Overnamedoelwitten voor Microsoft: onze suggesties
Microsoft en Sony hebben de voorbije jaren al flink wat studio’s overgenomen zodat ze exclusief voor hen games kunnen maken. Niet geheel onlogisch, want studio’s als Sucker Punch (InFamous, Sly en recent Ghost of Tsushima) of Ninja Theory (Bleeding Edge en Hellblade: Senua's Sacrifice) kunnen met hun games natuurlijk ook heel wat gamers naar je platform lokken.
Het is dan ook niet verrassend dat er regelmatig geruchten opduiken over andere overnames, zoals onlangs nog die van Warner Bros. Interactive. Wij vonden het wel eens een leuke denkoefening om na te gaan welke studio’s Microsoft en Sony aan hun arsenaal kunnen toevoegen om hun aanbod games te vervolledigen, zeker na het nieuws van de overname van Bethesda door Microsoft.
Het gaat hier ook echt over een denkoefeningen en we begrijpen ook dat onze voorstellen niet altijd even haalbaar zijn, maar wat is er leuk aan haalbaarheid? Hieronder vind je onze voorstellen voor Microsoft. In een ander artikel vind je onze overnamedoelwitten voor Sony.
Rocksteady Studios
Volgens ons kan Microsoft nog wel eens een goede action-adventure game gebruiken en dus prijzen wij hier Rocksteady Studios aan, dat met de Batman Arkham-reeks heeft getoond perfect overweg te kunnen met dat genre.
Het grootste nadeel is wel dat de licentie voor DC bij Warner Bros. zit en ze dus niet zomaar een nieuwe Batman-game kunnen maken.
Kojima Productions
Als je naar Japan gaat kijken, dan zal je toch wel snel bij Kojima uitkomen als het gaat over de grootste namen in de industrie, met onder meer Zone of the Enders, Death Stranding en natuurlijk Metal Gear Solid. Zijn eigen stijl qua games, inhoudelijk en qua verhaal, heeft hem in elk geval geen windeieren gelegd.
Misschien is dat wel net het unieke type game en de immense persoonlijkheid die Microsoft in huis zou moeten halen om de puntjes op de i te zetten binnen de gaming wereld? Misschien krijgen we dan ook eindelijk de spirituele vervollediging van die P.T. game?
PlatinumGames
Laat ons heel even Scalebound vergeten en kijken naar het palmares aan games dat PlatinumGames de afgelopen jaren heeft afgeleverd, gaande van Bayonetta, Nier: Automata, The Wonderful 101 en het bliksemsnelle Metal Gear Rising: Revengeance.
Net zoals bij Kojima zou Microsoft hiermee een behoorlijk unieke developer op de kop mee tikken en het zou een heel eigen smaak aan games opleveren die het ook kan weghouden van de tegenpartij.
FromSoftware
Nu we toch bezig zijn met Japanse studio's op te lijsten, moet FromSoftware er ook op. Demon's Souls, Bloodborne, Sekiro, de parels zweet beginnen bij heel wat hardcore gamers al terug te druppelen.
Net dat is wat deze studio kan bijbrengen, een beenharde reeks games waar vooral de hardcore gamers mee aangetrokken kunnen worden, toch een doelgroep die altijd je basis wat kan verstevigen met aankopen en zelfs trouw indien je de juiste titels kan aanbieden.
Dennaton Games
Heel wat mensen zullen nu wel even in de haren krabben bij het horen van de naam Dennaton Games, maar als we zeggen dat ze de ontwikkelaar zijn achter Hotline Miami, dan rinkelt er hopelijk een belletje.
Dennaton Games zou een leuke toevoeging zijn voor Microsoft, omdat het al bewezen heeft sterk te zijn in twin-stick shooters. Niet meteen het grootste genre, maar momenteel kan Sony daar wel uitpakken met de games van Housemarque (Resogun, Stormdivers, Alienation, ...).
Microsoft kan natuurlijk ook gewoon Housemarque overnemen en niet enkel zelf het genre in huis halen, maar het ook meteen wegnemen bij de concurrentie.
Moon Studios/Playdead
Misschien een van de meest logische namen op heel deze lijst, maar Moon Studios en Microsoft hebben dan ook al aangetoond perfect samen te kunnen werken, met Ori and the Blind Forest en Ori and the Will of the Wisps.
Het zijn twee van de betere en weinige exclusieve platformers op Xbox One, dus ergens is het meer dan logisch dat de ontwikkelaar ervan de kans krijgt om er daar nog een aantal aan toe te voegen. Ook een optie is Playdead, de ontwikkelaar van Limbo en Inside. Dat maakt niet de meest typische games, maar ze kunnen mogelijk wel enkele exclusieve platformers voor Microsoft ontwikkelen.
StudioMDHR
Ook een mogelijkheid is StudioMDHR, dat met Cuphead niet echt een platformer heeft gemaakt (eerder een zogenaamde "run & gun"), maar wel een deel technieken uit het genre gebruikt en dus zeker weet wat het moet doen om een ietwat traditionelere platformer te maken.
Los daarvan kan Microsoft met bovenstaande studio's wel een behoorlijke eigenheid creëren om zo een eigen weg te banen in dit genre, vermits het ook nog met Psychonauts zit nadat het Double Fine heeft overgenomen, dus een traditionele platformer (meer in de stijl van Ratchet & Clank) behoort ook zeker nog tot de mogelijkheden.
The Behemoth
Om eerder in het genre te blijven van arcadegetinte games met kleurrijke graphics die altijd heel erg goed hebben gescoord bij het Xbox-publiek. Alien Hominid (run & gun) of Castle Crashers (beat'em up) zijn een paar voorbeelden van de klassiekers die The Behemoth al heeft geproduceerd. Het is ook zeker wel gekend binnen het Microsoft-wereldje, gezien de (tijdelijke) exclusives die het al heeft afgeleverd doorheen de jaren.
Welke studio's lijken jullie nog een mooie prooi voor Microsoft?
Delen in de comments!
Ochja ..... Ze mogen ook eens apple kopen, dan heeft microsoft tenminste een deftige besturingssysteem XD
Geplaatst op 2020-09-22 17:12:23
Bij zo'n artikel valt echt op dat Nintendo niet ter sprake komt als "concurrent" of deelnemer in de "console war". En maar goed ook, laat die maar hun eigen ding doen, ze zijn uitstekend bezig.
Trouwens, Ori is geen Xbox exclusive, die heb je ook al op de Switch (beide games). Wel lanceerde dit veel vroeger op Xbox.
Geplaatst op 2020-09-22 17:33:07
Omdat ms het goed keurde...
Geplaatst op 2020-09-22 18:09:44
Dat zeg ik toch niet? Maakt ook geen bal uit dat die hun goedkeuring moesten geven.
In het artikel werd aangehaald dat Ori Xbox-exclusive is, maar dat is het niet. Ongeacht of MS nu goedkeuring heeft gegeven, het is op platformen buiten die van MS beschikbaar.
Geplaatst op 2020-09-22 22:05:25
de eerste heeft zelfs xbox achievements op switch.
Geplaatst op 2020-09-22 18:48:12
Uitstekend bezig 😅
Geplaatst op 2020-09-22 21:01:51
Op een drietal jaar tijd boven de 60 miljoen consoles verkocht wereldwijd, kan je nu niet bepaald een falende console noemen. Ze zitten al boven de totale verkopen van Xbox One op minder dan de helft van de levensduur. Ze zijn al over de helft van alle PS4-systemen die verkocht zijn, maar zijn ook nog niet half zo oud als die console.
Krijgen heel wat ports van populaire titels die men dacht nooit op een portable systeem (of een Nintendo systeem) te zien. Het is ook de enige console die iets uniek aanbied, ipv een basic computer te zijn met custom OS (of int geval van de next-gen, relatief nieuwe pc-hardware met custom OS).
Geplaatst op 2020-09-22 22:03:16
Gewoon niet op reageren is het beste.
Nintendo doet idd gewoon hun ding en doet hun ding fenomenaal goed. Van wat zij presteerden en uitgebracht hebben kan MS enkel van dromen, daarvoor gaan ze nog wat bedrijfjes voor moeten bij kopen, no offense to MS tho, Nintendo is gewoon zeer sterk bezig.
Geplaatst op 2020-09-22 22:21:26
Jup. Nintendo heeft ook zijn flaters gekend, bijvoorbeeld de Wii U, maar ze hebben zich niet laten doen na die misstap.
Ik denk zowat iedere fabrikant van consoles heeft dat op z'n minst eenmalig gehad, een tegenvaller. Om dat continu op te rakelen heeft ook geen zin, het is wat ze nu doen dat belangrijk is.
Geplaatst op 2020-09-23 07:05:05
Nintendo doet gewoon z'n eigen ding. Met wisselend succes maar wel eigenzinnig en koppig.
Geplaatst op 2020-09-23 11:12:39
Inderdaad, en het is een verademing. Ze tonen ook dat je geen powerhouse machine nodig hebt om te kunnen genieten van games.
Geplaatst op 2020-09-23 13:35:30
Ja en nee, hangt er van af wat je wilt. Ik vind persoonlijk niet heel veel naar m'n smaak bij Nintendo dat niet al op andere platformen te vinden is.
Ik heb niets met Mario, Metroid of Animal Crossing. Pokémon kan me op m'n oude dag soms nog interesseren en ook Zelda.
Nintendo doet koppig z'n ding, maar beperkt z'n portfolio aan games veel te veel voor mij persoonlijk. Op Xbox en PS vind 'k voor mezelf meer variatie.
Geplaatst op 2020-09-23 13:50:22
Valve en dan HL3 ontwikkelen? :O
Geplaatst op 2020-09-22 20:26:06
Moon Studios en Playdead zie 'k misschien nog gebeuren, die andere indies zijn wat mij betreft wel welkom.
Rocksteady was sowieso een optie toen WB nog te koop was maar dat wordt ondertussen ontkent dacht ik.
From Software, Platinum lijken me haalbaar maar onwaarschijnlijk.
Maar vooral Kojima zie 'k nog niet gebeuren want die kerel is al jaren dik bevriend met Sony.
Maar het moet ook niet te gek worden. 23 studios momenteel is sowieso al ruim de grootste van de 3 platformhouders, en als WB daar toch zou bij komen dan is de vergelijking tussen Spider-man en Batman alleszins niet uit de lucht gegrepen.
Peter Parker woont in een appartementje, Bruce Wayne ... tja
Laat het maar wat evenwichtiger blijven, wat mij betreft mogen ze stoppen .... of nee toch niet ... haal fucking Bioware uit de klauwen van EA please.
Geplaatst op 2020-09-23 11:08:27
De oorspronkelijke mensen van Bioware zitten al niet meer bij Bioware dacht ik, dus dan heeft het weinig zin om die te gaan redden, toch?
Ik verwacht (met die 23 studio's) wel wat consolidatie tbh (en dus inperking van studio's)
Geplaatst op 2020-09-23 15:13:25
Volgens wat Spencer gisteren op CNBC zei is het hun doel om op dat gebied totaal niet te raken aan Zenimax.
Het gros van Bioware is idd weg, maar de IP's zitten er nog, en mits de juiste voorwaarden haal je die mensen ook wel terug dan.
Geplaatst op 2020-09-23 15:28:58
Ik denk dat er wel meer overnemers eerst zeggen "niet te raken" en dan toch het doen "want de omstandigheden veranderen" :p
Geplaatst op 2020-09-25 12:04:00
klopt, maar we hebben het niet over EA hier.
Geplaatst op 2020-09-25 15:47:52
Het is niet dat Microsoft het al niet heeft gedaan he (Lionhead, Press Play, Xbox Entertainment Studios ..). Als het dicht moet, zal Microsoft het ook doen hoor, ongeacht uitspraken nu imo
Geplaatst op 2020-09-29 09:57:53
Je vergeet Ensemble 😁
Ik beweer zeker niet dat ze het niet doen. Ik bedoel dat ze het niet zomaar doen.
Geplaatst op 2020-09-29 22:09:04
Ik mag hopen dat geen enkele uitgever / studio dat zomaar doet :p Zal wel een "ROI" verhaal zijn, maar toch, ik verwacht wel degelijk "closures" / "synergies" binnen afzienbare tijd
Geplaatst op 2020-10-01 10:11:01