eShop Reviews #45
Er verschijnen elke week weer wat games of oude klassiekers in de Nintendo eShop van de NintendoSwitch. Aangezien gamers vaak de bomen door het bos niet zien, zullen we zo nu en dan proberen om het kaf van het koren te scheiden in een aantal kleinere reviews van heel wat eShop-titels. Zodoende krijgen jullie toch een vluchtige, maar duidelijke indruk over de interessante en minder interessante titels die de eShop van Nintendo rijk is. Hier en daar zal je ook eens een impressie over een welbepaalde port of retail-game tegenkomen, zodat je een snelle indruk krijgt over de kwaliteit van de Switch-versie.
Othercide (Lightbulb Crew, €39,99)
Othercide zal velen allicht niet bekend in de oren klinken, maar dat wil niet zeggen dat het geen game is die aangenaam kan verrassen. Integendeel, de intrigerende look wist onze aandacht te trekken en overtuigde ons al snel.
Aan roguelikes zijn er de laatste jaren geen gebrek, maar dat wil niet zeggen dat de inspiratie bij sommige ontwikkelaars ver zoek is. Othercide presenteert zich hoofdzakelijk als turn-based tactical RPG en overgiet het met een roguelike-sausje. Het spel plaatst je in de donkere, mysterieuze en macabere wereld waarin 'The Suffering' (een term voor het horror- en griezelgespuis dat de wereld onveilig maakt) het voor het zeggen heeft. Jij zal als 'Mother' het gevecht met dit kwaad verliezen en hierbij de taak overlaten aan de vele 'Daughters'.
Daughters vormen de basisunits van je leger dat je tegen The Suffering in zal moeten zetten. Ze komen elk in een unieke look, voornamelijk qua gezicht en haarstijl. Vervolgens kan je één van de 3 classes (blademaster, shieldbearer of soulslinger) met bijhorende eigenschappen en skills aan hen toewijzen. Het verslaan van vijanden levert uiteraard ervaringspunten op en je daughters kunnen ook in level stijgen, maar hun levensbalk zal zich niet aanvullen. Het healen van daughters gebeurt voornamelijk door het opofferen van andere - evenwaardig qua level - daughters.
Dit zorgt voor heel wat moeilijke en soms pijnlijke keuzes. Een serie van battles wordt traditioneel ook door een pittige boss afgesloten. Regelmatig zal je hierbij het onderspit moeten delven, maar geeft het spel je wel een aantal bonussen en items die bij een volgende poging een voorsprong of voordeel kunnen opleveren. Waar Othercide vooral in uit weet te blinken, is de sfeer en unieke look. De hele wereld wordt in een soort van macabere stijl met grijs, zwart en rood als hoofdtinten weergegeven.
Othercide is een zeer geslaagde tactical RPG met tal van roguelike elementen. De sfeer is vrij uniek en zorgt er voor dat het spel zich vooral visueel wat kan onderscheiden. Toch zal de hoge moeilijkheidsgraad, soms ergelijk trage voortgang en het trage tempo zeker niet voor iedereen weggelegd zijn. Op technisch vlak laat de Switch-versie met een lagere resolutie en onstabiele framerate (zeer wispelturig tussen 20 à 30fps) steken vallen. Dit soort spel komt er in principe mee weg, maar het is zeker de moeite waard om in het achterhoofd te houden.
8/10
Hades (Supergiant Games, €24,99)
Ontwikkelaar Supergiant Games hoeft na kleppers als Bastion of Transistor en het experimentele Pyre geen introductie meer. In december 2018 ging hun nieuwste game, Hades genaamd, in early access. Nu, bijna twee jaar later, is het tijd voor een pc- en Switch-release, met als bonus een cross-save functie om eender waar van deze roguelike te genieten.
De woorden roguelike en genieten lees je niet vaak in eenzelfde zin. Supergiant is er namelijk in geslaag om een zeer vermakelijke formule te vinden met een mooi evenwicht tussen uitdaging en permanente progressie. Op die manier zal elke tocht door de eindeloze kamers van de onderwereld niet voor niets zijn. Hades schotelt ons een enorm boeiende en prachtig vormgeven (onder)wereld vol kerkers voor. Tal van personages zullen bekend in de oren klinken, daar ze uiteraard op de Griekse mythologie gebaseerd zijn. Hun art- en voicework is zeer sterk (steeds weten ze weer wat nieuws te zeggen of de nodige lore en commentaar toe te voegen), waardoor de sfeer in de game er nog eens extra dik in zit.
Bedoeling is dat Zagreus, zoon van Hades, aan de onderwereld ontsnapt. Dit is niet zo eenvoudig, daar Hades tal van kamers vol monsters in de weg zal zetten. Door tal van uitdagingen te overwinnen, tijdelijke en permanente power-ups te verkrijgen - en dankzij herhaaldelijk doodgaan en de bijhorende ervaring die je daarbij op zal doen - zal Zagreus hopelijk aan deze onderwereld kunnen ontsnappen.
Je hebt de keuze tussen een aantal wapens (zwaard, boog, speer en dergelijke) waarbij er steeds verschillende soorten aanvallen vrijgespeeld worden. Het zal sowieso een persoonlijke voorkeur zijn, maar er zijn - in combinatie met de vele power-ups - heel wat mogelijkheden en de combat is tot in de puntjes uitgewerkt. Het is snel, responsief, leuk en kent een fair en uitdagend karakter.
Zij die graag iets meer van het verhaal willen genieten, kunnnen ook opteren voor een 'God mode'. De uitdaging blijft hetzelfde, maar bij iedere dood zal je van een 2% bonus weerstand genieten (max 80%). Op die manier zal het spel een pak toegankelijker zijn.
De twee jaren aan Early Access en de ettelijke feedback hebben Hades goed gedaan, met als eindresultaat een prachtig vormgeven, goed uitgewerkte en sterke roguelike vol uitdaging en pure fun. De Switch-port zet ook zeer goede graphics en prestaties neer (60fps met wat dipjes wanneer de actie net iets te chaotisch wordt), waardoor je deze roguelike nu ook prima in draagbaar formaat kan ervaren.
9,5/10