Wat je (mogelijk) nog niet wist over The Sims
The Sims, de populaire gaming franchise van EA en Maxis waarin je je eigen virtuele leventje kan leiden, bestaat vandaag 19 jaar. Ter gelegenheid van die verjaardag presenteren we enkele interessante weetjes over de reeks.
12.000 jaar aan gameplay
Toen The Sims 4 ten tonele verscheen, vlogen de exemplaren over de toonbank. Niet vreemd na het succes van de vorige games. In 2015 liet EA weten dat er in de eerste 6 maanden waarin The Sims 4 beschikbaar was maar liefst 12.000 jaar aan gameplay werd gelogged door spelers. Indrukwekkende cijfers.
Simlish is gebaseerd op echte talen
Toen de eerste The Sims game nog in ontwikkeling was, vreesde ontwikkelaar en bedenker van de franchise Will Wright dat het gebruik van Engels in de game niet zou werken. Het zou te geforceerd en gemaakt klinken. Daarom bedachten ze een eigen taal voor de sims, Simlish, dat gebaseerd is op een combinatie van Oekraïens, Frans, Engels, Latijn, Fins, Fiji en Tagalog.
The Sims had bijna een andere naam
Ontwikkelaar en bedenker Will Wright had oorspronkelijk een andere naam voor zijn game in gedachten. Zo zou het afgewerkte product "Doll House" gaan heten. Na een hoop marketingstudies met focusgroepen bleek echter dat de titel niet goed werkte voor jonge, mannelijke gamers. Zo werd "Doll House" uiteindelijk alsnog "The Sims".
Gebaseerd op de pyramide van Maslow
The Sims kent zijn oorsprong in de pyramide van Maslow. Maslow was een klinisch psycholoog die stelde dat er voor mensen een hiërarchie van behoeften is. De belangrijkste behoeften voldoe je eerst, zoals fysieke behoeften als eten en drinken. Pas als die fundamentele behoeften voldaan zijn gaan we hoger op de pyramide, om uiteindelijk bij zelfactualisatie uit te komen.
The Sims was een bouwsimulator
Volgens bedenker Will Wright was de originele intentie achter The Sims om een bouwsimulator te zijn waarin spelers hun innerlijke architect konden loslaten. Uiteindelijk ontdekte Wright dat de menselijke modellen die hij gebruikte in de gebouwen een stuk interessanter waren en besloot hij om daarop te focussen, waaruit de Sims zijn voortgekomen. Desondanks is bouwen nog steeds een groot element van de game.
Geschreven door Jeugd.
Het business model van EA met The Sims is walgelijk te noemen. Je proberen heel veel content aan te smeren aan de hand van een uitbreidingspakket(van bv kledij of meubels) en hiervoor de volle prijs van een doorsnee game vragen... Als het nu nog 1 of 2 stuks waren, maar ben de tel al lang kwijt geraakt...
Geplaatst op 2019-02-04 14:24:28, bewerkt op 2019-02-04 19:35:30
Wat is het alternatief?
2 jurkjes en een stoel gratis aanbieden, en volgend jaar weer een compleet nieuw deel wat weer niet compatible is met je vorige game?
Geplaatst op 2019-02-04 14:59:45
Misschien de mogelijkheid om die zaken vrij te spelen? Eventueel met ingame currency?
Geplaatst op 2019-02-04 15:45:55
alsof er geen alternatief is, komaan e man...
Is ook zo dat bepaalde items vaak in deel X aanwezig waren en dat deze in de volgende editie er niet meer inzaten en dan in een DLC gegoten werden.
Of nen dlc voor nen dlc, das er al helemaal over e...
Geplaatst op 2019-02-04 17:21:43
Volledig mee eens! #TypischEA
@cryothic: Ja, dat doen ze met Fifa, Madden, e.d. toch ook...
Die uitbreidingspakketten zijn er al sinds het begin van de sims.
Dus kunnen ze die in principe al bij het spel zelf steken... Maar neen, eerst 60 euro vragen voor het spel en een goeie 3 maand erna komt het eerste uitbreidingspakket van ongeveer 30 euro.
Er is een reden waarom ik geen EA games meer koop!
Geplaatst op 2019-02-04 15:13:01, bewerkt op 2019-02-04 15:16:57
Waarom begin je zelf geen game studio? Dan kan je games zoals je zelf wilt en uitgeven zoals je zelf wilt.
Geplaatst op 2019-02-04 20:30:41
Gij vind het normaal dat ge 500 euro moet betalen voor alle content?
Geplaatst op 2019-02-04 21:01:42
Niemand verplicht uw toch om alles te kopen?
Geplaatst op 2019-02-04 21:16:30
Nee maar de zaken die zij als DLC of uitbreidingspakket verkopen had makkelijk onderdeel kunnen zijn van het basisspel en koop je dit niet, dan heb je niet gevoel een compleet spel in handen te hebben.
Ik kan aannemen dat er mensen zich bedrogen voelen of de drang hebben het spel te vervolledigen.
Geplaatst op 2019-02-04 22:09:38
Zolang wij dit blijven tolereren, zal er nooit niets vervangen.
Stel u favoriete game dat in 50 stukken wordt opgebroken en ge betaalt als 60€ voor het eerste deel en de overige 49 delen moet je 30€/stuk kopen. Jij vindt dit normaal?
Ik ben van de oude stempel, ik koop een spel en investeer tijd om alles vrij te spelen.
De dag van vandaag koop je een spel en die is zelfs maar voor 70% af en de rest wordt ofwel via een update van belachelijke omvang upgedatet of betaal je per hoofdstuk veel te veel geld.
Een praktijkvoorbeeld: street fighter V had op schijf enkel de multiplayer modus met een beperkt aantal personages. Werd bij lancering aan een winkelprijs van 55 á 60 verkocht en voor release werd al een season pass aangekondigd van 50€ die een arcade mode, singleplayer, training mode en overige personages bevatte...
Wat is er mis met dit plaatje?
Had ik de middelen, dan startte ik zelf een uitgeverij en deed ik alles zoals het hoort. But alas, I can't...
Geplaatst op 2019-02-04 22:02:46
Ik zou graag hebben dat je ook rekening houd met de situatie voor een bedrijf zelf. jij vraagt nu dat een bedrijf alle extra content waar dat bedrijf tijd en ook geld heeft in gestoken dat allemaal gratis weggeeft. Het maken van games is een zeer dure bedoening geworden door technologische vorderingen en de trends op de markt in het algemeen. Dit extra geld is wat er voor zorgt dat een bedrijf content blijft maken voor populaire games waar gamers nu eenmaal graag mee aan de slag gaan. Als mensen de sims zouden stoppen met spelen, zou hier ook geen content meer voor worden gemaakt.
Geplaatst op 2019-02-06 22:54:33
Andere uitgeverijen en ontwikkelaars hebben meermaals bewezen dat het ook anders kan... What's EA their excuse? Oh wait, make more money by asking ludicrous prices for shallow DLC packages... I mean, who wouldn't want to pay full price for a set cosmetic items?
Geplaatst op 2019-02-07 04:16:54
Zo jammer dat het een EA IP is... The Sims 3 staat momenteel -75% op Steam en nog betaal je €135 voor alle content. Een game uit 2009. Te belachelijk voor woorden...
Geplaatst op 2019-02-04 21:00:14
Ik was nu toch ook benieuwd naar die prijzen...
en kben er ook van verschoten!
Tis geen € 135 maar 150 euro!
Nu met de korting van 85 % komt het op 23,22 euro...
Geplaatst op 2019-02-05 09:27:30
Hoe, het is toch een bouwsimulator :s Daar spendeer ik altijd veel te veel tijd aan :')
Geplaatst op 2019-02-04 21:43:08