OPINIE | Lost de overname van Bethesda het "exclusives-probleem" van Microsoft op?
Boem! Paukeslag! Dat is eigenlijk de manier waarop het nieuws van de overname van ZeniMax door Microsoft hier binnenkwam. Een donderslag bij heldere hemel. Geruchten rond overnames zijn er vaak, maar deze kwam echt uit de lucht gevallen. Boenk, vol op het hoofd. Dikke buil, verwarde blikken.
Een paar dagen geleden werd hier nog de vraag gesteld welke keuze de consument zou maken voor next-gen: PS5 of Xbox Series X/S? Naast de voorkeur die de gemiddelde persoon sowieso heeft – ook ik, daar gaan we niet belachelijk over doen – en de prijs, waren er twee belangrijke factoren die ik naar voor schoof als invloeden: exclusives en de Game Pass.
"Op vlak van exclusives was het toch een beetje huilen met de pet op."
Sony heeft al jaar en dag de overmacht wanneer het over exclusives gaat, toch in Europa. Hun eigen games slaan hier beter aan, krijgen hogere scores en verkopen beter. Daar stelt Microsoft momenteel heel veel waarde tegenover met de Game Pass, maar op vlak van exclusives was het toch een beetje huilen met de pet op.
Heeft Microsoft dit nu in één klap opgelost met titels als Doom, Dishonored, The Elder Scrolls, Wolfenstein en Fallout? Ja, maar ook een beetje nee.
Ja, want je kan niet ontkennen dat al die reeksen al topgames hebben voortgebracht. Als die nu allemaal exclusief op Xbox – en waarschijnlijk pc – verschijnen, dan zet Microsoft Sony hier een stevige hak. Die hak heeft hen dan wel 7,5 miljard dollar gekost, dat hebben ze er wel voor over. Dat lijkt heel veel geld, maar als je vijf grote IP’s en nog een paar kleinere binnenhaalt, dan is dat zeker en vast geen miskoop.
Maar dus ook een beetje nee, want Bethesda is, ondanks ook goede verkopen op consoles, toch ook een beetje een uitgever die vooral goed ligt bij het pc-publiek. Shooters, games waar modders helemaal op los gaan, gigantische werelden die meer tot hun recht komen op pc dan op console… Als ik aan Bethesda denk, dan denk ik toch voornamelijk aan pc en dan heb ik het niet over de cijfers, maar puur gevoelsmatig.
"De kans is groot dat Microsoft helemaal niet bezig is met extra exclusives voor hun console."
Het is daar dat het puntje bij het paaltje komt, want de kans is groot dat Microsoft helemaal niet bezig is met extra exclusives voor hun console. Sommigen onder jullie zullen nu even flink met de wenkbrauwen fronsen, maar laat mij ze even ontfronsen.
Wie de laatste maanden de aankondigingen van Microsoft wat heeft gevolgd, die heeft natuurlijk al gezien dat de Xbox Series eigenlijk geen enkele exclusive heeft. Dat is geen hyperbool, ik meen het. De Xbox Series heeft geen enkele exclusive. Het heeft wel games die niet op PS5 komen, maar elke game komt ook gewoon op pc uit en een flink deel, zo niet allemaal, ook op Xbox One.
Microsoft is dan ook bezig met een strategie om zoveel mogelijk mensen naar Microsoft te brengen, niet naar Xbox. Als al die gamers hun Bethesda-games spelen op pc, liefst nog met Game Pass, dan is Microsoft tevreden. Het ultieme doel is dan ook de Game Pass bij zoveel mogelijk spelers krijgen, niet meer niet minder. Een "vehikel" als Bethesda is dan natuurlijk welgekomen.
Ik zou er zelfs niet helemaal van schrikken als games van Bethesda in de toekomst gewoon nog naar PlayStation komen. Bij Bethesda stonden ze er ook op om te zeggen dat ze hun games nog steeds zelf zullen uitgeven. Een vreemde uitspraak, maar eentje met misschien wel wat waarheid achter. Waarom zou Microsoft het ook niet zo doen? Je maakt de Game Pass interessanter en je trekt die gamers aan, maar mensen die toch vasthouden aan hun PS5, die troggel je nog wat geld af, waardoor er zowaar geld van Sony-gamers in de zakken van Microsoft terecht komt. De ultieme droom voor een bedrijf, geld gaan halen bij de rechtstreekse concurrent.
"De ultieme droom voor een bedrijf, geld gaan halen bij de rechtstreekse concurrent."
Nu goed, hier denk ik misschien een beetje te ver door. Uiteindelijk zullen deze games waarschijnlijk niet naar PlayStation komen. Jammer voor de PlayStation-gamer, maar het is en het blijft een straffe zet van Microsoft. Ik ben benieuwd wat Sony daar kan tegenover zetten.
Games zullen nog op PS uitkomen, het budget om een tes of fallout te maken is te groot om terug te verdienen op 1 console en pc. Waarschijnlijk wel extra content voor Xbox en time exclusief. De PS markt is te groot om in 1 te negeren. Het is MS maar om 1 ding te doen, namelijk geld verdienen. Zoveel mogelijk.
Geplaatst op 2020-09-21 17:31:50
Denk je dat dat budget zoveel groter is dan pakweg God of War, Uncharted, Halo,... of andere grote first party titels?
Geplaatst op 2020-09-21 18:09:07
Jup + kosten gemaakt om de ip te bezitten. Dus komt duurder uit.
Geplaatst op 2020-09-21 18:12:16
De kosten om de ip's te kopen, zitten niet in het budget voor de games.
Geplaatst op 2020-09-21 18:18:24
ms heeft 2,5 miljard gegeven enkel voor minecraft. dat hebben ze al lang terug en ging over 1 game. wat ze hier hebben gekocht hebben ze tegen het einde van de nieuwe gen terug of het nu excl is of niet.
Geplaatst op 2020-09-21 18:18:27
Ja maar is niet exclusief en betwijfel of ze er echt al 2,5miljard hebben aan verdient.
Voor hetzelfde komen de games allemaal uit op ps5 na enige tijd en zitten ze bij Xbox in de gamepass waardoor ze iedere gamer kunnen bedienen en toch een voordeel is op Xbox
Geplaatst op 2020-09-21 20:14:23
vanaf begin deze gen al. minecraft was een echte melkkoe toen ms het kocht. niet enkel de games maar ook de merchandise.
hier gaat het over meerdere ip's die in absolute cijfers minder verkopen maar makkelijker zijn om sequels te verkopen. ze zullen snel genoeg komen en de 500 euro horse armors zullen niet uitblijven om snel te verdienen.
Geplaatst op 2020-09-22 05:35:44
Dat budget is niet speciaal groter dan een andere AAA-titel. Volgens mij is het eerder hun kaduuke game engine waardoor het altijd zo lang duurt en waarna de Elder Scrolls en Fallout games nog altijd zo gebugged uitkomen.
Ik hoop dat ze Howard en co verplichten om unreal of cry-engine te gaan gebruiken ipv die gebrekkige gamebryo.
Geplaatst op 2020-09-22 10:13:25
Ik was een beetje aan het twijfelen aan mijn PC Game Pass abonnement, maar als deze games ook naar PC komen, is het die 10 euro per maand wel waard...
Ik ga waarschijnlijk nog altijd wel een PS5 kopen eens daar goede exclusives voor bestaan, maar ik heb inderdaad het gevoel dat het MS niet zoveel uit maakt, zolang ik tegelijk ook maar Game Pass betaal. Enkel wie echt erg gehecht is aan de PS exclusive franchises kan nu nog echt redenen te bedenken om voor een PS5 ipv een XB te kiezen. En wie per se God of War ofzo wil spelen, had zijn keuze toch al lang gemaakt; dus MS heeft zich gericht op alle andere gamers. Slim gespeeld.
Geplaatst op 2020-09-21 18:17:03
Enige manier dat ik een titel als Starfield naar PS5 zie komen is via Game Pass.
Als Microsoft van Game Pass de standaard kan maken voor digitale downloads / streaming (een missie die blijkbaar wat centen mag kosten) zullen Sony en Apple almaar meer onder druk komen om de toepassing ook op hun ecosysteem toe te laten.
Een stuiver meegraaien van eventuele verkopen van Bethesda-titels op PS5 is inderdaad mooi. Je bestverkopende product (van 10 naar 15 miljoen abonnees in 4 maand, zonder geweldige marketing) inzetten om geld te verdienen op een rivaliserend platform, nog mooier.
Geplaatst op 2020-09-21 18:42:23
Had Sony niet pas bekent gemaakt dat een gamepass systeem voor hun console financieel niet haalbaar is en ook totaal niet logisch?
Apple probeert hier dan wel al wat op in te spelen met hun apple arcade. Al is dit voor mij persoonlijk echt niet uitgebreid genoeg
Geplaatst op 2020-09-21 18:58:38, bewerkt op 2020-09-21 18:59:39
Sony beweert wel vaker zomaar wat. We believe in generations bvb
Geplaatst op 2020-09-21 21:13:19
Dat laatste is toch nog altijd zo? Ze brengen een PS5 uit met als doel de PS4 los te laten? Of wat bedoel je precies?
Geplaatst op 2020-09-22 10:21:18
Wat ik bedoel is dat ze enkele maanden geleden de klantvriendelijke cross-gen plannen van Microsoft probeerden af te kraken en beweerden dat hun games gedesigned waren speciaal voor de PS5 want dat zij wel geloven in het technische verschil tussen generaties en dat die games dus bijgevolg niet naar PS4 kwamen wegens zogezegd true next gen.
Ondertussen weten we dus dat dat bullshit was om de aandacht naar hun games te trekken, terwijl Miles Morales, Sackboy en Horizon 2 eigenlijk ook gewoon naar PS4 komen.
Hetgeen ik echt en oprecht een goeie zaak vindt voor de PS4-eigenaars die nog geen PS5 kunnen/willen kopen, maar weeral was er eerst een leugen nodig om de concurrentie te kleineren. Het geheugen van de mensen is echter vaak kort :-)
De letterlijke reactie van Sony op MS z'n cross gen:
"We have always said that we believe in generations," Sony Interactive Entertainment president and CEO Jim Ryan told GamesIndustry in May. "We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features."
"We do believe in generations," he reiterated, "and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."
Dit soort dingen is een reden waarom ik graag game op Playstation, maar een rothekel heb aan Sony als bedrijf. Google anders gewoon es "sony believes in generations".
Geplaatst op 2020-09-22 10:39:44
Ja, ik weet hun standpunt erover en ben ook teleurgesteld over Horizon 2. Van de rest was het eigenlijk gewoon te verwachten. Ik denk ook niet dat GoW2 cross-gen wordt. Anders spreken ze zichzelf inderdaad tegen. Ik geloof wel nog dat ze die generatie visie met nieuwe features gaan blijven vasthouden. Anders dan MS die zei dat cross-gen nog 1 a 2 jaar kan duren. Ratchet is bv al niet meer cross-gen.
Geplaatst op 2020-09-22 12:12:26
Waarom ben je teleurgesteld over Horizon 2? Ziet dat spel er plots minder interessant uit?
Wat toont de nieuwe gen op dit moment meer dan snellere load times en grafische effectjes? Wat verwacht je dan dat de nieuwe gen gaat brengen behalve de twee voorgenoemde dingen en betere framerates?
Ik heb het nogal gezegd, vervang de 3tal seconden laadtijd tussen de werelden in Ratchet & Clank door een klein interactief vliegstukje van 15 seconden en dat gat is ook gevuld zonder dat het eigenlijk iets wegneemt van de kwaliteit van de gameplay. R&C is perfect mogelijk als game op PS4 met enkele minieme aanpassingen.
Eender welke topper die nu in productie gaat en echt gebruik zou kunnen maken van de nieuwe hardware is 2 tot 3 jaar weg. Tegen dan is de beloofde cross gen periode van 2 jaar gepasseerd.
Hun standpunt had gewoon moeten zijn van hun bek dicht te houden ipv commentaar te geven op iets wat ze eigenlijk zelf gingen doen.
Geplaatst op 2020-09-22 13:11:48
Ja, dat ziet er minder interessant uit nu. Logisch ook als je je wat verdiept in de nieuwe hardware. Niet alleen is die zoveel beter. De huidige hardware is hopeloos verouderd. Sommige dingen zijn effectief enkel mogelijk met nieuwe hardware. Het levendiger maken van open-world games door sneller streamen van meer assets. Dat heeft wel degelijk invloed op de gameplay. Als dat technische je weinig zegt moet je maar eens naar Digital Foundry hun channel gaan. Ik ben niet alleen als gamer geïnteresseerd in de vernieuwingen, maar ook vanuit een technisch perspectief.
Dat van Ratchet klopt gewoon technisch niet. Dat gaat niet over 15 seconden en het opvullen zelf zou niet eens zo interactief kunnen. Het gaat over de snelheid waarmee assets veranderen.
Het is perfect mogelijk om al 2 jaar te werken met PS5 hardware dus er is geen reden dat het niet kan om nu al een next-gen game te hebben.
Geplaatst op 2020-09-22 15:35:01
Ik volg Digital Foundry en heb ook interesse in bepaalde van de mogelijkheden die ze aanhalen, maar dat snellere streamen van assets op een manier dat we grote verschillen gaan zien, is nog niet voor morgen volgens mij.
Persoonlijk denk 'k dat je te veel verwacht van een nieuwe gen consoles. Het is niet alsof de PS4, de PS3 of zelfs de PS2 het eerste jaar killer apps hadden die niet mogelijk waren op vorige gen op de grafische toeters en bellen na.
Geplaatst op 2020-09-22 16:45:58
Dan ga je toch nog eens goed moeten kijken. Hoe ze nu IO bekijken is volledig anders. Het is te zien wat ze er mee gaan doen, maar de mogelijkheden voor gameplay zijn er wel.
Is grafische toeters en bellen niet juist ook vooruitgang. Ik denk niet dat RTX iets is wat op PS4 kan... Ik verwacht ook niet direct de kwaliteit die we op het einde van de generatie gaan zien, maar ook bij deze generatie waren er bij launch al leuke titels zoals Resogun.
Geplaatst op 2020-09-22 17:20:33
RTX is niet iets wat de current gen kan, maar het is wel iets dat ze simpelweg kunnen afzetten om het spel te laten draaien op de current gen.
En ik begrijp wat je bedoelt met de io, maar ik ben er van overtuigd dat de games die we de eerste tijd gaan zien daar nog niet voor geoptimaliseerd zullen zijn.
Weinig devs of publishers zijn geneigd om op een nieuwe userbase voluit te gaan voor een duur project. Games blijven een business die moet opbrengen dus schakelen ze nooit zomaar de grootste userbase uit.
Ik ben er wel van overtuigd dat er momenteel projecten worden opgestart die dat wel moeten bieden tegen dat ze binnen enkele jaren uitkomen.
Geplaatst op 2020-09-22 18:32:26
Maar gemini, hebben we niet al wat genoeg tijd gehad om te genieten van de ps4?
Als je zo redeneert, wanneer zou jij dan de overstap maken?? Als je 7 jaar lang games kan spelen op een console, en ze komen na 7 jaar af met hey boys and girls! We got a new one! Dan ben jij niet enthousiast en vind jij dat ze speciaal geld moeten uitgeven om alle games aan te passen dat het nog draait op de oude console?
Je moet toch ergens een streep trekken? Als je zodanig redeneert kunnen ze nog heel lang cross gen blijven gaan, en de bedoeling van een bedrijf zoals Sony als ze een nieuwe console uitbrengen is vrij logisch dat ze deze zoveel mogelijk verkopen. Als ze cross gen gaan blijven toepassen zullen er enkel minder centen binnenkomen.
Ford of Opel gaat toch ook niet een nieuw model uitbrengen, en erbij zeggen, hey mensen! Ziehier ons nieuw model, je kan wel alles wat je hiermee kan evengoed met je huidige wagen dus doe maar rustig 😉
Geplaatst op 2020-09-22 19:39:28
Domme vergelijking met die auto frankly. En nieuwe grafische kaart in een pc kan ook beter dan de vorige, maar daarom is de vorige niet plots nutteloos voor alle nieuwe games die op dat moment nog uitkomen.
Ik zie zelfs nu nog altijd topgames voor PS4 en X1 uitkomen die mits een grafische downgrade eigenlijk ook perfect op de PS3 of 360 hadden gewerkt.
En je moet idd ergens de streep trekken, maar misschien niet al voor de next gen begonnen is. Zo is dat in het verleden trouwens ook nooit geweest.
Ik maak persoonlijk de overstap om m'n games op betere framerates en met meer effecten te spelen in eerste instantie. De rest van de voordelen volgt wel na een tijdje zoals gewoonlijk.
Ik ben alleen niet zo onrealistisch ingesteld om te verwachten dat een ontwikkelaar of uitgever miljoenen gaat investeren in enkel een kleine userbase tenzij ze echt graag geld willen verliezen.
Geplaatst op 2020-09-22 19:52:34
En ik respecteer uw visie ;)
Ik merk dat je al een eeuwigheid bezig bent met snertie dus ga ik het wat mijn mening betreft hierbij laten, als ik de andere mensen op 4gamers de kans wil laten de andere reacties te lezen :)
Maar ik begrijp wel wat je wil zeggen, al ga ik er niet helemaal mee akkoord. Hopelijk is dat hetzelfde omgekeerd. Op naar het volgende debat!
Geplaatst op 2020-09-22 21:37:26, bewerkt op 2020-09-22 21:38:08
Daarvoor heb je discussies he, als je het volledig eens was dan was er geen discussie ;-)
Geplaatst op 2020-09-23 10:56:20
Daarom kijk ik ook meer naar kleine games en indies om een paar van die features al te tonen. Is al bijna elke generatie zo dat daar de meest interessante veranderingen eerst te zien zijn. Maar snap je volledig: het groot geschut gaat sowieso moeten wachten. Zijn hier wel allemaal early adopters denk ik.
Geplaatst op 2020-09-23 09:36:47
Nope. Maar alsnog hoop ik dat dit dus NIET doorgaat.,,,,
Geplaatst op 2020-09-21 18:45:48
Ik betwijfel ten zeerste dat de games niet naar PS gaan komen. Microsoft published steeds zelfs zijn exclusives, en Bethesada heeft al gezegd dat ze zelf blijven publishen. Toekomstige Bethesda titals die exclusive zijn voor Xbox? Sure. Fallout en Elder Scrolls? Highly doubt it.
Geplaatst op 2020-09-21 18:49:49
Ik zou er juist alles aan doen om ze wél op de PS5 uit te brengen. Je verliest het ‘exclusive’ argument, maar je laat meteen de onderliggende waarde van GamePass zien: bij Sony kan je de games halen voor €70 p/s, bij GamePass speel je ze vanaf dag 1 voor maar €15 per maand.
Geplaatst op 2020-09-21 22:23:58
Het is hen nooit te doen om exclusives.. hun sterkte is gamepass, Xcloud, Hun hardware. Xbox wil gaming voor iedereen. Je zal geen 80€ games zien bij MS..
Geplaatst op 2020-09-21 18:54:22
Ja oké met hun sterktes te beamen, maar ga nu niet zeggen dat het microsoft te doen is om de harten van alle gamers te veroveren en enkel "geld weg te geven". Het blijft een miljardenbedrijf zoals eender elk. Ze overleven enkel op de centen van hun klanten en fans, niet op de liefde ervan... Zo is dit bij alle bedrijven immers. Gaan zeggen dat enkel Sony kijkt naar het geld en niet omgekeerd is wel heel kort door de bocht ;)
Geplaatst op 2020-09-21 19:03:53, bewerkt op 2020-09-21 19:04:33
Bij de lancering van Gamepass Ultimate kon ik mijn GP omzetten voor 1€ (een verlenging van 1,5 jaar). Sony hun streaming service is bijlange zo sterk niet maar vroegen bijna het dubbele ervoor bij launch.
Geplaatst op 2020-09-22 17:27:47
Geen €80 games daar ben ik niet zo zeker van. De games van MS kosten nu al €10-€20 meer dan andere games op Steam. Als die €80 de norm wordt voor de grote uitgevers dan zal Microsoft ook volgen, weliswaar verwijzend naar Game Pass als alternatief.
Geplaatst op 2020-09-21 20:10:55
Je kan de Steam marketplace niet vergelijken met een console marketplace imo. Je gaat nooit op consoles de prijzen vinden in summer sales als op PC. Veelal zijn de PC varianten matige console ports. Want soms kunnen die games veel beter op pc draaien maar omdat ze limieten hebben op consoles behouden ze deze soms ook voor de PC. En quasi elke game kan je gratis spelen op PC.
Geplaatst op 2020-09-22 17:30:48
+ ze hebben de id engine wat een zeer goede engine is.
Geplaatst op 2020-09-21 23:27:17
Volgens mij is dit mogelijk ja. Bethesda is meester in singleplayer games met franchises als Doom, Wolfenstein, Elder Scrolls, Dishonored en Fallout. Het zijn dit soort games die Microsoft miste in hun exclusieve line-up.
Geplaatst op 2020-09-21 19:56:55
"Bethesda is meester in singleplayer games met franchises als Doom, Wolfenstein, Elder Scrolls, Dishonored en Fallout."
Je weet toch dat de meeste games niet door hun gemaakt zijn eh? De games die letterlijk door hun gemaakt zijn (Fallout) trekken op niet veel meer, achter Doom, Wolfenstein en Dishonored bv zitten andere studios die het ontwikkelen.
Ze zijn dus eerder meester in het "publishen" van goeie SP games.
Geplaatst op 2020-09-22 09:53:58
De studio's die Doom, Wolfenstein, Dishonored etc maken waren volgens mij wel degelijk eigendom van Bethesda. En dus nu van Microsoft.
Geplaatst op 2020-09-22 13:52:46
Maar de games worden gemaakt door: id Software, Arkane Studios en ZeniMax. Een game als eigendom hebben is niet moeilijk, het zelf maken is andere koek. De games die Bethesda echt echt zelf maakt nu, zoals Fallout 67... trekken op niet veel.
Los daarvan heb ik nergens beweerd dat ze niet van hun waren en nu dus van MS, enkel dat de uitspraak 'meester in SP' beetje lachwekkend is, aangezien dat ze ze zelf niet maken.
Geplaatst op 2020-09-22 14:04:21
Op die manier. Ik zal het zo zeggen: de studio's die eigendom zijn van Bethesda zijn meester in het maken van singleplayer games. Zo beter? 🙂
Geplaatst op 2020-09-22 15:20:33
Een beetje ;)
Over meesterlijk valt te discuteren, maar is meer een persoonlijke smaak. Ik zou ze persoonlijk niet in mijn top 20 durven zetten.
Geplaatst op 2020-09-22 15:56:21
343, The Coalition, en Obsidian maken alle 3 games die in de lijn liggen van wat je opnoemt, en ik vermoed dat The Initiative richting iets stealthy bezig is als we de geruchten mogen geloven. Ze verdubbelen gewoon wat ze nu ondertussen al hadden opgebouwd.
Geplaatst op 2020-09-22 10:18:22
De singleplayer campagnes van 343 en The Coalition liggen me niet zo. Ik vind ze nogal ongeïnspireerd en repetitief, terwijl Doom, Wolfenstein TNO, Prey en Dishonored 2 mijn favoriete games van de voorbije generatie zijn. Voor mij persoonlijk heeft Microsoft er nu dus een pak meer interessante IP's bij.
Ik hoop ook dat The Initiative aan een sterke singleplayer ervaring werkt, en niet een zoveelste GaaS multiplayer game. Ze hebben in elk geval talent genoeg binnen gehaald. :)
Geplaatst op 2020-09-22 14:00:00
Iedereen dat nu zegt dat Microsoft centjes gaat halen bij Sony vergeten blijkbaar iets. Microsoft heeft Sony al veel langer centjes aan het geven geweest vanwaar komen de discs waar games op terecht komen? Sony heeft altijd mee geïnvesteerd in de nieuwste blu-ray en 4k discs.
Geplaatst op 2020-09-21 20:05:04
Bon ja, langs de andere kant gebruikt Sony de Azure datacenters van Microsoft voor PS Now. Zo vreemd zijn die strategische partnerships niet.
Geplaatst op 2020-09-21 20:37:30
blu ray is niet van sony maar van een grote groep. dus wat ze daar aan verdienen is bijna verwaarloosbaar. alsook ms brengt al voordat het blu ray had games naar ps dus sony is al veel langer centjes aan het geven dan microsoft.
en die investering in 4k discs heeft zijn hoogtepunt bereikt toen ze bij de ps4 pro voor het grote publiek zijn gaan verkondingen dat niemand een 4k blu ray speler wou hebben omdat ze allemaal naar streaming gingen gaan. ik zie toch dat de ps5 het wel heeft dus ze hebben mss toch eens naar de verkoopcijfers van die dingen gekeken.
Geplaatst op 2020-09-22 05:43:30
Zolang TES en Fallout hun gratis modding community kunnen behouden is het goed. Anders zal de PC community grotendeels zijn interesse verliezen als ze de bugs er niet meer kunnen uithalen.
Geplaatst op 2020-09-22 09:28:56
Wat mij een beetje verbaast is de journalistiek die hier bedreven wordt met het statement "Daar stelt Microsoft momenteel heel veel waarde tegenover met de Game Pass, maar op vlak van exclusives was het toch een beetje huilen met de pet op."
Momenteel heeft MS namelijk zonder de aankoop van gisteren twee eigen studios meer dan Sony en evenveel first party games aangekondigd voor de Xbox Series dan Sony voor de PS5.
Dat de gemiddelde fanboy dat naast zich neerlegt of daar niet van op de hoogte is tot daar toe, maar de opinie van een professional zou iets correcter mogen zijn dan "huilen met de pet op".
Geplaatst op 2020-09-22 10:11:09
Ik denk niet dat ze ontkennen dat de recente aquisities van MS voor veel first party games gaan zorgen. Alleen zitten ze nog achter qua track record. Mensen onthouden gewoon games zoals Ghosts of Tsushima omdat die hun al goede ervaringen hebben gegeven. Je weet gewoon dat Sony studios weer zo een reeks games gaat uitbrengen want Horizon, GoW, Spiderman en Ratchet staan al klaar. Voor meeste is dit al zo goed als een zekerheid op kwaliteit. Sony blijft hier ook op inzetten met gigantische budgetten voor bepaalde exclusives.
Maar versta me niet verkeerd. Het is niet omdat Halo er nu minder uitziet en de afgelopen exclusives wat tegenvielen dat MS niets in huis heeft. Ik denk dat mensen gewoon minder een band hebben met de xbox studios. Iets wat ze volgens mij nog ruimschoots kunnen goedmaken want ik ben benieuwd naar wat voor nieuws er van die top studios komt.
Mensen spelen gewoon graag op zeker. Op vlak van exclusives zijn er nu al meer aankondigingen bij MS, maar je weet nog altijd niet echt wat het precies gaat zijn. Ik denk dat hun push naar XGP daarom net ook geniaal is voor de nieuwsgierige gamer. Er komen zoveel gekende franchises op en je krijgt de nieuwe exclusives er bij.
Edit: om even op te wijzen waarom consumenten gewoontebeesten zijn: je kan nog steeds de XSS bestellen op bol terwijl al de rest uitverkocht is. Ik had verwacht dat deze de deur uit ging vliegen. Ben benieuwd naar echte cijfers.
Geplaatst op 2020-09-22 10:30:31, bewerkt op 2020-09-22 10:31:34
Punt 1 is dat dit inderdaad discussie is tussen platform-fans maar dat een professionele opinie iets genuanceerder zou mogen zijn en meer gebaseerd op feiten, zelfs al schrijf je er "opinie" boven. De feiten zijn momenteel niet meer wat ze twee jaar geleden waren, hier komt te veel persoonlijke smaak naar voor imho.
Ik denk/hoop persoonlijk dat het met Halo wel goed komt, daar werd de juiste beslissing genomen.
Forza is altijd kwalitatief geweest op gebied van gameplay en graphics, Gears Tactics is iets wat k persoonlijk wel leuk vind, maar de studio die de shooters maakt weet ook waar ze mee bezig zijn.
Hellblade 2 ziet er in engine tot nu toe belachelijk goed uit, ik hoop er meer van te zien binnenkort.
Flight sim is niks voor mij maar momenteel 1 van de hoogst scorende pc-games op meta van 2020.
Obsidian heeft ook al wel wat bewezen en heeft plots veel meer geld tot zijn beschikking.
Playground maakt geweldige games met Forza Horizon en heeft nu een tweede studio die aan een Fable reboot bezig is, enz enz ...
Dingen die een gamejournalist hoort te weten imho tenzij hij gewoon voor z'n gewoonlijke fans wil schrijven, maar ik dacht dat journalistiek ook informeren was.
Hetgeen daarom niets wegneemt van de potentiële kwaliteit van games zoals GT7, Miles Morales, Ratchet & Clank of Horizon Forbidden west. Die laatste is voor mij het punt dat de PS5 in huis komt bvb.
Punt 2 wat je edit betreft: Ik verwacht sowieso dat PS beter gaat verkopen dan Xbox, naambekendheid alleen al, maar los daarvan weten we eigenlijk ook niet hoeveel toestellen werden aangeboden voor pre-order.
Stel dat ze beiden even veel interesse zouden hebben maar de ene heeft dubbel zo veel stock dan de andere, dan is het idd een makkelijk artikel om te schrijven dat de andere sneller uitverkocht was dan de ene.
ALS MS bvb minder voorraad voor pre-order had gegeven en daardoor sneller had uitverkocht dan PS5, was het dan de waarheid geweest dat er meer interesse voor de Xbox Series was?
Los daarvan ben ik er van overtuigd dat PS5 het sowieso beter gaat doen, zeker in Europa en Japan.
Geplaatst op 2020-09-22 10:56:50
Van de games die je opsomt en die uitgekomen zijn heb je volledig gelijk. Over wat Rare nu gaat brengen weten we eigenlijk niet veel ook al ziet het er prachtig uit. Hetzelfde met Hellblade 2. Ik wil maar zeggen dat mensen wat voorzichtig zijn. Sea of Thieves is nu wel een degelijke game maar was bij launch niet de klepper die ze verwacht hadden. Daarmee dat ik ook benadruk dat er zeker nog heel veel potentieel is. Alleen hebben we amper gameplay gezien van veel van die aankondigingen of weten we niet echt wat te verwachten. Laat dat misschien ook een beetje ongeduld zijn.
We weten inderdaad niets van stock, maar lijkt me straf dat ze XSS in overvloed hebben. Ik zit er toch zwaar over te twijfelen want is samen met XGP een heel goede deal.
Geplaatst op 2020-09-22 12:16:59
Goh, directe concurrent. MS is een reus ivm sony. Als je enkel console bekijkt, ja. Maar als bedrijf, nope.
Geplaatst op 2020-09-22 14:31:40
Hangt veel af van wat ze gaan doen. Dit ene bedrijf zal niet plots het volledige exclusive-probleem oplossen, behalve dan als ze alles van de studio nu exclusive maken.
Anderzijds, zoals ik al opperde in een andere post, is het ook een uitgelezen kans te tonen dat het ook kan zonder alles exclusief te houden. Bijvoorbeeld door andere platformen toegang te bieden (MS blijft geld verdienen, ook als het verkoopt op een ander platform), maar de meest aantrekkelijke versie bij hen (early access, extra DLC, free with game pass,...).
Zeker aanvankelijk financieel een hardere noot om te kraken. Maar zou de spotlight als "good guy" wel naar MS trekken, en Sony meer als de hebberige bad guy afschilderen. Zoals de post zegt, ze bieden gamers de vrijheid om echt hun platform te kiezen, maar maken wel hun eigen platform het meest aantrekkelijke (een logische zet). Waar Sony dan de aap blijft uithangen en "ons boeltje of ge kunt de pot op" staat te schreeuwen.
Idealiter zou dit een mooie shift teweeg kunnen brengen. Maar 't zal wel weer niet zijn.
Geplaatst op 2020-09-22 16:54:58, bewerkt op 2020-09-22 16:57:51