World of Warcraft: Warlords of Draenor
Welkom in Draenor
De kogel is door de kerk. Blizzard heeft besloten om met World of Warcraft: Warlords of Draenor terug te keren naar het verleden van Warcraft. Terug naar Draenor, lang voor het verwoest werd en hernoemd werd naar Outland. Ditmaal stappen we dus geen groen portaal binnen, maar een rood portaal. Het klinkt natuurlijk allemaal wel een beetje ingewikkeld voor de gemiddelde speler en net daarom voorziet 4Gamers jullie van een uitgebreide special.
Drae-watte?
De tijd van Ner'zhul
Draenor was de thuisplaneet van de orcs. Het was tevens de schuilplaats van de Draenei, gezien ze op de vlucht waren voor de Burning Legion. De orcs leefden er in die tijd een rustig (shamaanachtig) bestaan totdat hun leider, Ner'zhul, op een dag een visioen kreeg van zijn dode metgezel, Rulkan. Die vertelde hem dat de Draenei een gevaar vormden voor de orcs, dat ze een plot aan het smeden waren om de orcs te vernietigen. Nadien liet ze hem kennis maken met Kil'jaeden, volgens haar de "Great One". Die gaf hem verdere instructies en informatie over het verraad van de Draenei.
De oorlog tegen de Draenei was dus begonnen. Wat Ner'zhul echter niet wist, was dat hij gemanipuleerd werd door Kil'jaeden. Al had hij ergens wel een vermoeden, want qua uiterlijk leek hij merkwaardig veel op de Draenei en voor een goddelijk wezen had hij erg veel haat voor Velen, de leider van de Draenei. Uiteindelijk besloot Ner'zhul nog eens contact op te nemen met de zielenwereld en toen ontdekte hij de waarheid van de echte Rulkan: hij werd al die tijd gemanipuleerd door Kil'jaeden, de leider van de Burning Legion.
De opkomst van Gul'dan
Door dit keerpunt probeerde Ner'zhul zich te verzetten tegen de Burning Legion. Zijn volgeling, Gul'dan, had echter een andere kijk op de zaak. Gevuld met hebzucht en machtshonger informeerde hij Kil'jaeden over het verraad van Ner'zhul. Hierdoor kreeg Gul'dan de plaats van zijn mentor terwijl Ner'zhul al zijn krachten verloor. Al snel werden de vele leiders van de orc-clans (met uitzondering van Durotan, Thralls vader) misleid door Gul'dan en dronken ze het bloed van Mannoroth (een generaal van de Burning Legion) waardoor ze veranderden in bloeddorstige en barbaarse veroveraars.
Door het gebruik van hun nieuwe, donkere, krachten werd Draenor al snel een stoffige woestenij. De Draenei werden uitgemoord, de ogres werden aan slavernij onderworpen en heel het land kwam onder controle van de kwaadaardige orcs. Om uiteindelijk een échte oorlog te starten, opende Gul'dan een portaal naar Azeroth waardoor de Horde begon te vechten tegen de Alliance en de Burning Legion een tweede kans kreeg op een invasie in Kalimdor. Een klein deel Draenei kon hierdoor ontsnappen naar een andere wereld.
De horde werd uiteindelijk teruggedreven door de Alliance en plotseling was Draenor de plaats waar de oorlog werd uitgevochten. Om de overgebleven orcs te redden besloot Ner'zhul een groot deel portalen te openen naar andere werelden. De aanwezigheid van zoveel portalen trok echter heel de wereld uit elkaar en hierdoor transformeerde Draenor in een deel gescheurde fragmenten die rond dwalen in de Nether, een vormloze dimensie vol magie en illusies. Outland was geboren.
Warlords of Draenor - het verhaal
Hoe past deze nieuwe uitbreiding dan in het plaatje van Draenor? Volgens Blizzard zullen we Draenor bezoeken nog voor de orcs het bloed van Mannoroth hebben gedronken. Nog voor de corruptie dus. Wellicht tijdens de oorlog tegen de Draenei. Zelf beschrijft Blizzard de wereld als een zeer wilde plaats, vol met barbaarse stammen. Het mag zich dan wel afspelen voor de corruptie, vredelievende orcs moet je wellicht niet echt verwachten.
Blizzard benadrukt trouwens ook dat deze expansie niet draait rond tijdreizen. Dat is enkel maar een middel om in Draenor te geraken en zal dus niet meermaals worden gebruikt. Caverns of Time toestanden worden dus geminimaliseerd. Hoe we daar precies gaan geraken, is nog niet volledig bekend, al weet Blizzard wel te vertellen dat er een soort van launch-event zal plaatsvinden waardoor de Dark Portal rood zal worden.
Verhaalgewijs zal dit gebeuren door Garrosh. Die zal namelijk een proces krijgen waaraan hij weet te ontsnappen. Uiteindelijk zal die dus in Draenor belanden, waar hij probeert een nieuwe Horde samen te stellen, genaamd de Iron Horde. Tegelijkertijd zal hij ook proberen om te vermijden dat de orcs ooit het bloed van Mannoroth zullen drinken. Hij blijft echter wel onze vijand, gezien hij de Iron Horde wilt samenstellen om later datzelfde leger mee te nemen naar Azeroth als revanche. Blizzard benadrukt hier dan weer dan Garrosh echter niet de grote antagonist wordt van Warlords of Draenor.
Wereldmap
Zoals eerder gezegd, zullen we dus Draenor te zien krijgen, Outland voor het vernietigd werd. Sommige plaatsen zullen zeker bekend zijn, maar als we Blizzard mogen geloven zal er niets worden gerecycleerd. Alles wordt dus vanaf nul gemaakt en er wordt niets herbruikt uit Outland. Er zijn in totaal zo'n zeven zones.
-
- Frostfire Ridge: Een woestenij bedekt door sneeuw en vulkanen, thuisbasis van de Frostwolf clan en het hoofdkwartier van de Horde
-
- Shadowmoon Valley: Thuisbasis van de Draenei (Karabor) en hoofdkwartier van de Alliance. Hier wordt gevochten tegen de Shadowmoon Clan en Iron Horde
-
- Gorgrond: Een grote woestijn voorzien van vele ravijnen waar de Blackrock clan allerlei belegeringswapens bouwt
-
- Talador: Shattrath City, plek waar de Auchenai Soulpriests zich begeven die de Draenei binnenin Auchindoun proberen te beschermen
-
- Spires of Arak: Arrakoa begeven zich op de pieken van deze zone, veilig van de Shattered Hand
-
- Nagrand: Publieksfavoriet. Vruchtbare heuvels, rotsen en de aanwezigheid van de Warsong clan
-
- Tanaan Jungle: Overwoekerde jungle die in sterk contrast staat met Hellfire Peninsula uit Outland. Dark Portal is er in aanbouw, Iron Horde maakt zich klaar om Azeroth te veroveren
Facties & iconische karakters
Naast de gewoonlijke twee facties, de Horde en Alliance, heb je nu ook verschillende orc-clans. Zo zullen we de Frostwolf Clan, Shadowmoon Clan, Blackrock Clan, Warsong Clan, Bleeding Hollow en Shattered Hand Clan te zien krijgen. Dit zorgt er uiteraard voor dat we enkele iconische karakters uit de Warcraft-historie te zien zullen krijgen. Denk maar aan Grom Hellscream, Orgrim Doomhammer, Drek'thar en zelfs Durotan, de vader van Thrall. Verder krijgen we ook bekende clan-leiders te zien zoals Ner'zhul, Gul'dan, Kargath Bladefist en Blackhand.
Zoals gewoonlijk krijgen beide spelerfacties uiteraard ook elk een unieke zone. Als Horde-speler zal je Bladespire Citadel moeten verdedigen, de stad die ook meteen de hoofdstad van de factie wordt in deze expansie. De Alliance krijgt een gelijkaardig scenario met Karabor, ook wel bekend als de Black Temple van Outland.
Nieuwe karaktermodellen
Een andere grote toevoeging zijn de nieuwe karaktermodellen. De verouderde modellen zijn al een tijdje een groot pijnpunt van de MMO. Zowat alles ziet er namelijk beter uit in vergelijking met enkele jaren geleden, behalve dan de modellen van de originele karakters. Omdat we deze keer terugkeren naar de thuiswereld van de Orcs, wou Blizzard niet enkel de Orcs verbeteren, maar alle rassen tegelijkertijd. Om te vermijden dat de karakters er volledig anders gaan uitzien, probeert men wel de meest iconische details van elk ras te behouden. Of alle rassen al herwerkt zullen zijn tegen de release van de uitbreiding, dat is niet zeker. Blizzard hoopt echter om alle acht rassen klaar te krijgen, de Blood Elves en Draenei dan kort na de launch.
Je eigen garnizoen
Eén van de leukste nieuwe dingen lijkt ons dan weer het garnizoen, oftewel de WoW-versie van Housing. In principe is dit je eigen stad, een eigen stuk land in World of Warcraft. Er zijn geen loading screens en het is volledig geïntegreerd in de spelwereld. Je vrienden kunnen zelfs op bezoek komen. Het is ook niet zomaar gewoon een stuk land, want je kan volgers recruteren, ze een naam geven en op missie sturen. Je kan ook gebouwen upgraden. De stad evolueert zelfs als je offline bent.
De gebouwen hebben ook hun nut. Je kan een mijn bouwen en gaan minen of je kan een volger sturen om dit te doen. Hierdoor heb je dus ook toegang tot grondstuffen waarvoor je eigen karakter niet de juiste profession heeft. Verder kan je ook trofeeën verzamelen en monumenten bouwen door bepaalde achievements te behalen. Het is bijna een eigen game op zich en het lijkt ons ook vooral erg verslavend.
Inventory Update
Dit lijkt op het eerste zicht misschien een minder belangrijke aanpassing, maar voor de spelers onder ons met een overvolle inventaris is dit vrij belangrijk. De dag van vandaag zitten Mounts & Pets al in een aparte tab, maar de nieuwe expansie gaat hiermee nog een stap verder. Heirlooms, Toys, Tabards en Quest Items zullen vanaf nu ook in een aparte sectie terechtkomen. Verder worden al deze items ook nog eens Account Wide.
Meteen level 90
Tenslotte beloont Blizzard elke speler ook met een gratis boost naar level 90. Dit telt wel maar voor één personage, nadat je de nieuwe uitbreiding hebt gekocht. Nieuwe spelers kunnen hier gebruik van maken zodat ze al een hoofdkarakter op overschot hebben, maar het is tegelijkertijd ook erg handig voor veteranen die al een tijdje niet meer hebben gespeeld en eens een andere server willen uitproberen.
Om te vermijden dat je simpelweg een level 90-karakter krijgt zonder een deftige uitrusting en een achterstand qua quests, krijgt dat karakter een geschikte uitrusting mee. Er wordt ook gehint dat een groot deel quests gewoonweg automatisch zullen worden afgehandeld. Hoe het met professions zit, dat is nog niet geweten.
Je wordt trouwens niet zomaar voor de leeuwen gegooid, want Blizzard heeft ervoor gezorgd dat de introductie tot Draenor rekening houdt met mensen die gebruik maken van deze boost. De intro zou gelijkaardig zijn aan de Death Knight-ervaring uit Wrath of the Lich King. Eerder heeft men trouwens al de Proving Grounds toegevoegd aan Mists of Pandaria, een plek waar je op je eentje kan leren om te spelen als tank, healer of dps.