Resident Evil: Revelations 2 - Episode 3
Resident Evil: Revelations 2 - Episode 3
[Gespeeld op pc]
Intussen zijn we al aangekomen bij de derde episode van Resident Evil: Revelations 2. Vorige week liet de tweede aflevering ons achter met een wel erg grote climax en deze week komt het verhaal dan eindelijk in een stroomversnelling. Wederom veronderstellen we wel dat iedereen de eerste afleveringen gespeeld heeft, aangezien we hier op in zullen pikken om de gebeurtenissen in de tweede aflevering onder de loep te nemen. Spoilers ahead.
Aan het einde van de tweede aflevering leerden we eindelijk de echte identiteit van The Overseer, namelijk (selecteer de tekst om de spoiler te zien) Alex Wesker. De familienaam Wesker zal iedere Resident Evil-fan goed kennen, aangezien het Wesker-project het paradepaardje was van Lord Spencer, de grote man van de Umbrella Corporation. Het bekendste kind uit het Wesker-project is ongetwijfeld Albert Wesker, die we in het verleden maar al te vaak een halt hebben moeten toeroepen. Nu is het dus echter Alex die ons met haar geschift experiment in Resident Evil: Revelations 2 het leven zuur probeert te maken.
Het is wel duidelijk dat Claire en Moira vooral de hoofdrol krijgen in deze episode. Dit hoofdstuk brengt ons naar enkele verraderlijke fabrieken met benauwde gangen en heel wat monsterlijk gespuis dat je de stuipen op het lijf zal jagen. Echte schrikmomenten vielen er niet te bespeuren, maar Revelations 2 probeert ook meestal de nodige claustrofobie op te wekken om wat spanning in het geheel te brengen. Ook leuk is het feit dat er enkele typische Resident Evil-puzzels in deze aflevering gestoken zijn, iets wat fans zeker zullen appreciëren.
De oplossing van deze puzzels is vaak erg logisch eenmaal je de oplossing kent, maar vereist soms toch even wat denkwerk of toch op zijn minst het lef om bepaalde ideeën uit te proberen. We komen voor het eerst ook oog in oog te staan met een echte, grotere eindbaas die de nodige munitie en skills zal vereisen. Wel viel ons op dat Moira, het personage dat Claire vooral steunt met haar breekijzer en zaklamp, praktisch niet kan sterven en het vooral Claire is die je in het oog zal moeten houden. Als je op je eentje speelt, dan is het sowieso logisch om als Claire te spelen en het heft in eigen handen te nemen, maar in co-op kan er op dat vlak wel wat gecheat worden.
Tot nu toe konden we ons erg vinden in het feit dat je op twee personages moet letten en er op die manier heel wat dynamiek in het spel geïntroduceerd werd, maar dit baasgevecht verbrak de geloofwaardigheid van deze dynamiek enigszins. Hoe dan ook lijken de avonturen van Claire en Moira en vooral het verhaal tot een einde te komen in deze aflevering, maar niets is minder waar. We krijgen eindelijk wat antwoorden op heel wat vragen en komen ook de exacte reden te weten waarom Barry enkele maanden later het mysterieuze eiland bezoekt, maar worden natuurlijk ook voor enkele nieuwe raadsels gesteld. Voor Barry en Natalia staat er nog een heel avontuur te wachten, maar het in detail gaan zou heel wat zaken spoilen en de mysterie bederven.
Net zoals vorige week komt deze episode ook met 36 nieuwe Raid Missions op de proppen, evenals twee personages (een nieuwe en een oude bekende). Het principe blijft nog altijd hetzelfde, wat betekent dat we weer enkel uren zoet zijn met het doorlopen van ettelijke levels uit games als Resident Evil: Revelations en Resident Evil 6. Intussen mag deze modus misschien een beetje als een eentonig iets aanvoelen, maar we genieten nog steeds ontzettend veel van de Raid Mode. De missies zijn perfect om op enkele minuutjes af te werken en het loot-systeem is tot nu toe erg eerlijk.
Door een daily mission te doen, verdien je ook levenskristallen die spelers ook tegen een klein bedrag kunnen aanschaffen. Deze kristallen geven je de mogelijkheid om bij een overlijden de missie alsnog door te zetten in plaats van opnieuw te beginnen. We zijn er vrij zeker van dat de meeste spelers door deze daily mission en wat voorzichtigheid zich nooit verplicht zullen voelen om meer kristallen aan te schaffen of een tekort aan kristallen zullen hebben. Op dat vlak moet je dus niet al te veel schrik hebben van de microtransacties in het spel. Wel is het belangrijk om de aanvalspatronen van sommige monsters goed te leren of te kennen, want de Scagdead beschikt bijvoorbeeld over een aanval die altijd meteen tot de dood zal leiden.
Op het moment van schrijven heeft Capcom alsnog een lokale co-op functie voor de singleplayer aan de pc-versie toegevoegd. De beloofde online co-op voor de Raid Modus zou normaal gezien rond de release van het volledig pakket verschijnen en we hopen dan ook volgende week hier wat meer over te vertellen. Ondanks de kleine update die de lokale co-op mogelijk heeft gemaakt, heeft men de vele problemen van de pc-versie (tearing, animation stutter, een veel te variërende framerate) nog niet weten op te lossen. Hoewel we ons tot nu toe erg geamuseerd hebben met de game, maken deze problemen Resident Evil: Revelations 2 bij momenten erg onspeelbaar en frustrerend. Er is op dat vlak nog heel wat werk aan de winkel.