Doom en The Elder Scrolls V: Skyrim voor Nintendo Switch
De combinatie van uitgevers Bethesda en Nintendo was tot voor kort niet meteen eentje waar menig gamer aan dacht. Toch is Bethesda één van de Westerse uitgevers die de Nintendo Switch vrij serieus neemt en met enkele ports van grote namen op de proppen komt. Wolfenstein II moet nog even wachten tot 2018, maar intussen zijn zowel Doom als The Elder Scrolls V: Skyrim speelbaar op de Nintendo Switch. Wij gingen voor jullie na wat je van deze ports op 'mobiele hardware' kan verwachten.
Doom
Sowieso is Doom de titel die de meeste wenkbrauwen zal doen fronsen. Toch kent de serie wel een verleden op Nintendo-platformen in de vorm van Doom64 en een GBA-versie van de eerste Doom. De vierde en tevens laatste telg in de franchise, Doom, verscheen in mei 2016 op de pc, PS4 en Xbox One. Anderhalf jaar later krijgen we dus een draagbare versie voor de Nintendo Switch, die geport werd door de studio Panic Button. In dit artikel willen we voornamelijk onze ervaring en de technische aspecten en verschillen van de game in kaart brengen. De review van Doom is nog steeds representatief wat de eigenlijke game-ervaring betreft.
Qua content heeft men de volledige singleplayer en multiplayer naar de Switch-versie gebracht. Enkel de Snapmap-modus, een modus waar je cross-platform zelf mappen kan aanmaken, is wegens technische limieten gesneuveld. De volledige singleplayer zal standaard op de fysieke versie terug te vinden zijn, terwijl de multiplayer een optionele download van om en bij de 8GB vormt. Grafisch heeft men eigenlijk de volledige engine en Doom-ervaring zo getrouw mogelijk naar de Switch overgebracht, wat best een indrukwekkende bedoening is.
Uiteraard zijn er hiervoor wel compromissen gemaakt. Zo is de maximale framerate gehalveerd naar 30fps en de basisresolutie van het spel naar 720p gebracht. Tevens konden we in heel wat omgevingen enkele zeer lage textures en vrij ruw vormgeven objecten terugvinden, al is het merendeel van de omgeving vrij gedetailleerd en indrukwekkend om op een klein mobiel schermpje in actie te zien. Hoewel de nabije omgeving vrij scherp wordt weergegeven, zal alles op afstand er vrij wazig en onscherp uitzien. Desalniettemin mag het eindresultaat in draagbare modus best gezien worden. Bijna alle effecten en de volledige levelopbouw zijn intact gebleven, evenals de hoeveelheid monsters. Het is dan ook de perfecte gelegenheid om even op de trein of tijdens een vliegtuigreis heel wat demons een kopje kleiner te maken.
In tv-modus weet de game minder te imponeren. De resolutie blijft helaas vastzitten op 720p en de extra gpu-kracht zorgt in de meeste gevallen gewoon voor een klein beetje extra performance (met nog steeds een maximale framerate van 30fps). Het is duidelijk dat Doom een CPU-intensieve game is en laat net de kloksnelheid van de Switch CPU in zowel draagbare als docked mode hetzelfde zijn.
Doom is, ondanks een aantal compromissen, een zeer geslaagde en indrukwekkende Switch port. Het feit dat je anderhalf jaar na release een draagbare versie van Doom op wezenlijk mobiele hardware overal naartoe kan nemen, is een vrij aantrekkelijk gegeven voor sommigen onder ons. Het grootste deel van de ervaring is intact gebleven en representatief genoeg om Doom in draagbaar formaat te ervaren. Zij die het vooral op de tv zullen spelen en ook over andere platformen beschikken, kunnen echter beter een ander platform voor de game overwegen.
The Elder Scrolls V: Skyrim
De Switch-versie van Skyrim werd al enige tijd geleden aangekondigd en is hoofdzakelijk gebaseerd op de Definitive Edition die vorig jaar op de PS4 en Xbox One verscheen, waarvan je hier een review terug kan vinden. Ontwikkelaar Iron Galaxy kreeg de taak om de wereld van Skyrim naar de Nintendo-hybride te brengen en dat is hen zeer aardig gelukt.
Zowel de basisgame als de drie DLC-pakketten (Heartfire, Dawnguard en Dragonborn) werden op de cartridge gepropt en dus is er niet al te veel extra ruimte op het interne geheugen van je toestel vereist. Een day one patch zorgt voor enkele bugfixes en de mogelijkheid om korte filmpjes van je gameplay op sociale media te delen.
Extraatjes kunnen we vinden in de vorm van enkele Zelda-items zoals het Master Sword, de Hylian Shield en een bijhorende Breath of the Wild Tunic. Zij die graag met motion controls spelen, kunnen dit ook doen. Bovendien zorgt de ondersteuning voor HD Rumble voor een veel realistischere feedback bij het openen van sloten.
Op technisch vlak kunnen we de game best opnieuw vanuit twee standpunten belichten. In de docked modus zal je op je tv een resolutie van 900p en een ontzettend stabiele framerate van 30fps zien. Daar waar sommige andere versies geplaagd werden met heel wat stuttering, valt er op de Switch praktisch nooit eentje te bespeuren.
We wisten jullie reeds eerder te vertellen dat deze versie van Skyrim gebaseerd is op de Special Edition die vorig jaar verscheen, maar natuurlijk zijn er hier en daar wat zaken teruggeschroefd. Het zal zeker opvallen dat de belichting (volumetric lighting) wat minder indrukwekkend is, vergezeld van wat mindere textures en ook een verminderde draw distance. Het eindresultaat mag echter nog steeds gezien worden en steekt nog steeds met kop en schouder boven de PS3- en Xbox360-versie uit.
In de handheld-versie worden details in de verte nog iets verder teruggeschroefd en heb je te maken met een dynamische 720p-resolutie, maar door het kleine scherm vallen deze zaken niet zo fel op. Wederom is het zowat de eerste keer dat je een dergelijke ervaring overal mee naar toe kan nemen en mag het eindresultaat er absoluut zijn.
Ook Skyrim voor de Nintendo Switch is een zeer geslaagde port geworden. Wil je Skyrim graag aan een hoge resolutie en/of met mods spelen, dan ben je natuurlijk beter af met de pc-versie. Voor een mobiele of hybride ervaring is deze versie echter een prima en heel aantrekkelijke keuze, waardoor Bethesda voorlopig een heel positieve eerste indruk op het Nintendo-platform weet achter te laten. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe men Wolfenstein II: The New Colossus in 2018 op de Switch zal presenteren.