OPINIE | Ja, maar nee, maar ja, maar nee ...
Ongeveer een maand geleden schreef ik een opiniestuk over mijn gedachte dat Microsoft zich in de consolestrijd tussen Xbox en PlayStation te makkelijk liet rollen door Sony. Het was de bedoeling dat ik, als de tijd daar rijp voor zou zijn omwille van nieuwe ontwikkelingen, een vervolg zou pennen en dat moment is nu aangebroken. Waar ik echter aanvankelijk van plan was een lofzang te brengen over Xbox Game Pass, is het door de recentste gebeurtenissen uitgedraaid op een iets andere analyse. Wie niet alles wil lezen, kan het stellen met de samenvattende woorden "ja, maar nee, maar ja, maar nee ..." Oké, misschien kan je dan toch maar best alles lezen.
Laten we even terugkeren naar de Xbox Games Showcase van 23 juli, waar Microsoft een hoop next-gen Xbox games uit de doeken deed. Die show zat alleszins al beter in elkaar dan de vorige en had enkele leuke aankondigingen. Wel niet meteen iets om van weggeblazen te worden, en dat is natuurlijk jammer. Met name de eerste gameplay van Halo Infinite had het pronkstuk van de show moeten zijn, maar de reacties op die eerste beelden waren nogal lauw tot zelfs negatief. Moest dit nu dé launch game voor Xbox Series X worden? Nadien was Microsoft er snel bij om te zeggen dat het om een vroege build ging en dat er hoe dan ook nog aan de game gesleuteld zou worden om alles wat minder "plat" te laten aanvoelen.
"Microsoft begon eindelijk wat op gang te komen."
De projecten die onthuld werden waar je als fan dan wel erg enthousiast van kon worden, leken veeleer projecten die pas lang na de launch van de nieuwe Xbox zouden verschijnen, en waarvan enkel de aankondiging je blij maakt terwijl je nog niets van gameplay gezien hebt. Wat dat betreft voelde de aankondiging van een nieuwe Fable aan als die van The Elder Scrolls VI. Ja, leuk, een nieuwe game in een franchise waar je van houdt, maar wanneer? Dat zijn aankondigingen waar we niet echt fan van zijn, vooral niet wanneer je aanvoelt dat ze er eigenlijk nog bijgegooid worden omdat ze geen andere knaller hebben om mee af te sluiten. Microsoft is niet de enige die dit doet natuurlijk en in de juiste context kan het wel degelijk gepast zijn, maar ja.
Op zich was er uiteindelijk weinig mis met die Xbox Games Showcase (of de games je liggen of niet, dat is een aparte kwestie) en was het vooral positief dat Microsoft geen blunders beging waardoor Sony makkelijk een steek kon uitdelen, zoals dat in het verleden maar al te vaak gebeurde. Integendeel: ik had het gevoel dat Microsoft eindelijk wat op gang begon te komen, voornamelijk omwille van enkele aankondigingen omtrent Xbox Game Pass. De abonnementsdienst was op zich al erg aantrekkelijk, maar de Ultimate variant wordt dankzij de inclusie van xCloud, de game streaming service van Xbox, nog een stuk aantrekkelijker.
Samengevat krijg je met Xbox Game Pass (Ultimate) voor de prijs van slechts enkele AAA-games per jaar toegang tot een bibliotheek van honderden AAA-games die je kan spelen, waaronder alle first-party titels van Microsoft zelf, op de dag van de lancering al. Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om je te overtuigen, maar daarnaast krijg je ook nog Xbox Live Gold, xCloud en andere extraatjes. Het kost Microsoft ongetwijfeld een bom geld (zeker in deze nog relatief vroege fase), maar dat het een goed aanbod is, dat is duidelijk. Dit is de formule waar Microsoft de toekomst mee tegemoet treedt en het is een agressieve manier om Sony het vuur aan de schenen te leggen. Wat mij betreft is dit ook de weg die Microsoft moet bewandelen.
"En toen liet Microsoft zich weer rollen. Niet per se door PlayStation, maar eerder door over de eigen voeten te struikelen."
Chapeau dus voor Microsoft en een bank vooruit in de klas van meester Jay, zeker wanneer ook nog eens een hoop accessoires voor mobile gaming werden onthuld. Je kan fan zijn van het concept om AAA-games op je smartphone te spelen of niet, maar feit is dat zoiets tegenwoordig best wel mogelijk is, zeker wanneer het om singleplayer games gaat en je dus beschikt over een handig accessoire om de games te besturen. Hier ligt een enorme markt open en in combinatie met Xbox Game Pass en xCloud heeft Microsoft alles in handen om deze markt ook stevig aan te boren. Zoals gezegd kost het Microsoft de nodige centjes en moet dit vooral op termijn gaan renderen, maar Sony voelt ongetwijfeld al de hete adem in zijn nek en het is nog maar de vraag of PlayStation voldoende middelen heeft om op deze strategie van Xbox te reageren.
Xbox zat dus in een positie waarin ik hen wilde zien, vol zelfvertrouwen en met een strategie die de consument voorop stelt, wetende dat Xbox hier op langere termijn de vruchten van zou kunnen plukken. En toen liet Microsoft zich toch weer rollen. Niet per se door PlayStation, maar eerder door over de eigen voeten te struikelen.
Ik heb het natuurlijk over de aankondiging dat Halo Infinite pas in 2021 ergens verschijnt. Daar op zich heb ik voor alle duidelijkheid geen probleem mee. Liever een uitgestelde release die uiteindelijk een goede game oplevert dan omgekeerd. In mijn vorig opiniestuk had ik het echter over het belang van perceptie en wat dat betreft maakt Microsoft hier toch weer een erg belabberde indruk, om niet te zeggen dat het eigenlijk dramatisch is.
"Halo Infinite moest dé launch game worden voor Xbox Series X."
Halo Infinite moest dé launch game worden voor Xbox Series X, dé game die de kracht van de nieuwe, krachtigste console ooit zou tonen, dé game om een Xbox Series X voor in huis te halen. Dat laatste was in principe al niet nodig omdat de game ook naar pc en Xbox One komt, maar goed, ook voor Xbox Series X moest het bij launch een system seller zijn natuurlijk. En net die game wordt dan uitgesteld. De reden daarvoor, namelijk dat men simpelweg meer tijd nodig heeft om de game aan de verwachtingen te laten voldoen (zeker na de negatieve reacties), is volledig te begrijpen, maar je kan er moeilijk omheen dat dit toch een pijnlijk gezichtsverlies is voor Microsoft. Intern lijkt het een en het ander dan toch niet echt goed te zijn gelopen en dat is gewoon pijnlijk, want voor de launch van je nieuwe console wil je er gewoon staan met een vlaggenschip van een game. De enige troost die je dan als fan hebt, is weten dat ze er bij Microsoft en 343 Industries zelf ook niet goed van zullen zijn, terwijl je verder natuurlijk ook het nodige respect moet kunnen opbrengen voor een dergelijke beslissing, waar je sowieso ballen voor nodig hebt. Het is door de zure appel heen bijten en er sterker uit komen of slikken met het risico te stikken.
De aankondiging dat de Xbox Series X in november zou verschijnen leek bedoeld om de opdoffer van het uitstel van Halo Infinite een beetje te verzachten, zeker omdat men er ook alles aan deed om te benadrukken dat talloze andere AAA-games wél beschikbaar zouden zijn bij launch, samen met honderden andere games via backwards compatibility.
Slecht nieuws kan je natuurlijk moeilijk positief ombuigen, maar de vraag is ook of je het wel moet proberen. Wat mij betreft heeft Microsoft zich hier vooral in de eigen voet geschoten. We weten dat de Xbox Series X in november verschijnt, ja, maar een concrete releasedatum is er nog niet. Ook een prijskaartje is nog niet bekend. November als maand noemen hadden ze dan ook even goed niet kunnen doen, want de maand op zich is geen significant nieuws. Tegelijk wordt ook het échte nieuws, eens dat er komt, enigszins afgezwakt, want op dat moment wisten we natuurlijk al dat het ergens in november zou zijn. Het was een bliksemafleider, maar geen heel goede.
"Microsoft lijkt de pedalen weer wat kwijt te zijn, net op een moment dat ik dacht dat ze die gevonden hadden."
Hier komt nog eens bij dat de Xbox Series S, waarvan het bestaan via talloze lekken al bevestigd werd, nog steeds niet officieel aangekondigd werd en dat we dankzij gelekte verpakkingen mogelijk ook al de feitelijke releasedatum van de Xbox Series X kennen. Sony weet nu dat de nieuwe Xbox in november komt (als ze dat al niet wisten op basis van eigen bronnen), mogelijk zelfs begin november, en kan daar nu op anticiperen, waardoor Microsoft weer in het defensieve wordt gedrukt (of niet, misschien heeft Microsoft hier wel de aanval ingezet wetende dat Sony pas later zou kunnen lanceren?). Dat de Xbox Series S nog steeds niet onthuld is, doet dan weer vermoeden dat men er intern misschien nog niet helemaal over uit is welk verhaal men eraan wil koppelen, of dat het een en het ander nog niet helemaal op punt staat. Dat belooft op zich weinig goeds, denk je dan. Ofwel houdt men vast aan een gefaseerde reeks aankondigingen, maar het nut daarvan ontgaat mij enigszins als er toch al een hoop gelekt werd en de concurrent inmiddels zelf al een discloze variant heeft onthuld. Ik ben kortom wel benieuwd naar de reden waarom de Xbox Series S nog steeds niet gewoon aangekondigd is.
Al bij al lijkt Microsoft weer wat paniekvoetbal te spelen, of alleszins de bal en de pedalen weer wat kwijt te zijn, net op een moment dat ik dacht dat ze die gevonden hadden en gas begonnen te geven richting next-gen. Dat is jammer, want ik zie graag sterke concurrenten in de consolemarkt. Ik hoop dan ook dat Microsoft de bal weer weet te vinden en dat het zich kan focussen om op doel te schieten. Het bedrijf heeft nog steeds een hoop troeven in handen, zeker met Xbox Game Pass, xCloud en een uitgebreid, platform-agnostisch ecosysteem, maar tegelijk worden blunders begaan waardoor het lijkt alsof Microsoft vooral zichzelf tegenhoudt. Of dit alles uiteindelijk veel uitmaakt voor de globale consument, dat is natuurlijk nog maar de vraag. Ik kan er echter niet omheen en vind het vooral jammer voor Microsoft zelf, terwijl ik tegelijk wel blijf uitkijken naar wat ze nog uit hun hoed toveren. Dus ja, maar nee, maar ja, maar nee ...
wow jay, journalist ambities zeker? ^^-
Geplaatst op 2020-08-13 17:48:33
Das verre van iets positiefs met de hedendaagse journalistiek.
Geplaatst op 2020-08-13 18:53:19
Lol, ik vind het de commentaren wat belachelijk over het feit dat halo is uitgesteld. Bij andere games vindt iedereen het goed dat men extra tijd neemt om de game te verbeteren. Bij cyberpunk vind iedereen het ok dat er pas in 2021 een next update komt. Maar als MS dit doet dan is het verkeerd en zijn ze de pedalen kwijt. Terwijl het over 1 game gaat op een levenscyclus van 6 a 7j.
Daarbij is het uitbrengen van beperkte informatie gewoon marketing om telkens weer opnieuw en opnieuw op de gamesite te verschijnen.
Geplaatst op 2020-08-13 18:02:10
Halo Infinite zou het parade-paardje moeten geweest zijn bij launch van Microsoft's nieuwe console, nu niet meer.
Dat is het kritiekpunt, en @Jay zegt zelf "Liever een uitgestelde release die uiteindelijk een goede game oplevert dan omgekeerd".
Geplaatst op 2020-08-13 18:07:27
Bedoel niet enkel in dit artikel maar in het algemeen.
Geplaatst op 2020-08-13 19:52:42
Ahja zo, OKOK
Mi scusi brother
Geplaatst op 2020-08-14 10:27:24
@Jay : schiftingsvraag voor volgende wedstrijd, hoeveel malen komt de letter "x" in dit opiniestuk voor, of welke paragraaf het de letter het meeste? ^-^
Nee kom, moest je zelf niet bij het nalezen wat knipperen bij de waterval aan x'en?
Fijn stuk waar ik me achter schaar. 'k Ben welliswaar een Sony-boy, maar had hetzelfde met "OK leuk, maar...".
Met name, "tof, in ontwikkeling en het is voor... (2020?)?". Geef is wat (console) exclusive launchtitels om de concurrentie jaloers te maken en te doen watertanden. nope, check dit fijne abbonement...-_-
Alsook "next-gen" game Halo Infinite... :3 Graphics zijn niet alles, maar dan nog... :/
swat, we zien wel. Maar die prijzen mogen stilaan bekendgemaakt worden, van BEIDE partijen.
Geplaatst op 2020-08-13 18:03:06, bewerkt op 2020-08-13 18:04:10
In het hele artikel (inclusief titel) komen er 72 x'en :p
Kben het wel eens dat ze allebei de prijzen en eXacte release datum eens mogen bezorgen!
Geplaatst op 2020-08-13 18:18:45
dat is gemakkelijk gedaan aangezien een pc dit al een eeuwigheid automatisch kan tellen. het zal dan enkel voor mensen met beperkte pc kennis een kwestie van zelf tellen zijn. en laten we eerlijk zijn, de x wordt meestal vergeten. het zijn er blijkbaar 72 en dan nog zal hij na de q en de y het minst voorkomen in dit artikel.
en geen idee of je hebt gekeken naar het 20/20 event. maar daar was alles console excl. dat ms ervoor gekozen heeft om ook alles naar pc te brengen is imo niet eens zo negatief. sony en nintendo zouden het beter ook doen, het zou een stuk properder zijn rond mijn tv.
Geplaatst op 2020-08-13 20:30:54
Gekeken, maar die vorige presentatie herriner ik me vreemd genoeg beter wat er getoond werd? Infinite overschaduwt mss men herinnering ervan
Gho ja, als het ook op PC is is het voor mij niet langer console-excl. Tenzij je console-excl ziet als louter tot consoles natuurlijk
En Sony en Nintendo en volledige overstap naar PC doen zie ik niet meteen gebeuren, Sony doet stappen maar ze worden niet bepaald vriendelijk open warme PC armen onthaald
(launch-issues)
Nuja, toxisch gedrag zit helaas overal. Dat het spijtig genoeg als normaal wordt gezien...
Dunno hoe het bij Nintendo zit?
Laatst dat ik Héél lang terug hoorde is dat ze uitermate streng waren
Geplaatst op 2020-08-14 10:35:33
Die schiftingsvraag valt makkelijk op te lossen dankzij onze goede vriend ctrl+F :)
Geplaatst op 2020-08-13 20:57:52
sssht, het console-plebs niet onderwijzen
Geplaatst op 2020-08-14 10:28:57
jah, gelukkig werkt console-plebs nooit met een pc :-p
Geplaatst op 2020-08-14 11:05:10
Even afgezien van het feit dat Microsoft wil concurreren met Sony op de console markt en zo uit gewoonte een nieuwe generatie uitbrengt; Waarom is er eigenlijk nog de Xbox console?
Als je een product van dit formaat op de markt brengt stel je jezelf doorgaans drie vragen: Waar zie je de markt over X aantal jaar, wat is jouw positie in die markt en ten slotte hoe ga je dat bereiken. Oftewel, de visie, missie en strategie. Voor Sony is dat kraakhelder. Voor Microsoft? Ik weet het niet meer. De Game Pass ondermijnt zo'n beetje het enige bestaansrecht dat het ding heeft. Een middelmatige PC volstaat voor xCloud terwijl de PS5 je core infotainment systeem is.
Ik heb het vermoeden dat deze generatie wel eens de laatste Xbox zou kunnen zijn zoals we hem kennen.
Geplaatst op 2020-08-14 01:04:03
Idd. Ik heb ook een vermoeden dat MS zich binnen X aantal jaar volledig wil gaan focussen op cloud gaming denk ik.
Geplaatst op 2020-08-14 09:23:57, bewerkt op 2020-08-14 12:34:37
Heel simpel, ik speel enkel op consoles dus dat de games niet exclusief zijn vanwege een pc-versie maakt me geen fluit uit. Daar bovenop speel 'k liefst met de xbox controllers dus mulitplatform gaat allemaal naar de Xbox bij mij.
Genoeg bestaansreden voor mij persoonlijk en miljoenen andere mensen.
De strategie van Sony is idd kraakhelder. Doe krek hetzelfde als de voorbije 25 jaar.
Geplaatst op 2020-08-14 09:59:27
Goed dat ze uitstellen voor een betere Halo af te leveren.
Hun nieuwe Xbox is niet hun next gen console, maar xCloud en Xbox game pass hun next-gen.
Geplaatst op 2020-08-14 09:56:25
Halo werd gewoon terecht uitgesteld, en een console launched zelden met een echte systemseller.
Geplaatst op 2020-08-14 10:01:10
Ja, denk ik vooral.
Maarrrr, N64 had Mario 64 en Mariokart 64
Sonic Adventure op Dreamcast?
Geplaatst op 2020-08-14 19:05:09, bewerkt op 2020-08-14 19:05:57
Dit is van de tijd dat consoles niet wereldwijd lanceerden. Sonic Adventure lanceerde in japan ongeveer een maand na de dreamcast maar was idd een launchgame voor het westen.
Mario 64 was idd een launchgame ook in japan. Mario Kart 64 kwam ook pas een aantal maanden later.
Los van dit alles blijven het uitzonderingen op zich. Ergens ook begrijpelijk. System sellers zijn meestal ook dure games, en waarom zou je die financieel willen lanceren samen met een onbestaande userbase? Behoorlijk risico nietwaar?
Zelfs de PS5 heeft er niet echt bvb, want Miles Morales is eigenlijk technisch niet meer dan een opgebooste remake met uitbreiding. Qua kosten zeer aanvaardbaar lijkt me. De switch lanceerde vooral met een aantal systemsellers die van de WiiU kwamen ook bvb.
Het is een behoorlijke bummer voor de fans dat Halo Infinite werd uitgesteld, maar mij lijkt dat niet de reden dat de PS5 het beter zal doen dan de Series X, en ik denk ook niet dat een AAA Halo infinite met geweldige graphics, het tij had kunnen keren.
Geplaatst op 2020-08-16 13:26:39
*ik sprak het ook niet tegen, maar ik meende dat uitzonderlijk
Hoewel er eerder wat maanden tussen zitten, evanals die vroege voorraden die uitverkocht waren en als de console een tijd later een pak makkelijker te kopen is met een ook uitgebreider assortiment aan game-keuze => foute indruk dat er wat kwaliteitsvolle systemsellers zijn bij launches
Nuja, launches alleen maar meegemaakt post 16-bit era. Vanop de eerste rij met vanaf de PS2/Gamecube/x
Xbox/Dreamcast-era
(hmm, de eerste Xbox had Halo bij launch. Systemseller? Zou mooi. Geweest zijn als Infinitite het ook was, ze brengen al homage en de 20-jarige verjaardag is om de hoek [lord I'm feeling old... :3 ])
Geplaatst op 2020-08-17 11:44:26, bewerkt op 2020-08-17 11:46:53
Ik was er al iets vroeger bij :-)
En inderdaad, Infinite was leuk geweest maar tja.
Geplaatst op 2020-08-17 13:46:39