Gamen op je Windows Phone 7, de moeite waard?
Het is ondertussen ruim een jaar geleden sinds de Windows Phone 7 door Microsoft werd aangekondigd, om eind vorig jaar op de markt te worden gebracht. Om dit besturingssysteem te kunnen gebruiken, heeft de reus uit Redmond ondertussen reeds enkele fabrikanten voor de kar gespannen, waaronder LG, Samsung, HTC en Nokia, met wie ze onlangs een exclusief akkoord wisten te bereiken. Meerdere analisten voorspelden reeds dat Smartphones die dit besturingssysteem ondersteunen, binnen enkele jaartjes de tweede grootste speler op de markt zullen zijn. Eén van de factoren die hiertoe bijdraagt zijn uiteraard games, waarover we het hier vandaag zullen hebben.
Ondanks het feit dat de consument aanvankelijk, na het WP 6.5-debacle, bitter weinig vertrouwen in dit model had, lijkt dit gevoel de laatste tijd plaats te maken voor meer positieve vooruitzichten. Zo beginnen er eindelijk meer toestellen op de markt te komen en beginnen deze vlot over de toonbank te gaan. Verrassend is dit niet, wanneer je bekijkt dat een toestel aan hoge (High End) kwaliteitseisen moet voldoen, om het WP7-logo op de achterzijde te mogen meedragen.
Om games te kunnen spelen op deze smartphones, moet je in de eerste plaats over een Xbox Live account beschikken, of er eentje aanmaken, wat onmiddellijk enkele wenkbrauwen zal doen fronsen. Jullie vrees is echter ongegrond, aangezien we in tegenstelling tot de console-variant, geen stuiver hoeven neer te leggen om aan de slag te gaan. Bestaande gebruikers hebben dan weer het voordeel dat ze met hun nieuwe hebbeding op zak, ook Achievements kunnen behalen op verplaatsing, waarvan 200 per titel, net als bij de XBLA-titels voor console. Naast gamen, kunnen we via deze weg eveneens berichten uitwisselen met Xbox Live vrienden.
Daarnaast kunnen we via dit platform ook nog eens met zijn tweetjes aan de slag, al beperkt dit zich momenteel nog tot turnbased gaming. Verder kunnen we door middel van leaderboards wedijveren met vrienden die ook graag een spelletje spelen op hun Windows Phone en een beetje rivaliteit doet af en toe eens deugd, niet?
In de eerste plaats krijgen we de keuze uit een 'groeiend' aanbod Xbox Live games, waaronder we ports van XBLA terugvinden, zoals Plants VS. Zombies, Sonic 4: Episode 1 en natuurlijk smartphone-versies van enkele retailgames. De populairste titels die in het verleden voor iOS en Android-systemen verschenen, komen we hier ook tegen, aangevuld met enkele WP7-exclusives. In de toekomst zal deze catalogus nog worden uitgebreid, want zo kondigde Microsoft tijdens E3 nog een resem in 2011 te verschijnen titels aan.
Naast de Xbox Live games, krijgen we ook nog games van kleinere en onafhankelijke ontwikkelaars voorgeschoteld, waaronder enkele toppers terug te vinden zijn. Hier varieert de prijs tussen 0,00 en 4,99 dollar, terwijl met deze titels geen Achievements kunnen worden gesprokkeld.
Dankzij de hoge vereisten, waaraan de smartphonebouwers die toestellen willen uitbrengen moeten voldoen, gaat het gamen via onze Windows Phone 7 lekker vlot. Zo zijn alle toestellen die dit formaat ondersteunen, voorzien van een 1Ghz processor, minimaal 512MB RAM en een intern geheugen van minimum 8 Gigabyte opslag. Momenteel beperken de toestellen zich helaas enkel tot versies waarvan het geheugen niet uitbreidbaar is.
Daarbovenop zijn de schermen zelfs iets groter dan die van de iPhone, gezien de minimumgrootte op 3.8" werd vastgelegd. Uiteraard zijn al deze schermen voorzien van een capacitief touchscreen, waardoor we onze geliefkoosde games vlot en accuraat kunnen spelen. Het touchscreen beschikt ook nog over een resolutie van 480x800 pixels.
Na de beschrijving van het toestel, volgen hieronder enkele korte reviews van de games die je op de Windows Phone 7 kan ervaren.
Flowerz
Uitgever/ ontwikkelaar: Microsoft Game Studios/ Carbonated Games - Prijs: 0.00
Deze titel zal gezien zijn prijs (hij kost namelijk niets), een van de eerste zijn die de gemiddelde WP7-Phone gebruiker in huis haalt en voor deze prijs krijg je heel wat. Door gebruik te maken van bloemen met verschillende kleuren, moet je horizontale en verticale lijnen creëren, om punten te scoren. Aanvankelijk bevinden zich op het speelveld slechts drie tinten, die naarmate de progressie doorheen het spel vermeerderen. Later komen we ook tweekleurige bloemen tegen, waarvan eerst de buitenste van belang is en nadat we deze succesvol hebben gecombineerd, zal de gehele bloem de tint van de kern krijgen.
Af en toe krijgen we de kans om gebruik te maken van een schopje, waarmee we één bloem per poging kunnen verplaatsen om ons uit benarde situaties kan redden. Door middel van een vlinder kunnen we dan weer de kleur van de bloemen aanpassen, wat een meer dan welgekom hulp is. Het spel bevat twee moeilijkheidsgraden, normal en expert, en bij deze laatste beginnen we meteen met tweekleurige bloempjes. Als geheel brengt Flowerz ons een simpel gameplay-concept dat, ondanks zijn eenvoud, goed is voor ettelijke uren speelplezier.
78/100
Max & The Magic Marker
Uitgever/ ontwikkelaar: Microsoft Game Studios/ Press Play - Prijs: 4.99
Max & The Magic Marker is een 2D-platformspel waarin we ons al kribbelend doorheen levels moeten schetsen en we doorheen de dromen van onze protagonist ten strijde trekken tegen het monster die deze in nachtmerries omzet. Zo zal Max trappen, wipplanken, bruggen en andere creaties uit zijn mouw moeten schudden om alle obstakels die zich op zijn weg bevinden te overwinnen. Om dit te doen zullen we doorheen de levels dan weer inkt moeten verzamelen. Op zich is dit alles een enorm leuk concept.
Helaas werken de controls niet altijd naar behoren, want je zal meermaals een voorwerp proberen te tekenen dat uiteindelijk niet de gewenste vorm aanneemt, waardoor menig gamer het spel snel naast zich zal neerleggen. Wanneer we wat inzoomen, gaat dit dan weer vlotter, maar dit vertraagt het tempo van de game dan weer aanzienlijk. Door van de pauze-knop gebruik te maken, kunnen we wel rustig de tijd nemen om een item te schetsen, wat een handig hulpmiddel blijkt en je alle tijd van de wereld geeft om iets uit je mouw te schudden. Grafisch is dit spel een topper: de werelden worden mooi weergegeven, terwijl de personages er als tekenfilmpersonages uitzien. Max & The Magic Marker is een veelbelovende en degelijk ogende titel, die helaas tekort schiet op vlak van gameplay, waardoor het uiteindelijk toch ietwat door de mand valt.
64/100
Fruit Ninja
Uitgever/ ontwikkelaar: Microsoft Game Studios/ Halfbrick - Prijs: 2.99
Het alom bekende Fruit Ninja heeft, na Android en iDevices, ook zijn weg naar de Windows Phone 7 gevonden, wat we natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen. Het spelconcept is simpel: door met je vinger een snij-beweging te maken, moet je zoveel mogelijk stukken fruit aan stukken hakken. De snelste manier om punten te pakken is het uitvoeren van combo's die je verkrijgt vanaf het moment dat je tegelijkertijd drie stukken aan pulp hakt. Het spel bevat in totaal drie verschillende modi, namelijk de zen, arcade en classic mode.
In de classic mode starten we met drie levens en moeten we zo lang mogelijk proberen te overleven, en punten te pakken. Wanneer we een stukje fruit missen, verliezen we één leven en in deze modus komen we ook bommen tegen. Wanneer we er zo eentje raken kent het spel geen genade en is onze spelsessie onherroepelijk voorbij. In de arcade mode komen we deze ook tegen, met het verschil dat de bommetjes ons hier enkel minpunten opleveren. Hier krijgen we dan weer wel af te rekenen met een tijdslimiet en krijgen we als hulpmiddel power ups, die we moeten zien te slicen om ervan gebruik te maken. Dan zijn we tenslotte bij de zen mode aangekomen, waar we enkel met een tijdsklok hoeven af te rekenen en ons niets hoeven aan te trekken van de rest.
Alle modi hebben een apart leaderboard, waar we onze scores kunnen vergelijken met die van onze Xbox Live contacten, wat voor extra strijdlust zorgt. De controls in Fruit Ninja tonen aan dat het touchscreen van de WP7-Phone van hoogstaande kwaliteit is, gezien het werkelijk geen enkele steek laat vallen. Deze titel is werkelijk verslavend en je zal moeite hebben om hem neer te leggen, mede door de leaderboards en de achievements die erin te behalen zijn.
88/100