Diablo III: Eternal Collection (Nintendo Switch)
Diablo III: Eternal Collection
[Nintendo Switch]
Het is al een hele tijd geleden dat Blizzard een game op een Nintendo-platform lanceerde. In het GBA-tijdperk maakte men nog titels als Blackthorne en The Lost Vikings, maar daar bleef het nadien ook bij. Nu Diablo 3 heel wat content bevat en reeds op meerdere consoles verschenen is, is het tijd voor de eerste draagbare Diablo-ervaring in de vorm van Diablo III: Eternal Collection voor Nintendo Switch. Weet de game nog steeds te entertainen en heeft men een kwaliteitsvolle port afgeleverd?
De Eternal Collection bevat alle content die tot nu toe verschenen is: De basisgame, de Reaper of Souls-uitbreiding en de Necromancer class die men vorig jaar introduceerde. De game is sinds 2012 door heel wat herzieningen gegaan, met onder meer de verwijdering van de beruchte Auction House en volledige herwerking van enkele gameplay- en designaspecten sinds de Reaper of Souls-uitbreiding. Dit alles cumuleert anno 2018 tot een heel aangename en vlotte game-ervaring boordevol content voor zowel nieuwkomers als ervaren spelers. Voor de volledigheid is het allicht ook belangrijk om even mee te geven dat de Seasons ook gewoon van de partij zijn.
Voor de Switch-versie heeft Blizzard beroep gedaan op de ervaring van portstudio Iron Galaxy, onder meer bekend van de Skyrim Switch port. Samen hebben ze een 7-tal maanden aan deze port gewerkt en het resultaat mag er absoluut zijn. De volledige Diablo III-ervaring is op een zeer indrukwekkende manier overgebracht naar de draagbare console van Nintendo. Grafisch zien de omgevingen er zeer gedetailleerd en prima uit, al bevatten de personages op het kleine scherm soms iets minder detail of zijn ze wat waziger weergegeven. Qua besturing speelt het spel hetzelfde als diens voorlopers op de andere consoles en heeft Blizzard dus op een zeer intuïtieve en vlotte wijze de pc-ervaring naar Switch overgebracht.
Op technisch vlak hebben we ook niet veel aan te merken. Het merendeel van de tijd zal Diablo III in handheldmodus aan een resolutie van 720p weergegeven worden, terwijl dit in TV-modus 900p zal zijn. Bovendien weet de framerate de 60fps het overgrote deel van de tijd prima intact te houden. Enkel wanneer het zeer druk en chaotisch wordt of wanneer er tussen gebieden geteleport wordt, zie je de engine even wat frames per seconde verliezen. Desalniettemin is het geheel ontzettend vloeiend en zeker in draagbare modus vrij indrukwekkend te noemen.
'Nieuwe content' kunnen we vooral vinden onder de vorm van een local play modus en enkele Nintendo-getinte cosmetics. De extra cosmetics bestaan uit Zelda-items in de vorm van een Ganondorf armorset en een cucco pet. Local play was in zekere mate op de andere consoles aanwezig, maar daar konden tot en met vier spelers slechts op één tv-scherm spelen. Tevens waren zij niet in staat om het scherm te verlaten, terwijl je hier prima met vier verschillende Switch consoles lokaal aan de slag kan gaan en ieder een apart gebied kan verkennen. Tot slot kunnen we ook Amiibo-ondersteuning in Diablo III terugvinden. Elke dag kan je één willekeurige Amiibo inscannen en deze zal een hoopje elite monsters spawnen. Slaag je er in om deze demonen een kopje kleiner te maken, staat er heel wat loot je op te wachten.