Review in Progress: Xbox One X
Geschreven door KennethDMT
Sinds dinsdag 7 november ligt de volgende telg van de Xbox-familie in de winkelrekken. De Xbox One X wordt gemarket als ‘de krachtigste console ooit’ en belooft volledige compatibiliteit met de Xbox One én alle Xbox 360- en Xbox-games die daarop speelbaar zijn. Daarnaast krijgen ook heel wat games een opwaardering naar 4K, om van de kracht van de X te kunnen profiteren.
Eerst een woordje over de hardware. De console voelt aan als een stukje premium gear en ziet er ook zo uit. De Xbox One X past direct in je home cinema setup. De console voelt ook premium aan: net als de oorspronkelijke Xbox One is het zeker geen lichtgewicht. Door het ontbreken van de klassieke power brick die de Xbox 360 en Xbox One typeerden, wordt het echter veel makkelijker om het apparaat te verplaatsen. De stroomkabel lijkt wel nooit helemaal stevig in de console vast te zitten, maar of dit een probleem is met onze console of met alle modellen, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Een ramp is het in ieder geval niet, want de console functioneert perfect.
Om de console aan te zetten maakt Microsoft opnieuw gebruik van een echte knop, wat heel wat minder gevoelig is dan de aanraak-interface waarmee de originele Xbox One voorzien werd. Je zal dus minder snel de console aanzetten wanneer je het stof aan het afdoen bent, zeg maar.
Nadat je voor de Xbox 360 tijdens het vorig decennium bijna een milieuvergunning voor geluid moest aanvragen, besloot Microsoft om voor de Xbox One in te zetten op een veel stillere geluidservaring. In de Xbox One X zien we die lijn doorgetrokken worden: de console is fluisterstil. Tijdens enkele intense 4K-sessies maakte de hardware geen enkel geluid.
De controller die bij de console geleverd wordt, is van dezelfde makelij als het Xbox One S-model. Enkele van de designproblemen die de oorspronkelijke Xbox One-controller nog had, zijn daarmee opgelost, al introduceerde de update ook enkele nieuwe pijnpuntjes. De Guide-knop zit verzonken in de oppervlakte van de controller, waardoor deze heel wat minder gevoelig wordt voor aanrakingen. Wij maken regelmatig gebruik van de screenshot- en opnamefunctie van de Xbox One, wat de nieuwe controller soms wat tegenwerkt. Het kan echter ook gewoon een kwestie van wennen zijn.
Daarnaast is de controller ook voorzien van een lichte texturing op de achterkant, om de grip te verbeteren. Het kan echter niet tippen aan de rubberized diamond-grip die te vinden is op enkele van de apart verkrijgbare controllers (waaronder ook het Elite-model). Het is een vraagteken waarom Microsoft niet voor die textuur als standaard op alle controllers gekozen heeft.
Net zoals z’n kleine broertje Xbox One S, ondersteunt de X ook 4K BluRay-playback en HDR-kleuren. We kregen de kans om BBC’s Planet Earth 2 een test run te geven en de resultaten zijn indrukwekkend. De details die de nieuwe hardware op je televisiescherm tovert, zijn angstwekkend goed.
Nog maar een kleine subset van de games heeft reeds een update naar 4K ontvangen. Momenteel konden we Halo 5: Guardians, Halo 3 en Assassin’s Creed Origins reeds uittesten. Halo 5: Guardians kreeg een resolutie-upgrade naar 4K, die de game naar beneden kan schalen indien nodig. Van die schaling merkten we tijdens het spelen van de missie ‘Blue Team’ in ieder geval niet veel op: de game speelt nog steeds aan een nagenoeg perfecte 60 frames per seconde met een indrukwekkende toename aan details, van de textures op de wapens en de gepantserde handen van de Master Chief tot de manier waarop het licht van buitenaf naar binnen valt.
Mogelijks nog indrukwekkender is de manier waarop het team bij Microsoft oude Xbox 360-games zoals Halo 3 opgeluisterd heeft. De backwards compatible-versie van Halo 3 loopt nog altijd aan 30 frames per seconde, maar de upgrade naar 4K en alle toegevoegde technologische trucjes zorgen ervoor dat Bungie’s Halo-artstijl des te meer schittert. Voor een game die meer dan tien jaar oud is, kan dit niet anders dan impressionant worden genoemd.
Assassin’s Creed Origins draaide op de oorspronkelijke Xbox One-hardware aan een semi-stabiele 30 frames per seconde. Op de X slaagt het erin die framerate aan te houden met een hogere resolutie, al zijn er soms nog drops merkbaar. De game zet wel een levensechte versie van het Egypte uit de Klassieke Oudheid neer, en die kwaliteit wordt door de 4K en HDR-upgrades enkel maar verhoogd. Sluit je de X aan op een 1080p-scherm, dan stabiliseert de framerate volledig en krijg je een enorm soepele ervaring.