Far Cry 5: Lost On Mars
Afgelopen maand gingen we aan de slag met de eerste uitbreiding van Far Cry 5, genaamd Hours of Darkness. De uitbreiding was ok, maar het mocht wat langer. We zijn nu goed anderhalve maand verder en Ubisoft brengt ons de tweede uitbreiding, genaamd Lost On Mars. We zijn alvast benieuwd wat het ons brengt en of de opmerking van de vorige uitbreiding ook hier van toepassing is.
Far Cry 5: Lost On Mars vertelt het verhaal van Nick Rye en de ludieke Hurk. Het verhaal begint wanneer Hurk Nick Rye opbelt om hem een belofte te doen nakomen. De belofte was dat Nick Hurk ging helpen wanneer hij ooit door buitenaardse wezens ontvoerd werd. Zonder veel keuze word je naar de planeet Mars geteleporteerd en word je ontvangen door Hurk. Die vertelt je wat er allemaal is gebeurd en dat je de aarde moet redden van een aankomende buitenaardse aanval. Om de aarde te beschermen moet je ANNE, een AI, terug voorzien van volledige energie, want zij heeft de krachten om de aanval tegen te houden. Ohja, naast deze reeds zware opdracht moet je ook nog eens Hurk bijstaan met een persoonlijk probleem.
Om ANNE te voorzien van stroom heb je nood aan energy cores. Deze moet je telkens in de desbetreffende terminal plaatsen om zo meer energie te verkrijgen voor ANNE. In totaal moet je vijftien van deze terminals van de energy core voorzien en deze zijn uiteraard vespreid over de planeet Mars. Vier of vijf van deze terminals zijn ook torens, die je misschien wel bekend klinken vanuit de vorige Far Cry-titels. Je moet tot bovenaan de top geraken en wanneer je dan de terminal activeert, krijg je een globaal zicht van de verschillende objectieven in dat stukje gebied. Je hebt namelijk ook nog een aantal zijopdrachten die je moet volbrengen. De zijopdrachten geven je toegang tot een extra energy core die je nodig hebt voor de terminals. Daarnaast vind je ook hier de befaamde Clutch Nixon opdrachten terug waarbij je met een wingsuit doorheen cirkels moet vliegen.
Gewoon wapentuig vind je uiteraard niet terug op de Mars. Neen, je krijgt toegang tot speciale ruimtewapens die soms ietwat ludiek zijn. Zo heb je een Laser pistool dat de vijanden in kippen of koeien verandert. In totaal krijg je toegang tot twaalf verschillende wapens in hun specieke categorie. Zo heb je de assault rifle, maar ook een pistol, shotgun of sniper rifle. Ook de gadgets zijn niet de bekende vanuit de originele game, want zo krijg je toegang tot de cock blocker die je tijdelijk beschemt tegen vijandelijke aanvallen. Om de wapens te verkrijgen doe je beroep op een 3D-printer die ook de gadgets kan afdrukken. Aan de hand van verkregen blueprints krijg je toegang tot de nieuwe wapens en gadgets. Om een wapen te printen heb je nood aan Hemoleum. Dit vind je terug in de spelwereld, maar verkrijg je ook door vijanden te looten.
Mars is natuurlijk bezaait door buitenaardse wezens en meer bepaald de Arachnids. Het deed ons denken aan de "bugs" vanuit Starship Troopers. Met hun scherpe poten komen ze je aanvallen en wanneer ze niet op de oppervlakte ronddwalen, dan zitten ze onder het zand. Je zal dus steeds een beetje moeten uitkijken waar je loopt. Je kan ze ontwijken door op de verharde rotsen of ondergrond te lopen. Ze komen in verschillende vormen en sterkte en uiteraard heb je ook de queens die worden beschermd door een hele groep en de queen zelf kan wel tegen een stootje.