OPINIE | Xbox laat zich te makkelijk rollen door PlayStation
Met de PS5 en Xbox Series X staat een nieuwe generatie consoles voor de deur en hoewel het mij aardig lukt om niet fanatiek mee te gaan in console wars, toch is het een strijd die soms leuk is om te aanschouwen. Wat concurrentie kan trouwens geen kwaad, al was het maar om elkaar scherp te houden. Daar kunnen gamers dan weer de vruchten van plukken. Zoals in elke oorlog speelt perceptie ook hier, in de strijd tussen Microsoft en Sony, een grote rol. Daarbij is het PlayStation dat doorgaans de bovenhand lijkt te hebben. Niet omdat Xbox fundamenteel zwak zou staan en dus een makkelijke prooi is, wel omdat Xbox zich simpelweg te makkelijk laat doen.
Laten we even terugkeren naar 2013. Ook toen stond een nieuwe generatie consoles voor de deur en het was toen dat Microsoft een nogal belabberde beurt maakte bij de voorstelling van de Xbox One. Microsoft wilde namelijk stevig inzetten op een digitale toekomst voor games, maar kwam op dat moment toch iets te vroeg met die visie. Hoewel we inmiddels stevig zijn geëvolueerd richting zo'n digitale toekomst, wilden de meeste gamers destijds toch vooral nog een fysieke disc in huis halen. Dan had je immers echt wat in handen. Iets wat je kon doorverkopen, iets wat je kon uitlenen.
"Good guy PlayStation, bad guy Xbox."
Voor dat uitlenen van digitale games had Microsoft wel een oplossing bedacht, maar die leek erg omslachtig, had beperkingen en viel niet goed bij de gaming community. Denk maar aan de verplichte online verificatie, elke 24 uur opnieuw, zelfs voor singleplayer games. Sony had voor de PS4 vermoedelijk een gelijkaardig systeem in gedachten, maar het grote voordeel dat Sony had was het feit dat zij hun presentatie pas na die van Microsoft zouden houden. Sony kon dus inspelen op de negatieve reacties die Microsoft had gekregen. Niet alleen kon Sony zijn plannen wijzigen om zichzelf positiever te positioneren, het maakte ook van de gelegenheid gebruik om Xbox een uppercut van jewelste te geven door hen openlijk belachelijk te maken.
Waar Microsoft schijnbaar een halve dag en drie handleidingen nodig had om uit te leggen hoe gamers hun "used games" konden doorgeven, wist Sony dit simpelweg duidelijk te demonstreren met een op het laatste moment in elkaar geknutselde video waaruit bleek dat Sony niets verandert en dat gamers hun games dus gewoon aan elkaar kunnen blijven doorgeven zoals ze dat altijd al hadden gedaan. Good guy PlayStation, bad guy Xbox dus. Ook wat de prijs van de PS4 betreft kon Sony trouwens inspelen op wat Microsoft daarvoor al had onthuld. De Xbox One zou 499 euro gaan kosten, waarna Sony kon pronken met een veel aantrekkelijker prijskaartje van slechts 399 euro voor de PS4.
Voor Xbox was het toen al game over zou je denken, en tot op zekere hoogte was het dat ook. Microsoft had de grootste moeite om recht te krabbelen, maar het mag wel gezegd worden dat het bedrijf vervolgens effectief luisterde naar de gaming community en fundamentele aanpassingen doorvoerde met ook nog een vernieuwd leiderschap en een toekomstgerichte uitbreiding van de first-party studio's. Daardoor kwam de Xbox One weer in de "normale stroom" van de nieuwe generatie terecht, al zou het fiasco van de used games hen wel nog een tijd blijven achtervolgen.
Je kan veel zeggen over wat Sony toen heeft gedaan. Het is immers één ding om jezelf gewoon krachtig te positioneren en je eigen ding te doen terwijl je je publiek zelf maar laat oordelen, maar het is nog iets anders wanneer je overduidelijk een tegenstander die reeds op de grond ligt nog eens een extra trap in de buik verkoopt. Prachtig staaltje marketing volgens de ene, net dat tikkeltje te kinderachtig volgens de andere. Misschien niet al te hoffelijk dus van Sony, maar je zit dan ook in een console war, blijkbaar. Nochtans heeft PlayStation ook al in de hoek gezeten waar de klappen vallen. Herinnert iemand zich de grote PSN hack nog? Of wat te denken van het stevige prijskaartje van de PS3, waarvan Sony zei dat mensen er wel een extra job voor zouden bijnemen? Een wat nederigere houding had Sony dan mooi gestaan.
Bij Microsoft hebben ze de laatste jaren goed hun best gedaan om weer een streepje voor te krijgen op Sony, onder meer door te evolueren richting een meer platform-agnostische visie. Microsoft wil nog steeds inzetten op hardware, stevige hardware zelfs, maar daarnaast draait het toch vooral om de content, de games, en die wil Microsoft tot bij zoveel mogelijk mensen brengen, waardoor ook de gamer nog eens centraal komt te staan. Pc en Xbox consoles komen zo dichter bij elkaar en Microsoft maakt er zelfs geen probleem van om hun titels naar platformen van de concurrentie te brengen. Ook wat cross-play en moderne, interessante digitale abonnementsformules met een goede infrastructuur betreft doet Xbox het al een tijd erg goed, terwijl Sony op dat vlak de boot vaak heeft afgehouden (of gemist?) of tot nu toe met veel minder interessate alternatieven kwam.
"Ik zie hoe Xbox zich weer te makkelijk laat rollen door PlayStation."
Microsoft begon zich dus beter en beter te positioneren met een nieuwe Xbox visie, klaar om een nieuwe strijd te voeren in een nieuwe generatie. Ook wat die next-gen strijd betreft zag het er lang goed uit voor Microsoft, want de Xbox Series X zou de krachtigste console ooit worden. En inderdaad, op papier kan je stellen dat de nieuwe Xbox een streepje voor heeft op de PS5. De laatste maanden echter moet ik weer denken aan 2013, en zie ik hoe Xbox zich weer te makkelijk laat rollen door PlayStation, al kan je je wel de vraag stellen in hoeverre Microsoft daar zelf echt iets aan kan doen.
Waar Microsoft eind 2019 al het design van de Xbox Series X onthulde, kwam Sony enkele weken later met de onthulling van het PS5 logo. Inderdaad, het logo werd onthuld, en het was meteen een hit op sociale media. Gek of geniaal? Het heeft alleszins gewerkt. Waar Microsoft zijn best deed om met degelijke onthullingen te komen, kwam Sony slechts met beperkte next-gen info naar buiten, zij het vaak wel met een of andere focus waardoor toch je interesse gewekt werd. Microsoft strooide met de beste specs, Sony wist te intrigeren met een unieke architectuur voor CPU en GPU.
Sony stelde ons geduld op de proef. Waar Microsoft ons alleen nog liet wachten op feitelijke games, had Sony de PS5 nog niet eens getoond. De PS5 controller kregen we uiteindelijk wel al te zien en die was net anders genoeg (niet in het minst omwille van de witte kleur) om weer heel wat aandacht naar zich toe te trekken, onder meer ook dankzij de nieuwe features qua feedback die de controller met zich meebrengt. Maar goed, de PS5 bleef nog lange tijd verborgen en dat zorgde er zelfs voor dat het in de hoofden van fans té lang begon te duren. Men werd ongeduldig en dus begon Sony het sentiment wat tegen zich te krijgen, ook omdat je de indruk kreeg dat Sony nog helemaal niet klaar was om de PS5 echt te tonen.
"Voor Microsoft werd het een nogal belabberde presentatie."
Microsoft leek dus voor te liggen, wat nog eens bevestigd leek te worden toen Microsoft als eerste een presentatie aankondigde voor de voorstelling van enkele next-gen games. We zouden toen ook de eerste gameplay van Assassin's Creed Valhalla te zien krijgen. Helaas voor Microsoft werd het een nogal belabberde presentatie, eentje waarmee Sony opnieuw een mooie kans kreeg om zichzelf als het superieure alternatief te positioneren.
Wat Xbox toonde, was leuk, daar niet van, maar het was niet denderend. De hele presentatie was ook een aaneenschakeling van ontwikkelaars die van thuis uit met slechte beeld- en audiokwaliteit hun zegje deden. De trailers gaven in veel gevallen niet echt een idee van wat de next-gen Xbox nu echt zou kunnen. Microsoft gaf nadien ook toe dat het de verwachtingen van gamers te hard had laten oplopen.
De vraag kan dan gesteld worden wat de bedoeling van Microsoft was met die presentatie en uiteindelijk kom je niet veel verder dan te bedenken dat Microsoft gewoon als eerste next-gen games wilde tonen, alsof het daarmee Sony een hak zou zetten. Niet dus.
"En toen kwam Epic Games met een adembenemende Unreal Engine 5 tech demo, draaiende op een PS5."
Bij Microsoft kon je je de vraag stellen: is dit het dan? Is dit next-gen? Ja, misschien. En toen kwam Epic Games met een adembenemende real-time tech demo van de Unreal Engine 5, draaiende op een PS5 console. Sony had Microsoft opnieuw goed liggen en het moest er zelf niet eens echt iets voor doen. De PS5 werd meteen gelinkt aan waanzinnig knappe graphics en bij het globale publiek blijft zoiets wel hangen.
Meer doorwinterde gamers beseffen dan weer dat zo'n tech demo ook maar een tech demo is, waarvan de grafische kwaliteit vaak nog jaren van ons verwijderd is om écht in games door te komen. Dat nadien nog bevestigd werd dat ook een next-gen Xbox de tech demo kon draaien, maakte op dat moment al niets meer uit. De grafische pracht werd gekoppeld aan de PS5.
Dan was er eindelijk toch eens de onthulling van de PS5 zelf. Via een gestroomlijnde, kwalitatief sterke presentatie toonde Sony verschillende next-gen games, zowel van zichzelf als van andere partijen, maar veelal met één ding gemeen: ze deden je zin krijgen in de next-gen PlayStation console. Wat bij mij is blijven hangen van dat eerste game reveal event van de Xbox Series X is dat die beloofde "gameplay" van Assassin's Creed Valhalla toch niet echt veel voorstelde.
"We weten dat ook Microsoft met een discloze next-gen console komt, alleen is die om wat voor reden dan ook nog steeds niet onthuld."
Bij het reveal event van Sony echter kreeg ik zin in kleurrijke next-gen platformers en bijvoorbeeld de nieuwe Resident Evil, terwijl Horizon Forbidden West me eraan deed denken dat ik de eerste game nog moest spelen. Die eerste game, Horizon Zero Dawn, komt trouwens ook naar pc, dus ook bij Sony beginnen ze net als Microsoft op te schuiven richting een platform-agnostische visie.
Toen de PS5 dan uiteindelijk in beeld kwam, verscheen al vrij snel ook een Digital Edition en daarmee liet Microsoft zich voor de zoveelste keer veel te makkelijk rollen door Sony. We weten inmiddels allemaal wel dat ook Microsoft met een discloze next-gen console zal komen, alleen is die om wat voor reden dan ook nog steeds niet officieel onthuld.
Wil men de focus in eerste instantie op de krachtigere Xbox Series X houden? Dacht men de digitale next-gen Xbox als verrassing te kunnen bewaren om dan op een bepaald moment met een aantrekkelijk prijskaartje te kunnen uitpakken? Wou men, 2013 indachtig, niet te snel met deze informatie naar buiten komen? Wat de reden ook is, Microsoft lijkt in de val te zijn getrapt waar ook Sony aanvankelijk op afstevende, en dat is de val van het te lang wachten. Microsoft heeft de discloze, goedkopere next-gen Xbox nog steeds niet onthuld en gaf zo Sony de kans om in dat gat te springen en zichzelf opnieuw aantrekkelijk te positioneren.
"Microsoft krijgt de kans om alsnog sterk uit de hoek te komen."
Op 23 juli komt Microsoft met een nieuw game reveal event voor de next-gen Xbox en het ziet ernaar uit dat dit hét event zal zijn. Wat we eerder te zien kregen, was een voorsmaakje dat we misschien liever niet hadden geproefd, en nu krijgt Microsoft de kans om alsnog sterk uit de hoek te komen en misschien wel op zijn beurt in te spelen op wat Sony reeds liet zien.
Laat ons vooral hopen dat Microsoft zich niet opnieuw, door eigen toedoen of toevallig, positioneert om al te makkelijk klappen te krijgen van Sony. Dat zou de perceptie immers geen goed doen, en perceptie is belangrijk. Ik duim alvast, want van sterke concurrenten worden we allemaal beter.
Kben een Sony boy, en IMO is het veel te stil langs Xbox-oevers. Ze doen wat ze willen, maar ze lijken me iets te relaxt in hun PR.
Xbox stream viel IMO tegen, die van PS was dan weer goed, snel en focust.
De 1 was beter voorbereid dan de andere IMO.
Geplaatst op 2020-07-09 14:10:44
xbox stream is pas binnen 2 weken.
het gerucht gaat trouwens dat ms aan het wachten is op de prijs van sony om er dan 100 euro van af te doen en die 2de versie zou niet digital only zijn maar ook mindere hardware die enkel 1080p 60fps moet halen en het plan is om die aan de helft van hun andere console te verkopen. als dat gerucht klopt zal sony next gen serieus zweten
Geplaatst op 2020-07-09 14:31:32
Kheb et over die vorige stream dat er in, Mei?, was.
Geplaatst op 2020-07-09 15:58:43
Gho, over die rumoured strategie dat je nu aanhaalt is IMO wel héél gewaagd
Als PS5 500 kost volgens de geruchten, Xbox dan 400 en de minder sterke dan 200.
Gaat Xbox dan zelf wel zweten, ze halen hun geld uit game verkoop maar toch...
Als je puur uit financieel standpunt u aankoop bepaalt, pak je dan idd die 200 console.
Maar gaat u playerbase dan niet wat verdeeld zijn?
Kostloze nextgen is leuk, maar als u hardware dan achterop hinkt ten opzichte van de betere versie...
Gaat ook leuk optimaliseren zijn voor ontwikkelaars... -_-
Evenals het nodige patchwerk.
Geplaatst op 2020-07-09 16:04:53
hoeveel mensen hebben er een 4k tv en willen echt die investering doen? de meeste gebruiken nog steeds hun tv tot hij stuk is om dan een nieuwe te kopen. en verdeeld? is het deze gen dan zo geweest? je kon toch ook gewoon kiezen. net zoals een pc waar je de settings zelf kan aanpassen maar dan automatisch aangezien het enkel moet kijken naar de versie van xbox.
naast lockhart is trouwens ook al edinburgh opgedoken als codenaam dus wie weet zijn er 3 versies. zou dan mogelijk gaan om de gewone, digitale en digitale zwakkere versie.
Geplaatst op 2020-07-09 16:56:10
Tja, pak (de grote massa?) mainstreamers die't om pakweg FIFA te doen is, neem de kotstudent(en), die zullen wel voor de goedkoopste keuze gaan.
Tzal in de long run uitgemaakt worden.
Voor mij primeert lineup, wat niet betekent dat ik blind eender welk bedrag neertel. Zo heb ik ook geen PS3 gekocht voor meer dan 500.
Geplaatst op 2020-07-09 17:55:26
4k tv's zijn al een tijdje heel betaalbaar. Eerder al zoeken om een full hd te vinden. Het aantal verkochte tv's per jaar spreekt u toch ook tegen. Er is ook een deel dat gewoon op een monitor speelt.
Lijkt me trouwens heel straf dat ze een 3e model gaan releasen of eentje die op 1080p 60fps focust. Was dat niet de Xbox One X? Die is er nog steeds he. Kan natuurlijk wel in prijs dalen.
Geplaatst op 2020-07-09 18:22:56
iedereen heeft een tv dus normaal dat de cijfers altijd hoog liggen. de vraag is echter koop je een tv als hij kapot is of speciaal om 4k content te gebruiken?
Geplaatst op 2020-07-09 18:31:37
Wat is dit nu voor rare redenering? Mensen kochten een full hd upgrade. De cijfers zijn niet alleen van mensen die geen tv hadden. Als mensen gelijk met de vorige generatie een TV gekocht hebben dan is een vernieuwing zo slecht nog niet. Zelfs als je een tv koopt enkel omdat deze kapot is gaat de meerderheid binnen dit en 2j 4k hebben. Een 1080p console kopen lijkt me dus een heel slechte investering.
Geplaatst op 2020-07-09 19:08:18
hoe lang denk jij dat een tv meegaat? als ik kijk bij familie en meeste kennissen die enkel tv kijken gaat dit om 10-15 jaar per tv.
het publiek dat bij iedere nieuwe resolutie een koopt is echt een kleine minderheid.
een de overstap van beeldbuis naar hd was voor velen om te zeggen. wij hebben 'platte gekocht' zonder te weten wat het echt was. tot op de dag van vandaag heeft het grootste deel van de mensen nog nooit echt 1080p gezien.
Geplaatst op 2020-07-09 19:41:18
Da's wat Sony ook deed in de vorige generatie, dus het zal imo een steekspel worden qua prijs.
Die "2e versie" is dan eigenlijk een Switch Lite-type? Hmm, Geen idee of dat zo goed gaat werken (nu ja, heb geen cijfers rond Switch Lite, dus ook geen idee hoe die uitpakt atm)
Als het gerucht klopt, is het imo goed voor de consument, want een competitor even doen zweten zorgt voor betere situaties uiteindelijk (zoals @Tomba aankaart: MS heeft danig gewisseld na de PR blunders bij de Xbox One en zit nu goed imo qua toekomstvisie, terwijl Sony toch ook redelijk "clean" en rustig blijft ipv de houding bij PS2 - PS3 wissel)
Geplaatst op 2020-07-09 16:42:25
switch lite is geen zwakkere versie. gewoon een handheld only versie en daar hebben ze gewoon ingespeeld op de markt. blijkbaar speelt slechts 20% het grootste deel van de tijd docked dus waarom niet een versie brengen die dat dit wegneemt voor een lagere prijs.
het enige dat ik me afvraag is of er games zijn die niet in handheld mode te spelen zijn? omgekeerd heb ik er al gehad die niet of amper speelbaar waren op tv.
Geplaatst op 2020-07-09 17:09:16
First party is oké bij lite. Ports zijn meestal dramatisch daarentegen. Beschamend lage resolutie en geen effecten.
Geplaatst op 2020-07-09 18:17:21
Mooi geschreven stuk. Hulde aan Jay.
Geplaatst op 2020-07-09 14:15:02
ik ben persoonlijk een Sony Fan. vooral door de fantastische exclusives.
ik ben volledig eens met het einde van dit opiniestuk.
Hoe beter XBOX het doet, hoe beter SONY ook zal moeten doen.
Geplaatst op 2020-07-09 14:19:02
Dat was het groote probleem van MS. Exclusives...
Als gamer ben je perfect als je een PS4 hebt en een game pc, want xbxo games zijn meestal altijd op pc beschikbaar...
Geplaatst op 2020-07-10 11:03:23
Ik hou het bij PS4 en PS5 nu. definitief overgestapt van PC naar console.
geen zorgen meer maken over kracht van PC, alhoewel performance doorgaans op pc wel beter is.
Geplaatst op 2020-07-10 13:54:46, bewerkt op 2020-07-10 13:54:58
Ikzelf ben opgegroeid met de Playstation. Maar heb nooit een probleem gezien tegenover XBOX. Heb er zelf ook een tijdje één gehad. + zij hebben enkele awesome exclusives (Halo, Gears of War, Forza, ...)
Nu vind ik het enkel maar positief dat er een "war" aan de gang is. Het houdt beide bedrijven toch wat met de voetjes op de grond en in veel gevallen komen wij de gamers er beter uit. Enige wat ik nu spijtig vind maar wel compleet begrijp is dat ze (of toch zo laten ze blijken) wachten op elkaar om de rest van de info prijs te geven.
Time will tell.
Geplaatst op 2020-07-09 14:44:15
Het enige dat we van MS zelf zagen tot nu toe was Halo Infinite en Hellblade II, de rest is third party en dat event was idd meh.
Los daarvan was het enige wat me persoonlijk op PS5 trok Horizon 2 of multiplatform. Spider-man en ratchet doen me persoonlijk weinig maar zagen er wel goed uit.
Je opiniestuk komt eigenlijk twee weken te vroeg.
Geplaatst op 2020-07-09 14:52:52
bwa, 't is eerder van: Xbox moet gaan uitpakken om de concurrent te doen zweten en laten vechten
Ze zijn al zo lang stil, de huidige Xbox is precies dood qua exclusives? Dus er gaat (IMO) toch de nodige tamtam moeten gebeuren na het IMO povere eerste presentatie. Vooral aangezien dat die van Sony, kort, kracht en gefocust was (IMO): Game, Game, Game, Game,...
Dit is de console, done...
Enja, die prijs...
Argus-ogen op alle game-fronten daaromtrent.
Geplaatst op 2020-07-09 16:09:43
Goh, Xbox heeft enkel geen first party in de maak voor mensen die hun totaal niet volgen, maar er mag inderdaad meer rond worden uitgepakt.
Uiteindelijk weten we allemaal dat de vroegere drievuldigheid van Halo, Forza en Fable terug onderweg is, hebben we sterke geruchten dat er een Perfect Dark reboot komt (if not is The Initiative aan iets anders bezig), hebben we Hellblade 2 en hebben we ook nog Everwild onderweg.
Lijkt me iets beter dan dood gezien we zeker nog niet alles weten momenteel.
De presentaties waren voor MS sowieso opgedeeld in third party en first party, los van wat al getoond was voor Halo en Hellblade.
Die third party had idd beter mogen zijn, maar er staken voor mij enkele spellen uit die interessant konden worden zoals brigth memory infinite en medium. Persoonlijk had 'k het echter ook niet op deze manier aangepakt.
Ook Sony toonde nog niets wat mits wat minder effecten niet op current gen kon, maar dat zal volgens mij eigen aan de cross gen zijn (voor diegenen die Ratchet & Clank willen aanhalen; maskeer de loadtime tussen werelden die nu een 3-tal seconden duurt, door Ratchet te laten schieten op allerlei objecten die tussen die werelden op hem afvliegen, en die 15 seconden zijn ook ingevuld).
Goed van Sony dat ze een aantal grote third party games voor hun presentatie konden wegkapen ook, en vooral ook een weak showing vanwege Ubisoft voor Valhalla.
Wat de console betrof mocht het wel eens tijd gaan worden, daar vond 'k weinig krachtig aan, eerder "daar heb je hem eindelijk", zeker omdat de Series X al heel lang geleden getoond werd.
Maar je hebt gelijk, algemeen heeft Xbox sowies de perceptie tegen, en ze gaan veel harder moeten uitpakken dan Sony, om hetzelfde krediet te kunnen krijgen.
Geplaatst op 2020-07-09 16:31:30
Fable? :o Heb ik iets gemist? :o
Geplaatst op 2020-07-09 16:40:22
Playground Games (Forza Horizon) heeft ondertussen twee teams, en hun tweede team zou al een paar jaar aan een open world RPG bezig zijn.
Volgens bepaalde leaks zou die RPG waarschijnlijk een Fable reboot worden of een sequel.
Geplaatst op 2020-07-09 16:43:23
Ah tiens, aangezien die vorige "Fable komt terug" uiteindelijk een "nope, we gaan dit niet doen" werd
Geplaatst op 2020-07-09 17:04:09
ze gaan fable en perfect dark niet doen omdat mensen daarvan uitgingen vanwege profielen van enkele jaren oud volgens ms. beide waren op dat moment nog geen maand geleden aangemaakt. ze komen er wel degelijk maar willen het gewoon zelf bekend maken. het typische ontkennen om dan een maand later te bevestigen.
ze hebben zoveel studio's opgekocht met al doel next gen constant first party titels te kunnen brengen dat ze zullen moeten plannen wanneer hun games uitkomen als ze al die studio's games laten ontwikkelen en niet laten doodgaan.
Geplaatst op 2020-07-09 17:35:50
Microsoft heeft met Obsidian en inXile flink wat narratieve ervaring ingekocht. Ik zou het vreemd vinden mocht die expertise niet gebruikt worden op hun grootste RPG-franchise.
Geplaatst op 2020-07-09 18:54:40, bewerkt op 2020-07-09 18:55:23
Klopt. Maar beide studios liggen imo toch net iets verder weg van een gebruikelijke fable game qua aanpak enz., maar goed, Sony heeft ook studios die iets anders hebben gedaan dan wat we van hen kenden voordien
Geplaatst op 2020-07-09 19:06:09
Het grote verschil met de release van de XBO, is dat Phil Spencer het daar nu voor het zeggen heeft. Don Mattrick was erin geslaagd om heel de release van de XBO de nek om te wringen, en Spencer heeft in de loop der jaren het schip terug recht getrokken...
Maar het is meestal arrogantie dat het overwicht tussen Sony & MS bepaalde. Sony dacht dat ze ongenaakbaar waren met de PS2, en dat iedereen uiteraard wel een PS3 zou kopen, hoe duur/later die ook was. De Xbox 360 kon door een betere houding toen een groot marktaandeel veroveren, en het kostte Sony de duurtijd van die generatie om terug bij te benen. Bij de XBO bleek MS dan weer arrogant (DRM & "voor sukkels is er een Xbox 360!"), waardoor Sony deze generatie sterk aan de leiding ging.
Sony heeft de laatste jaren ook weer kuren (bvb cross platform gameplay weigeren), dus nieuwsgierig of MS ervan kan profiteren. Eén van de trucs van Sony hebben ze alvast overgenomen. Gratis games bij PS+ werden na een tijdje ook gratis games bij Gold, maar met Game Pass heeft MS nu het overwicht qua gratis/goedkope games.
Geplaatst op 2020-07-09 15:12:15
Je vergeet het belangrijkste, exclusieve games. Dat is wat Xbox vooral nekt.
Elk jaar krijgen we op onze PS 2-4 nieuwe exclusieve AAA toppers terwijl dit bij Xbox 2-4 op een generatie is en de meeste zijn het vernoemen niet waard en kan je even goed op je pc spelen.
Geplaatst op 2020-07-09 15:47:40
games zijn persoonlijke smaak. mijn favoriete genre is nog steeds racen. daar heb ik deze gen 3 forza motorsport en 3 horizon games gekregen. op ps het slappe driveclub en zo goed als online only gt. keuze is snel gemaakt voor mij
excl games verkopen geen consoles aan het grote publiek. wel wat de console kost, waar hun vrienden spelen. voor de rest is het gta, fps van het moment en fifa of madden afhankelijk van waar je woont.
Geplaatst op 2020-07-09 17:03:41
Games verkopen geen console? Misschien eens naar de verkoop cijfers kijken telkens als er grote exclusives uit komen. Je zegt net zelf dat jij een Xbox koopt voor race games...
Dat je omgeving een invloed heeft, zeker en vast! De prijs voor een groot deel ook. Maar ik vraag me dan af waarom al die exclusieve games het zo goed doen en verkopen als het grote publiek precies alleen GTA, Fifa en FPS games speel...
Beetje kort door de bocht niet? En neen kheb het niet over Forza.
Ooh ja, de PS heeft wel één Horizon game... Zero Dawn.. (JK)
Geplaatst op 2020-07-09 21:33:41
Vele vergeten ook dat Xbox voor ms niet geldkoe is van het bedrijf daar hebben ze andere zaken. Terwijl PS voor Sony 1 hun beste divisie is. De rest van de divisies lopen achter op de concurrentie
Geplaatst op 2020-07-09 18:15:57
Fijn stuk!
Het is een boeiend steekspel maar ik vind dat Microsoft het meeste honger toont.
Naast die reeks first party studio’s (vergeet niet dat ze daar ook nog eens Warner en dus Rocksteady én NetherRealm aan kunnen toevoegen) staat ze zowel met ID@Xbox als Xbox Game Pass een stuk verder dan Sony. Als ze daarbovenop ook nog eens xCloud gooien, dan zijn Guerrilla, Santa Monica en Naughty Dog (uiteraard, niet v/d minste) echt nog de enige troeven waar Sony mee kan uitpakken.
Het wordt sowieso een erg mooie generatie en ik denk dat we meer geweldige games dan ooit gaan zien. En dat is uiteindelijk wat we toch allemaal willen?
Geplaatst op 2020-07-09 18:59:25, bewerkt op 2020-07-09 19:03:25
Leuk opinie stuk, al met al heeft Playstation het een stuk beter aangepakt. Toch denk ik dat het voor de sales niet super veel uit maakt, veel gamers weten toch al welken ze in huis gaan halen, of is de vrienden groep bepalend. Als je in een groep zit met mensen die nu heel tevreden zijn over een PS4, dan gaan ze waarschijnlijk gewoon verder met een PS5. Voor mij gaat het ook de PS5 worden, niet omdat ik iets tegen XBOX heb, maar omdat ik ook nog op mijn PC game. PC + PS5 zorgt ervoor dat ik 90% van de games kan spelen.
Geplaatst op 2020-07-10 07:42:38
Wil niet heel denigerend over Microsoft spreken maar over het algemeen zijn ze in vrijwel alles wat ze doen slecht. Vaak hebben ze een mooi product wat voorloopt op anderen en verneuken ze vervolgens hun voorsprong of starten ze nieuwe veelbelovende projecten maar zetten niet door. Weet niet wat daar mis gaat maar het komt elke keer op hetzelfde neer.
Geplaatst op 2020-07-10 19:46:41
Ik weet niet hoor maar volgens mij heeft Xbox allang een alleen digitale versie van hun xbox one.
Dus ze hoeven niks te onthullen want die hebben ze al. Sony loopt dus achter de feiten aan en komt met iets wat microsoft al heeft.
Geplaatst op 2020-07-11 08:15:53