Nintendo Post E3: Hyrule Warriors, Kirby en Yoshi
Vorige week nodigde Nintendo België ons uit om de games die tijdens de voorbije E3 getoond werden, eens uit te testen bij onze Noorderburen. Jullie konden enkele dagen geleden al een eerste blik krijgen op titels zoals Bayonetta 2 en Smash Bros., maar in dit tweede en laatste deel nemen we nog een viertal interessante games onder de loep.
[geschreven door Phazon en Sweeneyy]
Yoshi's Wooly World
Onze groene dinosaurus Yoshi staat weer volop in de schijnwerpers. Eerder dit jaar kreeg hij wederom een eigen avontuur op de Nintendo 3DS in de vorm van New Yoshi's Island, maar echt overtuigen kon de game helaas niet. Met Yoshi's Woolly World probeert Nintendo voort te bouwen op het principe dat men met Kirby's Epic Yarn uitgeprobeerd heeft. Dit wil zeggen dat Yoshi en de omgeving ook weer volledig uit garen bestaat, maar de artstyle en looks verschillen gelukkig wel wat van elkaar.
Op vlak van gameplay brengt deze nieuwe stijl ook veel mogelijkheden met zich mee. In plaats van de typische Yoshi eitjes die onze dino tevoorschijn tovert wanneer hij vijanden opeet, komen er nu kleine of grote garen bollen tevoorschijn. Deze bollen kunnen natuurlijk gebruik worden om de meeste vijanden mee uit te schakelen of om je een weg doorheen de omgeving te banen. Echter gaat Nintendo een stapje verder dan dat en zijn de garen bollen soms ook nodig om platformen, buizen en andere voorwerpen tevoorschijn te toveren om zo allerlei geheimen te ontdekken.
Naast de garen bollen namen we tijdens onze demosessie ook nog iets anders waar. In een van de demolevels moesten we namelijk gebruik maken van vogeleiren om zo wolkjes in beeld te laten verschijnen. De richting waarin je deze eieren uitschiet is bepalend voor het rijtje aan wolken dat zal verschijnen om je vervolgens van platform naar platform te kunnen begeven. Omdat de wolkjes na een aantal seconden weer verdwijnen moet je toch snel de omgeving kunnen inschatten en wat nadenken vooraleer je in het wilde weg vogeleieren begint te schieten. Het was in ieder geval een erg interessant nieuw gameplayaspect voor een Yoshi-game en we hopen dat er zo nog wat nieuwe elementen in het uiteindelijk spel zullen zitten.
Nieuw is een co-op modus voor het spel, waarin we lokaal met een groene en rode Yoshi op avontuur konden gaan. Op zich lijkt dit misschien een vrij gewone toevoeging om toch maar een co-op modus in het spel te hebben, maar enkele levels zijn absoluut ontworpen met deze co-op in het achterhoofd. Zo konden we veel vlotter navigeren door het level waarin we vogeleieren moesten gebruiken om wolken tevoorschijn te toveren, omdat deze vogeleitjes en de tong van Yoshi in principe vijanden zoals de Piranha Plants niet kunnen verslaan. Als de ene speler de andere speler echter opeet, verandert de opgegeten speler in een ei en kan deze vervolgens afgevuurd worden op dergelijke vijanden.
Uiteraard kan je elkaar in de co-op op die manier ook een stevig potje treiteren, maar indien je goed op elkaar ingespeeld bent, zal je samen heel wat voldoening halen uit het vervolledigen van de levels. Onze korte, maar de aangename demosessie met Yoshi's Woolly World was dus erg positief en na het ietwat teleurstellende New Yoshi's Island is het leuk om te zien dat Nintendo toch nog wat leuke ideeën klaar heeft staan voor een veelbelovend nieuw avontuur met onze favoriete dinosaurus in de hoofdrol.
Kirby and the Rainbow Curse
Mario vs Donkey Kong
Hyrule Warriors
Vorig jaar kwam Nintendo in december met een wel heel erg verrassende aankondiging op de proppen. Hyrule Warriors was een The Legend of Zelda spin-off die het thema van de Zelda-games samenvoegt met de gameplay uit de Dynasty Warriors-games. Aangezien het verhaal geen deel uitmaakt van de officiële Zelda-tijdlijn, zijn er ongelooflijk veel zaken mogelijk, getuige de vele personages waar we de voorbije weken al mee kennis konden maken. Naast Link en Zelda, zijn ook Impa, Midna, Agitha (het kevermeisje uit Twilight Princess) en een volledig nieuw personage, Lana, speelbaar. Naar goede Dynasty Warriors-gewoonte zullen er de komende weken sowieso nog ettelijke personages onthuld worden en verwachten we eigenlijk ook een heleboel speelbare slechteriken.
Wat moet je nu net van het spel verwachten? Aangezien de ontwikkelaar van de game, Omega Force, ook de hoofdontwikkelaar van de Dynasty Warriors-games is, kan je de gameplay zo goed als volledig vergelijken met die games. Er zit dus als het ware een uitgebreide Zelda-skin over deze hack&slash gameplay. Desondanks worden er nog een paar interessante gameplay-elementen aan Hyryule Warriors toegevoegd. Normaal gezien vormen puzzelelementen altijd een wel erg belangrijke hoeksteen van de Zelda-games, maar dit zou in het geval van Hyrule Warriors te veel van de actie afleiden, dus heeft men een heel aantal puzzelelementen erg subtiel en lichtjes in de game geïntegreerd. Zo zit er bijvoorbeeld in elk level wel ergens een schatkist met een gekend Zelda-wapen of zijn er wat power-ups in het slagveld verspreid.
Daarnaast heeft men in ieder level een eindbaas gestoken die unieke mechanics mee zal krijgen. Onze demolevel bevatte bijvoorbeeld de bekende King Dodongo en om hem te verslaan moet er natuurlijk gebruik gemaakt worden van bommen die je ergens in een schatkist zal moeten vinden. Vooraleer je daaraan kan geraken, zal je vanzelfsprekend tal van vijanden een kopje kleiner moeten maken met de meest onwaarschijnlijke aanvallen. Wanneer een bepaald aantal vijanden in een bepaald gebied op het slagveld verslagen zijn, kan je oprukken naar het volgende gebied om dit te verdedigen of in te palmen.
Door een combinatie van lichte aanvallen met de Y-knop kan je je al een weg banen door al het vijandelijke gespuis, maar wanneer je deze aanvallen combineert met een wat zwaardere aanval via de X-knop, zal je een van de vele speciale aanvallen kunnen uitvoeren die wel erg episch geanimeerd zijn en ook nog eens flink wat schade aan de vijand zullen aanrichten. Omega Force heeft er, met behulp van ontwikkelaar Team Ninja, alles aan gedaan om elk personage erg uniek qua aanvallen te doen aanvoelen en te laten uitzien. Door het feit dat er ook zo veel vrouwelijke personages speelbaar zijn, is het spel onder wat fans intussen ook al gekend als 'Waifu Warriors'.
Hyrule Warriors was voor ons een erg plezante kennismaking met de Dynasty Warriors-gameplay, maar ergens voelden we toch aan dat de gameplay en inhoud op zich niet het niveau haalt wat we van de grote Nintendo-klassiekers gewoon zijn en er nog een paar ruwe kantjes (niet zo stabiele framerate, wat minder grafisch uitziende effecten) zijn. Dat is op zich niet zo een ramp, maar je kan wel best in het achterhoofd houden dat het hier dus nog steeds om een Dynasty Warriors-game gaat met enkele interessante Zelda-elementen en een mooi Zelda-thema. Desalniettemin belooft Hyrule Warriors een heel plezante en interessante spin-off te worden die misschien wel eens heel wat mensen fan kan maken van de Dynasty Warriors-titels.
Tijdens een dergelijk evenement worden er natuurlijk ook wat sfeerbeelden gemaakt en deze wilden we jullie dan ook niet onthouden. In de onderstaande foto's krijgen jullie een korte indruk van de demopods en wat omgevingsdecoratie. Ook de goodiebag en diens inhoud werd op de gevoellige plaatgelegd.
We beginnen met de goodiebag. De inhoud hiervan kunnen jullie onderaan terugvinden.
Naast Splatoon mocht ook Yoshi de muur versieren
Yoshi's Wooly Worlds stond garant voor heel wat co-op fun
Aangezien we al vaak met Link konden spelen, koos Phazon ditmaal voor prinses Zelda
(papfles: yeah right... alsof dat de reden is waarom hij Zelda koos...)
Dat ze geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken, mocht de baas van dit level ondervinden
Sweeneyy gaf Monster Hunter 4 ook heel even de kans, maar dat bleek niet meteen haar ding te zijn
Aflsuiten doen we dus met de inhoud van de goodiebag.