30 jaar Street Fighter II: waarom de game zo belangrijk is geweest voor het fighting genre
Tegenwoordig leeft het genre van de fighting games enorm. Met onder andere Tekken, Mortal Kombat, Injustice, Killer Instinct en noem maar op zijn er meer dan genoeg opties om een potje te vechten. Ooit was dat echter helemaal anders, maar dankzij een spelletje met de naam Street Fighter II veranderde dat helemaal. Vandaag is het 30 jaar geleden dat Street Fighter II naar de SNES kwam – eerst in Japan, later pas in Europa – en wij vertellen jullie maar wat graag waarom Street Fighter II zo belangrijk is.
Meer personages & de ontdekking van combo’s
De allereerste Street Fighter verscheen in 1987 en was eigenlijk maar een crappy game. Wie die versie ooit heeft gespeeld, die weet dat het eigenlijk in niets lijkt op de reeks die later de wereld zou veroveren. Dat veranderde met Street Fighter II, dat in 1991 verscheen in de arcadehallen en een jaar later dus ook naar de SNES kwam.
Met Street Fighter II voegde ontwikkelaar Capcom een pak extra speelbare personages toe (de eerste game had er maar twee), die allemaal hun eigen moveset hadden. Acht personages in totaal, die je allemaal onder de knie kon krijgen. Ongezien! Vroeger kreeg je één personage en misschien een tweede, dat dan gewoon een reskin was van dat eerste personage. Met E. Honda, Blanka, Ken, Ryu ... lanceerde Street Fighter II een reeks personages die tot op de dag van vandaag nog altijd herkenbaar zijn.
Dat leidde dan weer tot het ontstaan van combo’s, iets wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling was. De ontwikkelaars zelf hadden die immers niet bewust toegevoegd, maar zoals dat dan gaat, vonden spelers al snel manieren om de ene move over te laten gaan in de andere. Het leverde spectaculaire gevechten op.
Meer knoppen
Wanneer Street Fighter werd gelanceerd hadden de meeste arcadekasten één of twee knoppen. Sommige hadden er zelfs geen enkele. Het moet dus best uitdagend geweest zijn om plots een kast te zien met zes knoppen. Ook gamers die thuis speelden kenden dat niet. De NES had bijvoorbeeld maar twee knoppen. Zes knoppen zorgde voor een pak meer tactische diepgang, die vooral met de lancering van Street Fighter II duidelijk werd. Het is niet voor niets dat Sega bij de release van Street Fighter II: Champion Edition een controller met zes knoppen lanceerde.
Toch toegankelijk
Meer personages, meer knoppen en de ontdekking van combo’s. Het klinkt alsof Street Fighter II een game was die niet voor iedereen was weggelegd. Dat was echter niet het geval en dat was een van de absolute sterktes van de reeks. Gamers die enkel de basis onder de knie hebben, kunnen toch nog fantastische moves uit hun knoppen toveren. Terwijl meer ervaren spelers dankzij de diepgang van de gameplay ook hun ding konden doen.
Kracht van de community
Tegenwoordig is het misschien wel het belangrijkste dat een game kan hebben: een community. Heb je een trouwe schare fans die je game speelt en steunt, dan kan je lang overleven. Street Fighter II was de eerste game die dat idee met zich meebracht. Het verhaal over de ontdekking van de combo’s past daar al in, maar het ging natuurlijk nog verder. Street Fighter II was een van de eerste games die zo diepgaand waren dat spelers steeds op zoek moesten naar nieuwe technieken om hun tegenstanders te verslaan. Hoe de game gespeeld moest worden, werd dan ook niet bepaald door de ontwikkelaars, maar wel door de community. Een idee dat tot op de dag van vandaag doorsijpelt in andere games binnen het genre. Elke succesvolle aanvalsstrategie heeft immers een even sterke defensieve tegenhanger, als je ze maar weet te ontdekken.
Het absolute voorbeeld van de kracht van de community kwam er met Street Fighter II Turbo, dat eigenlijk een officiële versie was van de gepirate versie van de game. Die was sneller en gaf spelers meer opties. Opties die niet veel later dus plots ook hun opwachting maakten in de Turbo-versie. In plaats van keihard in te gaan tegen het illegale circuit besloot Capcom met Street Fighter II de richting van de community te volgen.
Esports
Vandaag is esports booming business, maar Street Fighter II is de eerste game die binnen het genre voor de opmars van toernooien zorgde. Eerst thuis of in de lokale arcadehal, later op grote schaal met de EVO Championship Series. We vinden het tegenwoordig allemaal maar normaal, maar zonder Street Fighter II hadden we misschien nog lang mogen wachten op esports binnen het fighter genre.
Street Fighter II mag dan al wel meer dan dertig jaar oud zijn, de impact die de game heeft gehad mag niet onderschat worden en tot op de dag van vandaag is zowat elke game binnen het genre schatplichtig aan wat de jongens van Capcom begin jaren '90 uit hun mouwen hebben geschud.
Waar is den tijd, kapot gespeeld op de kast in de lunaparken, niet veel later nog een toernooi gewonnen ook :D
Geplaatst op 2022-06-12 19:33:55