Preview: Nintendo Post-E3 2016
Nintendo is een bedrijf dat vaak zijn eigen weg zoekt en dit was tijdens de E3-beurs dan ook niet anders. Groot was de verbazing dat niet de NX zou worden besproken, maar dat enkel The Legend of Zelda: Breath of the Wild het middelpunt van de belangstelling zou worden. Dit bleek echter wel een vrij goede zet te zijn, getuige de overvolle E3-booth en uren aan wachtrijen. Naar jaarlijkse gewoonte nodigde Nintendo ons echter uit om op het Post-E3 event wat aankomende games uit te proberen, weg van de drukte. Ook had men iets meer in de aanbieding dan enkel The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)
Collega Fredje heeft enkele weken geleden een uitgebreide hands-on preview van The Legend of Zelda: Breath of the Wild geschreven. Wij kregen nu exact dezelfde demo en intro te spelen. Echt veel nieuwe en spectaculaire ontdekkingen hebben we niet gedaan, al toonde Nintendo ons eerst wel een aantal leuke zaken in het spel. De physics engine van het spel zal ongetwijfeld een van de paradepaardjes worden, want men wist bijvoorbeeld een wipplank te maken uit een schatkist en houten balk.
Vervolgens werd Link aan een kant geplaatst, terwijl men aan de andere zijde een grote steen uit de lucht liet vallen. Dit resulteerde in het torenhoog katapulteren van onze held, wat in de zaal met heel wat gelach gepaard ging. Creatievelingen onder ons zullen dus een hele resem aan mogelijkheden kunnen bedenken. The Legend of Zelda: Breath of the Wild verschijnt in 2017 op zowel de Wii U en NX. Enkel de Wii U-versie werd gedemonstreerd.
Paper Mario: Color Splash (hands-off)
Paper Mario-fans hebben zicht al laten horen wat Paper Mario: Color Splash betreft. Diens voorganger, Sticker Star, voerde toch enkele stevige veranderingen in de gameplay door met een soort sticker-gevechtssysteem op de proppen te komen, wat bij ons toch ook wel enkele vragen opriep. Met Color Splash wil Nintendo de gameplay van Sticker Star als basis nemen, maar genoeg vernieuwing en verbeteringen eraan toevoegen om ons alsnog te overtuigen. Je kan je dus al inbeelden waarom de onthulling van de game niet meteen in goede aarde viel.
Als eerste viel ons op dat Color Splash erg stijlvol, charmant en mooi oogde. Het geheel deed ons wat denken aan Super Mario Sunshine, wat zeker geen toeval is, aangezien de sterren duidelijk gebaseerd zijn op de Shine Sprites uit Sunshine. Het kleine stukje verhaal dat we voorgeschoteld kregen, zat alvast vol met charme en leuke grapjes. In Sticker Star was dit een bijzonder groot pijnpunt, dus het lijkt erop dat Nintendo daar alvast zijn best heeft gedaan.
De gameplay zelf bestaat nog steeds uit een battle systeem dat welbepaalde kaarten vereist om vervolgens een aanval uit te voeren. Je kan de aanval extra kracht geven door op het juiste moment op een knop te drukken, iets wat we kennen uit de Mario & Luigi-reeks. De titel Color Splash is niet toevallig gekozen, want kleuren spelen een belangrijke rol in het gevechtssysteem van de game. In de wereld kan je namelijk kleur uit talloze voorwerpen en vijanden onttrekken, waarmee je de gevechtskaarten letterlijk kan inkleuren. Zonder het inkleuren van de kaarten kan je ze niet gebruiken, dus in dat opzicht lijkt Color Splash wel degelijk de nodige diepgang te bieden.
Nintendo presenteerde de game in een kleine 20 minuutjes. Bovendien liet men niet veel bijkomende informatie over de game vrij, waardoor we een vrij onvolledig beeld van de game kregen met nog tal van nodige vraagtekens. In welke mate Paper Mario: Color Splash daadwerkelijk weet te slagen, zullen we op 8 oktober te weten komen, wanneer de game hier uitkomt.
Mario Party Star Rush (hands-off)
De Mario Party-reeks kent enkele erg goede, maar toch ook wat mindere games. De laatste twee games (Mario Party 9 en Mario Party 10) werden nu niet meteen ontzettend warm onthaald, dus werd het tijd voor Nintendo om het over een andere boeg te gooien. Het is nog steeds de bedoeling om in de hoofdmodus, Toad Rush, sterretjes te verzamelen door muntjes (te verdienen in minigames en activiteiten) in te ruilen of bazen te verslaan. Ditmaal zullen spelers echter allemaal tegelijkertijd hun dobbelsteen werpen en vindt de hele game plaats op een raster-gebaseerd speelbord.
Hoe interessant en boeiend de spelletjes worden, zal volledig van jou en je vrienden afhangen. We kunnen ons voorstellen dat de meesten onder ons meteen naar de bazen zullen rushen, waardoor het misschien allemaal net iets te snel zal vervelen. Indien de meeste spelers echter het speelbord volledig zullen verkennen, dan zal je tal van minigames en andere activiteiten tegen het lijf lopen. Vermits iedereen als Toad start, zit het speelbord ook vol met andere personages die je tijdelijk zullen bijstaan in de minigames.
Nintendo lijkt met Mario Party Star Rush wat risico te nemen om de reeks wat vernieuwing mee te geven. Of men daar ook effectief in geslaagd is, is nog veel te vroeg om te zeggen. Dit zal namelijk van heel wat factoren afhangen, die we enkel kunnen nagaan wanneer de finale game op de redactie aangekomen is. Mario Party Star Rush verschijnt op 7 oktober.
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (hands-on)
Dragon Quest VII is officieel nooit in Europa verschenen. De PS1-game werd in 2013 van een 3DS-remake voorzien, maar opnieuw wist de game niet meteen Europa (en Amerika) te bereiken. Gelukkig komt hier weldra verandering in, want Nintendo en Square Enix slaan de handen in elkaar om zowel de 3DS-versies van Dragon Quest VII en VIII naar onze contreien te brengen.
Dragon Quest VII is een ontzettend grote en lange game, want je kan er gemakkelijk 100 uren over doen om nog maar enkel het verhaal uit te spelen. De zevende telg onderscheidt zich van de meeste andere Dragon Quest-games door het feit dat de wereld uit tal van continenten bestaat. Ook zal je steeds naar het verleden gebracht worden om de wereld rondom je van het kwaad te redden. Dit heeft grote consequenties wanneer je weer in het heden terechtkomt, want je zal zelf kunnen zien en van NPC's vernemen wat je acties teweeg hebben gebracht.
Audiovisueel is de game ook van een stevige upgrade voorzien, met als resultaat een zeer mooi ogende en klinkende 3DS-game. Vanaf 16 september kan je de uitgebreide wereld van Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past ontdekken.
Buiten deze vier games, waren er ook een heleboel andere 3DS- en Wii U-games speelbaar, waaronder Tokyo Mirage Sessions, Monster Hunter Generations en Kirby: Planet Robobot. Zij die 4Gamers regelmatig in het oog houden, zullen gemerkt hebben dat de reviews van deze games reeds allemaal de revue gepasseerd hebben. Titels als Metroid Prime: Federation Force en Pokémon Sun & Moon waren helaas niet speelbaar.