4Gamers aan de slag met de HTC VIVE Cosmos
Virtual reality brak door in 2016 toen de HTC VIVE en de Oculus Rift hun opwachting maakten bij het grote publiek. Inmiddels maken tal van games gebruik van de functionaliteit en zijn de graphics en implementaties alleen maar beter geworden. Een recent voorbeeld is Half-Life: Alyx, dat exclusief speelbaar is in virtual reality. Er zijn inmiddels tal van beschikbare modellen op de markt en wij gingen alvast aan de slag met de HTC VIVE Cosmos. Onze bevindingen lees je hier.
Het eerste wat opvalt bij het openen van de verpakking is de blauwe schijn van de VIVE Cosmos. Het design is erg strak en de headset zal dus niet misstaan in een moderne gaming setup. Het uiterlijk is erg gelijkaardig aan de originele HTC VIVE en de beste eigenschappen zijn ook hier aanwezig. Zo is er een aanpasbare hoofdband en zijn er in hoogte verschuifbare oortjes. Het vizier kun je ook gewoon omhoog schuiven, je hoeft dus niet de hele headset af te zetten als je wil rondkijken in je kamer. De HTC VIVE Cosmos heeft verschillende camera's op de voor- en zijkant van de headset, wat tracking zonder externe hulpmiddelen toelaat. Wie een nog betere vorm van tracking wenst, kan de lighthouse boxes gebruiken van de HTC VIVE of kan de Cosmos Elite aankopen waarbij deze worden meegeleverd.
Tijdens het gamen voelt de headset erg comfortabel aan. Het gewicht en de druk die je voelt is goed gebalanceerd, waardoor je langere speelsessies kunt houden. Er is een zacht schuim aan de binnenkant dat je zweet opvangt en bovendien ook vervangbaar is. Deze kan ook gewoon onder de kraan afgespoeld worden. Verder bestaat het grootste deel uit een soort plastic dat eenvoudig te poetsen is met een vochtig doekje. Zo kun je op hygiënische wijze ook andere spelers een kans geven.
De LCD-schermen hebben een serieuze upgrade gekregen en tonen nu 1440x1700 pixels per oog oftewel een gecombineerde 2880x1700 pixels. Volgens HTC levert dit een verbetering op van maar liefst 88 procent tegenover het vorige model. Dit is een veel groter aantal pixels dan bijvoorbeeld de Rift S met 2560x1440 pixels of zelfs de VIVE Pro met 2800x1660 pixels. Dit is meteen merkbaar wanneer je voor het eerst een game opstart. Waar veel headsets problemen hebben met het scherp weergeven van tekst, vormt dit hier geen enkel probleem. Zelfs kleinere letters zijn erg duidelijk leesbaar. Naast een scherp beeld, brengt de VIVE Cosmos ook een knappe refresh rate van 90Hz en een 110 graden gezichtsveld met zich mee.
Natuurlijk heb je voor al dat moois wel een krachtige computer nodig. Dit zijn de aanbevolen specificaties:
- Processor: Intel Core i5-4590 / AMD FX 8350
- GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 / AMD Radeon RX 480
- Geheugen: 4 GB RAM-geheugen
- Video Output: HDMI 1.4 / DisplayPort 1.2
- USB: 1x USB 2.0
- Besturingssysteem: Windows 7 of hoger
In totaal beschikt de HTC VIVE Cosmos over zes camera's waardoor je dus geen lighthouse boxes nodig hebt. Over het algemeen werkt dit zeer goed, de headset weet exact waar je hoofd en handen zich begeven. De enige vereiste is dat je je in een goed verlichte kamer bevindt. Er zijn echter nog fouten in de tracking waardoor je virtuele handen soms op de verkeerde plek staan en wegzweven. Vaak corrigeert het systeem dit na enkele seconden, maar het zorgt voor flink wat frustratie op spannende momenten. Gelukkig is dit een zeldzaamheid.
De VIVE Cosmos heeft ook een nieuwe controller gekregen die je draadloos kunt updaten. Bij de HTC VIVE moest je elk onderdeel apart aansluiten aan de computer voor een update. Dit gebeurt nu gelukkig automatisch over het netwerk. De controller heeft een erg fel licht op het bovenste gedeelte. Dit patroon loopt in de vorm van een lelijke tribal tattoo, maar daar merk je tijdens het spelen natuurlijk niets van. Dit felle licht zorgt ervoor dat de camera's je handen kunnen registreren. De controller is best wel groot en dit kan een probleem zijn voor kinderen of volwassenen met kleinere handen. Vooral de "grijp"-knoppen zijn wat lastiger in te drukken, wat sneller voor vermoeide handen zorgt bij langere speelsessies.
De slimste aanpassing aan de VIVE Cosmos is zonder twijfel de vervangbare plaat aan de voorkant van de headset. In de toekomst zal HTC extra platen uitbrengen met extra en verbeterde functionaliteiten. Dit geeft de VIVE Cosmos een langere levensduur, doordat je minder snel een totaal nieuwe headset moet kopen. Er is al een update beschikbaar die een samenwerking met externe lighthouses toelaat. Daarnaast heeft men een XR-plaat aangekondigd die zich zal specialiseren in Augmented Reality. Een erg mooi concept dus, dat evenwel met de nodige voorzichtigheid moet worden aangepakt. De vervangbare plaat voelt niet zo stevig aan tijdens het vervangen, alsof je deze in tweeën zou breken door een verkeerde beweging te maken. Eens deze bevestigd is, voelt hij wel weer stevig aan.
De HTC VIVE Cosmos is een wat duurder instapmodel, maar kan wel makkelijk worden omgezet naar een nog krachtiger model door middel van verkrijgbare accessoires. Je bent met dit model dus meteen klaar voor de toekomst.
De duurdere prijs is voorts wel gerechtvaardigd door de hoge resolutie. Daarnaast zijn er tal van verbeteringen doorgevoerd die de aansluiting en het gebruik vergemakkelijken. Maar er zijn ook nog wel wat problemen. De tracking van je handen valt soms weg en registreert minder goed in kamers met zowel te veel als te weinig licht. Ook de kwaliteit van de vervangbare plaat is twijfelachtig. Eens je de juiste lichthoeveelheid hebt in je kamer en de vervangbare plaat is bevestigd, werkt alles gewoon zoals het hoort en doet de headset wat je ervan verwacht.
We kunnen de VIVE Cosmos aanraden voor gamers die de stap willen zetten naar virtual reality of die een upgrade willen voor hun oudere VR-headset. De VIVE Cosmos is inderdaad wat duurder, maar komt momenteel wel met een gratis abonnement voor Viveport Infinity. In deze "Netflix van de VR-games" kun je inmiddels meer dan 600 VR-games downloaden en spelen. Dat is dus alvast wat geld uitgespaard.
Ik heb altijd wat de boot afgehouden voor VR op pc, maar met half life alyx wil ik het echt proberen.
Ik twijfel wel of dat ik niet beter wacht op een VR headset voor op de PS5 die ik mij ook wil aanschaffen.
Geplaatst op 2020-05-15 15:52:45
Pfffft, toch nog beetje te duur X_X
Geplaatst op 2020-05-15 16:53:06