
Ze zijn ook te snel te breed gegaan. Hierdoor hebben ze veel games die niet echt een grote fanbase hebben en dus niet genoeg geld in het laatje brengen. Dit komt mede door de crappy kwaliteit van de games en dat het veelal hetzelfde in een ander hoesje is, zoals jij zelf al aankaartte
Geplaatst op 2023-01-12 16:30:10
Idd, de populaire IP's worden basically uitgemolken tot menig gamer niet eens de tijd meer neemt om deze nog een kans te geven (myself included). Het ergste is dat de meeste van die bewuste games, veel beter zouden zijn zonder de side missions die voor die Ubi fatigue zorgen. Maak sommige van die titels iets meer lineair, tweak de gameplay en je hebt potentiële hits in huis. Niet iedere game moet 20-30 uurtjes duren denk ik dan.
Geplaatst op 2023-01-13 13:50:46
Rainbow Six Siege bleef wel leuk voor mij. En ze hadden ook nog die battle royale game gecancelled terwijl hij best wel goed bleek te zijn. Was gewoon niet goed genoeg gemarket want niemand wist er van.
Geplaatst op 2023-01-12 16:48:41
Sony is al lang te groot om nog bedrijven als dit over te nemen.
Microsoft krijgt stilaan ook problemen met overnames omdat ze ook te groot beginnen worden in de gaming industrie.
Tencent zou misschien falen omdat het ook groot is, en de EU zal niet happig zijn om een van de grootste Europese gaming bedrijven naar China te zien varen.
Embracer wordt ook wel groot, maar daar heb ik nog niets over "een te groot marktaandeel" gehoord, dus Ubisoft zou wel eens de kers op de taart kunnen worden voor Embracer, wat hun dan groot genoeg maakt om ook te moeten stoppen.
Tussen die vier is Embracer ook de meest aangename naam, die het minst negatieve veranderingen brengt aan games. Als een overname zit te komen, dan is Embracer misschien de meest waarschijnlijke, en ook mijn favoriete optie.
Geplaatst op 2023-01-12 19:30:12
Sony is mss wel groot, maar hun gamingdeel valt nog wel mee hoor.
En Embracer moet het ook allemaal nog bewijzen hoor, terwijl ik al begin te watertanden bij het idee van een Rayman van Insomniac, een Assassin's Creed/Prince of Persia van Santa Monica/Naughty Dog
Geplaatst op 2023-01-13 13:59:01
Tencent heeft minder last van die bewuste wetten dan de overige kandidaten die je noemt vanwege hun thuisbasis. Blijft IMO de slechtste keuze, want die groeien te snel en eens die teveel macht hebben, gaat dit sowieso ten koste van de Westerse games industrie.
MS gaat sowieso niets ondernemen tot wanneer (als) de Actibliz deal rond is, tenzij er achter de schermen al iets werd beklonken natuurlijk.
Sony zou volgens mij eerder de boot afhouden, met oog op de Actibliz deal die ze willen tegenhouden.
Embracer is idd een goeie keuze, maar willen die dat bedrag investeren in het geheel ipv enkele IP's? + er zijn veranderingen en opkuis nodig binnen Ubisoft. Indien zij het overnemen, moet er veel kaderpersoneel worden vervangen, waaronder Guillemot, indien niet komt het nooit meer goed met Ubi.
Geplaatst op 2023-01-13 14:00:12
Embracer neemt meestal idd studios of IPs over, als ze Ubisoft overnemen kan ik mij goed voorstellen dat ze Ubisoft zelf verwijderen, de studio's opnemen en laten werken aan diverse IPs (waaronder "dode" IPs, waarvan Ubisoft ook wel voldoende heeft).
Maar wat bij Embracer vooral interessant zou zijn, is dat we dan mogelijkheden zouden krijgen in bijzondere combinatie van Embracer studios met Ubisoft IP of omgekeerd.
Geplaatst op 2023-01-13 22:43:43
Was er ook niet dat gedoe met die NFT's? Oftewel "laten we lekker inhaken op de nieuwste hype en kijken of er mensen intrappen"
Geplaatst op 2023-01-13 17:23:37