[Also sprach papfles] reviewscores - waarom wel?
Reviewscores: een inzage |
Een reviewscore, het eindpunt van een game. Het summum van het hele traject van de ontwikkeltafel. Zenuwachtig aan de nagels bijtend wachten ontwikkelaars tot het embargomoment afgelopen is en ze de scores zien binnendwarrelen, scores die een game kunnen kraken of ophemelen.
Is het echter nog van deze tijd om zodanig te focussen op de scores, aangezien er verschillende elementen inspelen op de hedendaagse belevenis die een reviewscore misschien overbodig maken. Misschien waren ze wel nooit een goed idee en vormen ze een handicap voor wat eigenlijk de essentie moet zijn: een visie op het product, een handleiding als het ware voor de koper, zodat die zelf een oordeel kan vellen op basis van andermans spelervaring.
Wat betekent dit dan voor een review zoals we die nu kennen? Gooi je scores overboord en ga je verder? Zijn er redenen om wél scores te geven en als scores er toch worden uitgeflikkerd, hoe breng je het dan wel aan bij lezers en kijkers? Drie stappen die we in deze korte reeks even aankaarten en die ons als 4Gamers-crew even in de ban houden, met mogelijke gevolgen voor reviews op 4Gamers.
Stap 1: waarom reviewscores behouden? |
Voor de consument
Mensen zijn op zoek naar een waardeoordeel en een score is duidelijk en eenvoudig. Geen gezever, geen kilometers uitleg. Zes op tien, twaalf op 100. Klaar. Mensen willen graag zien wat iets in zijn essentie is en daarvoor zijn scores ideaal. Een student die een tergend moeilijk examen heeft gehad en met 7/20 thuiskomt, is gebuisd. Zo simpel is het. Er kan over gepalaverd worden, gewezen worden naar de onnoemelijk vele fuifmomenten die ongetwijfeld hun impact op de studietijd hebben gehad of naar de “leraar die mij niet kan hebben”, maar de grond van de zaak is een buis en urenlang geween en huisarrest. Zo kan het ook zijn bij games, gewoon een score en meer hoeft er niet over gezegd te worden.
Het is ook meteen een eenvoudige wijze om verschillende games naast elkaar te plaatsen, als een line-up bij een overval, en vervolgens de game met de hoogste score eruit te plukken als de game die als volgende gekocht wordt. De rest verdwijnt weer naar de rekken en mag hopen dat hun lagere score de volgende potentiële koper niet afschrikt. Een goddelijke maatstaf tussen games en een duidelijke indicatie of product 1 of 2 beter is (altijd product 2 kiezen. Altijd).
Bovendien is tijd een luxe tegenwoordig en luiheid / gemak (schrappen wat past) zorgt ervoor dat vele mensen een reflex hebben ontwikkeld om scrollend meteen naar een blinkend kadertje te schuiven met een getal, aantal sterren of een dikke duim. “Ja, dat ziet er goed uit” en een game ligt meteen in een welbepaalde schuif of de "koop nu"-knop wordt al ingeduwd. Het kaf is op 1-2-3 van het koren gescheiden. Sommige games verdienen ook om met een enorme waarschuwing de wereld in gestuurd te worden: "Blijf van deze miserabele hoop code weg. Je kinderen gaan er zelfs de gevolgen van voelen, dus doe het niet", dus op dat vlak kan een vuurrode 34 / 100 even belangrijk zijn voor de mentale toestand als een quarantaine-melding voor je fysieke toestand.
Voor de site
Vanuit het standpunt van de site of het medium dat het oordeel aflevert, kunnen de invalshoeken van de consument dus patronen zijn om scores te behouden. Je wil immers je publiek informeren, of dat nu met een ellenlange, diepgaande analyse is of gewoon met “87 %”. Mensen kunnen een (meer of minder) geïnformeerde keuze maken.
Getuige daarvan is de beslissing van Eurogamer om reviewscores (enigszins) overboord te kieperen, maar tegelijkertijd wel scores te behouden voor Google, omdat mensen nu eenmaal getriggerd worden om langs te komen en de tekst misschien een kans te geven. Het kan dus ook net een motivator zijn om de tekst te bekijken en is niet enkel een torpedo die de tekst onderuit haalt zoals soms wordt gedacht.
Verder hebben we als crew ook bij elke grote review weddenschappen lopen over wie het eerste de score gaat aanpakken en proberen we te gissen wie puur op de score is afgegaan en eigenlijk de tekst niet gelezen heeft. Kom, gun het ons, wij moeten ook iets hebben om de “omkoperij”-opmerkingen te kunnen verteren als de score niet naar de zin is van sommige (snel)lezers. De tussenstand? Jay is blut, laat ons het zo zeggen.
Voor de uitgever
Het valt niet te ontkennen dat er nog een partij is die graag (goede) scores ziet. Een uitgever. Een score is immers een eenvoudige manier om te kunnen communiceren. Denk maar aan de televisietrailers opgevuld met “96 % - GOTY”-tekstjes. Zulke vermeldingen zijn een godsgeschenk voor een game en diens uitgever. Een goede score is (terecht) iets om trots op te zijn en het is ook een manier om de consument duidelijk te maken dat hun game net dat tikkeltje boven de rest uitsteekt.
Zeker hogerop in de (Amerikaanse) voedselketen zijn er heel wat mensen die een enorm belang hechten aan de score, omdat het ook voor hen de houvast is om een game te kunnen beoordelen (en de financiële impact ervan beter te kunnen inschatten? Retailers zullen immers ook stockverschuivingen doorvoeren als een game danig slechter lijkt te zijn dan verwacht). Beursgenoteerde bedrijven zijn niet enkel happig op goede verkoopcijfers, maar ook op scores, aangezien beleggers blijkbaar daar ook pure winst in durven zien. Tijd voor wat insider trading?
Er zijn dus meerdere zaken aan te brengen om reviewscores gewoon te behouden: het is nu eenmaal een vorm van gebruiksgemak en het legt de keuze bij de consument om de tekst te lezen of gewoon even snel diagonaal te lezen. Als website, naast mogelijke achterliggende bezoekerslokkende motivaties, bedien je je bezoekers dus op hun wenken. Uitgevers kirren ook van plezier, tenminste als de game hoog scoort, al is dat ook pijnlijk als je in je rapportage een 34 % moet opnemen, iets wat ze natuurlijk liever niet doen (ook al kan je als lokaal kantoor weinig doen aan de kwaliteit van een game). Bovendien, geef toe, we hebben allemaal onze favoriete games en als we anderen kunnen aftroeven met “Mijn favoriete game haalde wel .. % he”, dan is dat leuk meegenomen, toch?
In een volgende tekst gaan we op zoek naar de redeneringen om reviewscores toch af te schaffen en daarna gaan we kuieren tussen de verschillende etalages om reviews met een eigen draai toch op een correcte manier aan de man te brengen, gericht op de hedendaagse wensen en eisen van een lezer.