IN MEMORIAM | Portal
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag hebben we het over een reeks puzzelgames die het genre min of meer op hun kop hebben gezet: Portal. De eerste Portal verscheen in 2007 en ondertussen is het alweer tien jaar geleden dat Portal 2 verscheen. Gaan we ooit nog een vervolg krijgen? Als we de geschiedenis van ontwikkelaar Valve bekijken, dan is die kans klein.
Wat je misschien niet weet is dat Portal oorspronkelijk helemaal niet verschenen is als een aparte game. Het was onderdeel van The Orange Box, dat naast Half-Life 2 en twee uitbreidingen op die game ook nog Team Fortress 2 en Portal bevatte. Sterker nog, die oranje doos verscheen ook voor Xbox 360 en PS3. Je leest het goed, er was een tijd dat je Half-Life 2, Team Fortress 2 en Portal op console kon spelen.
Hoe goed die vier andere games ook zijn, we gaan ze even opzij gooien en onze focus leggen op Portal. Die eerste Portal was dan wel bijzonder kort – op een uurtje of vijf was je er gemakkelijk door, tenzij je een idioot bent – maar ook vrij briljant. Dat begon al bij de unieke gameplay, met de portals die je moest gebruiken om puzzels op te lossen. Dat is een concept dat nu in een of andere vorm wel vaker terugkomt, maar toen was dat vrij uniek. Ook het gebruik van physics om puzzels op te lossen was eigenlijk compleet nieuw.
Het echte genie zat hem echter in het verhaal of eerder in de humor die werd gebruikt. In de game speel je Chell die met de hulp van GLaDOS probeert te ontsnappen uit Aperture Science. GLaDOS lijkt eerst vrij vriendelijk te zijn, maar al snel begint ze vreemde dingen te vragen en te doen. De uitspraken van GLaDOS en andere quotes uit de game zijn tot op de dag van vandaag nog steeds legendarisch, met "the cake is a lie" als absolute uitschieter. Ondanks de korte duur is Portal daarom nog steeds een klassieker.
Het is dan ook geen verrassing dat Valve vier jaar later op de proppen kwam met Portal 2, een volwaardig vervolg op een game die eigenlijk gewoon als extraatje in een compilatie was gedropt.
De basis van Portal 2 is grotendeels dezelfde als die van zijn voorganger. Je kruipt opnieuw in de huid van Chell, zij het dan flink wat jaren later, en je krijgt het nog maar eens aan de stok met de gestoorde AI GLaDOS. Gelukkig is er nu Wheatley, je nieuwe vriend die, je raadt het al, uiteindelijk nog gestoorder is dan GLaDOS. Ach, robots en AI, wie heeft ze nodig?
De gameplay van Portal wordt ook een beetje uitgebreid met wat nieuwe gevaren en hulpmiddelen, maar uiteindelijk draait nog altijd alles rond physics en je portal gun. Oh ja, Valve huurde voor deze game ook zomaar eventjes Stephen Merchant, J.K. Simmons en Nolan North in om stemmen in te spreken.
Volledig nieuw is de co-op campagne, waar je speelt als ATLAS en P-Body, twee robots (oké, soms heb je ze misschien toch nodig) met elk hun eigen portal gun. Samen mogen jullie wat puzzels oplossen, met tussendoor leuke interacties tussen de robots en GLaDOS, die het niet altijd zo begrepen heeft op de twee "helden" van het verhaal.
Net als Portal zit ook Portal 2 weer tjokvol droge en absurde humor, waardoor de game door critici en gamers ongelooflijk positief werd ontvangen. Voeg daar nog een level editor aan toe en je weet dat deze game een lang leven beschoren was en is.
Geen twee zonder drie zou je dan zeggen, zeker na zo’n twee uitermate succesvolle games, maar wij zijn Valve niet en zoals geweten heeft Valve een immens probleem met het getal drie. Het is ondertussen al een running joke geworden dat Valve nooit een trilogie afwerkt en dat is bij Portal niet anders. En daar zijn wij vrij pissig over.
Valve is ondertussen zo rijk als de zee diep is, dus je gaat ons niet wijsmaken dat ze niemand kunnen vinden om een leuk verhaal te schrijven. Physics in games hebben de voorbije tien jaar dan weer forse sprongen gemaakt, dus ook daar is veel meer mogelijk dan bij de vorige twee games. Alle mogelijkheden zijn aanwezig om een Portal 3 te maken, dus WAAROM DOEN JULLIE DAT NIET, VALVE?!
Sorry, we mogen niet roepen, maar het is zo pijnlijk. Portal en Portal 2 zijn twee van de beste puzzelgames ooit, dus we willen gewoon heel graag een derde deel. We hebben het ondertussen wel verdiend.
We willen jullie nu vragen een moment van stilte in acht te nemen en te denken aan alle mooie momenten die je hebt beleefd met Portal en Portal 2. Start de games misschien nog eens op en laat je uitschelden door GLaDOS en Wheatley, het zal je goed doen.
Valve heeft een phobie voor het nummer 3
Geplaatst op 2022-01-02 16:20:32
True, maar aan de andere kant; Hoeveel games kan je noemen waarin deel 3 minimaal net zo goed was als de voorgangers?
Geplaatst op 2022-01-02 18:07:31
dragon quest 3, final fantasy 3, fire emblem 3, the witcher 3, super metroid, mario bros 3, metal gear 3, mother 3, duke nukem 3, GTA 3, a link to the past... om een paar te noemen.
Ze hebben niet echt veel excuses, ook zoals het artikel zegt hebben ze veel meer technology om mee te werken.
Geplaatst op 2022-01-02 18:46:32
Nu krijg ik zin om deze terug te spelen xD
Geplaatst op 2022-01-03 07:14:35
Ik raad een ieder aan om Portal: Reloaded en Portal stories: Mel te gaan spelen. Zeer leuke mods met twee unieke verhalen binnen de Portal wereld
Geplaatst op 2022-01-03 10:24:28