Interview met de product marketing director van Microsoft
Tijdens E3 heb je veelal de mogelijkheid om mensen te spreken die je normaliter niet zomaar te pakken krijgt. Bij Microsoft kregen we de kans om even kort met Jim McMullin, product marketing director, te praten over de persconferentie en de gamestrategie binnen het bedrijf.
Het tempo van de E3-persconferentie was behoorlijk hoog. De ene game na de andere werd getoond zonder enige nadruk op mediaservices of zaken die niks met games te maken hebben. Was de reactie van de consument bij de vorige persconferentie iets wat jullie heeft wakkergeschud?
Ik denk dat we al ettelijke keren bewezen hebben dat we echt naar de fans luisteren. We hebben op de persconferentie laten zien dat we een hele waaier aan games hebben, met geweldig innovatieve games zoals Sunset Overdrive; Ori en The Blind Forest. Ook dedicated servers en 1080p komen goed over bij de fans en nieuwe franchises lanceren is ook altijd prachtig om te doen. Ook The Master Chief Collection brengt heel wat moois mee en wie Halo 2 nog niet heeft gespeeld, zal echt overdonderd worden.
Microsoft delft ook in het verleden en brengt oudere games terug. Zo hebben we Killer Instinct al gekregen en komt ook Phantom Dust terug. Wordt dit een nieuwe trend?
Ik denk dat de trend is dat we fantastische games brengen die goed scoren bij het publiek. Ik heb Killer Instinct vroeger gespeeld en heb Phantom Dust nooit kunnen spelen, dus daar kijk ik echt naar uit. Deze titels zijn een beetje een mix van oud en nieuw, maar we willen vooral overbrengen dat exclusives het beste zijn op Xbox en dat we een geweldige line-up hebben. We hebben een beetje van onze toekomst laten zien, van wat we willen doen qua games, maar tijdens de afgelopen E3 wilden we vooral focussen op de beste exclusives die je dit najaar kan spelen.
Ook indie games krijgen heel wat aandacht bij Microsoft, met een portie aandacht tijdens de persconerentie. Hoe zorg je ervoor dat die kleinere games genoeg aandacht krijgen zodat ze zich kunnen meten met de AAA-games?
Qua marketing zijn de indie-titels voor ons echt belangrijk. Voor ons is het een mooie gelegenheid om de prachtige game-ervaringen uit ID@Xbox te etaleren en ik denk dat deze games echt aantrek hebben bij de hardcore gamers. De games zijn ook van verschillende regio's uit de wereld, dus je kan ook games vanuit de hele wereld krijgen. ID@Xbox is één kant van het verhaal, want ik denk dat de hardcore gamers zowel van AAA-games als van indie-games houden.
Als je één titel uit alle persconferenties moest plukken, welke zou dat dan zijn?
Mijn persoonlijke keuze is The Master Chief Collection, want ik heb indertijd een Xbox gekocht om samen met mijn broer, die in Canada zit, Halo 3 te spelen. Ik wil dus echt Halo 2 eens proberen en het feit dat er 100 remastered mappen bij zitten, zorgt ervoor dat er meer dan genoeg gameplaytijd in zit.
Kan je ons een blik geven op hoe jouw taak, het marketinggedeelte, er net uit ziet?
Ik denk dat Phil [Harrison] vanuit een marketingvisie erop waken dat de marketing en de ontwikkelstudio's duidelijk van elkaar gescheiden zijn. Daarom hebben we de personen die de marketingbeslissingen nemen en zij die de games maken samen gezet. Het begint dus al in de conceptfase, wat volgens mij een ideale manier is om een product uiteindelijk op de markt te brengen, zodat je de feedback van de fans, de Xbox Live-integratie, servers en cloud kan bundelen en samen kan verwerken.
Drivatar [bij de Forza-franchise] was daar al een deel van, maar we doen daar steeds meer mee. Het marketingplan begint dus al wanneer het spel wordt voorbereid en wat België betreft, zijn we heel enthousiast over de laatste rechte lijn waarin we zitten. (De Xbox One komt op 5 september 2014 in België en Nederland).