Assassin's Creed: Syndicate PC impressie
In deze review focussen we op pc-specifieke aspecten van Assassin's Creed Syndicate.
Eerder schreven we al een uitgebreide review van de PS4-versie.
Intussen kunnen ook pc-liefhebbers aan de slag met Assassin's Creed: Syndicate en leek het ons een goed idee om even na te gaan hoe deze versie net weet te presteren op de pc. Aangezien ons testsysteem niet meer een van de jongsten is, kunnen we niet alle settings maximaliseren, maar staat het ons wel toe om jullie een vrij goed beeld te geven over hoe zwaar deze game al dan niet is.
[System specs: Windows 10 64-bit, 1920 x 1080p, Intel Core I5-3570K, AMD Sapphire Radeon 7950 Boost (Crimson Driver), 8GB DDR3 1866 Mhz - Crucial M4 256GB SSD]
Wat de settings van de graphics betreft, verwijzen we jullie graag naar onderstaande afbeelding. Met onze ietwat oudere videokaart in het achterhoofd hebben we geopteerd voor hoge settings, om zo een degelijke framerate te bekomen en het spel er nog vrij goed uit te laten zien. Je kan netjes in de rechterbovenhoek je eigen videokaart en VRAM-geheugen nagaan en zien hoe de settings dit beïnvloeden, wat erg mooi meegenomen is voor zij die niet meteen een idee hebben over het verbruik van bepaalde settings.
De performance van het spel zelf was eigenlijk meer dan behoorlijk in de proloog, alwaar de framerate steeds schommelde tussen 50 en 60 fps. Eenmaal we effectief in de stad arriveerden, zakte de framerate wel wat en schommelde deze het merendeel van de tijd tussen de 40 en 50 fps. Wat ons eigenlijk het meeste opviel, is het feit dat de cape animaties van je Assassin aan 30fps gerenderd wordt, wat sommigen onder ons wel wat kan storen wanneer je het op een veel hogere framerate kan spelen.
Een FPS lock van 30 zou dus wel in ons geval handig geweest zijn, maar is niet in het menu aanwezig. Wel kan je met wat aanpassingen aan het ini-bestandje, alwaar je bijvoorbeeld ook de hoeveelheid npc's kan aanpassen, het spel locken op deze framerate. Wil je echter een framerate van 60 bekomen op zeer hoge settings en resoluties, dan zal je allicht toch nog steeds erg diep in je geldbuidel moeten tasten om bijvoorbeeld een GTX 980 Ti aan te schaffen. Met erg krachtige (NVIDIA) hardware kan je dan wel gebruik maken van zware effecten zoals HBAO + Ultra, die toch wel het spel een pak mooier maken. Met een GTX 970 is het bijvoorbeeld wel mogelijk om op 1080p een framerate van 60 op zeer hoge settings te bekomen, zolang je PCSS en schaduwen niet maximaliseert.
Wel waren we een beetje teleurgesteld wat de anti aliasing van de game betreft. De FXAA-oplossing is van vrij lage kwaliteit, terwijl de volgende mogelijkheid een combinatie van FXAA en SMAA bevat, wat er nog steeds niet al te denderend uitziet. Allicht zou een alternatieve community zoals Reshade in de toekomst wel een betere oplossing kunnen aanbieden. Tot slot zouden we mensen met een 2GB VRAM videokaart willen waarschuwen, want zij zullen de textures erg laag moeten instellen om het spel te kunnen spelen. Minstens 3GB GDDR5 VRAM is dus allesbehalve een overbodige luxe.
Op zich kunnen we stellen dat Syndicate een erg degelijke pc-port is zonder al te veel bugs en zware performantievereisten. Zelfs op onze hardware ziet het er beter uit en presteert het vlotter dan de consoleversie. Bovendien weet Syndicate een pak beter te presteren dan diens voorganger, Unity. De kleine minpuntjes die we eerder opgesomd hebben zijn jammer, maar mogen zeker geen domper op de algemene spelvreugde vormen.