Interview - Guild Wars 2: Heart of Thorns 2
Naast een grondige demonstratie en speelsessie, waarvan je onze hands-on impressies kan lezen, kregen we van NCSoft ook de mogelijkheid om twee ontwikkelaars van ArenaNet te interviewen, Isaiah Cartwright en Crystin Cox. Cartwright is een Lead Designer die al sinds 2004 bij de studio werkt en gespecialiseerd is in combat systemen, economie en gamebalans. Cox werkt op haar beurt reeds 3 jaren bij Arenanet en focust samen met een team op rewards, in-game economie en progressie. Vermits Arenanet intussen vrij berucht is wanneer het aankomt op interviews, besloten we vooral vragen te stellen die relevant waren aan hetgeen waarover men tijdens de perstrip wilde praten.
4Gamers: Met het nieuwe Mastery-systeem voegen jullie ook tal van combat abilities toe. Zullen deze allemaal passief zijn of kunnen we ons ook aan actieve skills verwachten die bijvoorbeeld een extra action bar beschikbaar maken?
CC: Er zal niets zijn wat je skill bar doet veranderen of een extra action bar zal toevoegen, maar heel wat vaardigheden zullen erg actief aanvoelen en contextueel zijn. Je zal bijvoorbeeld met enkele omgevingsobjecten kunnen interageren omdat je welbepaalde Masteries getraind hebt en dat geeft dus een erg actief gevoel. We willen de speler vooral het gevoel geven dat ze in de jungle spelen en steeds beter worden na training.
4Gamers: Jullie gaven ook al aan dat Masteries ook geïmplementeerd worden in de basisgame van Guild Wars 2. Zo zal de Lore Mastery ook een aparte Mastery zijn voor de wereld buiten de Maguuma. We vroegen ons af of dit ook betekent dat er nieuwe lore en locaties met lore toegevoegd worden aan de huidige wereld?
We hebben meerdere Masteries voor de basisgame voorzien. Je zal inderdaad zaken kunnen leren en ontdekken in de oude wereld aan de hand van deze Masteries. We willen er voor zorgen dat spelers die de afgelopen jaren reeds van het spel genoten hebben een reden krijgen om terug te gaan, nieuwe zaken te ontdekken en nieuwe vaardigheden kunnen leren.
4Gamers: Er zullen ongetwijfeld nieuwe spelers of spelers die al een tijdje niet meer gespeeld hebben aan de slag gaan met Heart of Thorns. Hoe gaan jullie hen de gebeurtenissen tussen de basisgame en de expansion vertellen? Het eerste seizoen van de living world is bijvoorbeeld onbeschikbaar en dus missen spelers dat verhaal en de nodige achtergrond over bepaalde personages.
IC: Ik denk dat we het verhaal (in Heart of Thorns) zodanig samenstellen dat we met die mensen rekening houden. We zullen wat zaken samenvatten en opnieuw uitleggen in het verhaal, maar spelers kunnen momenteel het volledige tweede seizoen van de Living World spelen. Wat seizoen één betreft, denken we dat het vooral belangrijk is dat de HoT-speler vooral de belangrijkste gebeurtenissen meekrijgt. Ik denk dat we dit zeker kunnen doen via dialoog, bepaalde verhalen en cutscenes, maar momenteel is er geen manier om terug te gaan en het eerste seizoen opnieuw te beleven. Gelukkig is er op het internet een uitgebreid archief te vinden om deze zaken alsnog te bekijken.
4Gamers: Mallyx, een van de legendes die de Revenant kan oproepen, steunt erg op conditions. Hoewel conditions nu erg goed en krachtig kunnen zijn in PvP, zijn ze een pak minder nuttig in de PvE-omgeving. Zal Heart of Thorns deze debuffs wat beter balanceren en wat meer levensvatbaar maken in de PvE?
IC: Er zijn een heleboel balansveranderingen op komst, zeker wanneer je een nieuwe Profession toevoegt, met daar bovenop Specializations en Masteries die de balans zeker zullen beïnvloeden. Dat geeft ons ook de gelegenheid om terug te gaan en zaken te fixen die in bepaalde situaties inderdaad niet zo goed werkten. We zullen dus zeker wat zaken herwerken: zo zijn er nieuwe stability changes die de stability boon van stacks zal voorzien. Het mooie is dat je met nieuwe zaken ook balans kan doorvoeren (verwijzende naar de nieuwe boon 'resistance', de nieuwe condition 'slow' en de nieuwe status effect 'taunt').
4Gamers: Reeds in de blogs en beelden van de vorige weken konden we goed zien dat de Revenant heel wat nieuwe flashy technologie meegekregen heeft. Jullie hebben reeds te kennen gegeven dat deze technologie ook gebruikt zal worden in de nieuwe Specialisations, maar we vroegen ons af of de gewone huidige Professions ook een dergelijke behandeling zullen ondergaan?
IC: Dat is erg afhankelijk van de technologie. We willen ook niet teruggaan en dingen waar mensen van houden veranderen, maar soms kan deze nieuwe tech inderdaad met de oude Professions werken. Iets wat ervoor niet mogelijk was, kan nu met deze tech wel mogelijk zijn en dat zal je ook in enkele aspecten terugzien. Wat de 'flashiness' betreft, willen we inderdaad dat de spelers op die manier meer geneigd zijn om de nieuwe Revenant en Specializations eens uit te proberen.
4Gamers: Ook WvW-spelers krijgen een geheel nieuwe map en wat algemene vernieuwingen. Tijdens de onthulling gaven jullie aan dat er gekeken werd naar een manier om het behoud van je burchten veel belangrijker te maken. Wat zijn jullie plannen om dit zo interessant mogelijk te maken, want we nemen aan dat afwachten (scouten) ook maar een saaie bedoening is?
IC: Dat is inderdaad een discussie en een belangrijk onderwerp. We hebben enkele systemen en plannen klaarstaan om dit aan te pakken, maar gaan vandaag niet verder in detail in op dit probleem. We willen inderdaad niet dat mensen enkel aanvallend te werk gaan en dus ook wat scouten. We willen meer belang hechten aan bepaalde objectieven en de omgeving rond je.
CC: We gaven tijdens de aankondiging aan dat er een nieuwe map op komst is en tussen nu en de launch van de uitbreiding zal je zeker heel wat antwoorden op deze vraag krijgen.
IC: Ook belangrijk om even te vermelden is het feit dat we naast deze nieuwe map ook terug zullen keren naar de huidige WvW-wereld en deze nieuwe systemen op die maps zullen toepassen.
4Gamers: Al sinds de launch van Guild Wars 2 hebben we de mogelijkheid om deel uit te maken van meerdere guilds. Echter is het niet zo interessant en sociaal, vermits je een guild moet "vertegenwoordigen" om de chat ervan te zien. Plannen jullie met Heart of Thorns iets om dit euvel te verhelpen, bijv. custom guild channels?
IC: We hebben hier intern al veel over gepraat. In Heart of Thorns hebben we zeker een grote nadruk op Guilds gelegd, waarvan Guild Halls slechts een aspect is. Er zullen nog zaken zijn die het Guild-aspect van het spel zullen verbeteren om zaken als communicatie tussen mensen te verbeteren. We willen meer vermogen, tools en interactie aan de speler geven om het woord 'Guild' in Guild Wars 2 een grotere rol te geven.
4Gamers: Bij iedere Guild Wars 1-uitbreiding werden er enkele extra character slots gegeven, die overeenkwamen met de hoeveelheid nieuwe Professions die de uitbreiding met zich meebracht. Heart of Thorns lanceert ook met een nieuwe Profession en dus vroegen we ons af of we wederom een extra character slot mogen verwachten?
IC: Details over wat in de uitbreiding zal zitten en welke opties er mogelijk zijn, zijn zaken die we nog moeten uitwerken en pas later zullen communiceren.
4Gamers: Alle grote features zijn reeds aangekondigd, maar zal Heart of Thorns alsnog ons de mogelijkheid bieden om trait templates te gebruiken en op te slaan? Het is momenteel niet leuk om onze trait builds steeds te wisselen wanneer we wisselen tussen gewone PvE, dungeons en WvW.
IC: We houden zeker van de templates die in de eerste Guild Wars zaten. Echter is er nog niets concreet of vergevorderd genoeg om over te praten, maar ik kan je verzekeren dat het een erg geliefde feature is en dus is het zeker iets dat belangrijker wordt naarmate we meer zaken aan het spel toevoegen. We willen momenteel wachten tot dingen in een goede staat zijn vooraleer we er over praten.
4Gamers: Even een lichtelijke off-topic vraag, maar wat is jullie geliefkoosde Profession?
CC: Mesmer is mijn favoriete Profession. Guild Wars 2 neemt met de Mesmer een andere kijk op de typische 'caster' en ik vind dat je er heel wat interessante en aparte builds mee kan maken.
IC: Ikzelf ga door verschillende fasen, dat is allicht het beste om mijn speelstijl te omschrijven. Momenteel hou ik erg van de Thief en Necromancer. Vooral de Thief, want ik ben nogal een 'backstabby bastard' en geniet echt van spelers die gefrustreerd geraken van deze speelstijl. Maar ik hou ook erg van de Necromancer, omdat hij niet zo veel gebruikt wordt in PvP en de Necromancer wel degelijk goed kan zijn wanneer je boonstacking en dergelijke weet te beheersen.