Vandaag verschijnt Diablo Immortal, maar niet in België en Nederland. Waarom niet?
Vanaf vandaag, 2 juni 2022, kan de wereld officieel aan de slag met Diablo Immortal, tenminste het deel van de wereld dat niet België of Nederland is. Blizzard brengt de mobile Diablo game, die beschikbaar is voor iOS en Android en als bèta op pc, hier namelijk niet uit, maar waarom niet?
In een reactie liet Blizzard weten dat het alles te maken heeft met de "exploitatievoorwaarden voor games" in België en Nederland. Meer concreet heeft het te maken met de interpretatie van lootboxen en gelijkaardige mechanics volgens de Belgische en Nederlandse wet.
Lootboxen in België
In België is duidelijk dat lootboxen onder de gokwetgeving vallen. Wie games met lootboxen in België wil lanceren, moet zich dan ook aan die gokwetgeving houden. Dat houdt onder meer beperkingen in wat betreft het beschikbaar stellen van de game voor minderjarigen, terwijl er verder ook nog wat (fiscale) controlemechanismes en andere regels aan de orde zijn. Kortom: veel extra gedoe.
In tegenstelling tot wat soms geïnsinueerd wordt, zijn lootboxen in België dus niet verboden, maar ze moeten wel aan bepaalde regels voldoen, net als bijvoorbeeld casino's, en vaak zien gamebedrijven het niet zitten om speciaal voor België hun game aan te passen. Het resultaat is dan ook dat games met lootboxen in België officieel vaak gewoon niet verschijnen, al zijn er natuurlijk altijd wel omweggetjes om zulke games toch te kunnen spelen.
Lootboxen in Nederland
In Nederland is de situatie redelijk gelijkaardig als in België, zij het met een iets grijzere zone. Ook in Nederland zouden lootboxen immers onder de gokwetgeving vallen, zij het niet altijd. Of lootboxen onder de gokwetgeving vallen, hangt in Nederland af van game tot game, en in hoeverre er echt geld mee gemoeid is. In België vallen lootboxen sowieso onder de gokwetgeving, of er nu echt geld aan te pas komt of niet, maar in Nederland is echt geld dus wel een factor die meespeelt.
Recent is de situatie in Nederland trouwens wel wat ingewikkelder geworden. Electronic Arts heeft er namelijk een rechtszaak over lootboxen gewonnen, waardoor lootboxen plots "legaal" zouden zijn, in die zin dat ze er niet meer onder de gokwetgeving zouden vallen. Tegen die uitspraak van de rechtbank kan echter nog protest aangetekend worden en het ziet er voorlopig naar uit dat veel gamebedrijven nog even de kat uit de boom kijken om te zien of ze in Nederland alsnog hun games met lootboxen zouden lanceren of niet. Wat Diablo Immortal betreft, neemt Blizzard dus alvast het zekere voor het onzekere.
Dit gaat natuurlijk nergens om. Wel lootboxen verbieden maar vervolgens (in Nederland toch) alle reclames vol gooien met gok websites.
Geplaatst op 2022-06-02 15:19:17
Heb je 't artikel wel gelezen? :p
Lootboxen zijn niet verboden, net zoals casino's en gokwebsites niet verboden zijn, maar ze vallen dan wel onder de gokwetgeving. Als gamebedrijven die regels volgen, is er geen probleem.
Los daarvan kan je je natuurlijk wel de vraag stellen of lootboxen idd onder de gokwetgeving zouden moeten vallen of niet.
Geplaatst op 2022-06-02 15:29:22
Nee, goed het woord verboden is niet juist. Maar het feit dat games met lootboxes op en af niet toegankelijk zijn omdat het onder de gokwetgeving zou vallen, terwijl de overheid daar streng op wil zijn, om zo jongeren niet aan het gokken te krijgen. Maar er tevens wel door de overheid beheerde bedrijven non stop gokken promoten middels tv reclames gaat mijn logica te boven. Waarom zou je bij games er zo streng op zijn terwijl daar een discussie mogelijk is of het uberhaupt gokken is of niet. Terwijl geld zetten op een voetbal wedstrijd, kraskaarten of een lot voor kansspelen aan alle kanten wordt gepromote.
Geplaatst op 2022-06-02 16:17:33, bewerkt op 2022-06-02 16:17:47
Veel zal natuurlijk te maken hebben met feit dat die games voor minderjarigen toegankelijk zijn en al die andere gokzaken niet. Als lootboxen enkel in games zouden zitten die effectief alleen maar voor meerderjarigen toegankelijk zijn, zou je overheid niet horen klagen, maar nu zitten ze dus in spelletjes die zich specifiek ook op jongeren richten en da's een probleem.
Geplaatst op 2022-06-02 16:25:30
Inderdaad, mijn zoon zijn lievelings voetbalploeg heeft ook gokreclame als hoofdsponsor, op zijn shirt heeft hij dat ook staan, als hij naar de krantenwinkel gaat tssn de middag om een drankje te halen of chips ziet hij ook overal waar hij zijn hoofd naar draait gokreclame en gokmachines, maar owe als het BELGISCH geld naar een buitenlands bedrijf gaat om te "gokken" zoals sommige lootboxes, dat is dan volgens hun een brug te ver... Ze willen gewoon dat Belgen hun geld afgeven aan Belgische bedrijven, niet meer niet minder. Ze zien namelijk hoe de nieuwere generaties meer in het buitenland kopen (in games, e-stores (ebay, amazon) etc. dus hebben ze dit doorgevoerd met andere zogezegde achterliggende redenen die allemaal leugens zijn.
Geplaatst op 2022-06-02 19:58:02
Er is helemaal niets doorgevoerd. Aan de Belgische wetgeving is helemaal niets veranderd door de komst van lootboxen, en dat is net het probleem. Bij gebrek aan een aangepaste wetgeving specifiek voor lootboxen kunnen ze niet anders dan het doen met bestaande wetgeving, en op basis daarvan voldoen lootboxen aan alle criteria om onder de Belgische gokwetgeving te vallen.
En again: lootboxen zijn helemaal niet verboden of illegaal, op voorwaarde dat ze aan de regels voldoen, zoals bv. 18+. Als aan de regels voldaan wordt, dan kan 't de Belgische overheid geen bal schelen dat daarmee geld naar buitenlandse bedrijven gaat.
Geplaatst op 2022-06-02 20:17:25
Geen groot gemis...
Niemand zat op een mobiele versie te wachten...
Nu, lootboxen horen gewoonweg niet thuis in games. Dat je iets moet betalen voor cosmetische DLC pakketten en bepaalde unlockables tot daar aan toe, maar ga het niet achter die vervloekte lootboxen verbergen.
1 kans op 100 dat je een bepaald item kan behalen die je echt wil, maar je bent er wel handenvol geld voor kwijt...
Waar is de tijd van het pre-PS3 en Xbox 360 tijdperk waar je maar 1x betaalde voor een game, zonder BS van DLC. Daar moest je tenminste moeite doen om bepaalde aspecten of items in een game vrij te spelen
Geplaatst op 2022-06-02 17:15:05, bewerkt op 2022-06-02 17:15:21
"Dat je iets moet betalen voor cosmetische DLC pakketten en bepaalde unlockables tot daar aan toe, maar ga het niet achter die vervloekte lootboxen verbergen."
Het is deze logica dat wel aan de basis lag van de evolutie naar lootboxes.
Ik herinner me nog het drama rond 5 euro voor horse armour DLC in Oblivion.
En paar jaar later de normaalste zaak van de wereld.
Erna was de lootbox gewoon de logische volgende stap omdat men steeds mensen verder soft maakt voor het idee dat ze continue geld in een game moeten steken
Geplaatst op 2022-06-02 18:48:28
Dat het echter ook op een goede manier kan bewijst Genshin Impact. Je kan daar characters vrijspelen met Wishes. Deze Wishes kan je ingame verdienen of kopen met Gems die je ook ingame kan verdienen. Er zijn ook Crystals die je kan kopen en daar dan Gems mee kan kopen.
Er rouleert elke keer een aantal characters die je met die Wishes kan kopen. Elke 90e wish garandeert dat character. Soms hebben ze speciale events waar je nog sneller dat character krijgt. Kortom, het is een beetje geluk hebben af en toe maar als je pech hebt weet je zeker dat je het character krijgt bij de 90e wish. Dit zouden ze met lootboxen ook kunnen doen. Voor ingame currency bijvoorbeeld.
Geplaatst op 2022-06-03 08:54:47
"Deze Wishes kan je ingame verdienen of kopen met Gems die je ook ingame kan verdienen. Er zijn ook Crystals die je kan kopen en daar dan Gems mee kan kopen.(...)"
Je moet al bijna een handleiding lezen op internet over hoe het systeem economisch in elkaar steekt. Dat je dit al als "goede manier" bestempeld zegt genoeg over de zotte implementaties van gokken in games tegenwoordig. En dit systeem hier is ook gokken. Als je in de meeste lootboxgames 1000 uur speelt (ofja: grind) unlock je ook wel alles, maar dat ga ik alleszins niet doen.
Geplaatst op 2022-06-03 09:07:51
en ondertussen op they did the math:
om een karakter te maxen in Immortal is het 10 jaar grinden, of ongeveer $100K whalen, in bursts van 40-60K. Sorry maar hier steken ze het zelfs niet weg dat het gewoon een jacht is op whales en zwakkere geesten die niet kunnen weerstaan. Ge zult niet ver komen met uw 1000uur aan grind :D
Geplaatst op 2022-06-06 19:44:21, bewerkt op 2022-06-06 19:45:22
H'e spreek voor uw zelf he. Ik ben Diablo series fan, boeit me niet waar de game op uit komt ik wil gewoon het verhaal spelen. Spijtig dat zelfs dat nu ook niet kan.
Geplaatst op 2022-06-05 14:01:14
well have fun then... maar een echte fan is teleurgesteld in de franchise alsook in Blizzard...
Fyi...de endgame content zou ook al bijna niet te spelen zijn als je geen geld investeert in het spel om legendary items of gems te bekomen. Dus have fun ;-)
Geplaatst op 2022-06-07 17:27:56
Dat zijn we allemaal he. Over de gaming industrie in het algemeen eigenlijk. Ja gast ik weet t spel zuigt bla bla. Ik wil gewoon precies dat verhaaltje gewoon spelen xD
Geplaatst op 2022-06-09 03:13:39
Diablo Immortal is dan ook de meest vreselijke implementatie van microtransacties en lootboxes. Er is een weg om tienduizenden euros te spenderen om je karakter mooier maar helaas ook sterker te maken. Dit alles verborgen in secundaire valuta, en implementaties zoals een Russische Matroska pop, waar steeds weer een nieuwe laag mtx tevoorschijn komt. Ik ben blij dat het in Nederland/Belgie niet uitgegeven wordt, bewust of onbewust is dit echt een bescherming van de kwetsbaren.
Geplaatst op 2022-06-02 20:33:46
Goed zo, fuck lootboxes
Geplaatst op 2022-06-02 20:46:16
en weeral zijn gamers die hier naar uitkeken de pineut. zoals ik bvb Mario Kart world tour niet kan spelen gelukkig brengen ze die nog als dlc uit voor mario kart 8 deluxe. Aangezien ik de dlc toch gratis heb.
Geplaatst op 2022-06-02 22:18:35