GUIDE | Alle eindes van 12 Minutes
In 12 Minutes kom je terecht in een time loop waarbij jouw beslissingen en acties bepalend zijn voor het verdere verloop van (en hopelijk ook de ontsnapping uit) die lus. De game bevat dan ook verschillende eindes, die je enkel kan bereiken als je bepaalde taken uitvoert. In deze walkthrough leggen we uit wat je zeker niet over het hoofd mag zien. Voor elk einde krijg je immers een achievement. Mochten er gaandeweg nog nieuwe eindes ontdekt worden, dan updaten we deze guide.
Deze guide bevat natuurlijk spoilers voor 12 Minutes.
Einde 1: Listen
Dit is het eerste einde dat je moet halen als je ze allemaal wil gezien hebben, vooral omdat je dit einde in je eerste speelbeurt moet triggeren. Gelukkig is het ook heel eenvoudig, want je moet vrijwel niets doen. Bij het begin van de game blijf je gewoon staan en doe je niets, tot je vrouw vraagt om op de zetel te gaan zitten. Dat zal je personage vanzelf doen, waarna er zich een heel gesprek ontvouwt. Blijf rustig luisteren en volg het verhaal van je vrouw, tot ze je het appartement uit leidt. Je hebt het eerste einde tot een goed einde gebracht.
Einde 2: Alone
Dit is een van de eindes waar je ook effectief de credits te zien zal krijgen en je mag het dus als een van de echte eindes van 12 Minutes beschouwen.
Zodra je terug mobiel bent, ga je naar de badkamer. Zodra je vrouw er uit komt ga jij naar binnen en sluit je de deur achter je. Binnen moet je op zoek naar een zakhorloge dat verstopt zit onder het medicijnenkastje. Zodra je het te pakken hebt staar je er gewoon een tijdje naar tot een nieuwe cutscene begint.
In de cutscene krijg je twee dialoogopties:
- I want to be with her
- Maybe it’s better we’re not together
Kies je voor het tweede, dan eindigt de game en krijg je de credits te zien.
Einde 3: Continue
Dit einde kan je bereiken nadat je terug mobiel bent en de cutscene met je vader of nadat je op continue klikt in het main menu.
Klik je op continue dan kom je terecht in een lange gang met slechts één deur die je naar je appartement leidt. Binnen ga je opnieuw naar de badkamer en zoek je het zakhorloge. Zodra je dat te pakken hebt verplaats je de grote wijzer naar 2 voor 12 en staar je er een tijdje naar om opnieuw een cutscene te krijgen.
Belangrijk is wel dat je eerder het meditatieboek van je vrouw een aantal keren moet lezen, tot je een quote van je vrouw tegenkomt. Na de cutscene met je vader vind je het boek op de plank achter je en lees je de quote voor aan je vader.
Daarna laat je je vader een tijdje praten, zonder zelf een interactie te doen. Uiteindelijk loopt het verhaal opnieuw op zijn einde en krijg je de credits te zien.
Dit einde is het echte absolute einde van 12 Minutes. Zodra je dit hebt gezien, zit er niks anders op dan de game helemaal opnieuw te spelen.
Einde 4: Mindfulness
Dit einde verloopt voor een groot stuk hetzelfde als einde 2. Voer dus dezelfde acties uit tot je terug in het gesprek met je vader komt. Vanaf dan is het de bedoeling dat gesprek zo lang mogelijk te laten duren, tot de wijzer van de klok achter hem op de 12 terecht komt. Zodra je vader "say something" tegen je zegt, klik je op het boek achter je en vervolgens op de klok. Blijf naar de klok staren tot de wijzer op 12 komt en je vader zal een nieuwe dialoog starten die leidt naar de credits.
Als je in het hoofdmenu belandt daarna, zie je geen optie voor een continue, maar als je de klok twee minuten terugdraait, zal die optie plots wel verschijnen.
Einde 5: Confessed
Ga naar je telefoon en bel Bumblebee om haar te vertellen dat je vrouw onschuldig is. Vertel haar NIET dat jij de moordenaar bent. Na het gesprek ga je naar je vrouw en praat je over haar verleden, waarna je haar vertelt wat er echt gebeurd is en dat je alles zal opbiechten aan de politie.
Grijp het zakhorloge en wacht tot de agent verschijnt en een telefoongesprek met Bumblebee voert. Spreek niet te vaak met je vrouw op dit moment, want dan gaat ze weg en is er ook geen telefoongesprek met Bumblebee.
Na het gesprek met Bumblebee praat je vrouw met de agent en zegt ze dat jij iets te zeggen hebt. Biecht op wat je gedaan hebt en zeg dat het JOUW SCHULD is. Geef dan het zakhorloge aan de agent en nadat je vrouw vraagt te vertrekken stap je de deur uit.
Einde 6: Coward
Om dit einde te bereiken werk je van in het begin mee met de agent en nadat je je vrouw slaappillen hebt gegeven, grijp je het zakhorloge en wanneer de agent op de deur klopt daarna verstop je jezelf in de kast. Zodra hij het licht aansteekt en op de grond valt, kan je de kast verlaten. Ga naar de agent en neem ÉÉN PAAR handboeien uit zijn zakken, niets anders, en bind hem vast.
Zodra hij wakker wordt vertel je hem dat je onschuldig bent en dat je zal doen wat hij vraagt. Wanneer hij zich heeft vrijgemaakt, vertel je hem waar het zakhorloge is en ga je op de bank zitten wanneer hij dat vraagt.
Wanneer hij terugkeert naar de kamer vraagt hij een telefoon, die je kan vinden in één van de tassen bij de kast. Doe verder wat hij vraagt en hij zal zeggen dat je een tweede kans krijgt en de deur uitstappen.
Einde 7: Groundhog
Ga naar de kast om met Bumblebee te bellen en vertel haar waarom haar vader dit allemaal aan het doen is. Ze zal zeggen dat ze hem zal bellen. Ga daarna een normaal gesprek voeren met je vrouw. Wanneer ze begint over het dessert, zeg je meteen dat je het wil hebben.
Zet de tafel, terwijl zij het cadeau gaat halen in de slaapkamer. Tijdens het diner zal ze beginnen praten over een liedje op de radio. Klik haar aan en bij "other topics" vind je de mogelijkheid om haar uit te nodigen om te dansen, wat ze graag wil doen na het dessert.
Na een tijdje zal ze het cadeau geven. Klik op de babykleding zodra het in je inventory te vinden is. Tegelijk hoor je de lift openen en de agent praten met Bumblebee, waarna hij terug vertrekt en jullie alleen zijn voor de rest van de avond.
Nadat ze je heeft verteld over de baby zeg je haar dat het geweldig is, waarna ze je kust en jullie dansen. Op een bepaald moment zal ze zeggen dat je anders lijkt, waarna jij haar gewoon moet vertellen dat je haar graag ziet. Daarna gaat ze de slaapkamer in en moet je haar gewoon volgen.
Heb je deze eindes gevonden, dan heb je alle verschillende manieren waarop 12 Minutes kan uitspelen ontdekt. Proficiat, je hebt het mysterie volledig opgelost.
Ik had hier meer plezier van dit spel gehad als ze op console hadden gezorgd dat je kon wandelen met een thumbstick Ipv klikken om ergens naartoe te gaan. Dit werkt voor mij persoonlijk te sloom en frustrerend omdat je de hele tijd heen en weer moet zitten vliegen met je cursor.
Als het spek niet zo een tijdslimiet zou hebben zou dit niet zo erg zijn, maar in dit geval moet je continue scènes opnieuw doen met een strakke timing. Spijtig vind ik
Geplaatst op 2021-08-27 06:16:45