Een nieuwe mastodont binnen gaming, maar wie is de Embracer Group eigenlijk?
Eerder deze week kwam het nieuws naar buiten dat de Embracer Group heel wat IP’s en studio’s gaat overnemen van Square Enix. Dat wil zeggen dat de Zweedse groep ondertussen al heel wat merken in zijn portfolio heeft zitten, maar het is voor heel wat gamers wel nog steeds een vrij onbekende naam. Wij duiken daarom even in de geschiedenis van de groep om jullie een blik te geven op de groei van wat stilaan een gigant begint te worden.
Oprichting
Embracer Group werd in 2011 opgericht, toen nog onder de naam Nordic Games Licensing. Het was toen al de "opvolger" van Nordic Games, dat opgestart werd door de Zweedse ondernemer Lars Wingefors. Al op zijn 16 jaar ging hij aan de slag met Nordic Games, dat een verkoper van tweedehands games was en uiteindelijk zou uitgroeien tot een volledige winkelketen. Toen dat bedrijf begon te slabakken, besloot Wingefors alles te verkopen en dat geld te investeren in een nieuw bedrijf, dat hij gewoon ook Nordic Games doopte. Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan?
Ook dat bedrijf begon eerst met de verkoop van fysieke games, maar al snel investeerde Wingefors ook in het publishen van games. De eerste kleine successen werden geboekt met We Sing en Dance Party Club Hits.
Uitbreiding
In 2011 kwam er dan de eerste overname: JoWooD Entertainment, maar het was in 2014 dat Nordic Games echt naam maakte, vooral door de naam van een ander bedrijf te kopen. Toen THQ kopje onder ging, kocht Nordic Games immers de rechten op de naam en werd Nordic Games veranderd in THQ Nordic. In 2016 kwam THQ Nordic op de beurs terecht, maar Wingefors hield wel 50 procent van de aandelen in handen.
Daarna volgden vanaf 2018 in snel tempo enkele grotere overnames. De groep kocht Deep Silver, Coffee Stain Holding, Game Outlet Europe en Goodbye Kansas Game Invest.
Embracer Group als mastodont
In 2019 werd de naam van de groep ook omgedoopt naar Embracer Group, vooral om verwarring te vermijden met THQ Nordic GmbH, dat games zou blijven uitgeven. Embracer Group werd dan het overkoepelende bedrijf dat de verschillende uitgevers en ontwikkelaars onder zich had.
In augustus 2020 werden er nog eens zeven overnames doorgevoerd, met onder andere 4A Games, New World Interactive en DECA Games. Embracer kocht ook Sola Media, een bedrijf dat zich vooral bezig houdt met film en tv.
Slechts enkele maanden later, in november 2020 werden er nog eens twaalf bedrijven toegevoegd aan het assortiment. Onder andere Flying Wild Hog, Mad Head Games en Zen Studios werden zo onderdeel van de Zweedse groep.
De honger was echter nog niet gestild, want in de komende jaren zou Embracer ook nog Gearbox (voor meer dan 1 miljard euro), Aspyr Media, Perfect World Entertainment, bordspelmaker Asmodee (voor bijna 3 miljard euro) en Dark Horse Media (dat we kennen van de comics) overnemen. De Embracer Group groeide zo steeds meer uit tot een echte mastodont, niet enkel binnen gaming.
De meest opvallende overname gebeurde echter enkele dagen geleden, toen de Embracer Group ietwat onverwacht 300 miljoen neertelde voor een reeks studio’s en IP’s van Square Enix. Het wordt zo binnenkort eigenaar van Crystal Dynamics, Eidos Montreal, Tomb Raider, Deus Ex en meer.
Alle onderdelen van de Embracer Group
Hieronder vind je een lijst van alle onderdelen van Embracer Group en de verschillende bedrijven die daar onder vallen. De recente overname staat daar nog niet tussen, omdat die deal officieel nog niet rond is. In mei 2022 beschikte de Embracer Group over 124 studio's en uitgevers, goed voor meer dan 14.000 werknemers in 45 landen.
- 34BigThings
- 3D Realms
- 4A Games
- A Creative Endeavor
- A Thinking Ape Entertainment
- Alkimia Interactive
- Appeal Studios
- Ashborne Games
- Asmodee
- Aspyr Media
- Beamdog
- Black Forest Games
- Box Dragon
- Bugbear Entertainment
- Bytex
- C77 Entertainment
- Coffee Stain Malmö
- Coffee Stain North
- Coffee Stain Publishing
- Coffee Stain Studios
- CrazyLabs
- Cryptic Studios
- Dambuster Studios
- Dark Horse Comics
- Dark Horse Entertainment
- Demiurge Studios
- DestinyBit
- Digic Pictures
- DigixArt
- Easy Trigger
- Easybrain
- Experiment 101
- Fall Damage
- Firescore Interactive
- Fishlabs
- Flying Wild Hog
- Flying Wild Hog Cracow
- Flying Wild Hog Rzeszów
- Force Field
- Fractured Byte
- Frame Break
- Framebunker
- Free Radical Design
- Gate 21 d.o.o.
- Gearbox Publishing San Francisco
- Gearbox Publishing
- Gearbox Software
- Gearbox Studio Montreal
- Gearbox Studio Québec
- Ghost Ship Games
- Goose Byte
- Green Tile Digital
- Grimlore Games
- Gunfire Games
- HandyGames
- Invisible Walls
- IUGO Mobile Entertainment
- Jufeng Studio
- Kaiko
- Kavalri Games
- Lavapotion
- Lost Boys Interactive
- Mad Head Games
- Massive Miniteam
- Milestone S.r.l.
- Mirage Game Studios
- Misc Games
- Neon Giant
- New World Interactive
- Nimble Giant Entertainment
- Nine Rocks Games
- Palindrome Interactive
- Pieces Interactive
- Piranha Bytes
- Plucky Bytes
- Pow Wow Entertainment
- Prime Matter
- Purple Lamp Studios
- Rainbow Studios
- Rainbow Studios Montréal
- Rare Earth Games
- Ravenscourt
- River End Games
- Shiver Entertainment
- Silent Games
- Slipgate Ironworks
- SmartPhone Labs
- Snapshot Games
- Splatter Connect
- Spotfilm Networkx
- SpringboardVR
- Tarsier Studios
- THQ Nordic France SAS
- Vermilia Studios
- Vertigo Arcade
- Vertigo Publishing
- Vertigo Studios
- Volition
- Voxler
- Warhorse Studios
- Zapper Games
- Zen Studios
Groot genoeg nu, terug wat balans op uitgevers-vlak is goed.
Geplaatst op 2022-05-03 16:22:14
Het leuke aan de Embracer group is dat ze veel creative vrijheid geven aan hun studios (of ten minste lijkt dat zo). Gearbox, Koch Media, Deep Silver (onder Koch Media), en THQ Nordic zelf, zijn allemaal uitgevers van Embracer Group die games uitbrengen waar het plezier van het spel echt nog in te voelen is.
Fun fact: Wingefors lijkt jong volgens de beschrijving hier, maar hij is wel ouder (en meer geld waard) dan Notch (van Minecraft). Wingefors is nu 45 (met 1.7 miljard dollar in waarde) en Notch is 42 (met 1.5 miljard dollar in waarde).
Geplaatst op 2022-05-03 18:06:43
Het lijkt niet alsof ze veel creatieve vrijheid geven, het is zoals je zegt gewoon zo. Kijk maar eens naar Coffee Stain Studios en de ontwikkeling van Satisfactory. Overleg met de community, het erkennen van streamers (van die game), het houden van rare challenges onderling met als uitkomst wel of geen golf inbouwen in de game.
Misschien is dat hun kracht bij Embracer, of misschien is het gewoon slim inkopen en de juiste studios overnemen.
Geplaatst op 2022-05-04 08:53:06
De studios onder EA, Ubisoft, Activision-Blizzard, ... kunnen allemaal hetzelfde, hebben vroeger hetzelfde gedaan. Iemand de games maakt wil een goede game maken die spelers leuk vinden. Dus alle negatieve elementen in games zijn oftewel verkeerd ingeschat door de devs of verplicht door de publisher die er meer aan wil verdienen.
Misschien is dat omdat Embracer Group een Europees bedrijf is, of gewoon omdat ze anders zijn, maar ik denk dat het evenveel als niet meer ligt aan dat leiding in het bedrijf jonger en dynamischer is. De bazen van andere publishers zijn allemaal oud, spelen waarschijnlijk zelf geen games, en zijn misschien teveel gericht op de korte termijn.
Hoe dan ook, het verschil in 'energie' tussen Embracer games en die van veel andere uitgevers is merkbaar.
Geplaatst op 2022-05-04 11:38:27
Goed, liever van zweden dan van chineze zoals tencent.
Geplaatst op 2022-05-03 19:38:55, bewerkt op 2022-05-03 19:39:16