Interview: Belgische team in Europees kampioenschap Splatoon 2
Het Belgische Splatoon 2-team Overtime streed afgelopen weekend mee voor de Europese titel in Zwitserland. De Belgische landskampioen, die twee jaar geleden als team samenkwam door puur toeval, verweerde zich sterk maar kwam spijtig genoeg niet verder dan de voorrondes. 4Gamers kreeg de kans om met Robbe (15), Guillaume (19), Stef (17) en Loïc (20) te praten over het kampioenschap en hun ervaringen.
Team Overtime is ontstaan uit puur toeval. Hadden jullie verwacht uiteindelijk op een Europees kampioenschap terecht te komen?
Overtime: We hebben elkaar voor de eerste keer ontmoet op Discord, een online social app waar gamers elkaar kunnen vinden en met elkaar kunnen communiceren. We zijn nu ongeveer één jaar samen aan het spelen, maar we spelen zeker niet elke dag samen. Misschien één keer per maand, wat helemaal niet zoveel is. Er zijn ook niet heel veel professionele Splatoon-spelers in België, dus ergens hadden we wel verwacht dat we naar Zwitserland mochten gaan. We hebben voor het eerst een team gevormd omdat er een niet-officieel Europees kampioenschap werd georganiseerd, genaamd EUCUS, in 2016. Daar wilden we België vertegenwoordigen, ook al deden we het daar niet zo goed. Er waren ook maar zes teams in het volledige kampioenschap, dus het was echt maar een klein evenement.
Hoe hebben jullie je voorbereid voor dit toernooi?
Overtime: We hebben natuurlijk niet de mogelijkheid gehad om continu samen te spelen, aangezien we nog andere dingen te doen hadden en sommigen ook nog andere kansen en dergelijke kregen. We hebben elkaar wel op voorhand beloofd dat we één week voor het kampioenschap een hele week samen zouden spelen. We hebben ook de kans gehad om tegen enkele van de andere teams te spelen die mee zouden doen. We hadden dus verwacht dat we ofwel goed ofwel slecht zouden spelen, omdat we ongeveer op hetzelfde niveau zaten, maar we kozen wel de teams die we zeker niet zouden tegenkomen. Dat heeft echt wel veel geholpen. Zo hebben we bijvoorbeeld tegen het Spaanse team gespeeld en het tweede team uit Nederland. Ook aan vrienden uit de online community hebben we gevraagd om samen met ons te spelen en ons te wijzen op dingen die we konden verbeteren. We vonden het bijvoorbeeld ook geen goed idee om tegen het Nederlandse team op voorhand te spelen. Als we dan hadden gewonnen hadden we misschien te veel vertrouwen in onszelf gekregen en te gelaten zijn geworden, of bij verlies waren we misschien een beetje paranoïde geworden.
Het is een hele ervaring om België te vertegenwoordigen op een event zoals dit. Hoe is die ervaring voor jullie?
Overtime: Het is ongelooflijk. Als iemand ons twee jaar geleden had gezegd dat we naar Zwitserland zouden gaan met Nintendo voor het Europees kampioenschap, hadden we hen niet geloofd. Het is ook niet alleen het kampioenschap, maar de community rond het spel. De meesten van ons spelen het spel namelijk bijna elke dag, maar er zijn ook een hele hoop mensen waar we zo goed als dagelijks mee praten door dit spel. Dit zijn niet altijd de mensen van het team, maar ook iedereen van alle andere teams bijvoorbeeld. Dat zijn uiteindelijk mensen die we zeer goed kennen. Het is dus soms wel raar om hen in het echt te zien, maar het is vooral heel opwindend. Het is allemaal heel onwerkelijk. Dat is één van de leukste dingen aan dit event: we hebben heel veel online vrienden en nu kunnen we hen gewoon ontmoeten in het echte leven. Het is namelijk nog altijd een heel groot verschil om met iemand te praten terwijl die persoon voor je staat in plaats van door een hoofdtelefoon. Het toont dat die vriendschap niet alleen online is, waar je een soort van band vormt door een game, maar dat je die mensen ook gewoon als vrienden in het dagelijkse leven beschouwt. We kunnen gewoon rondhangen met deze personen zonder dat de game zelfs maar een deel uitmaakt van de conversatie.
Jullie hebben het tot de semi-finale geschopt. Hoe vinden jullie dat het gegaan is?
Overtime: Het was wel een redelijke match. We werden niet te veel terug gespeeld, het was zeker niet het geval dat we niets konden doen. Er werd heel veel heen en weer gespeeld. Op dit toernooi was het best-of-three, dus als je er 2 won ging je door naar de volgende ronde. Tijdens de eerste game was er een technisch mankement en moesten we die game herbeginnen. Die hebben we dan spijtig genoeg verloren. We konden het tweede spel wel in de wacht slepen, ook al begonnen we de druk te voelen om te presteren, maar we lieten de tegenstander ook ons potentieel zien. Daarmee bewezen we echt wel dat we het goed kunnen doen in een competitieve omgeving. Onze tegenstander was zeer goed met wapens met een zeer groot bereik, en tijdens de derde match kregen we een map die hun sterkte zeer goed benadrukte. Dat spel was een beetje een verloren zaak, wat we ook wel een beetje hadden zien aankomen.
Wat hebben jullie geleerd van een evenement zoals dit?
Overtime: Ik denk dat het belangrijkste dat we van dit evenement moeten meenemen het feit is dat we nooit moeten opgeven. Een spel is nooit verloren. We hadden misschien een kleine achterstand tijdens het eerste spel door technische problemen en we hadden het gevoel dat we tijdens dat spel beter speelden dan tijdens de herkansing. Dan kregen we wel een gevoel van "nu is alles verloren". Tijdens het tweede spel hebben we dan echt wel laten zien dat we dit wel kunnen doen, dat we wel een kans hadden. Dat is het belangrijkste, nooit opgeven, altijd doorzetten. Het is nooit verloren. We hebben het zelfs gezien bij enkele van de andere teams, die ook moeite hadden in het begin van hun games. We hebben enkele prachtige comebacks gezien waarbij het schijnbaar verliezende team zelfs nog won ook. Dat is het grappige en leuke aan Splatoon, alles kan veranderen in luttele seconden. Nooit opgeven dus.
Wat zijn jullie plannen na dit toernooi?
Overtime: We willen allemaal zeker en vast doorgaan met team Overtime, want dit zijn stuk voor stuk geweldige mensen en het is gewoon heel leuk om met hen te spelen. Voor de rest spelen we niet zo heel veel met elkaar, maar als er een event is waar we aan mee kunnen doen proberen we er toch altijd voor te gaan, en dat zullen we zeker blijven doen.
Zien jullie nog meer potentieel in Splatoon als een game voor eSports?
Overtime: Ja, natuurlijk. Het is geen echt eSports-spel momenteel, maar het heeft het potentieel om er een te worden, zeker en vast. Het spel heeft alles om een eSports-scène te creëren, en we merken ook dat Nintendo ermee bezig is iets groters te maken rond de franchise. Dat is van de eerste Splatoon naar de tweede zo al geëvolueerd, dus we denken dat de derde Splatoon die trend zeker verder zal zetten. Nintendo krijgt vaak ook wel wat te verduren, dat ze niet genoeg met hun games bezig zijn en dergelijke. Nintendo is wel heel veel bezig met hun games, alleen niet op het competitieve aspect. Dat proberen ze nu echt wel te verbeteren en het voelt zeer goed om die evolutie te zien.
Wie is de beste speler van het team?
Overtime: Robbe. In Splatoon heeft iedereen een verschillende rol die hij vervult in het team. Iedereen heeft dus zijn eigen taak, die allemaal minstens even belangrijk zijn, maar Robbe is diegene die de frontlinie aanstuurt en de kills haalt. Zo kunnen wij mee de map controleren en het andere team in moeilijkheden brengen.
Wie haalt meestal de coolste kills?
Overtime: Ook Robbe, aangezien hij de meeste double en triple kills haalt aangezien hij de frontlinie vormt. Maar als iemand een mooie kill kan halen op de meer verdedigende spelers van het andere team, is dat meestal altijd wel heel mooi.
Wie maakt de meeste fouten tijdens een match?
Overtime: We maken allemaal wel eens een fout en er is niemand die continu fouten maakt. Het is en blijft een team game en als er een fout gemaakt wordt kan de rest meestal die fout herstellen, of ook fouten beginnen maken. Een fout wordt vaak opgevolgd met meerdere fouten, een verlies is dus nooit de schuld van één persoon.
Wijze woorden om mee af te sluiten. Bedankt voor dit interview!
Interview door Brent.