Interview: Call of Duty: Modern Warfare 3
Op de eerste Gamescom-dag mochten we al meteen een van de meest drukbezochte gezichten van de industrie even aan de tand voelen. We spraken met Robert Bowling, community manager bij Infinity Ward en hét gezicht van Modern Warfare 3, over het volgende deel in de miljoenenfranchise waarvan de release zo goed als voor de deur staat.
Jullie relatief korte ontwikkelingscyclus van twee jaar zit er bijna op, was het moeilijk om de game op tijd af te werken?
Wij vinden eigenlijk niet dat twee jaar erg kort is, eigenlijk is dat precies wat we nodig hebben en dat we voor onszelf vooropstellen. Dat neemt niet weg dat Modern Warfare 3 een gigantisch spel is geworden en dat zoiets heel veel tijd vraagt van een groot team toegewijde mensen. Deze keer voorzien we niet alleen een singleplayer, Spec Ops en multiplayer, maar ook een helemaal nieuwe Spec Ops Survival modus. Er was dus heel wat te doen, maar we zitten mooi op schema.
Infinity Ward wisselt nog steeds af met Treyarch bij de ontwikkeling van Call of Duty games. Is het een doel op zich om jullie eigen identiteit te behouden door bijvoorbeeld geen Zombie modus op te nemen in Modern Warfare 3, of nemen jullie ook graag goede ideeën over van de concullega’s?
Beide, eigenlijk. Als ontwikkelaar heb je natuurlijk je eigen visie en filosofie op gamedesign, wat blijkt uit het feit dat onze games er helemaal anders uitzien dan de Treyarch-games. Beiden zijn erg goed, maar evolueren eigenlijk een beetje in hun eigen richting. Als franchise houden we natuurlijk rekening met feedback op elke game, waardoor we bijvoorbeeld ook Theater Mode gaan integreren in Modern Warfare 3.
Niks is dus off limits, maar zoals je terecht opmerkt gaan we de Zombie Mode van Treyarch niet kopiëren. Dat is deel van hun stijl, die ze trouwens erg goed uitvoeren. Spec Ops is eerder onze stijl en dat doen wij nu eenmaal graag en goed.
Call of Duty gaat vaak over de tong als een run-and-gun shooter, storen jullie zich daaraan?
Ik denk dat Call of Duty omschrijven als een pure run-and-gunner niet zo accuraat is, zeker niet in het geval van Modern Warfare 3. De game is zeker een inventory focused fast-paced shooter, maar Modern Warfare 3 introduceert zoveel nieuwe dingen die heel veel verschillende speelstijlen toelaten en beloont ook elk van deze verschillende speelstijlen. Dat is trouwens niet alleen zo voor multiplayer, maar ook voor Spec Ops en singleplayer door de variëteit aan missies die we inbouwen.
EA lijkt weinig kansen voorbij te laten gaan om franchises zoals Bulletstorm en Battlefield af te zetten tegenover de Call of Duty-franchise om verschillen te benadrukken. Vind je dat vervelend of doet het je weinig?
Het stoort me niet echt, want het gaat om erg verschillende ervaringen en games. Ik heb er geen probleem mee dat die verschillen in de verf worden gezet.
Maar je vist natuurlijk wel in dezelfde vijver van potentiële spelers.
Er is zeker een overlap: je hebt de typische core shooterfan, die al deze verschillende ervaringen weet te appreciëren. Wij hebben ook deels als taak om die verschillen duidelijk te maken, zodat gamers weten welke game best aansluit bij hun verwachtingen.
Wat is het maximum haalbare voor deze Modern Warfare 3? Elke Call of titel verkoopt meer en meer, is the sky dan echt the limit?
Ik weet niet waar onze limieten liggen. Eerlijk gezegd praten we als ontwikkelaar ook bijna nooit over verkoopsaantallen. Dat is immers niet zo belangrijk voor ons. Wat ons vooral bezighoudt, is het maken van een spel waar we zelf achter kunnen staan en waar ook onze fans van zullen kunnen genieten. Of dat nu 3 mensen of 30 miljoen mensen zijn, maakt niet zoveel uit – zolang die drie spelers zich maar rot amuseren weten we dat we ons werk goed hebben gedaan.
Ga je zelf ook nog wat van Gamescom kunnen genieten, of wordt het vooral werken?
Ik zal vooral mijn kindje (Modern Warfare 3) in de gaten houden en daar met erg veel mensen over spreken. Verder hoop ik nog om Batman: Arkham City nog te kunnen spelen, want ik probeer geen kans voorbij te laten gaan om meer te zien van die titel.
Heb je de Skyrim-zeppelin gezien die momenteel boven de beurs rondcirkelt? Hebben ze jullie deze keer weten te overtreffen in zichtbaarheid?
Die game verdient zo’n mooie exposure. Maar wie weet halen we dat ding wel neer met een Modern Warfare-raket. You just watch the skies.
Bedankt voor de waarschuwing en het leuke gesprek.
Met plezier.