GUIDE | De oplossing voor elke puzzel in Resident Evil Village
Resident Evil Village is net als zijn voorgangers een horrorgame met heel wat puzzels. De ene puzzel is al wat gemakkelijker dan de andere, maar niets is frustrerender dan een puzzel niet opgelost krijgen en zo niet verder geraken in de game. Gelukkig zijn wij er om een aantal grote puzzels uit Resident Evil Village voor je uit te leggen.
Hall of War
In de kelder van Castle Dimitrescu zal je op een bepaald moment in een kamer komen met gravures op de muren en in het midden een slinger die in brand staat. Om verder te geraken moet je de twee kelken aan de zijkanten ook in vuur en vlam zetten. De oplossing is hier heel eenvoudig. Loop gewoon tegen de slinger, zodat die van links naar rechts zwaait en de twee kelken aanraakt en zo in brand zet.
Wine Room – Courtyard Key
In de Wine Room van Castle Dimitrescu kan je de Courtyard Key vinden, die je nodig hebt om verder te geraken in het verhaal. Je zoektocht naar die sleutel begint met een gevecht met een van de dochters van Lady Dimitrescu, die je doorheen verschillende kamers zal jagen. Uiteindelijk wordt dit een boss fight waarbij je haar pijn kan doen wanneer ze voor het open raam staat.
Vervolgens grijp je de fles Sanguis Virginis die je in de Kitchen kan vinden. Daarmee ga je naar de Wine Room, waar je de fles op het platform in de kamer zet, waardoor je toegang krijgt tot een nieuwe ruimte. De Courtyard Key vind je in die kamer in een kleine schatkist.
Opera Hall – Iron Insignia Key
In de Opera Hall, die je kan bereiken wanneer je Dimitrescu’s Key te pakken hebt door de gouden deur te openen op de Courtyard, vind je een piano met een kleine puzzel. Om de puzzel op te lossen, moet je gewoon de juiste noten spelen op basis van het stukje partituur dat je te zien krijgt.
Gelukkig moet je niet opnieuw beginnen wanneer je een fout maakt. Je moet dus enkel de eerste noot vinden en van daaruit kan je op goed geluk verder kijken of je de juiste noot hebt gespeeld. Noten die je al hebt gespeeld, worden ook rood op de partituur.
Als je alle noten hebt gespeeld, word je beloond met de Iron Insignia Key.
Hall of Ablution – Dimitrescu’s Key
De Hall of Ablution is een kamer met een flinke plas wijn of bloed, afhankelijk van je eigen invulling. De puzzel hier draait rond het juist zetten van een aantal standbeelden. Je krijgt gelukkig enkele tips, die op de muren staan geschreven.
“Women are blind to male advances, but the poor shall take their chances to give their lord their bounty sown, so that soon the wine may flow."
Daar vallen een aantal zaken uit te halen. Het raadsel zegt dat de drie arme mensen zich moeten draaien naar de man op het paard. Bovendien mogen vrouwen geen mannen zien en dus moet je de twee vrouwen naar elkaar toe draaien. Als je dat goed doet, dan loopt de plas leeg en verschijnt er een trap.
Beneden vind je een aantal vijanden, maar ook een lift. Gebruik de lift om omhoog te gaan tot je op een balkon staat. Ga verder en je krijgt een cutscene met Lady Dimitrescu. Volg haar in de kamer waar je Dimitrescu’s Key zal vinden.
Atelier Room
In de Atelier Room stuit je op Dimitrescu’s Bell Puzzle, een puzzel waar je enkele bellen moet raken. De volgorde is niet belangrijk, maar je zal wel even moeten zoeken voor je ze allemaal vindt.
Bel 1
De eerste bel zie je meteen wanneer je de kamer binnenkomt en staat links achteraan in de kamer waar je bent binnen gewandeld.
Bel 2
Vanaf bel 1 draai je je om en kijk je in de richting van de grote kast met een schilderij boven. Deze bel is een stuk kleiner dan de eerste bel, maar niet zo moeilijk om te zien.
Bel 3
Wil je bel 3 vinden, beklim dan de trap aan de achterkant van de kamer. Bovenaan kijk je naar links, waar je de binnenkant van een klok aan de slag ziet. De derde bel slingert tussen al die radertjes, dus je zal goed moeten timen om de bel te raken.
Bel 4
Bel 4 zit verstopt op de luster, dus pik deze even mee terwijl je bovenaan de trap staat. Je moet eerst tegen de luster schieten zodat die heen en weer zwaait en je de bel kan zien in het midden. Ook hier moet je dus weer goed mikken.
Bel 5
De laatste bel is het moeilijkste te vinden, maar dan vooral omdat ze niet in de Atelier Room staat. Vanop het platform waar je de vorige twee bellen kon raken, kijk je door het raam aan de andere kant van de kamer, waar je de bel buiten ziet hangen. Vuur een schot af en je kan je weg verderzetten.
Dungeon in Castle Dimitrescu
Zodra je de Iron Insignia Key hebt kan je in de kelder van Lady Dimitrescu een deur openen, waar je een doodskist vindt die wordt beschermd door een aantal scherpe pinnen. Gelukkig is de oplossing vrij simpel.
Zodra je de kamer binnenkomt grijp je de pipe bomb die rechts van je ligt. Gooi die tegen de gebroken muur links van de kist. Nu die muur open is moet je naar de linkse vuurpot schieten, zodat die in vuur schiet. Schiet nu tegen de rechter vuurpot, zodat die de linkse vuurpot raakt en ook in brand schiet. Als je daar in slaagt zakken de pinnen en kan je de schat uit de doodskist verzamelen.
Doll Workshop
In de kelder van House Beneviento zal je stuiten op een werkplaats vol griezelige poppen en een vrij ingewikkelde puzzel. Die begint zodra je de Legs Flask neemt wanneer je de pop in het midden van de kamer bestudeert. Vanaf dat moment worden ook meteen al je wapens en items weggenomen, dus zit er niks anders op dan de puzzel op te lossen.
De volgende stap is het verder bestuderen van de pop. Haal de Blood Covered Ring van de linkerhand en verwijder het linkerbeen voor de Winding Key. Op de rechteram staat een patroon dat je dadelijk nodig hebt.
Ga nu verder de kamer in om op je rechterkant een gesloten deur te vinden. Bestudeer de onderste ring en je ziet dat je daar hetzelfde patroon kan selecteren. Doe dat en keer terug naar de pop, waar je nu aan de rechterschouder de Silver Key vindt. Die sleutel kan je gebruiken om de deur aan de linkerkant te openen.
Ga in die kamer naar de gootsteen en zet het water aan. Bestudeer de gootsteen nog eens en selecteer de Blood Soaked Ring, die daardoor verandert in de Wedding Ring. Aan de onderkant van die ring vind je een code: 052911. Die code geef je in aan het cijferslot bij de dubbele deuren in de andere kamer.
Loop de hal door tot je in een nieuwe kamer komt, met daar een muziekdoos. Gebruik de Winding Key om de muziekdoos op te winden. Je moet nu de cilinders wisselen tot je de juiste volgorde vindt.
De snelste manier is als volgt (van links naar rechts): schuif cilinder 2 naar slot 1, cilinder 4 naar slot 2, cilinder 3 naar slot 5 en tot slot cilinder 4 naar slot 3.
Als je het goed doet, dan opent er een klein compartiment met Tweezers. Ga nu terug naar de eerste kamer en kijk in de mond van de pop om een stuk Film te vinden. Ga terug naar de gang om naar de Study te lopen, vlak naast de lift. Op het bureau daar vind je een Film Reel, die je kan combineren met de Film.
De correcte volgorde van de stukken film is als volgt (van links naar rechts): 1) Plush Toy, 2) Village Book, 3) Baby, 4) Music Box, 5) Wedding Ring.
Nu je de film hebt afgespeeld gaat er een nieuwe ruimte open, waar je de Scissors kan vinden. Kruip door de passage, neem de telefoon op en loop vervolgens terug naar de mannequin. Bekijk het verband op de borst en knip het door met de schaar. In de borstkas vind je een Brass Medallion. Die kan je in de deur rechts van de mannequin plaatsen.
Ga nu terug naar de mannequin en bestudeer het linkeroog. Het symbool dat je daar ziet, zoek je op diezelfde deur, waarna die opent. Ga de trap af en ga op de bodem van de waterput op zoek naar de Breaker Box Key. Keer nog eens terug naar de mannequin, waar nu alle lichten uit zijn en er een immense baby je op de hielen zit.
Om de lichten terug aan te krijgen loop je door de Medicine Room naar de Study. Gebruik daar de sleutel op de Power Box, waar je het Relief of a Child ornament vindt. Die moet je plaatsen in de deur tussen de Medicine Room en de Study. Volg het pad dat daardoor opent, door de Kitchen en de Bedroom en neem de Fuse van de Power Box daar. Loop nu terug naar de Power Box bij de lift boven, terwijl je ook oplet voor de baby. Steek de Fuse in die Power Box en je zal de lift naar boven kunnen nemen.
Het puzzelen is nu voorbij, maar je wordt nu geconfronteerd met een boss fight in de vorm van een puzzel. Om het gevecht te winnen moet je binnen de tijd drie keer een witte pop vinden. Je zal de pop altijd op drie plekken vinden.
De eerste positie is altijd in de zijkamer bovenaan de trap aan de rechterkant. De volgende twee plekken zijn altijd random, maar sowieso beneden. Het tweede spawn point is het vaakste in de woonkamer of in de hal bij de halfopen deur. De derde keer kan je ze meestal vinden vlak voor de lift. Vind je de pop niet meteen volg dan het bloed dat uitgesmeerd is over de vloer.
Als je de witte pop drie keer hebt gevonden, krijg je een kleine cutscene en is dit deel van de nachtmerrie eindelijk voorbij.
Hall of the Four
Voor de puzzel in de Hall of the Four moet je in totaal vier maskers verzamelen, die verspreid zijn in Castle Dimitrescu.
Mask of Sorrow
Het Mask of Sorrow kan je krijgen na je confrontatie met Lady Dimitrescu, vlak nadat je Dimitrescu’s Key hebt gevonden. Je kan het masker niet missen, aangezien je het nodig hebt om verder te geraken in de game. Het masker bevindt zich op niveau B2, in de Dungeon onder het Courtyard.
Mask of Joy
Het Mask of Joy kan je vinden vlak voor de Atelier Room en na de Library. Aan je linkerkant is een deur die naar een kamer leidt. Kijk hier even rond om het masker te vinden.
Mask of Rage
Het Mask of Rage kan je vinden op het dak nadat je daar met de zipline beland bent. Nadat je de puzzel met de bellen hebt opgelost kan je met een zipline van Belfry Tower naar de Tower of Rage gaan, waar ook het masker ligt.
Mask of Pleasure
Het Mask of Pleasure kan je vinden via een deur die je in de Main Hall kan openen met Dimitrescu’s Key. Die deur leidt je naar de Hall of Pleasure. Zodra je het masker pakt sluit de deur achter je en moet je door het haardvuur naar de Armory kruipen. Daar moet je eerst nog een dochter van Lady Dimitrescu verslaan, om nadien je weg terug te vinden naar de Hall of the Four.
In de Hall of the Four moet je de vier maskers bij het juiste beeld zetten. De volgorde is als volgt (van links naar rechts): Mask of Sorrow, Mask of Pleasure, Mask of Joy en Mask of Rage. Proficiat, je kan eindelijk Castle Dimitrescu verlaten.