Resident Evil: Revelations 2 - Episode 2
Resident Evil: Revelations 2 - Episode 2
[Gespeeld op pc]
Vorige week maakten we kennis met de hoofdpersonages en algemene gameplay die Resident Evil: Revelations 2 te bieden heeft. Vandaag gaan we aan de slag met Episode 2, waarin we kennis zullen maken met heel wat nieuwe personages en wat dieper ingaan op enkele details in het spel. Wij veronderstellen wel dat iedereen de eerste aflevering gespeeld heeft, aangezien we hier op in zullen pikken om de gebeurtenissen in de tweede aflevering onder de loep te nemen. Spoilers ahead.
Vorige week leerden we dat Claire en Moira als leden van de anti-bioterreurorganisatie TerraSave door een mysterieus leger ontvoerd werden. Hun eindbestemming was een verlaten eiland waar een geheimzinninge vrouw, The Overseer, verschrikkelijke experimenten met virussen op de lokale bevolking en de ontvoerde medewerkers losliet. Als muizen in een doolhof baanden Claire en Moira zich een weg uit de gevangenis en komen ze nu aan in een verlaten dorpje, dat ons wat doet terugdenken aan de Spaanse dorpjes uit de vierde telg van de serie. Daar ontmoeten de dames enkele medewerkers van TerraSave die momenteel nog in leven zijn en een helikopter gevonden hebben.
Na dit hoofdstuk kruipen we wederom in de huid van Barry en het mysterieus meisje Natalia. Barry is nog steeds op zoek naar zijn dochter Moira en je volgt dus de stappen en gebieden die Claire en Moira reeds doorlopen hebben. Dit soort 'recyclage' maakt het natuurlijk wat gemakkelijker om binnen een bepaalde budget te blijven, maar Capcom heeft het tweemaal doorlopen van bepaalde gebieden wel een leuke twist meegegeven. Zo zal het doden van specifieke vijanden of het vervolledigen van op het eerste zicht onbelangrijke doelen wel degelijk een effect hebben op de situatie waar Barry en Natalia zich in bevinden.
Over het algemeen komt het verhaal nog altijd wat traag op gang in Episode 2, met wederom allerhande gebeurtenissen die ons niet meteen van onze sokken wisten te blazen. Echter eindigt de Episode wel met een cliffhanger waardoor menig Resident Evil-fan sowieso op het puntje van zijn of haar stoel zal zitten en reikhalzend zal uitkijken naar de derde aflevering in Resident Evil: Revelations 2. De ontwikkelaars weten zeker hun momenten uit te kiezen om een deel van de game als episode te laten eindigen.
Op grafisch vlak kan je Revelations het beste vergelijken met de zesde telg van de serie. De game ziet er behoorlijk goed uit voor een budgettitel, maar is dus nog steeds een typische cross-gen titel die op de klassieke MT Framework engine draait. Het zijn dan ook vooral zaken als animaties waardoor dit duidelijk te zien is. Desondanks is dit geen ramp, aangezien Capcom wel een goede focus op de sfeer gelegd heeft met tot nu toe erg herkenbare en typische Resident Evil-omgevingen. Tot nu toe zijn alle settings perfect weggelegd voor een horror- en survival-titel als deze.
Ook in deze aflevering krijg je heel wat Raid-missies aangeboden, 36 (verdeeld over 3 moeilijkheidsgraden) om precies te zijn. Daarnaast worden er ook nog drie personages toegevoegd, waarvan 2 nieuwe en één oude bekende. De meeste Raid Missions zijn vrij rechtlijnig en eisen voornamelijk dat je alle vijanden op je pad doodt, maar af en toe zal het in een missie ook de bedoeling zijn om een bepaalde punt te verdedigen of het einde van een level te bereiken binnen een bepaalde tijd.
Tal van missies vinden plaats in oude bekende gebieden uit vorige games zoals de eerste Revelations en Resident Evil 6. Als je deze games al eens gespeeld hebt, zal je ze zeker herkennen en zullen ze allicht de nodige portie nostalgie oproepen. Voor het uitspelen van missies, verdien je medailles waarmee je gaandeweg steeds meer en meer missies kan ontgrendelen. Bovendien krijg je ook ervaringspunten en vaardigheidspunten om te levellen en bepaalde vaardigheden aan je personage mee te geven.
Tijdens het spelen van de missies kan je ook allerhande wapens en upgrades terugvinden, die je in staat stellen om de de grote variatie aan vijanden een kopje kleiner te maken. Tal van oude bekenden uit de vorige titels zullen hun opwachting maken in de Raid Modus. Het verschil in de manier waarop vijanden geïmplementeerd zijn met de singleplayer, zit hem vooral in het feit dat vijanden ook van levels voorzien zijn en bovendien over tal van speciale krachten kunnen beschikken. Zo zullen sommige zombies supersnel zijn, terwijl anderen dan weer uit vuur bestaan of je kunnen vergiftigen. Dit alles zorgt voor een heel gevarieerde en erg leuke bedoening die je uren zal bezig kunnen houden.