4Gamers aan de slag met Nintendo Labo
De eerste reacties op het Nintendo Labo concept voor de Nintendo Switch varieerden van heel enthousiast tot "Karton? Wie geeft daar nu geld aan uit?" Er waren dan ook heel wat vragen rond het concept. Hoe werkt het? Is het karton stevig? Kan je je eigen games maken? Is het leuk? Op die laatste vraag kunnen we alvast volmondig ja antwoorden. 4Gamers mocht namelijk op bezoek in Technopolis te Mechelen om de Nintendo Labo pakketten uit te testen en het smaakte alvast naar meer.
[geschreven door Limskaya]
De Nintendo Labo ervaring bestaat uit drie grote onderdelen: Bouwen, Spelen en Ontdekken. Het is dus heel wat meer dan gewoon in je luie zetel een game spelen. Je moet immers eerst je eigen controller bouwen uit karton. Met de hulp van de instructies op je Nintendo Switch bouw je een modelauto, een vishengel, het stuur van een motorfiets, een mecha robot pak, ... Wanneer je vervolgens Toy Cons en de Switch in je kartonnen constructie plaatst, komt alles tot leven.
De kartonnen constructies hebben een groot voordeel: je kan alles helemaal naar je eigen zin versieren. De modelauto wordt dankzij jou een stoere bulldozer of een schattige olifant. Of je kan het racestuur schilderen in de kleuren van je favoriete Formule 1 team.
Er zijn twee verschillende pakketten die je kan kopen met de Nintendo Labo software: het Mix Pakket en het Robot Pakket. In de Mix doos vind je verschillende kartonnen vellen om vijf projecten te bouwen: de modelauto, de piano, het motorstuur, de vishengel en het huis.
Elk van deze constructies is makkelijk te bouwen dankzij de instructies op het scherm van je Switch console. Er komen zelfs geen scharen of lijm aan te pas. Alles is kant en klaar om in elkaar te steken. Het karton is vrij stevig en gaat niet snel kapot, ook niet in kinderhandjes.
Met het tweede pakket bouw je je eigen mecha robot rugzak, die je vastmaakt aan je handen en voeten, om vervolgens een stad te vernielen als een grote metalen Godzilla.
Wanneer je klaar bent met bouwen, is het tijd om te spelen. Elke constructie heeft zijn eigen creatieve spelmodus. Met het huisje word je eigenaar van een leuk virtueel wezentje, waarmee je allerlei verschillende mini-games kan ontdekken. Het motorstuur gebruik je uiteraard op een racebaan, om je vrienden uit te dagen en je eigen parcours uit te stippelen. Voor de modelauto gebruik je het scherm van je Switch console om de auto te laten rijden. Je kan er zelfs een wedstrijdje sumo-worstelen van maken tegen de auto van een vriend(in).
De verschillende games voelen nu nog aan als mini-games waar een houdbaarheidsdatum op staat. Sommige games zijn wat beperkt, terwijl andere heel innovatief zijn. Met de piano zijn de mogelijkheden eindeloos, maar de robotrugzak en het motorstuur gaan snel vervelen. Gelukkig is er het derde onderdeel, een van de sterkste punten van de Nintendo Labo kits: Ontdekken.
Bij elke kit hoort de Toy Con Garage, waarin je niet enkel kan ontdekken hoe alles werkt, maar ook je eigen games en controllers kan programmeren. Zodra je binnenin een kartonnen kit kijkt, zie je dat het enorm innovatief is. In tegenstelling tot andere maker education systemen om je eigen controller te maken (zoals de Makey Makey sets), werken de Nintendo Labo controllers niet met een gesloten cirkel met elektrische geleiding. Er zitten veel innovatievere systemen achter al dit leuks.
De kracht van de Toy Cons komt helemaal tot zijn recht doordat alle sensoren en onderdelen erin gebruikt worden. Er is duidelijk grondig over nagedacht bij de constructie van de controllers. Zo maakt de modelauto gebruik van de vibratiefunctie om te kunnen rijden en sturen. In de piano en het robotpak worden reflecterende strips gecombineerd met de infrarood camera. De Toy Con garage begeleid je om de verschillende controllers open te maken en te kijken hoe alles werkt. Je krijgt bijvoorbeeld een duidelijke, maar uitgebreide uitleg over de mechanica die in de robotrugzak zit, met gewichtjes, katrollen en touwtjes.
Zodra je door hebt hoe het systeem werkt, kan je je eigen games beginnen programmeren. De software gebruikt input en output ‘nodes’, waarmee je kan vertellen wat je wilt dat er gebeurt. Bijvoorbeeld als je op de knop duwt (input), gaat de rechter controller trillen (output). Zo kunnen kinderen zelf hun eigen games gaan ontwerpen en de magie van het coderen ontdekken.
De Nintendo Labo sets zijn zeker de moeite waard. Het systeem is heel innovatief en zit goed in elkaar. Kinderen gaan er zeker plezier aan beleven, helemaal met het bouwen en versieren van hun robots. De ingebouwde games zijn voorlopig nog wat beperkt, maar de mogelijkheden zullen binnenkort zeker uitgebreid worden. Het interessantste aan Labo is het ontdekken van de mogelijkheden en je eigen games programmeren. Hier lijken de mogelijkheden eindeloos. Ben je dus een ouder met een nieuwsgierige dochter of zoon? Dan ga je zeker veel plezier beleven om samen Nintendo Labo sets te bouwen en te ontdekken. Bij ons verschijnt Nintendo Labo op 27 april.