REVIEW | Days Gone werkt bijna foutloos op pc
Days Gone is nog maar de tweede titel die Sony van hun eigen consoles naar pc brengt, nadat het eerder al hetzelfde deed met Horizon: Zero Dawn. Dat had toen echter wel wat technische mankementen op pc, dus we zijn dan ook benieuwd of de geschiedenis zich herhaalt bij Days Gone of dat deze iets stabieler loopt.
De pc-versie komt met een aantal extra features ten opzichte van de PlayStation 4-versie. Denk aan ondersteuning voor ultrawide schermen, unlocked framerate, maar ook verbeterde details, FOV en draw distance. Verder krijg je ook de New Game+, skins voor je motor en een survival- en challenge mode. Een ultrawide monitor bezitten we niet, maar de unlocked framerate is iets dat we wel meteen hebben geactiveerd. Op PlayStation 4 had de game een framerate van 30 FPS, net als Horizon: Zero Dawn, dus je merkt meteen het verschil wanneer je de game aan 60 FPS of meer speelt. Alles loopt een pak vloeiender en ook de actie is aangenamer.
Die framerate van 60 FPS leek van bij het begin vlot te draaien en na een tijdje hebben we onze framerate omhoog geschroefd naar 120 FPS. Ook dat liep algemeen beschouwd vrij goed, maar hadden we in bepaalde omgevingen toch wat last van kleine dips. Vooral wanneer het verhaal zich meer opent en ook de omgevingen wat weidser worden. Dan merk je een duidelijke dip wanneer je met je motor aangereden komt. Vooral op één locatie, die we even niet willen vernoemen vanwege spoilers, merkten we dat. Zo gingen we al eens van een framerate die ongeveer 100-110 PFS was naar eentje rond de 70-80 FPS. Een drop onder de 60 FPS hebben we echter nooit gezien. Dit op settings waar we bij alles, indien mogelijk, voor de hoogste setting kozen.
Met de PlayStation-versie vonden we de titel al prachtig ogen, maar met de verbeteringen op grafisch vlak oogt te titel nog mooier. Vooral de omgevingen komen goed tot hun recht en met de verbeterde draw distance heb je op je motor een vrijer gevoel. Wij gebruikten muis en toetsenbord om te spelen en dat had toch duidelijk een voordeel tijdens de combat of tijdens het mikken in de focus mode. Wanneer je liever een controller gebruikt, is dit ook op pc geen probleem.
Echte crashes hebben we niet meegemaakt, maar we zijn wel wat bugjes tegengekomen. Denk hier vooral aan de kleine bugs waar personages even iets hoger staan of vijanden die tegen een muurtje vastzitten. Kleine zaken waar we in een open wereld game niet echt zwaar aan tillen. Hetgeen ons wel een beetje tegen de borst stootte, en een bug die we ook tweemaal hebben voorgehad, was het feit dat personages niet spawnden wanneer je toekwam in het kamp. Je hoorde ze , maar ze waren totaal ontzichtbaar, waardoor je ook geen knop kreeg om de nodige interactie uit te voeren. De enige oplossing was dan om het spel te herladen.
Met Days Gone brengt Sony een tweede exclusive naar pc en terwijl bij de eerste game, namelijk Horizon Zero Dawn, we enkele technische issues ondervonden, hebben we bij deze titel niet echt problemen. Alles speelt vlot, al heb je wel her en der een kleine performance drop in weidsere omgevingen of bij veel actie, en heb je kleine bugs die typisch zijn aan het genre. We hopen alleen dat bijvoorbeeld ons probleem met de ontzichtbare AI nog wel wordt opgelost.
Ben nu wel eens benieuwd naar jullie testbench dan? Wat zijn zoals de specs als ik vragen mag?
Geplaatst op 2021-05-19 10:34:35
Ryzen 2700X, 32GB ram en 2080 Ti op een resolutie van 1440p.
Geplaatst op 2021-05-19 23:34:10, bewerkt op 2021-05-19 23:34:34
Sweeeeet...
Geplaatst op 2021-05-20 11:01:16