Het grote 4Gamers ABC - Deel 1: ABC
Als je nu pas echt in de gameswereld duikelt, dan heten we je welkom. Het kan soms moeilijk zijn om te zien waar je nu moet beginnen en wat je moet kennen om een volleerd gamer te zijn. Vorig jaar gaven we jullie al de termen van de gamesindustrie in een notendop mee. Nu gaan we daar weer mee aan de slag, alleen gaan we het over specifieke bekende games, ontwikkelaars, consoles en dergelijke hebben. Uiteraard vallen er heel wat zaken uit de boot als je een kort overzichtje wil geven, maar als je zelf bepaalde zaken toegevoegd wil zien worden, aarzel dan niet om in de comments je eigen ABC-toevoeging objectief neer te pennen. De nieuwbakken gamer zal je dankbaar zijn.
ACTIVISION
Activision stond mee aan de wieg van de gamesindustrie een heeft zijn opmars vooral te danken aan het gigantische succes van Atari in de jaren zeventig. Het ontstaan van een compleet nieuwe markt met eindeloos potentieel was destijds de reden waarom Activision werd opgericht als eerste onafhankelijke ontwikkelaar en uitgever van entertainment software. Een van de eerste grote verwezenlijkingen van Activision was de ontwikkeling en verkoop van de game Pitfall! voor de toen immens populaire Atari 2600.
In 1988 onderging het bedrijf even een naamsverandering en werd het Mediagenic. In 1991 nam ene Robert Kotick samen met Brian Kelly Mediagenic over en na een grondige herstructurering ging de ontwikkelaar/uitgever terug als Activision door het leven. In de komende twee decennia beleefde Activision hoogdagen met kleppers als Earthworm Jim, het merendeel van de Quake-games, Guitar Hero en de Call of Duty-reeks (waaronder later dit jaar nog Modern Warfare 3).
In 2008, na al een hele reeks overnames en fusies, slokte Activision ook Vivendi Games op (de eigenaar van ontwikkelaar/uitgever Blizzard) en werd zo uiteindelijk Actvision Blizzard. Ondanks de verklaringen van het management dat al deze overnames en fusies enkel maar de kwaliteit van games ten goede zouden komen, wordt Activisions nog steeds groeiende honger door veel gamers niet in dank afgenomen.
ALAN WAKE
Alan Wake is de titel van wat door de makers zelf omschreven werd als een “psychologische actiethriller”. In deze game, die exclusief voor Xbox 360 verscheen, kruip je in de huid van Alan Wake, een schrijver met een knoert van een writer's block die neerstrijkt in het afgelegen Bright Falls. Korte tijd later raakt zijn vrouw Alice echter vermist en moet Alan de strijd aangaan tegen de door duisternis omhulde lokale bevolking. Wake ontdekt al snel dat licht zijn bondgenoot is en noodzakelijk om zijn tegenstanders te vellen.
De game kreeg over het algemeen goede kritieken (Metacritic-score: 83) en had dat vooral te danken aan de kwaliteit van en grote nadruk op het verhaal. Dit, samen met het frisse gameplayconcept (de vijand eerst verzwakken met licht om dan pas te kunnen afmaken met vuurwapens) en het totaalpakket van graphics en muziek maakten van Alan Wake een game die bij veel gamers is blijven hangen. Negatieve kritieken waren dan weer de bij momenten repetitieve gevechten en het extreem lineair karakter van de gameplay.
ANGRY BIRDS
Angry Birds verscheen in 2009, schoot als een raket de lucht in en werd in geen tijd een van de populairste Apps (een applicatie voor smartphones en tablet tablets) ter wereld. Het spel behoort nog steeds tot de meest succesvolle games voor deze specifieke platformen en is ondertussen al 250 miljoen (!) keer gedownload.
Het concept van de game is briljant in zijn eenvoud: schiet met behulp van een katapult vogels af en probeer zo varkensachtige wezentjes te vernietigen. Hierbij gaat het dan hoofdzakelijk om het neerhalen van de structuren die de wezentjes beschermen. Vooral de eenvoudige touch-screen-variant van de game zorgt voor een toegankelijke gameplay voor nieuwkomers en non-gamers, maar de stijgende moeilijkheidsgraad en het originele leveldesign maken dat ook ervaren gamers aangetrokken worden tot dit spelletje.
Na het overdonderende succes van Angry Birds mocht te marketingmachine uiteraard niet langer talmen en nu zijn de boze vogels bijna alomtegenwoordig in de vorm van iPad cases, teenslippers, notebookstickers, kledij en juwelen.
AGE OF EMPIRES
In het genre van de real-time strategy games is de Age of Empires-reeks tot op heden ongetwijfeld de meest succesvolle franchise. In een Age of Empires-game krijg je als speler de controle over een beschaving die je zowel structureel (landbouw, veeteelt, bouw van steden en dorpen) als militair moet onderhouden en op die manier ook weerbaar moet maken tegen concurrerende beschavingen. Het feit dat je als speler alle aspecten van je beschaving nauwgezet en constant in het oog moet houden, zorgt voor een positief verslavend effect waardoor je deze games moeilijk aan de kant kunt leggen.
De Age of Empire-games zijn meestal historisch accuraat, waardoor ook geschiedenisliefhebbers tot de reeks worden aangetrokken. Tot op vandaag zijn er al zeven Age of Empires games en drie spin-off titels verschenen, gespreid over tal van bekende historische periodes zoals het Bronzen tijdperk, de Romeinse tijd en de middeleeuwen. De reeks kent een grote fanbase en kan bij elke nieuwe versie op hoge verkoopscijfers rekenen. Dit commercieel succes heeft ondertussen geleid tot een totaalverkoop van meer dan 20 miljoen exemplaren.
ATARI
Atari is onmiskenbaar een van de grootste mijlpalen uit de gamegeschiedenis. Opgericht in de vroege jaren zeventig, focuste Atari zich aanvankelijk op arcadespellen en home computers. In geen tijd groeide het bedrijf uit tot een van de eerste grote spelers in de toen nog zeer prille gamesindustrie. De Atari 2600 is de bekendste spelcomputer die Atari op de markt heeft gebracht. Deze console verkocht onwezenlijk goed en in geen tijd werd Atari uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf in de geschiedenis van de Verenigde Staten.
Een reeks foute beslissingen, de als paddenstoelen uit de grond schietende concurrentie en de algemene videogamecrisis in het begin van de jaren tachtig brachten Atari echter aan de rand van het bankroet. Ondanks de vele pogingen in de twintig jaar die volgden, bereikte Atari nooit meer echt de top.
Een van de laatste verwezenlijkingen op hardwaregebied was de Lynx, een handheld met kleurendisplay die het uiteindelijk moest afleggen tegen Nintendo's zwart-wit Game Boy. In een laatste stuiptrekking bracht Atari in 1993 de Jaguar op de markt, maar deze flopte ook onder de druk van zwaargewichten Sony en Sega. Atari besloot zich dan maar niets meer aan te trekken van de hardwaremarkt en na een hele reeks overnames en fusies is Atari beland op de positie die ze vandaag nog steeds bekleed, namelijk die van uitgever.
BATTLEFIELD
De inmiddels bijna tien jaar oude Battlefield-reeks is over de jaren heen uitgegroeid tot een van de beste oorlogsshooters in het gameslandschap. Het begon allemaal met Battlefield 1942, maar in de hele reeks wordt er in verschillende tijdperken gevochten, waaronder in de jaren 60 (Battlefield Vietnam) en zelfs in de toekomst (Battlefield 2142).
Net zoals de grote concurrent Call of Duty krijgt de multiplayer in Battlefield zeer veel aandacht, maar deze reeks weet zich van eerdergenoemde te onderscheiden door de focus op grotere maps, teamwerk en gevechten met voertuigen. Het groeiende succes van de Battlefield games drijft de fanbases van beide oorlogsgames verder uiteen en in de herfst zullen we weten wie er als winnaar uit de bus komt, want dan neemt Battlefield 3 het in een clash der titanen op tegen Call of Duty: Modern Warfare 3.
BIOSHOCK
Een meeslepend verhaal, een originele setting, graphics van de bovenste plank, een variërende en uitdagende gameplay - dit zijn slechts enkele ingrediënten van BioShock. Deze first-person adventure shooter speelt zich af in het jaar 1960 en jij bent Jack, de enige overlevende van een vliegtuigcrash op zee. Zijn vliegtuig is toevallig neergestort bij de geheime ingang van de onderwaterstad Rapture, waar de eens utopische samenleving totaal is ontspoord en splicers (een soort junks) er nu de boel onveilig maken.
In Rapture lopen er ook nog Little Sisters rond, kleine meisjes die het kostbare ADAM oogsten uit de onfortuinlijke overledenen. Op zich zijn de Little Sisters ongevaarlijk, ware het niet dat ze tijdens hun rooftochten beschermd worden door Big Daddies (genetisch verbeterde menselijke wezens in een gepantserd duikerspak), meteen de meest geduchte tegenstanders in Bioshock. De overmacht van de Big Daddies zorgt ervoor dat je als speler constant op je hoede moet zijn en wanneer je niet genoeg vuurkracht in je bezit hebt, mijd je beter confrontaties met deze mastodonten.
Door de beperkte munitie voor de klassieke vuurwapens word je gedwongen om de speciale gaven in de vorm van genetische mutaties te gebruiken, waardoor je de controle krijgt over onder meer vuurballen, stroomstoten of telekinese. Het beheer van de speciale krachten samen met de talloze upgrades van wapens en eigenschappen brengt een zeker RPG-element in de game dat veel heeft bijgedragen tot het succes van Bioshock.
Bioshock 2 borduurt verder op de succesformule en in het vervolg mag je als speler dan nog eens zelf in het allereerste Big Daddy-pak kruipen. Volgend jaar verschijnt Bioshock Infinite, waarbij de setting zich verplaatst van het onderzeese Rapture naar het in de lucht zwevende Columbia, gesitueerd in jaar 1912.
BOMBERMAN
In deze arcadeklassieker speel je als de titelfiguur Bomberman, die door het strategisch plaatsen van bommen vijanden en obstakels uit de weg moet ruimen om zo de uitgang van het level (een soort doolhof) te kunnen bereiken. De bommen kunnen echter ook andere bommen doen afgaan, power-ups vernietigen of de uitgang zodanig irriteren dat deze meer vijanden op Bomberman afstuurt.
De game werd uitgebracht in 1983 en staat bekend als een van de eerste echte multiplayergames, aangezien men Bomberman met tot vier spelers kon spelen. Bomberman kende gigantische successen in de arcadehallen en over de jaren heen is het koddige bommenleggertje een gerespecteerd game-icoon geworden. Ondertussen is Bomberman al in meer dan zeventig games verschenen, waaronder naast de klassieke doolhofversies ook nog puzzelgames, platformgames, adventuregames en zelfs kartracegames.
Leuk detail: de Japanner Shinichi Nakamoto ontwikkelde Bomberman eerst voor pc, maar de groeiende populariteit van de Famicom (wat later in Europa de NES zou worden) deed de vraag naar een consoleversie stijgen. Nakamoto besloot de game te porten en deed dit in een 72 uur durende non-stop programmeersessie.
BOWSER
Van alle booswichten die ooit in videogames zijn opgevoerd, is Bowser vast en zeker een van de meestgekende ter wereld. Ook wel bekend onder de naam King Koopa, is Bowser de aartsvijand van Mario en Luigi. Deze kruising tussen krokodil en schildpad maakte voor het eerst zijn opwachting in de game Super Mario Bros. Sindsdien is hij in praktisch elke Mario-game verschenen, waar zijn boosaardige plannen steeds draaien rond het ontvoeren van Princess Peach en het overnemen van het Mushroom Kingdom.
Bowser is "uitgevonden" door Nintendo designer Shigeru Miyamoto, die Bowser aanvankelijk ontwierp met het uiterlijk van een os in het achterhoofd. Toen een van zijn medewerkers Miyamoto erop wees dat zijn creatie meer leek op een schildpad dan op een os, paste Miyamoto zijn ontwerp aan en na een aantal versies kwam Nintendo uiteindelijk uit op het huidige uiterlijk van Bowser.
Ondanks al zijn boosaardige acties handelt Bowser eigenlijk vooral uit blinde verliefdheid, want het enige wat hij wil is trouwen met Princess Peach. Bowsers succes heeft ertoe geleid dat hij nu bekend staat als een van de bekendste Nintendo-mascottes.
BURNOUT
Slechts weinig racegames belonen de speler voor aggressief rijgedrag en frontale botsingen, maar in de Burnout-reeks zijn deze elementen schering en inslag. In deze games krijg je onder andere punten (en extra boost) voor rijden in de richting van aankomend verkeer, maar vooral het stijlvol neutraliseren (Takedown) van concurrenten is noodzakelijk om de over-the-top races te kunnen winnen. Het intense snelheidsgevoel tijdens het rijden en de indrukwekkende visuele schade bij botsingen maken dat elke race garant staat voor tonnen spelplezier.
Naast de gewone races (nu ja, "gewoon" is waarschijnlijk niet meteen de geschikte term) bieden de meeste Burnout-games ook nog de Crash mode, waarbij het de bedoelding is om met één enkele, welgemikte botsing zoveel mogelijk schade aan zoveel mogelijk voertuigen toe te brengen.
Het succes van de Burnout-games bewijst nog maar eens ontegensprekelijk dat gamers gewoon heel graag dingen kapotmaken. De laatste game in de reeks, Burnout Paradise, is de eerste Burnout-game die ook op pc is verschenen en deze titel onderscheidt zich van de vorige games door de open spelwereld waarin je praktisch zonder beperkingen terreur op de weg kunt zaaien.
CALL OF DUTY
Call of Duty is ongetwijfeld de bekendste en meest gecommercialiseerde gamefranchise van de laatste jaren. De reeks begon als first-person shooter in een WOII-setting voor de pc, maar ondertussen zijn er al tientallen varianten van de game verschenen voor allerlei platformen in de vorm van sequels, spin-offs, handheldversies, mobileversies, kaartspellen, action figures en graphic novels. We kunnen dus eigenlijk gerust zeggen dat Call of Duty een merk is geworden. De grootste successen in de reeks worden geboekt met de high-end versies (voor Xbox 360, PS3 en pc), waar de games kunnen rekenen op een gigantische multiplayercommunity.
Het feit dat opeenvolgende games aan sneltempo op het publiek worden losgelaten, valt echter niet altijd in goede aarde bij de coregamers, die de Call of Duty-reeks dan ook aanzien als Activisions melkkoe. Het monopolie van de Call of Duty-reeks wordt echter bedreigd door de komst van Battlefield 3, dat later dit jaar en quasi tegelijk met Call of Duty: Modern Warfare 3 in de rekken zal liggen. Ongeacht de kwaliteit van de nieuwste Call of Duty-titel, zullen de verkoopscijfers van deze game dankzij de uitgekiende marketing vast en zeker weer de pan uit swingen.
CAPCOM
In 1979 opgericht onder de naam "Japan Capsule Computers", begon Capcom destijds met het fabriceren en verdelen van allerlei elektronische spelsystemen voor arcadehallen. Hun eerste echte videogame Vulgus, een verticale shooter, verscheen in 1984. Enkele jaren later kwam Capcom met een vechtspelletje op de proppen dat uiteindelijk zou worden beschouwd als de moeder der fighting games: Street Fighter. Sindsdien is Capcom verantwoordelijk geweest voor sommige van 's werelds meest succesvolle videogames en videogamereeksen. Zo heeft Capcom vele gamers blij gemaakt met de platformer Megaman, de beat 'em up Final Fight en Breath of Fire, Capcoms eerste betekenisvolle RPG.
Naast blij heeft Capcom echter ook talloze gamers bang gemaakt met Resident Evil, een game die gewoonweg het survival horror-genre heeft gedefinieerd en waarvan tot op heden vele succesvolle vervolgen, spin-offs en zelfs films zijn uitgebracht. Tussenin liet Capcom ook nog de meer dan degelijke Devil May Cry-reeks op ons los, en al deze kippetjes met gouden eieren maken dat Capcom is uitgegroeid tot een van de bekendste Japanse gameproducenten.
COMMAND & CONQUER
Ondanks het niet geringe succes van Dune 2 (ook ontwikkeld door Westwood Studios), is het Command & Conquer dat het meest geassocieerd wordt met het concept real-time strategy games. In deze game moet je als speler een basis oprichten en natuurlijke bronnen ontginnen om zo het nodige geld te verzamelen voor de continue groei van je leger. Eens je genoeg krachtcentrales, militaire installaties, voertuigen en manschappen onder je hoede hebt, kun je de vijandelijke basis proberen te veroveren. De Command & Conquer-reeks kent inmiddels drie verschillende universa: het Tiberium-universum, het Red Alert-universum en het Generals-universum.
Command & Conquer was destijds de eerste RTS-titel met de mogelijkheid tot competitieve multiplayer. Westwood promootte de multiplayer op een slimme manier door het leveren van een extra kopie van de game met de slogan "A second copy, so you and your friend can destroy each other". De game kreeg een aantal vervolgen en spin-offs die steeds hoge scores van de critici mochten ontvangen. Er verscheen zelfs een heuse first-person shooter onder de naam Command & Conquer: Renegade, die het succes van de RTS-games echter niet wist te evenaren. Na het uit elkaar vallen van Westwood begon de kwaliteit van de games na verloop van tijd te dalen, met als resultaat Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, dat niet bepaald de gloriedagen van de reeks in herinnering bracht. De Command & Conquer-reeks geldt desalniettemin nu nog steeds als de bestverkopende RTS-franchise uit de gamegeschiedenis.
COUNTER-STRIKE
Wat aanvankelijk werd ontwikkeld als een simpele Half-Life mod, groeide al snel uit tot 's werelds meest gespeelde multiplayer shooter. Counter-Strike zet twee teams (terrorists vs. counter-terrorrists) tegen elkaar op in een reeks rondes. Een team wint een ronde door het gestelde objectief te behalen of door het andere team volledig te elimineren. Met de verdiende punten (geld) kan de speler zijn karakter dan voorzien van upgrades in de vorm van wapens, armor of kledij.
Hoewel er al zeer succesvolle competitieve shooters op de markt waren (Unreal Tournament, Quake III Arena), zorgde het diepgaande scoresysteem voor een explosief groeiende community die tot op vandaag nog zeer levendig is. Counter-Strike is dan ook het meest bekend om het feit dat de game op zichzelf een subcultuur in de gamingwereld is geworden. Counter-Strike veroverde dan ook makkelijk een vaste stek in de Esports en wordt zodanig serieus genomen dat bepaalde clans hun brood kunnen verdienen als professionele gamers.
In de gamingindustrie gaan populaire "gewelddadige" games vaak hand in hand met enige controverse en dit is bij Counter-Strike ook het geval. Nog voor Seung-Hui Cho geïdentificeerd werd als de dader van de slachtpartij op de Virginia Tech-universiteit in Amerika, verkondigde advocaat Jack Thompson (fervent tegenstander van gewelddadige games, maar ondertussen geroyeerd) dat de dader zich zou getraind hebben in Counter-Strike. De pers maakte gretig melding dat Cho met de game speelde, maar op zijn kamer werd geen enkele videogame gevonden en het is nooit bewezen dat de dader ooit Counter-Strike zou hebben gespeeld. In de periode 2007-2008 bleef er echter een zweem van controverse over de game hangen en werd de verkoop van Counter-Strike zelfs in bepaalde landen verboden.
CRYTEK
Crytek is een Duits videogamebedrijf dat in 1999 is opgericht door drie Turkse broers. Op de ECTS-beurs in 2000 zoog Crytek vrijwel alle aandacht naar zich toe met een tech-demo op de NVIDIA-stand. De daaropvolgende jaren ontwikkelde Crytek steeds geavanceerdere demo's van een game met werktitel X-Isle. Dit spel zou uiteindelijk omgedoopt worden tot Far Cry en de achterliggende technologie kreeg ook een naam: de CryEngine. Far Cry was een gigantisch succes en had dat vooral te danken aan de technische mogelijkheden (zowel graphics, AI, physics en monsterlijke rendercapaciteit) van de CryEngine.
CryTek bleef de CryEngine optimaliseren en deed dit door intens samen te werken met fabrikanten van grafische processors (NVIDIA) en CPU's (Intel en AMD). De opvolger van de engine, CryEngine 2, werd onder andere gebruikt voor Crysis, een game die destijds geprezen werd voor zijn grafische kwaliteit, maar waarvoor je wel over een monster-pc diende te beschikken. Ondertussen verlegde Crytek zijn aandacht ook naar de consoles en wordt de derde versie van de engine gebruikt. CryEngine 3 is zo bijvoorbeeld de draaiende motor achter Crysis 2 en zal gebruikt worden voor de aankomende Kinect-titel Ryse.