Getest: de Xbox Elite Wireless Controller
Bij aankoop van een console krijg er steeds een controller bij die je veelal gebruikt tot het einde der tijden, maar afwisseling kan geen kwaad, toch? Tegenwoordig heb je fabrikanten, waaronder Scuf, die tegen aan aanzienlijk hoger prijskaartje controllers maken, maar met custom features. Microsoft werpt zich met de Xbox Elite Controller ook op deze markt, maar weet men een goed product af te leveren?
Met de verpakking heeft Microsoft niet op een cent gekeken, want de Xbox Elite Controller komt in een stevige verpakking, in plaats van het gewoonlijk doosje met zacht karton en plastiek. Eenmaal we de doos openen, krijgen we zicht op wat Microsoft voor ons in petto heeft. Het eerste wat je tegenkomt, is de draagtas waar de controller in komt. Onder de draagtas vinden we een compartiment met de handleiding, bijgeleverde batterij en USB-kabel. De USB-kabel komt standaard met een sleeve, die mooi is afgewerkt. Mensen waar de computer of Xbox One niet meteen dichtbij staat, zullen ook tevreden zijn dat de USB-kabel een lengte heeft van drie meter.
Wanneer we de draagtas erbij nemen en openen, zien we de Xbox Elite Controller in volle glorie naar ons kijken. Onder de controller vinden we de extra accessoires voor de controller. Zo krijg je in totaal een set van vier paddles, een set van zes duimsitcks en twee navigatiepads. De duimsticks krijgen we in drie verschillende sets, namelijk een standaard set, een verhoogde set en ‘grote’ set. Ook bij de navigatiepads krijg je twee verschillende, namelijk een standaard en een gefacetteerde.
In de doos vinden we dus terug:
- Xbox Elite Controller
- Draagtas
- Set van vier paddles
- Set van zes duimsticks
- Set van twee navigatiepads
- USB-kabel
- AA-batterijen
- Handleiding
Het eerste wat je opmerkt als je de controller van dichterbij bekijkt, is de algemene afwerking van de controller. Je krijgt een mooi zwarte controller waar de oppervlakte robuust aanvoelt. Vingerafdrukken gaan niet meteen een probleem vormen, aangezien we geen glossy afwerking hebben. Aan de achterkant krijgen we deze keer een rubberen afwerking. Wanneer je alle verwijderbare knoppen verwijdert, krijg je de stevige constructie te zien van de analog sticks. Deze zijn afgewerkt in roestvrij staal en voelen zeer solide aan.
Wat je ook merkt aan de voorkant van de controller is de verschuifbare knop 1 – 2. Deze laat je toe om te wisselen tussen twee vooraf geprogrammeerde knoppen, maar later hier meer over. Aan de voorkant krijgen we de ingang voor de USB-kabel en aan de onderkant van de controller krijgen we een 3,5mm jack, zodat we uiteindelijk onze headphone of headset kunnen aansluiten zonder adapter.
Wanneer we de controller omdraaien, krijgen we zicht op de posities van de vier paddles. De paddles worden op hun plaats gehouden met magneten. De vier paddles kan je gebruiken om bepaalde acties sneller te doen of bepaalde knoppen toegankelijker te maken. Ze dienen eigenlijk om je iets sneller te laten reageren met bepaalde toetsencombinaties.
Je merkt ook twee verschuifbare knoppen (groen). Dit dient voor de ‘Hair Trigger Locks’ waarmee je de tijd kan verkorten om bijvoorbeeld te schieten door ze bijvoorbeeld al op de helft te activeren. Ben je hier geen fan van, dan kan je dit zonder problemen uitschakelen en krijg je weer de normale inputsnelheid van de knoppen. Uiteraard kan je dit ook aanpassen, zodat je voor jezelf de perfecte inputsnelheid kan instellen.
Met de Xbox Elite Controller voorziet Microsoft ons ook van software, genaamd Xbox-accessoires. Hiermee kan je tot twee verschillende profielen opladen naar de controller en dit laat je toe om on-the-go eenvoudig te wisselen. Om te beginnen kan je de Xbox Elite Controller een persoonlijke naam toekennen wat in ons geval “4Gamers” werd.
Hierna krijg je volledig de keuze in hoe je de controller wil configureren. Weet je het zelf niet meteen goed, dan voorziet Microsoft je met enkele vooraf geconfigureerde profielen die perfect zijn voor bepaalde titels. Zo krijg je er voor Halo 5, Gears of War, Sunset Overdrive en Forza. Een configuratie zelf aanmaken doe je met een simpele knop en dan word je naar een nieuw scherm gebracht.
Om te beginnen kan je iedere knop configureren met een nieuwe actie. Wil je de ‘A’-knop configureren waar normaal de ‘B’-knop staat: geen probleem. We hebben wel een opmerking: de paddles aan de achterzijde van de controller kan je enkel configureren met bestaande toetsen van de Xbox-controller. Hier willen we zeggen dat je geen nieuwe toetsencombinaties kan uitvinden, maar wel bijvoorbeeld de ‘X’-knop toewijzen aan een paddle aan de achterzijde.
Wanneer we verder in het menu gaan, krijgen we ook de mogelijkheid om de triggers en sticks te configureren. Een leuk detail is dat je het licht van de controller ook kan veranderen. Zo kan je bij de keuze het makkelijker maken om te weten met welk profiel je bezig bent of om gewoon het lichtje minder zichtbaar maken. De vibratie kan je ook eenvoudig wijzigen.
Bij de Sticks krijg je een aantal mogelijkheden om de gevoeligheid aan te passen. Zo heb je een aantal vooraf geprogrammeerde settings, waaronder standaard, direct en meer. Uiteraard kan je het ook zelf instellen. Wat we wel storend vinden, is dat je een nietszeggende grafiek op je scherm krijgt. Waarvoor staat de X- en Y-as? Dit was voor ons een mysterie. Ook bij de Triggers kan je de gevoeligheid wijzigen, zodat ze beter passen om je speelstijl. Dit geldt ook voor de Hair Trigger Locks die je naar wens kan aanpassen, zodat je de perfecte inputsnelheid kan bereiken.
Wanneer je de Xbox Elite Controller voor de eerste maal in de hand neemt, voel je meteen het verschil ten opzichte van de gewone Xbox One-controller. Dankzij de rubberen grip aan de achterkant, glijdt die minder makkelijker weg uit je handen en voelt het aangenamer aan. Ook aan de voorzijde zorgen de nieuwe duimsticks voor een beter comfort. De kwaliteit van de sleeve voor de USB-kabel is ook van een hoogstaand niveau en dit was dan ook de setup die we gebruikte nom de controller met onze computer te verbinden, aangezien we niet over een wireless dongle van Microsoft beschikken.
Set-up
Onze controller-setup was redelijk standaard. We opteerden voor het gefacetteerde navigatiepad, de niet-afgeronde duimsticks en we lieten de paddles aan de achterzijde weg. De keuze voor de gefacetteerde navigatiepad was redelijk eenvoudig. We zijn de standaard navigatiepad zodanig gewoon dat de nieuwe pad prettig aanvoelt. Het is eenvoudiger om een schuinere selectie te maken, omdat de navigatiepad eenvoudiger kantelt. Het voelt ook natuurlijker aan en daarvoor kozen we ook voor de niet afgeronde duimsticks. De afgeronde duimsticks waren voor ons iets te glad en onze duim gleed makkelijk weg. Het grote verschil met die van de standaard Xbox-controller is het feit dat deze geen stevige inham hebben aan de binnenkant. Alles is veel beter afgerond.
Het nut van de verhoogde duimsticks zagen we niet meteen in en we ondervonden dit ook meer als een obstakel dan een hulpmiddel. Het is misschien raar dat we aanhalen dat we de paddles weglieten, maar de verklaring langs onze kant is redelijk eenvoudig. Je kan de paddles slechts met bestaande knoppen configureren, dus we zagen niet meteen het nut in om iets 1s sneller te kunnen selecteren. Daarnaast hadden we ook meer last met de paddles, omdat we hier onze overbodige vingers lieten rusten tegen de controller. We hadden dus momenten dat we een knop indrukten, terwijl we gewoon onze vinger wilden laten rusten.
Game-test
We hebben de controller met een aantal games uitgetest, maar de twee voornamelijke games waren Halo 5 en Just Cause 3. Bij Halo 5 hebben we de multiplayer met de Xbox Elite Controller gespeeld met een vooraf geprogrammeerde configuratie van Microsoft. Hier kwamen we tot de conclusie van de paddles. We activeerden de Hair Trigger Locks en we moeten toegeven dat dit wel aangenamer speelt. Je knalt sneller en je krijgt een betere feedback wanneer je op het einde zit. Bij normaal gebruik ondervonden we niet meteen een groot voordeel, maar bij shooters is dit wel degelijk het geval.
Bij Just Cause 3 speelden we de campaign met de controller. Hier hebben we het eens geprobeerd met de Hair Trigger Locks actief, maar hier stond de gevoeligheid bijvoorbeeld al niet correct. De game kon de input van de locks niet opnemen. Hierbij bedoelen we dat wanneer het actief stonden en we drukten de trigger in, dan ging ons wapen niet af. Haalden we de Hair Trigger Locks weg, dan was er geen enkel probleem en vuurden we ons wapen wel af. Het lijkt er dus op dat niet elk spel er goed mee overweg kan.