OPINIE | Hoe "het internet" zijn eigen mening irrelevant maakt
Het voorbije weekend heb ik meermaals met verbazing naar de reacties op The Last of Us Part 2 moeten kijken. Als fan van de games en reviewer van het tweede deel was ik benieuwd naar de impact van de game. Ik verwachtte natuurlijk heel wat negatieve reacties, aangezien ik zelf in mijn review al aanhaalde dat niet iedereen even blij zou zijn met de richting die het verhaal op gaat. Toch ben ik van mening dat "het internet" er bij de release van de game (opnieuw) in is geslaagd zijn eigen mening irrelevant te maken.
SPOILERS: Dit artikel bevat GEEN spoilers voor The Last of Us Part 2.
Laat me om te beginnen nog eens herhalen dat ik geen enkel probleem heb met mensen die The Last of Us Part 2 niet goed vonden. Niet iedereen moet elke game die ik goed vind ook goed vinden, of omgekeerd. Ik mag dan wel al tien jaar ervaring hebben als gamejournalist (en ongeveer 30 jaar als gamer), dat wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb. Dit artikel gaat eigenlijk ook niet over The Last of Us Part 2 an sich (want de game dient enkel maar als spreekwoordelijke druppel), maar eigenlijk over een segment van het internet dat er steevast in slaagt op zo'n manier te reageren dat je eigenlijk enkel nog maar met je ogen kan rollen.
"Waar ik een probleem mee heb is de ongenuanceerde bagger."
Waar ik een probleem mee heb is de ongenuanceerde bagger die ik de voorbije dagen heb zien voorbijkomen. Dat was eigenlijk al voor de release begonnen, want door een aantal lekken - die ik pas nadat ik de game had gespeeld heb bekeken - was er al een bepaalde mening gevormd over de game. Naughty Dog had immers een paar harde beslissingen gemaakt, die niet bij iedereen in goede aarde zijn gevallen. Opnieuw begrijpelijk, alleen vormden de lekken een slechte doorsnede van het verhaal en het idee dat Naughty Dog had. Daar je volledige mening op stoelen, was nogal vreemd.
De finesses van een verhaal (of het nu om een game of film of boek gaat) zijn niet te omschrijven in een paar lijntjes van een lek. Je kan je wenkbrauwen wel fronsen bij de korte samenvatting, maar de impact van een verhaal is pas te vatten in zijn geheel. Een korte inhoud van Schindler’s List, Saving Private Ryan (dat qua expliciet geweld zich ook niet meteen inhield) of zelfs de boeken van A Game of Thrones zullen de volledige verhaallijn ook geen eer aandoen.
Bij de release was die frustratie duidelijk nog niet weggeëbd. Uren na de launch stond het internet al vol met negatieve reviews, vaak op basis van één moment. De vraag "heb je de game gespeeld?" hoefde meestal niet gesteld te worden, aangezien het nooit mogelijk was dat al die gamers toevallig de game een dag of twee eerder hadden gekregen en zo al heel het verhaal hadden gekregen.
Die groep werd jammer genoeg nog aangevuld met een aantal mensen die een probleem hadden met de geaardheid van Ellie of vonden dat Naughty Dog bestaat uit een bende "social justice warriors" die "alles door onze strot proberen te duwen." Stel jezelf op dat moment de vraag of “personage X” vervangen door een ander personage met een andere geaardheid, een ander geslacht of lichaamsbouw dezelfde reactie zou opleveren. Is dat niet het geval, dan scheelt er wel degelijk iets aan die gedachtegang. Moet elk personage eruit zien als Lara Croft of gekleed zijn als Nariko uit Heavenly Sword?
"Jij bepaalt niet hoe een verhaal moet lopen."
Voeg dat allemaal samen en je krijgt op Metacritic een beeld waarbij 100 "professionele" reviews een score van gemiddeld 95 opleveren en pakweg 25.000 user reviews uitkomen op 39. En dan is de score al terug een beetje gestegen sinds het eerste weekend. Het mag duidelijk zijn: The Last of Us Part 2 werd "review bombed".
The Last of Us Part 2 werd zo de volgende game/film/serie (nee, niet enkel gamers zijn er schuldig aan) die vanuit een groep arrogante "fans" werd aangepakt. Dat is immers nog het triestigste, meestal gaat het in dit soort gevallen over fans van het origineel. Fans van de boeken die een film of serie afkraken of fans van een game die een sequel tot op de grond afbreken (vooral en veelal omwille van bepaalde accenten of wat in se gewoon details zijn), het wordt schering en inslag.
Vaak vinden ze dat ze daar het recht toe hebben. Als fans denken ze eigenaar te zijn van het verhaal en de personages. Gaat iets niet de kant op die zij willen, dan komt er al snel een disproportionele reactie vanuit het publiek. Mag je dan niet teleurgesteld zijn? Natuurlijk mag dat, maar jij bepaalt niet hoe een verhaal moet lopen. Als je dat wil, dan schrijf je zelf je verhaal of smijt je wat fan fiction op het internet. Je kan ook gewoon afhaken, hoe jammer je dat ook mag vinden. Bij games geldt dan weer de gouden regel dat je geen pre-orders plaatst als je niet kan leven met een mogelijke teleurstelling.
"Het is op zo'n momenten dat ik geen moer meer geef om de mening van het internet."
Meestal komen zo'n reacties ook rond dezelfde verhaalelementen: een personage dat sterft of een geliefde relatie van twee hoofdpersonages die op de klippen loopt. Het is onvoorstelbaar hoe vaak fans van iets dat niet kunnen verkroppen. Zijn we dan echt allemaal zo wanhopig op zoek naar een "happy end" dat we elke andere richting als onaanvaardbaar beschouwen?
Nogmaals, ik heb geen enkel probleem met het slecht vinden van een verhaal, zeker als je er dan een gefundeerde mening over geeft. Daar gaat dit allemaal niet over. Ik heb wel een probleem met "fans" die vinden dat zij en enkel zij mogen bepalen wat er met een personage mag gebeuren. Volgt de schrijver of bedenker dat niet, dan wordt hij op de brandstapel gegooid en is het boek, de film, de serie of de game plots het slechtste van het slechtste.
Uiteraard zijn er ook verhalen met slechte plotwendingen, met deus ex machina-oplossingen om toch maar iets te verantwoorden en ga zo maar door. Daarover gaat dit ook niet meteen, want de klachten gaan (in het geval van TLOU en de andere voorbeelden waarvan sprake hier) veelal niet eens over het verhaal op zich, maar op heel gerichte personages en hun “houdingen” of specifieke passages in het verhaal.
Het is op zo’n momenten dat ik geen moer meer geef om de mening van het internet. Dat vind ik bijzonder jammer, want die meningen interesseren me wel. Wanneer ik een grote titel review, vind ik het wel leuk om te kijken wat anderen er van vinden. Soms leer je dat je inderdaad iets gemist hebt of vraag je je af waarom meningen van anderen zo hard van die van jou verschillen.
"Emotionele reacties mogen er zijn, maar blijf wel eerlijk."
Als ik een game 90 geef en iemand anders geeft die 70, dan wil ik weten waarom. Dan wil ik daar zelfs de discussie over aangaan, maar het heeft weinig nut de discussie aan te gaan met een schreeuwende bende die toch niet van plan is op welke manier dan ook zijn mening bij te stellen. Emotionele reacties mogen er zijn, maar blijf wel eerlijk.
Daar schort het echter te vaak aan: een deel van user reviews is dikwijls niet eerlijk. Genuanceerde meningen krijgen meestal ook geen aandacht online. Alles is fantastisch of rommel. Een gulden middenweg is zelden te vinden, zeker bij grote namen als The Last of Us Part 2 of pakweg Star Wars en Harry Potter. Waarmee ik niet wil zeggen dat elke journalist wel met een genuanceerde mening komt, daar zijn er meer dan genoeg die ook liefst zo luid mogelijk roepen. Er zullen ook genoeg mensen zijn die mijn mening niet genuanceerd vinden. Laat me echter wel duidelijk stellen: net zoals jullie ben ik ook gewoon een gamer in de eerste plaats en kan je dus enkel maar leren van andermans mening.
Ik ben echter wel benieuwd hoe de volgende lieveling van het internet, CD Projekt RED, behandeld zal worden na de release van Cyberpunk. We houden ons hart al vast als delen van die game ook geviseerd worden, om welke reden dan ook.
Interessant stuk.
Geplaatst op 2020-06-23 10:30:46
Helemaal mee eens, het is tegenwoordig te eenvoudig je gal te spuwen op het internet, dat is een mooi goed maar wordt vaak ook misbruikt. Dit is ook de reden waarom steeds meer games, films, series, muziek etc op elkaar gaat lijken, want dat is veilig. De massa vindt 13 in een dozijn goed, dus houden we het daarbij. Iedere vorm van artistieke vrijheid wordt snel de kop in gedrukt wanneer 'men' het er niet mee eens is.
Ik vraag me vooral af waar 'die mensen' hun plezier uit halen, persoonlijk vind ik het heel erg leuk om met andere mensen te sparren over wat zij wel/niet leuk vinden aan een game en waarom. Of het verhaal te ontdekken dat een andere wending heeft dan dat ik zelf het liefst had gezien.
En dan blijft nog altijd de regel, negatief laat zich vaker horen dan positief. Puur alleen omdat een paar mensen gelijk schreeuwen dat ze het niks vinden (vaak zonder gegronde reden) wil niet zeggen dat de rest er ook zo over denkt.
Geplaatst op 2020-06-23 10:40:53
Amen brother.
Geplaatst op 2020-06-23 10:43:27
Blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Een mens zou schrik krijgen om nog iets leuk te vinden.
Geplaatst op 2020-06-23 10:58:29
Interessant en helemaal mee eens.
Het is zelfs niet alleen films/series/boeken/games maar bij heel veel in het leven.
Mensen zijn veel te snel op hun tenen getrapt wat waarschijnlijk altijd al wel gebeurde maar tegenwoordig krijgen ze vanuit de media ook heel veel aandacht.
Geplaatst op 2020-06-23 11:01:44
Niet akkoord.
Geplaatst op 2020-06-23 11:09:19
Waarom verschiet ik daar bij u niet van? XD
Geplaatst op 2020-06-23 12:49:42
Om deze reden ben ik niet akkoord.
Geplaatst op 2020-06-23 12:54:08
Gij pakt mij de woorden uit mijne mond.
Geplaatst op 2020-06-23 14:27:44
Triestige zaak inderdaad.
Bedankt voor het opinie-stuk. (y)
Geplaatst op 2020-06-23 11:31:13
ik moet het spel nog spelen, mn vriendin heeft het uitgespeeld en ze vind het een geweldig spel, maar mn vriendin is dan ook iemand die niet naar trailers etc kijkt voor een spel waar ze naar uitkijkt om te spelen, dit om spoilers enzo te voorkomen, haar mening is dan ook totaal niet biased op de menigte die hun gal spuwt omdat het spel niet verloopt zoals ze willen, in all fairness laten we gewoon het erop houden dat mensen verschillende meningen hebben en altijd zullen hebben
Geplaatst op 2020-06-23 12:07:46
Akkoord.
Geplaatst op 2020-06-23 12:13:59
Het stuk gaat dan ook niet over mensen die een andere mening hebben an sich :)
Geplaatst op 2020-06-23 12:21:16
Goed geschreven, zeer interessant. Ik ben het er ook 100% mee eens.
Tegenwoordig moet iedereen ook maar zijn of haar mening op het internet smijten ook al is die niet eens op een bepaalde manier gestaafd met een waarom. Ik heb de game zelf nog niet gespeeld (een goeie 2 weken geleden nog maar pas het eerste deel uitgespeeld, nu bezig met Left Behind. Yeah, sue me :p) En ik heb ook bewust bepaalde sites vermeden om de boel niet te verbrodden, enkel maar de recentste korte launch trailer gezien.
Ik kijk er in ieder geval naar uit :)
Geplaatst op 2020-06-23 12:17:44, bewerkt op 2020-06-23 12:19:03
Ik vind TLOU2 een matig spel, net zoals het eerste spel een matig spel was.
Het ziet er goed uit de productiewaarde druipt van de omgevingen af, maar de gameplay is niets speciaals (flauwe stealth & combat), de controls zijn shit (het maakt niet uit dat dat "de bedoeling is"). Het zo geroemde verhaal is een voorspelbaar samenraapsel van bekende films.
Ik snap dus niet waarom het zo hoog aangeschreven staat, ik zie buiten het uiterlijk weinig opmerkelijks ten opzichte van andere AAA games.
Het tweede spel lijkt (voor zover ik het al gespeeld heb) ook niet veel beter, of slechter. Verhaal lijkt vrij cliché, combat en stealth zijn matig, graphics opnieuw prima. Degenen die nu klagen dat het verhaal "verschrikkelijk" is, of "onrespectvol": sorry, het was in het eerste spel niet veel beter. Wie het eerste spel wel goed vond, en het tweede niet, omwille van het verhaal en de karakters: het ligt gewoon aan jullie zelf, en ik kan er eigenlijk best van genieten dat jullie er zo gefrustreerd over zijn. Misschien tijd voor een andere hobby als enige progressiviteit jullie zo stoort.
Geplaatst op 2020-06-23 12:38:33
Waar het artikel over gaat is zeker waar, ik kan niet zeggen of dat het geval is voor TLOU2 omdat het niet mijn genre is en ik het dus niet zal spelen, maar ik kan wel zeggen dat dat het geval zeker niet is bij de Star Wars sequel trilogy, dat verhaal was echt slecht (ook al heeft Abrams duidelijk geprobeerd er iets van te maken).
Maar aan de andere kant vind ik wel ook dat critici veel strenger zouden moeten beoordelen, maar dat is eerder een probleem van de participation-award-samenleving.
Geplaatst op 2020-06-23 12:49:31
Ik vind het nogal ironisch dat je "het internet" groepeert alsof het een homogene massa is. Dat is nou net de soort blindheid waar je hen van beschuldigt. Je schrijft de meningen veel te makkelijk af door ze allemaal in één bakje te verzamelen. Veel van die meningen zijn genuanceerder.
The Last Of Us 2 maakt zich schuldig aan vals adverteren, aan één kant door misleidende trailers en dergelijke, aan de andere kant door een embargo op te zetten rond welk deel je überhaupt een mening mag vormen. Dit is geen twistbaar feit. De lekken gingen niet om een enkel screenshots, maar over meerdere uren gameplay, waarin dit feit al bevestigd wordt. Dus ja, ook door degenen die het nog te spelen hadden is een mening te vormen en is het vertrouwen al geschaad. Immers worden ze voorgelogen door de ontwikkelaars maar ook de game journos.
De vergelijking opzetten met Schindler's List is enorm pretentieus. Je overdrijft de artistieke impact van een big budget game enorm. Je vergelijkt Last Of Us 2 - een spel dat met liefde extreem geweld simuleert en zo nu en dan stopt om er zielig over te doen - met Schindler's List, een historisch drama over het redden van levens tijdens de holocaust en één van de meest invloedrijke films aller tijden. Dat is wat men in de industrie een "bad take" noemt. In geen enkel geval is dit vergelijkbaar.
De natuur van de big budget game, wat het moet bereiken en wie het moet bereiken voorkomt dat het die artistieke hoogte zal bereiken. Daarvoor is het te veel een product. Net zoals geen film criticus een film als de Avengers gaat vergelijken met Schindler's List. Zou het even smakeloos zijn om Funkopops van The Last Of Us 2 te maken als van Schindler's List?
Het script van TLOU2 is prima gezien de big budget game standaard. Dat is een nogal lage drempel. Het is niet zo'n gevoelig onderwerp van schrijven dat kritiek erop selectief van de hand gewezen kan worden. Niet zo gevoelig als de "crunch-cultuur", dwangarbeid en seksueel misbruik dat er bij de hypocriete Naughty Dog plaatsvindt, althans.
Het afdoen van die kritiek met "anti-SJW", "incel", "white supremacy" of elkander politiek geladen woord is echt iets van deze tijd.
Het wordt Gamers (hoofdletter G) verweten dat ze niet meer eisen van de big budget games wat verhaal betreft en dat TLOU2 de lat verhoogt, in dezelfde adem dat het Gamers veroordeelt omdat ze meer dan oppervlakkige politieke boodschappen - vooral gedoeld op het tevreden stellen van journalisten, niet spelers - in hun games willen (zie: Gamergate).
Het verhaal van TLOU2 dwingt je om bepaalde dingen te doen, om dan vervolgens te preken hoe fout je was door het te doen. Het preekt en het preekt en het preekt, 25-30 uur lang. Het waant zich een film met de ruim 10 uur aan cutscenes. Het zou de bioscoop uit gelachen worden. De gameplay is lineair en weinig vernieuwend ten opzichte van TLOU1.
En laten we niet doen alsof de Metascore vandaag de dag alleen nog reviews dient te zijn. Nee, tegenwoordig is het net zozeer een indicatie van de intentie om het spel überhaupt te kopen (dit is binair, er is geen middenweg), en veel mensen consumeren games door streams te bekijken. Iets wat in het geval van TLOU2 grofweg 80% van de ervaring is. Een groter deel dan embargo vrij was voor games journalisten om te reviewen, in elk geval.
EDIT DOOR REDACTIE: GEEN SPOILERS!
Geplaatst op 2020-06-23 12:51:02, bewerkt op 2020-06-23 13:10:33
Even inpikken op een aantal puntjes (al snap ik een aantal van je punten wel, might not fully agree, maar daarvoor is het uw / mijn mening natuurlijk :) )
1° De vergelijking met Schindler's List (of Private Ryan) gaat niet om de kwaliteit van beide zaken (vallen weinig zaken te vergelijken met zo'n meesterwerken imo), maar om de "als je een paar infopunten ziet, dan kan je geen volledig beeld vormen, ZELFS niet van een film als dat" (en de impact ervan op je gemoed enz.)
Voor TLOU waren er op Reddit opsommingen van de spoilers. Die zijn - in mijn inziens - onmogelijk als basis te gebruiken van een mening als "het verhaal is ...". Daarvoor moet je toch wel de spelervaring ook mee afwachten (ik spreek niet over mensen die uren gameplay hebben gezien) en dat is wat Yoni specifiek aanstipt.
2° Ben jij er echt van overtuigd dat games bepaalde boodschappen bevat die " vooral gedoeld op het tevreden stellen van journalisten, niet spelers"? :-/ Die vat ik niet meteen namelijk, want iemand als Yoni is ook gewoon een gamer he. (of heb je het over die dame van Gamergate waardoor volgens jou studio's zaken toevoegen om dat soort commentaar van haar te vermijden?)
3° Moet volgens jou een game beoordeeld worden op wat die game is of ook rekening houden met alle omstandigheden daarrond (zoals die crunch bv)? (oprechte vraag, want voor mij is de game een ding op zich namelijk).
Bijkomstig: een game zonder spoilers reviewen lijkt me net positief als reviewer en iets dat zelfs niet binnen films / serie-reviews wordt gedaan? (zelfs los van "embargo")
4° Iets (film/game/reeks/boek) dat keuze X oplegt en vervolgens de gevolgen van die keuze opvolgt, los van de eigen input (a la RPG), lijkt me niks mis mee? Ik vond TLOU 2 bv. helemaal niet prekerig, maar goed, da's persoonlijk qua opvatting.
Geplaatst op 2020-06-23 13:43:03
Imo hebben jullie beiden goede punten.
En ze spreken elkaar ook niet echt tegen volgens mij, maar gaan hand in hand.
Yoni is idd gamer, maar neemt de rol aan van journalist en reviewer. Het is niet omdat hij gamer is, dat hij geen journalist is. Als je kan volgen?
Een game reviewen zonder spoilers is idd aangewezen, maar het wordt moeilijk om dan over het verhaal een mening te uiten als je ze niet kan en mag (in dit geval letterlijk door de heel stricte review voorwaarden die opgelegd zijn) ondersteunen met delen van het verhaal.
Ik persoonlijk vind het verhaal niet echt goed, maar ik kan niet zeggen waarom, omdat ik dan spoilers ga moeten opnoemen die niet toegelaten zijn (in mijn geval heeft het niks te maken met een lesbisch koppel, of het geweld). Dus zit je in een impasse. Intussen vraagt Yoni om je mening uit te leggen als je niet akkoord bent met de kwaliteit van het verhaal, maar je mag er niet over spreken. Hoe los je dat op?
'Het internet' gebruiken alsof het 1 geheel is, is een oneerlijke strawman positie. Iedereen heeft een mening, en geen enkele persoon gaat exact dezelfde mening hebben als die van jou.
Zoals hierboven gezegd, zijn er ook andere redenen waarom mensen zich afzetten tegen het spel met als doel te protesteren tegen de werkcultuur bij Naughty Dog en hoe Neil Druckman erop heeft gereageerd. Een andere reden die ik vaak zie opduiken en waarmee ik akkoord ben, is dat wat TLoU 1 zo fantastisch maakte, was de chemie tussen Joel en Ellie. In het tweede deel is dit gewoon niet aanwezig. Het wordt nu ingevuld door Dina, maar het werkt gewoon niet. Ik denk dat dat een faire mening is. Idd, wij bepalen het verhaal niet, zoals Yoni zegt, maar de gamer oordeelt wel. De gamer heeft geen andere keuze. (Ik bedoel de gamer die het gekocht heeft).
De analogie met Chindler's List werkt idd of Saving Private Ryan werkt niet. Betere vergelijkingen zouden gelijkaardige films zijn binnen een gelijkaardige setting.
En zo komen we terug op: iedereen heeft zijn/haar/hun mening. In ieder geval, de mening van een ander gaat mijn spelplezier, filmplezier, boekplezier, ... niet veranderen.
Geplaatst op 2020-06-23 14:21:58
"het internet" is natuurlijk in een opiniestuk als deze gewoon een manier om even kort en bondig te wijzen naar dat segment van internet users die "Lesbian = no!" en "DIT mocht niet gebeuren" of "Crunch = game bad!" doen en meteen alles in de vuilbak kieperen.
Een gamer die oordeelt, uiteraard, met alle plezier. Dat doet hij met zijn mening, met zijn feedback en met zijn portefeuille (bij een volgende aankoop).
De chemie tussen Joel en Ellie zit er wel in imo (op andere manier) en de game toont de awkwardness na game 1 wel mooi vind ik. De knipogen naar de eerste game (bv. Joel die Ellie in het water duwt), ... mooi vind ik zelf :p
De analogie blijft bij mij gaan om "je kan je niet baseren op een paar lijntjes info" (zoals de meeste mensen hebben gehad bij de spoilers), zelfs niet bij klassiekers als de eerder vernoemde films om dan al te kunnen oordelen "amai ja, kerel helpt ontsnappen van nazi's: klassieker!" bv.
Dat jij het verhaal niet goed vindt in TLOU kan ik wel snappen (en lijkt me dat je wel kunt proberen uitleggen zonder spoilers, net zoals ik een film kort na release kan ophemelen / afkraken, zelfs met een poging om zoveel mogelijk spoilerfree te blijven), maar idd, de punten die je aanhaalt (lesbisch personage / geweld) kunnen imo al geen terecht punt zijn in zo'n uitleg (zoals je zelf ook aanhaalt)
Geplaatst op 2020-06-23 15:18:13
Ik ga mijn best doen om een paar vreemde en onlogische (imo) zaken uit het verhaal zonder spoilers, te verwoorden.
- niet alleen D. en E. beslissen om wraak te zoeken. T. gaat erachter aan, maar lijkt hen steeds een stap voor en toch staat er nog een leger op E. en D. te wachten op de plaatsen waar T. net geweest is.
-D. 'heeft last van haar maag', maar vertrok toch mee in extreme omstandigheden om dan te stoppen omdat ze 'last heeft van haar maag'. Waarom is ze dan in de eerste plaats meegegaan? Mogelijks gedood of geïnfecteerd raken waren blijkbaar geen redenen om te stoppen... (?) Het lijkt mij een geforceerde twist, om E. alleen te krijgen.
- E. wordt plots gered door (je weet wie), die later is vertrokken dan E., maar (je weet wel wie) was haar blijkbaar al voor. Hoe leg je dat uit? Opnieuw een geforceerde twist.
- 'je weet wel wie' stopt dan, omdat er iemand last heeft 'van de maag'. Opnieuw een geforceerde twist om E. alleen te krijgen.
- in het ganse begin van het verhaal gaat het om een klein groepje dat aarzelt om binnen te sluipen,maar dat klein groepje wordt plots, na de dood van (je weet wel wie) een leger. Vanwaar komen die plots, en waarom stond dat leger er niet van in het begin om aan te vallen?
(Ik ga niet verder vertellen, want dan wordt het echt wel moeilijk)
Het zijn allemaal dingen die me opvielen terwijl ik aan het spelen was en die mijn wenkbrauwen deden fronsen.
Geplaatst op 2020-06-23 16:04:39
Vind ik allemaal nog niet eens zo'n absurde zaken, deels vanuit "het is een game, dus mechanics om personages alleen te krijgen" ga je altijd hebben.
Ik vond de redenen om dat te doen niet echt bij de haren getrokken bv. Ik wil ze gerust via PM specifiek uitleggen (waarom ik dat niet vind), om hier het spoilervrij te houden.
Ikzelf vind dat je daar het te ver gaat zoeken om eerlijk te zijn. Ik vind het dan bv. een veel grotere plothole dat Knack in de game niet hoger kan springen dan zijn eigen grote zelve, maar in cutscenes plots over een gebouw springt.
Geplaatst op 2020-06-23 16:15:17
Ik begrijp jouw standpunt ook. Maar dat was nu eenmaal hoe ik reageerde toen die dingen plots gebeurden. Daarom vind ik het verhaal niet zo goed. Misschien moet ik zeggen 'niet goed uitgewerkt'. Op zich heb ik geen problemen met de algemene verhaallijn, alleen zijn er momenten waar ik me afvroeg 'vanwaar komt dit plots'.
Geplaatst op 2020-06-23 16:34:04
Als alles logisch was in een game en super realistisch, was je na de proloog al lang dood geweest en einde verhaal. Het feit dat er gemuteerde zombies op de wereld rondlopen en dat je bommen kan maken met scharen en ducttape doet je wenkbrauwen niet fronsen? Ellie is immuun, maar kan wel gedood worden door een beet? Het moet nog wel leuk blijven...
Je kan ook blijven shitten over de kleinste dingen natuurlijk. Mensen kunnen blijkbaar niet meer genieten van iets en vinden het makkelijk om eender wat de grond in te boren, dan dat er wat positiefs over gezegd mag worden.
Geplaatst op 2020-06-24 10:14:00
Ja meningen zijn er om te verschillen ^^.
1. Wat mij betreft is TLOU2 absoluut niet complex genoeg dat het niet met minder omvat kan worden. De leaks hebben een tendens gezet die - toeval of niet - doorgezet wordt tot aan het einde van de game (waar overigens enorm veel mensen ontevreden over zijn).
2. Absoluut maken ontwikkelaars/uitgevers bepaalde keuzes die vooral punten scoren bij journalisten. Het gaat hier dan wel met name over Amerikaanse journalisten (sorry Yoni :P), vergelijkbaar met films waarvan je van te voren al kunt zeggen dat ze "Oscar bait" zijn omdat ze bepaalde onderwerpen aansnijden die zogenaamd heel moedig zijn. Controverse om controverse, en niet zozeer omdat het iets toevoegt aan het medium.
Het doel is immers om het spel te marketen, en aangezien het breed publiek puur naar scores kijkt is het strategisch om een wit voetje te halen .
3. Ik denk niet dat een game beoordeeld moet worden om randzaken. Ik wijs alleen op de hypocrisie van met name ontwikkelaar Neil Druckman, die denkt dat het verhaal boven kritiek staat omdat het gevoelig is. Dat terwijl de moraliteit van hem en zijn bedrijf in twijfel getrokken kan worden. Wie is hij dan om dat te bepalen.
Buiten dat denk ik dat het absoluut essentieel is een spel breed te kunnen reviewen. Ik denk niet dat daar per sé spoilers voor nodig zijn. In het geval van TLOU2 mocht je als journalist niet eens hinten in welke mate de gameplay varieert over heel het spel gezien. Wat blijkt, niet echt. En als er dingen zijn die goed of slecht opvallen mag het gezegd worden zonder daar de details van te hoeven benoemen.
4. Het punt van TLOU2 is nu juist dat het helemáál geen enkele keuze oplegt. Ik spoil inmiddels niks meer als je gedwongen wordt een hond te doden en het spel vervolgens met de vinger wijst. En zo gebeurt het regelmatig in TLOU2 dat je iets doet, en dat er vervolgens een flashback (of zelfs flashback in flashback) speelt om je te laten reflecteren. Maar dat mist de plank volledig, want het is niet zo alsof je iets anders had kunnen doen.
Geplaatst op 2020-06-23 14:43:53
Ik vond die hondensituatie (rothond vs oooh, hondje) net fantastisch. Hoe vaak ga je niet door een game op een moordtocht om wraak te nemen voor iets en dat het gewoon dat is en klaar. Wat TLOU doet, vind ik net positief op dat punt. Oké, dat niet iedereen dat wil of de manier waarop enz, dat snap ik wel, maar doet voor mij niet af aan wat de game daar doet. Voor mij was dat net wel een (ook al is een vast verhaal) een punt van "oh, eigenlijk wel waar" of "wel iets om over na te denken". Nu ja, zoals gezegd: opinions differ :p
Wat "In het geval van TLOU2 mocht je als journalist niet eens hinten in welke mate de gameplay varieert over heel het spel gezien." Dat heb ik toch nergens gezien tbh. Dat er opgeroepen wordt om niet te spoilen (was bij Avengers Endgame ook, is zelfs bij Mario-games een vraag bv.), begrijpelijk. Dat er niet over gameplay gesproken mag worden, heb ik (hier en bij andere games) eigenlijk niet gezien.
Geplaatst op 2020-06-23 15:08:03
Ik heb de game net uitgespeeld, maar als fan moet ik toch ook maar pijnpunten opmerken. Zo'n leermomenten expliciet er in zetten zijn wel tof, maar soms ligt het er iets te dik op. Bij de eerste game kon je ook stilstaan zonder geforceerde sequenties. Nu, veel van die sequenties waren best amusant in deze game. Alleen soms iets te veel 'here we go again...' als je snapt wat ik bedoel? Soms leek het alsof ze er van uit gingen dat je er nog niet over nagedacht had.
Ook vind ik de twist halverwege de game wel interessant. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden. Ze zetten zo hard in dat je je ongemakkelijk moet voelen terwijl je speelt. Uiteindelijk went het wel, maar weet nog altijd niet of ik het nu wel opnieuw wil spelen. Iets wat ik bij de eerste direct had.
Nog zoiets wat ik vermoeiend vond is de balans van personages. Als de kritiek is dat er te veel mannen zijn in games dan is dat terecht. In tijden waar je veel meer character models kan maken is er geen reden om er geen vrouwelijke te hebben. Alleen ligt het er te dik op. Letterlijk elk person of interest (buiten paar uitzonderingen) is een vrouw. Het gaat zo ver dat ik kan zeggen 'ja dat is sowieso ook een vrouw'. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar het gaat me denk ik meer over de subtiliteit er van. Ik zie er uiteindelijk meer het positieve dan het negatieve van in. Alleen vind ik het misschien beter als ze niet de morele high ground willen nemen. Het zou krachtiger zijn als een paar van deze personages beter uitgewerkt zijn. Bij sommige hebben ze bijna exact dezelfde karaktertrekken: Nora en Mel bv.
Geplaatst op 2020-06-24 11:20:46
Op puntje 2 : Absoluut. De eenzijdige politisering van de journalistieke branche in het algemeen is ook wat hier voor zorgt, zeker in de VS is dit heel sterk maar ik zie het toch ook hier in belgië meer en meer opkomen. Over TLOU2 spreek ik me niet uit want ik heb het niet gespeeld, maar het is toch wel iets dat opvalt.
Geplaatst op 2020-06-23 14:59:40
Probleem van onze tijd.. Lange Tenen Syndroom. Zeer schadelijk voor de mentale gezondheid. Iedereen heeft direct een mening klaar (zonder het topic verder diepgaand te onderzoeken), roepen en tieren door elkaar heen en denken gelijk te hebben zonder naar de andere(n) te luisteren. Daarom dat ik ook weinig op heb met "social media". Dat is helemaal een drama. Spijtig genoeg wordt het niet beperkt tot dergelijke media en is het al lang doorgesijpeld naar andere domeinen (politiek, journalistiek, entertainment) noem maar op. Kwalijke evolutie.
Geplaatst op 2020-06-23 13:13:17, bewerkt op 2020-06-23 13:21:21
Een andere kant van het verhaal mag ook wel namelijk dat de 'professionele' gamesmedia over het algemeen vrij onbekwaam zijn geworden en er zware politisering is bij vele redacties, waardoor games die vooral de juiste politieke boodschap uitdragen goed scoren zelfs al zijn ze dat niet, of dit voor TLOU2 ook zo is laat ik in het midden, heb geen van deze gespeeld.
De 'professionale' gamesmedia zijn hoe langer hoe minder professioneel en eerlijkheidshalve ik hecht een pak meer waarde aan reviews bvb op steam van de game dan wat gamesmedia er van vinden (uiteraard wel diegenen die degelijk gestaafd zijn), omdat deze hun prioriteiten vaak ook heel anders liggen. Ook vind ik dat er soms toch wel serieus wat arrogantie is want wij zijn de gamesmedia dat is ons veld wij zijn de experten, ik heb evenveel game ervaring alleen schrijf ik er meestal niet over, want maakt dat de media meer expert dan mij?
Een deel van de user reviews is vaak 'niet eerlijk', hoe je dat ook wilt invullen, en ja dat zal ook zo zijn, maar hetzelfde kan regelmatig gezegd worden over de 'professionelen'. En deze zijn ook absoluut niet te beroerd om hun macht te gebruiken om hun visie te willen opdringen, het equivalent van een review bomb.
Geplaatst op 2020-06-23 14:43:10, bewerkt op 2020-06-23 16:19:47
Dit is iets dat we al vaak hebben gezegd (en nu ook nog eens benadrukt denk ik): wij zijn op zich niet anders dan u of een andere gamer en meer ook niet. Yoni en ik bv. zijn ook gewoon gamers met toevallig gewoon een voorliefde voor schrijven, wat ons tot dit punt heeft gebracht.
Gamers moeten vooral ofwel zelf hun mening (hopelijk onderbouwd, zoals wij ook proberen te doen :p) vormen of sites / persoonlijkheden zoeken die in dezelfde lijn liggen van hun voorkeuren. Jim Sterling bv. ligt mij absoluut niet als reviewer, maar voor anderen ongetwijfeld wel. Het enige voor ons is waarschijnlijk is dat wij een beeld van een game proberen schetsen op een zo objectief mogelijke manier en dat het dan aan de lezer is om te bepalen of dat hem / haar helpt in een beslissing he (al is "meerdere reviews checken" altijd een goede zet imo)
Geplaatst op 2020-06-23 16:53:39
En dat is waar ik het anders zie, jullie zijn niet enkel gamers maar games journalisten, en hoewel ik vind dat dit jullie niet noodzakelijk meer autoriteit of expertise geeft dan sommige andere gamers denk ik wel dat dit 'journalist' zijn jullie beïnvloed en dat dit een effect heeft. Een effect dat over het algemeen naar mijn mening niet positief is, ook de reden waarom ik nog zeer weinig games nieuws volg en reviews over het algemeen direct klasseer.
Bottom line is jullie zijn een bedrijf, en jullie hebben inkomsten nodig om te overleven. In de VS zien we dat dit bij journalistiek in het algemeen en ook games journalistiek zeer nefaste effecten heeft, zoals bvb ragebait artikels met enkel tot doel clicks vergaren. De druk van de 'journalistieke' bubbel om min of meer in het gareel te lopen en ook grotendeels dezelfde visie te prediken kwestie van niet uitgesloten te worden, druk van bedrijven om toch maar niet aan hun slechte kant te vallen en niet te worden uitgenodigd op events.
Door politiek activisme dat een externe (of interne) druk uitoefent, vaak ook vanuit de journalistieke bubbel, dit behandelt thema x en daar moet je positief over zijn, of negatief. Als ik zie naar hoe de games journalistiek bvb heel het Jessica Price geval heeft aangepakt bij GW2, dat was om te janken en toont ook voor mij dat de games journalistiek vrij rot is, en dat is een zweer waar ook jullie vatbaar voor zijn. Maar gelukkig nog niet in die mate als de media in de VS.
Geplaatst op 2020-06-23 17:26:07
Als je denkt dat 4gamers de afgelopen vijf jaar geld heeft opgeleverd en dus een manier is voor partijen om druk op ons te zetten, dan wil ik je gerust de rekening laten betalen :p
Nu, ongeacht wat ik zeg: als dat je visie is, ga je ongetwijfeld sowieso zaken 'zien', of die nu er daadwerkelijk zijn of niet. Het geeft me geen enkele mogelijkheid om mezelf als 4gamers te kunnen verdedigen tbh
Geplaatst op 2020-06-23 18:29:26
Ik wilde daarmee zeker geen verwijten naar jullie als 4Gamers gooien of zeggen dat dit een supergrote invloed heeft, enkel maar er op wijzen dat deze er wel zijn en daarom zeggen wij zijn ook maar gewoon gamers een beetje te eenvoudig is voorgesteld.
Echter zeker dat laatste puntje is iets dat ik aan sommige commentaren toch wel zie, ook binnen jullie redactie en iets dat me op vlak van reviews soms niet veel vertrouwen schept.
Overigens bug report : newlines worden verwijderd bij edits ><
Geplaatst op 2020-06-23 18:34:49, bewerkt op 2020-06-23 18:35:30
Voorbeelden? Dan kan ik het misschien duiden of staven (of erkennen, voor alle duidelijkheid geen issues mee)
Geplaatst op 2020-06-23 18:37:00
Ik denk dan bvb aan een redactielid die steunt dat politieauto's verwijderd worden want de politie is slecht. Of een andere directe quote :
"Spijtig genoeg zal het dan één van de weinige overblijvende fatsoenlijke agenten zijn, die het slachtoffer wordt ipv één van de honderden van die agenten die het gewoon verdienen om geëlimineerd te worden."
of zaken als deze :
"Mensen die nog steeds op Trump stemmen zijn randdebielen of uitschot. En dan verdienen ze wat ze krijgen."
Als zo iemand dan een review of what not moet doen over een politie game of over een game gemaakt door een bedrijf dat wel de 'verkeerde' kandidaat steunt kan je moeilijk verwachten dat er veel geloofwaardigheid is voor dat schrijfsel.
In sommige gevallen ook minder radicaal activisme, maar dat er wel op wijst dat een game als TLOU2 wel wat extra puntjes kan krijgen omdat het de juiste activistische thema's heeft, terwijl dit naar mijn inziens niet echt objectief criteria is. Ik zeg overigens niet dat dit het geval is laat dat duidelijk zijn. Op dat vlak is natuurlijk het score systeem op zich veel te vaag en is een score eigenlijk wat nutteloos (Iets wat in een ver verleden denk ik ook al is erkend is) en de onderbouwing veel belangrijker.
Geplaatst op 2020-06-23 18:52:18, bewerkt op 2020-06-23 18:57:12
Geen idee van wie de uitspraken zijn, maar iedereen heeft een persoonlijke mening, ongeacht positie en job enz he.
Ikzelf zou denken dat mensen wel degelijk een onderscheid kunnen maken tussen een persoonlijke mening en een review over een game. Vooringenomenheid (zowel langs de kant van de reviewer, die nog kan worden opgevangen door de eindredactie bv, en de lezer) is sowieso slecht.
Als jij bv voorstander bent van 'oma's aan de top' en het is een game waarin je een mannelijke bedrijfsleider speelt van 20 jaar, dan verwacht ik (en ga ik er ook van uit) dat je die game bekijkt en bespreekt zoals hij is, niet 'zoals ik wil dat hij is'.
Dat respect verdien je dan wel als reviewer tbh, want je persoonlijke mening over politiek / actualiteit enz doet dan niet ter zake.
Geplaatst op 2020-06-23 19:24:58
"Geen idee van wie de uitspraken zijn, maar iedereen heeft een persoonlijke mening, ongeacht positie en job enz he."
Best mogelijk, maar in een professionele omgeving hoor je die mening eigenlijk voor jezelf te houden.
Geplaatst op 2020-06-23 19:46:27
Enkel voor Yoni, Jay en mezelf zou dat dan in theorie gelden, want de rest is vrijwilliger / hobbyist :p
Geplaatst op 2020-06-23 21:51:03
Zelfs al hobbyist als je je voor zoiets inzet zou een zekere vorm van professionaliteit moeten gelden. Nuja toch wat ik er van vind en naar gedraag.
Geplaatst op 2020-06-23 23:30:23
Zijn reviews niet inherent meningen? Je leest deze toch omdat je hun mening wilt weten. Hoezo zou de mening dan niet mogen?
Als het over nieuws gaat dan snap ik het wel. Groot verschil wel tussen hobbysite en de openbare omroep.
Geplaatst op 2020-06-24 11:22:40
Iedereen mag inderdaad zijn mening hebben, maar je kan niet verwachten dat reviews of artikels over deze thema's van deze persoon ook maar een beetje geloofwaardig overkomen. Dit gebrek aan geloofwaardig door activisme is een wijdverspreid gif in games media en gewone media zoals we bvb bij Jessica price hebben gezien.
Vooringenomenheid is inderdaad slecht, maar het is moeilijk te geloven dat deze er niet gaat zijn als er zo'n radicale opmerkingen zijn.
Als je dat verwacht en er van uit gaat, wel dat is jou visie ik hoop alleen dat je er dan ook wat over waakt dat het zo is, want wat er zich allemaal in de wereld en (games) journalistiek afspeelt wijst wat mij betreft op het absolute tegengestelde. Je persoonlijke mening doet inderdaad niet ter zaken, ik ben het daar volledig mee eens en verwacht dat ook want dat is de professionele houding, waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht. Echter vaak blijkt dat als activisme het gebouw betreedt, professionalisme en objectiviteit het verlaten. En een beetje later de mensen die niet dezelfde visie hebben.
Geplaatst op 2020-06-23 19:50:25, bewerkt op 2020-06-23 19:53:08
Ik denk dat velen hier ook zouden zeggen dat jij er andere ideeën op nahoudt dan andere mensen hier (niet echt een grote verrassing voor je, lijkt me :p )
Zou je dan zeggen dat jouw activisme over die onderwerpen automatisch verhindert om objectief over een game of iets dergelijks te kunnen spreken?
(Ik ben zelf niet van mening dat iemand die ergens in gelooft of ergens voor ijvert daarom niet professioneel kan zijn. Zaken als 'i may not agree with you, but i'll defend your right to speak your mind' zijn wel degelijk nog bestaande. Ok bv McCain die echt anders dacht dan Obama maar wel oprecht hem verdedigt tegen bepaalde mensen van zijn achterban enz., Het kan wel degelijk en ik ga liever van zo'n houding uit dan te denken dat iemand die a denkt automatisch een agenda heeft om overal en altijd a te laten doorsijpelen)
Geplaatst op 2020-06-23 20:16:17
Tjah als die andere ideeën zijn dat geweld tov tegenstanders niet acceptabel is en discriminatie in geen enkele richting acceptabel is dan ben ik maar al te graag diegene met die ideeën.
Mijn 'activisme' is overigens vooral een reactie op ander activisme.
Iemand die ergens in geloofd moet inderdaad niet per definitie niet professioneel zijn. Daarom ook dat ik mijn visies strikt gescheiden houdt van mijn werk/hobbies, echter als dit er wel wordt binnengebracht is dat vaak een rode vlag dat activisme primeert over professionaliteit. Bij deze activisten is zoals ook al gebleken zaken als 'I may not agree with you, but i'll defend your right to speak your mind' niet iets waar ze in geloven, wat ik toch ook al heb opgemerkt. Het draait hem ook niet noodzakelijk om de agenda zelf, maar het gedrag. En dit is zeker gezien de uitspraken van bepaalde personen ook hier het geval.
Geplaatst op 2020-06-23 22:48:55, bewerkt op 2020-06-24 16:27:24
Ik ga het hier eens over een ander boeg gooien.
Voor velen is het tweede deel om gekende redenen niet het verhaal dat ze gehoopt hadden te ervaren. Dit kan ik zeker begrijpen, zelf merk ik ook dat ND her en der wat steken heeft laten vallen om alles toch net dat tikkeltje aangenamer te maken. Maar wat met een 3de en laatste deel...
Ondanks de rare bocht die ND genomen heeft met dit deel, kan dit mij toch ergens wel smaken. Het hoeft voor mij niet altijd gewoon hetzelfde verhaal opnieuw te zijn maar met een ander avontuurtje. ND probeert hier iets riskant waarvan we al gemerkt hebben dat het bij velen niet in de smaak is gevallen. Zelf als grote en kritische TLOU fan vind ik dit al bij al nog meevallen. Zelf zaken die ik al van ervoor gedacht had dat gingen gebeuren, misschien niet op deze manier, maar toch ongeveer.
Ik denk/hoop dat ND tijdens Part 2 al speelde met een 3de deel in het hoofd. Bepaalde events en zaken die hier gebeuren en waar velen het niet mee eens zijn, zijn eigenlijk wel goeie stof voor het 3de deel. Ik kan er jammer genoeg niet te ver op in gaan, maar sommige zaken kunnen later echt gebruikt worden als de bigger picture. Deze zaken kunnen dan als nog zelf het 2de deel ten goede komen.
Dit alles is natuurlijk wel enkel van toepassing als ND echt denkt aan een 3de deel en als ze het dan ook effectief zo aanpakken. Zal dit alles op lossen? Nope sowieso niet, maar misschien is hun verhaal nog niet helemaal verteld... who knows...
Geplaatst op 2020-06-23 14:56:03
Long stoy short:
Reviewbombing is achterlijk, en journalisten wereldwijd hebben ons eigenlijk voorgelogen door zo hoog te scoren maar wel te verzwijgen dat het spel wel mooi is maar een behoorlijk middelmatig verhaal heeft.
The Last of Us 2 staat dus gemiddeld gewoon 10 punten te hoog gequoteerd op metacritic als 'k alle onderbouwde meningen hier samen leg.
Edit:
P.S. "Uiteraard zijn er ook verhalen met slechte plotwendingen, met deus ex machina-oplossingen om toch maar iets te verantwoorden "
Waarom denk ik nu plots aan Kojima en z'n nanomachines-onzin?
Geplaatst op 2020-06-23 15:42:00, bewerkt op 2020-06-23 16:29:04
Het verhaal is slecht, maar ook de gameplay is lineair en niet vernieuwend. Je verwacht in dat opzicht wel een sprongetje tegenover TLOU1, dat een geweldig verhaal had, maar diezelfde zwakke gameplay.
Het gemiddelde van de journos is 10/10 of iets dergelijks? Het is absoluut geen perfect spel, en hoewel je waardering moet hebben voor de voice acting and motion capture, moet dat ergens toe leiden. Dus grofweg 20 punten te hoog, in my opinion.
Geplaatst op 2020-06-23 17:43:59
Ik speel meestal graag ND-games, maar ik vond persoonlijk Uncharted 4 ook al overrated.
Het enige probleem is dat als ND een gewoon goede game aflevert, ze een free pass krijgen van de critics, want het is toch zo mooi en zo goed geacteerd,en feelings weet je wel ...
Een andere studio krijgt dan een downscore van een 10-tal procentpunten. Geen idee waarom zoveel mensen zich aan de eye candy laten vangen maar het is nu gewoon zo.
P.S. Ik ben net zelf aan het spel begonnen, en slecht ga 'k het tot nu toe zeker niet noemen, begrijp me niet verkeerd.
Geplaatst op 2020-06-23 18:50:40
Iets wat ik al een tijdje vind is dat social media en de 'freedom of speech' een hele slechte combinatie zijn. Vooral omdat mensen geen kritiek meer kunnen aanvaarden en ervan uitgaan dat hun mening de enige juiste is. En dan begint het schelden, verwijten, Godwin's Law etc.
En waarom zou een genuanceerde mens zich nog verdedigen tegen iemand die luider kan roepen dan hij? Met als gevolg dat een groot deel van het internet vol zit met apen die naar elkaar roepen en kak werpen naar elkaar... :-D
Geplaatst op 2020-06-23 22:15:49, bewerkt op 2020-06-23 22:16:21
Ben het er inderdaad mee eens dat goede user reviews zeldzaam zijn. We zijn uiteraard niet allemaal professioneel game-journalist. Soms zijn het ook kleinere aspecten die voor mij een game een beetje verprutsen. Als ik dan een korte vrijblijvende review bij mijn beoordeling zou schrijven lijkt het me logisch dat ik dit detail ook mee op te nemen, eerder dan een heel artikel te schrijven. Ik kijk bij user reviews meestal naar de reviews met de middelmatige scores omdat die meestal het meest genuanceerd zijn.
Anderzijds snap ik ook wel volledig dat er velen zijn (waaronder ikzelf) die zich steeds meer beginnen storen aan de vele game-devs die tegenwoordig niet beter meer weten dan toe te geven aan de politiek-correcte lobby. Zo kan je anno 2020 nog onmogelijk een realistische game maken in een historische setting. Kingdom Come: Deliverance was een echte verademing op dat vlak, maar net omdat de game echt de setting van middeleeuws Europa benaderde gingen de SJW's als een blind projectiel tekeer. De battlefield reeks begon ook eerst met een Duits keizerlijk leger dat voor een disproportioneel groot deel uit non-caucasische soldaten bestond en gooide daarna maar gewoon de handdoek in de ring en besloot om wereldoorlog 2 gewoonweg met een laagje fantasy/scifi in te kleden. Indie Developers die zelfs hun games van steam halen omdat valve zich niet actief voor de BLM movement uitspreekt. Dan ga je me niet vertellen dat ontwikkelaars hun politieke agenda proberen door je strot te rammen. Ik hou mijn hart al vast moest er ooit nog eens een grand theft auto game uitkomen. Ofwel wordt dat een slap afkooksel van wat het had moeten zijn, ofwel is het een volwaardige gta game zoals de fans het willen en gaan er een hoop snowflakes klagen over de inhoud.
Bewuste review bombing is uiteraard iets wat afbreuk doet aan heel het systeem van user reviews, maar er is meer aan de hand.
Geplaatst op 2020-06-23 22:22:03
'De battlefield reeks begon ook eerst met een Duits keizerlijk leger dat voor een disproportioneel groot deel uit non-caucasische soldaten bestond en gooide daarna maar gewoon de handdoek in de ring en besloot om wereldoorlog 2 gewoonweg met een laagje fantasy/scifi in te kleden.'
Dit terwijl je wel fan bent van AC waar ze voortdurend een loopje nemen met de geschiedenis. Kom ook niet af met 'maar AC was altijd al scifi met de animus' want de game werd geprezen om zijn historische setting en personages. Het is alleen een probleem als het niet in je agenda past zou je kunnen zeggen.
Geplaatst op 2020-06-24 11:36:22
een goed voorbeeld van Whataboutism. Zonder echte argumenten iets proberen afkraken wat niet in jouw agenda past...
Fan van AC want da's inderdaad een serie die vanaf het begin een goede (en obvious) sci-fi theme verweeft met historische settings.
Dat ik een serie die van historische settings (inclusief obscure experimentele nazi-wapens) afbuigt naar een fantasy rainbow fuckfest omdat ze ofwel zelf de agenda proberen door te duwen ofwel gewoon schrik hebben voor review-bombing van de SJW's.
Over de inhoud van de games valt te discussiëren. Ik kijk persoonlijk ook met enige interesse naar de weg die Ubisoft inslaat met vrouwelijke protagonisten. In de Odyssey en Valhalla kan dat beiden nog wel passen (Amazones en Schildmaagden respectievelijk). In pakweg een laat-middeleeuwse of Victoriaanse setting moet je al meer opletten om niet uit de toon te vallen.
Uitvoering is één ding, de reden waarom is nog een heel ander ding.
Geplaatst op 2020-07-05 16:00:36, bewerkt op 2020-07-05 16:07:49
Je gaat er van uit dat ik zelfs een agenda heb, maar het kan me bitter weinig schelen zolang games gewoon leuk zijn.
Je maakt duidelijk dat je geen BF V gespeeld hebt en enkel wat napraat wat anderen zeggen.
Je zegt dat AC sci-fi is om dan paar zinnen verder jezelf tegen te spreken. Je wilt dat het nog historisch correct is met de tijdperken om in de toon te blijven. Maar het is sci-fi??! Het klinkt alsof het ok is zolang het 'in je agenda past'
Geplaatst op 2020-07-05 17:41:37
1. Het kan je weinig schelen, maar je gaat wel de discussie aan?
2. Heb BFV gratis gekregen bij mijn GPU, dus heb het wel eens gecheckt. Veel meer rainbow-oriented dan in de goede oude tijd van BF1942. Zou geen cent uitgeven om zo'n reeks nog te steunen, al was het maar principieel.
3. AC is idd een sci-fi reeks vanaf het begin, maar als je de serie wat volgt dan zie je dat deze probeert de sci-fi steeds te integreren in de mythen en sagen uit die tijd. Minotauri en cyclopen worden bij odyssey verweven in het verhaal en de tijdsgeest wordt gerespecteerd.
De AC-reeks heeft vanaf het begin een verhaal neergezet met de premise "misschien heeft Abstergo deze details verborgen voor de wereld". Er zijn zeker ook mindere momenten geweest (neem bv de Final Fantasy XV crossover in Origins).
Ik zie er ook geen graten in dat je bv. in het oude Griekenland openlijk een (of meerdere) homoseksuele relatie er op na kan houden (Alcibiades bv is ook een historisch figuur die bekend stond om zijn lichte zeden).
Moest zo'n relatie bij pakweg AC Syndicate (in tijden van grote preutsheid) openlijk worden besproken lijkt me dat iets helemaal anders.
Ik ga er ook niet van wakker liggen als er in AC Valhalla een zwarte of Arabier de revue passeert (want ook in de vroege middeleeuwen waren die er al in Engeland), maar als ze bij Ubisoft ook de kaart van het koste-wat-kost inclusivisme gaan trekken door elke 10e landsknecht en ridder een donkere huid of tulband te geven of niet-stiekeme LGBTQ-relaties neer te zetten in een streng katholieke cultuur (bij vikings lag dat iets anders, I know) ga ik toch ook mijn conclusies trekken.
Opnieuw, er is een verschil tussen de de manier en de reden van uitvoering van een game. Over de manier kan je eindeloos door discussiëren, en raak je het waarschijnlijk toch nooit eens. Een politieke agenda doordrukken of (al dan niet rechtstreeks) gedwongen worden om een bepaalde politiek gedachtengoed te volgen bij het maken van je games, daar walg ik van. Op dat vlak is de moderne SJW-beweging niet veel beter dan Duitsland in de vroege jaren '40.
4. Zolang de games leuk zijn vind jij het allemaal okey? Veel games die jij pakweg de afgelopen 10-15 jaar leuk vond zouden waarschijnlijk anno 2020 worden bekritiseerd omwille hun patriarchale/seksistische/... inhoud. Games van steam halen omdat Valve niet actief BLM steunt (terwijl het BLM ook zeker niet tegenwerkt). Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Jezus, man doe een keer normaal (of mag ik geen Jezus meer zeggen omdat er ook agnosten, vrijzinnigen, atheïsten, moslims, joden, boeddisten, hindus en pastafaris op 4Gamers zitten?). Belachelijke afsluiter? Even belachelijk als het blinde inclusivisme dat de entertainment-industrie langzaam kapot maakt.
Geplaatst op 2020-07-05 23:05:17
Rainbow-oriented? BF V is nog steeds gewoon een WW2 shooter. Er zitten vrouwen in en voor de rest ziet het er meer oorlog uit dan COD. Maar laten we allemaal op de bandwagon kruipen.
Blijf vooral heel selectief. Er is totaal geen algemene kritiek op oude games. Ik zie ook geen quotas in games.
Ik ben benieuwd hoe je dan gaat reageren als 1 van die abstergo details nu niet historisch correct is in Valhalla.
Geplaatst op 2020-07-06 10:17:38
Het was mij ook al opgevallen dat veel reviews van TLOU2 met een duidelijke bias geschreven zijn en de meest onnozele uitvluchten vinden om dit te verdedigen. Ze vinden een bug en dat is blijkbaar al genoeg om heel de game + dev team af te zeiken (hallo, welke game heeft geen bugs?). Het is dan ook jammer dat door zulke flauwekul enige constructieve kritiek en aanbevelingen minder zichtbaar zijn, wat enige kansen op verbeteringen in een sequel of andere projecten kleiner maken, aangezien de devs waarschijnlijk sneller gaan denken "ach, die kritiek is niet echt, het zijn maar trolls". Zo zijn er op twitter/youtube/twitch verschillende mensen die hun teleurstellingen met TLOU2 duidelijk en gegrond uitleggen (bv. hoe een transgender personage werd geschreven of hoe rommelig de volgorde van de flashbacks aanvoelden), maar aan de kant worden geschoven omdat ze bedolven worden onder shitposts en trolls. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat als je een game/film/serie niet leuk vindt, dat je dan gewoon verder gaat met je leven in plaats van energie te steken in haatberichten.
Geplaatst op 2020-06-23 23:01:36
Vele user reviews op metacritic zijn gwn een overdreven statement.
Zo zag ik een review passeren: grafisch fantastisch, gameplay best ok, verhaal was middelmatig.
Score: 0/10, tja...
Dan snappen mensen niet echt goed hoe je punten geeft aan iets denk ik
Geplaatst op 2020-06-24 05:06:01
ik heb nog nooit iets ingezeten met de mening van een ander en als een game, film of wat dan ook interessant lijkt ga ik het zelf wel bekijken. een review of kritiek van een ander gaat echt mijn plezier niet drukken. tenzij het natuurlijk is zoals bij de laatste star wars trilogy waar ze hun films volledig hebben laten beïnvloeden door de mening van de klagers. dan verpesten ze het gewoon voor iedereen en zullen we nooit weten wat de originele plannen waren ervoor.
Geplaatst op 2020-06-24 05:29:52
Same, alleen is het die hive mind waar nu naar geluisterd wordt (of juist niet) dat me stoort. Passen ze series/films/games aan om reddit gebruikers te plezieren (of juist niet). Heel irritant.
Geplaatst op 2020-06-24 11:43:24
The internet in a nutshell. Met een gefundeerde mening haal je geen headliners.
Ik ben wel een curieus naar de psychologische drijfveer waarmee mensen alles wat niet 100% met hun mening/visie/ervaring/verleden/.../... strookt zo hard mogelijk afgebroken moet worden, ipv een beetje maturiteit aan de dag te brengen en toe te geven dat deze gewoon niet aan jou besteed is.
Geplaatst op 2020-06-24 08:28:41
To many opinions on the internet
Geplaatst op 2020-06-24 14:13:07
Laat ze maar babbelen en afbreken , ikzelf zal wel mijn eigen oordeel vellen , is juist hetzelfde gelijk PlayStation en Xbox en Nintendo switch , je hebt haters voor een bepaalde console,
Ik hou van alle consoles , het enigste wat ik moet hebben zijn goede games ,
Geplaatst op 2020-06-26 22:03:33