OPINIE | Pas op, Microsoft! Sony maakt zich klaar voor de pc-markt!
Lange tijd was het voor de consolemakers heel duidelijk: de pc-markt, daar wilden ze niks mee te maken hebben. Piraterij tiert er welig, de prijzen van games zijn er lager en je zit nog eens met een pak verschillende hardware. Allemaal redenen om ver weg te blijven van het master race. Microsoft was de eerste die daar anders over begon te denken, met steeds meer titels voor pc, maar nu lijkt ook Sony zich klaar te maken om de pc-markt aan te vallen.
Sony zette een tijdje geleden al zijn eerste voorzichtige stappen richting pc. Eerst kregen we een port van Horizon: Zero Dawn, die ondanks enkele gebreken goed werd ontvangen. Onlangs volgde ook nog Days Gone voor pc en ook Death Stranding is al een tijdje te vinden op pc. Dat zijn zomaar eventjes drie PlayStation exclusives die plots op pc verschijnen. Dat lijkt weinig, maar het toont wel aan dat Sony steeds meer zin heeft om die ports te maken en dat ze dus ook succesvol zijn.
"Lange tijd was het voor de consolemakers heel duidelijk: de pc-markt, daar wilden ze niks mee te maken hebben."
Sony lijkt het ook serieus te menen met de ports, want het heeft een aantal studio’s ingelijfd, blijkbaar met het doel volop aan die ports te werken. Eerst kregen we het nieuws van de overnames van Housemarque en Bluepoint. Die eerste was geen verrassing, want Housemarque maakt al jaren games voor Sony en zowat elke fan van hun games vroeg zich af waarom ze in godsnaam nog geen deel waren van PlayStation.
Bluepoint is misschien een minder bekende naam, maar heeft ook wel al heel wat ervaring met PlayStation en vooral dan met het maken van ports en collecties. Zo was het verantwoordelijk voor de God of War Collection, de Ico & Shadow of the Colossus Collection, de remaster van Gravity Rush en de port van Playstation All-Stars Battle Royale. De voorbije jaren maakte het dan weer remakes van Shadow of the Colossus en Demon’s Souls. De studio heeft dus weinig tot geen eigen ideeën, maar heeft zich wel perfect in de niche van "porting studio" geplaatst.
Een ander voorbeeld van zo’n studio is Nixxes Software, dat slechts enkele dagen na Bluepoint werd binnen gehengeld door Sony. De kans dat de studio een belletje doet rinkelen is vrij klein, maar ook de Nederlandse ontwikkelaar voert vrij specifieke werken uit binnen de game-industrie. Zo werkte het aan pc-ports van enkele Tomb Raider-games en werkte het in een ondersteunende rol aan Marvel’s Avengers en Killzone: Shadowfall.
"Sony heeft ontdekt dat zijn exclusives ook buiten de consolemarkt populair zijn."
Je merkt het al, zowel Bluepoint als Nixxes Software focussen zich op ports, remakes en ondersteunende rollen. Dat kan geen toeval zijn en wij – en waarschijnlijk niet enkel wij – zien er de volgende stap in van een strategie die gericht is op de pc-markt.
Ports en remakes vragen immers tijd, resources en heel wat werk. Werk dat je misschien niet wil laten uitvoeren door studio’s als Naughty Dog of Santa Monica Studio. Die moeten immers werken aan hun volgende grote titel en niet aan herwerkte versies van hun oudere games. Twee interne studio’s hebben die zich daar dan volledig op kunnen storten en in het verleden al bewezen hebben de technische kennis te hebben om dit soort werk te verrichten, is natuurlijk handig meegenomen.
Langs de ene kant kan het dat deze studio’s zich moeten bezighouden met ports van games van PS4 naar PS5 of met het herwerken van games voor bijvoorbeeld PlayStation Now, maar dat geloven we eigenlijk niet. Sony heeft ontdekt dat zijn exclusives ook buiten de consolemarkt populair zijn en ze willen daar ongetwijfeld in de nabije toekomst van profiteren. De eerste ports voor pc zijn pas jaren na de release van de games op PlayStation gekomen en toch werden er nog heel wat exemplaren verkocht. In de toekomst zal er nog altijd een flinke periode zitten tussen de consolerelease en de pc-release, maar met de overname van deze twee studio’s gokken we dat die tijdspanne een pak korter zal worden. Sony wil natuurlijk nog altijd dat de games vooral op console verkopen, dus wij verwachten dat er nog altijd minstens een jaartje tussen de twee releases zal zitten.
"Gewoon een goede zaak."
De vraag is natuurlijk of Microsoft zich hier zorgen over moeten maken, zoals we een beetje in onze (clickbait)titel laten uitschijnen. Het antwoord daarop is waarschijnlijk "niet echt". Microsoft heeft al een veel grotere grip op de pc-markt, veel meer kennis en heeft natuurlijk ook nog de Game Pass, wat gewoon een groot voordeel is om de pc-markt voor een stuk in handen te houden (toch als het aankomt op consolegames voor pc).
Als gamers moeten we dit natuurlijk toejuichen. Het is in iedereen zijn voordeel dat games op zoveel mogelijk verschillende platformen verschijnen. Nintendo zal waarschijnlijk nooit overstag gaan, maar dat naast Microsoft nu ook Sony steeds meer interesse heeft in pc-gamers is gewoon een goede zaak. Hopelijk mogen we binnenkort dus ook Ghost of Tsushima, The Last of Us en meer verwachten op pc.
"en ook van Death Stranding is al aangekondigd dat het de stap naar pc zal zetten"
Is die niet al meer dan een jaar uit op pc...
Geplaatst op 2021-07-09 13:32:59
Ja, natuurlijk. Zat me de Director's Cut in m'n hoofd :p merci
Geplaatst op 2021-07-09 13:41:31
Weet jij iets dat ze daar ook met met upgrade programma zullen ervoor doen, zoals mensen die de original al hebben voor 90% korting off de Director's Cut kunnen kopen, want het zal ongetwijfeld niet gratis zijn zoals ik al vermoed.
Geplaatst op 2021-07-09 15:30:12
Momenteel is de director's cut enkel voor PS5 geen enkele PC vermelding. Maar die zal misschien terug na zoveel tijd ook daar beschikbaar worden. Ik veronderstel dan ook dat het voor dezelfde prijs zal zijn..
Geplaatst op 2021-07-09 20:37:34
I see, thanks iedergeval.
Geplaatst op 2021-07-10 14:08:39
ga'k day one kopen :)
Nu Plague Tale de PS5 (opnieuw) aan het spelen, en amai....
Geplaatst op 2021-07-10 23:28:22
Of course, you are a Day'One'Man after all, en nu nog, als de prijzen alweer wat stabilizeren, een gaming PC kopen. :P
Geplaatst op 2021-07-11 01:15:05
Beter weten ze wat ze aan het doen zijn. Want Horizon was nog steeds buggy en sommige animaties waren nog steeds gekoppeld aan de framerate. En features die de playstation had zoals checkerboard renderening bleven afwezig waardoor je alleen met high end hardware in 4k kon spelen.
Geplaatst op 2021-07-09 16:24:04
Het grote verschil tussen ms en sony, ms maakt games die onmiddellijk op de pc en xbox speelbaar zijn. Sony maakt games voor hun console en daarna porten ze naar pc. Dat laatste is veel meer werk en de kans op bugs of zaken die niet echt doen wat ze moeten doen is een stuk groter.
Geplaatst op 2021-07-09 19:39:09
Nixxes deed ook de PC-ports van Deus Ex HR en MD (naast de Tomb Raider reboots). En dat deden ze niet onverdienstelijk! Bij mij deden ze in ieder geval wel een belletje rinkelen.
Geplaatst op 2021-07-10 11:51:06