Hands-on: New 3DS en New 3DS XL
New 3DS en New 3DS XL
De Nintendo 3DS-familie heeft intussen al heel wat toestellen gekregen. Na de originele 3DS kregen we een 3DS XL van Nintendo en nog niet zo heel lang geleden kwam men ook op de proppen met de 2DS, een goedkopere versie die alle 3DS-games kan afspelen, maar het stereoscopisch 3D mist. Omdat de 3DS en 3DS XL toch al ietwat verouderd zijn, heeft Nintendo besloten om een New 3DS en New 3DS XL uit te brengen, een beetje in de stijl van hetgeen Apple doet met de smartphones. Wat er allemaal nieuw is en of je een upgrade kan overwegen, zal deze special je trachten duidelijk te maken.
De nieuwe 3DS zal in twee variaties uitgebracht worden, een normale New 3DS en de grotere New 3DS XL. Net zoals voordien zit het belangrijkste verschil in het feit dat de schermen van de New 3DS XL wat groter zijn dan deze van de New 3DS. Wel is het zo dat de New 3DS een scherm heeft dat 20% groter is (3,88 inch ipv 3,53 inch) ten opzichte van de originele 3DS. Bovendien bevat de New 3DS de mogelijkheid om faceplates op het toestel aan te brengen en te veranderen, terwijl dit niet mogelijk is op de New 3DS XL. Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien, zijn er qua looks maar een paar verschillen tussen de toestellen. De normale New 3DS is voorzien van kleurrijke ABXY-knoppen in ware SNES-stijl, terwijl deze knoppen op de XL een pak bescheidener ingekleurd werden..
De vier verkrijgbare New 3DS-toestellen op 13 februari (XL in zwart en blauw, normale in zwart en wit)
Ergonomie en nieuwigheden
Hetgeen we reeds opgesomd hebben kan voor sommigen al doorslaggevend zijn om voor een gewone of XL New 3DS te opteren, maar hoe zit het nu met de ergonomie van de toestellen? Zij die kleinere of normale handen hebben, zullen absoluut geen probleem hebben met een normale New 3DS. Heb je toch wat grotere handen, dan zal de New 3DS XL een pak beter in de hand liggen en minder krampen veroorzaken. Het omgekeerde geldt uiteraard ook. Vermits je soms met je hand naar de tweede joystick moet reiken, kan het voor sommige (kleinere) handen ook wat krampachtig zijn om dit op een New 3DS XL klaar te spelen. Probeer dus zeker ergens eens beide toestellen in de hand te nemen om te zien welke het aangenaamste is en laat niet enkel de looks van de toestellen de doorslaggevende rol zijn.
Een ander iets wat op de afbeelding sowieso zal opvallen, is de aanwezigheid van een tweede joystick, die de c-stick genoemd wordt. Deze c-stick is geen typische joystick, maar kent hetzelfde principe als de pointing stick die je vroeger op oude laptops kon terugvinden. Het zal dus even wennen zijn, maar over het algemeen werkt de c-stick erg goed om de camera in het spel te bedienen. Wel lijkt deze c-stick ons niet accuraat genoeg om er bijvoorbeeld mee te richten in een first person shooter, al bleek dit nog redelijke resultaten op te leveren tijdens het spelen van Code Name S.T.E.A.M.. Desondanks zijn we erg blij dat Nintendo deze toevoeging eindelijk doorgevoerd heeft op diens handhelds. Daarnaast zijn er ook twee extra schouderknoppen achter het toestel geplaatst, maar voorlopig hebben we deze nog in geen enkele game uitvoerig kunnen testen. Het is namelijk zo dat de twee linker-schouderknoppen dezelfde functie toegewezen krijgen, alsook de twee rechter schouderknoppen.
Cardridges steek je voortaan vooraan in en je hebt ditmaal extra schouderknoppen
Iets wat je niet zal kunnen waarnemen via de afbeeldingen of trailers, is de nieuwe Super Stable 3D feature. Het stereoscopisch 3D-effect kent nog steeds hetzelfde principe als diens voorgangers, maar de New 3DS-toestellen bevatten een IR-tracker waarmee je hoofd en ogen waargenomen kunnen worden. Op basis van deze informatie kan het stereoscopisch 3D-effect gecorrigeerd worden wanneer je oog- of hoofdstand plots lichtjes verandert. Dit laat een veel grotere kijkhoek voor 3D toe dan voordien het geval was. De snelheid van de correctie wist ons aangenaam te verrassen en gebeurt zo goed als onmiddellijk. Als kers op de taart werkt de IR-tracker ook perfect in het donker, dus zelfs dan zal de correctie nog steeds vlot verlopen. Deze verbeteringen zullen ongetwijfeld heel wat mensen terug aanzetten tot het gebruik van het stereoscopisch 3D-effect, want we kunnen ons inbeelden dat de kleine kijkhoek voordien heel erg vervelend was en je constant het effect verloor bij het maken van plotse bewegingen.
Andere kleine verbeteringen kunnen we terugvinden in de vorm van Amiibo-ondersteuning via de nieuwe NFC-chip. Door je Amiibo op het touchscreen te leggen, zal de New 3DS deze kunnen lezen. De oude 3DS, 3DS XL en 2DS kunnen dit niet en moeten later dit jaar gebruik maken van een extern toestel. Ook de batterijduur is lichtjes opgekrikt voor zowel de New 3DS als New 3DS XL ten opzichte van diens voorgangers. De batterij zal het ongeveer een half uur tot een uur langer volhouden, maar dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er ditmaal ook een auto brightness optie mogelijk is, dewelke de belichting van het scherm aanpast naargelang de omstandigheden. Het scherm zal steeds wat extra belicht worden wanneer je het stereoscopisch 3D-effect activeert, aangezien het resultaat dan beter is. Voor opslag maken de New 3DS en New 3DS XL gebruik van micro-SD kaartjes. Denk hier dus aan wanneer je van een ouder toestel komt en je enkel en alleen over een gewone SD-kaart beschikt.
De faceplates voor de New 3DS (Let op: Niet voor de New 3DS XL!)
Onder de motorkap van de New 3DS
Niet alleen de looks en features van het toestel zijn wat veranderd, want ook onder de motorkap heeft men wat aanpassingen doorgevoerd. Zo is het RAM-geheugen toegenomen (men vermoedt van 128MB naar 256MB), waardoor je veel sneller tussen applicaties kan wisselen en bijvoorbeeld Miiverse kan bezoeken terwijl alle games slechts even onderbroken worden. Het bezoeken van Miiverse tijdens het spelen van Smash Bros. 3DS op een oudere 3DS was bijvoorbeeld onmogelijk. Naast het RAM-geheugen heeft men ook wat extra VRAM-geheugen (vermoed wordt 4MB naast de reeds bestaande 6MB, dus 10MB in totaal) toegevoegd om bijvoorbeeld bepaalde videoapplicaties in de browser mogelijk - of vlotter dan voordien - te maken. Voor de rest zijn de eigenschappen van de grafische chip hetzelfde gebleven, al heeft Nintendo dit nooit officieel bevestigd.
Wel heeft Nintendo een veel sterkere processor in het toestel gestoken. Het gaat hier zeker niet om een lichte overclock, maar hoe veel sterker de CPU net is, kunnen we niet zeggen. De resultaten mogen er echter wel zijn, want het systeem voelt een pak sneller en vlotter aan. Games downloaden is slechts een kwestie van enkele minuten (uiteraard moet je internetsnelheid vlot genoeg zijn), terwijl dat voordien gemakkelijk bijna een uur of langer in beslag kon nemen. Het inladen van Miiverse vanuit het hoodmenu gaat zelfs vlotter dan bij de Wii U het geval is. Ook de browserprestaties zijn een pak beter dan voordien. De toegenomen processorkracht maakt het ook mogelijk dat er bepaalde nieuwe games zoals Xenoblade naar het toestel gebracht kunnen worden.
Games
Wellicht het belangrijkste gegeven voor de New Nintendo 3DS zijn natuurlijk de games. Zo zullen er bijvoorbeeld enkele games exclusief voor de New 3DS en New 3DS XL verschijnen, waarvan Xenoblade Chronicles 3D momenteel de eerste is. Je zal deze port van het Wii-origineel niet op de 2DS, 3DS en 3DS XL kunnen spelen, vermits Nintendo gebruik gemaakt heeft van het grotere RAM-geheugen en de snellere CPU. Nintendo heeft reeds te kennen gegeven dat er meer exclusieve games naar de New 3DS (XL) zullen komen, al verwachten we dat het voornamelijk bij dergelijke ports zal blijven.
In tal van andere games fungeert de c-stick als de stick die je bij het aansluiten van de Circle Pad Pro kon gebruiken. Niet alleen zal je dus de c-stick als camerastick kunnen gebruiken in recente titels zoals Super Smash Bros. 3DS, Zelda: Majora's Mask en Monster Hunter 4: Ultimate, maar ook wat oudere games zoals Resident Evil: Revelations of Steel Diver: Sub Wars ondersteunen de c-stick. Voor zij die deze games heel veel spelen, zal de c-stick absoluut een welgekomen toevoeging zijn.
Uiteraard is het erg moeilijk om de toekomst in te schatten. Zoals eerder gezegd verwachten we vooral enkele aangepaste ports van oudere games als exclusive op de New 3DS en New 3DS XL terug te zien. Ook ondersteuning voor de c-stick om de camera te bedienen zal in heel wat games terugkomen als je het ons vraagt. Bovendien zullen sommige nieuwe games van snellere laadtijden, een hogere framerate of soms zelfs betere textures genieten indien de ontwikkelaar dit weet te implementeren. Of er nog wat andere, extra features komen in tal van games, zal de toekomst moeten uitwijzen.