Hands-on met de 2DS
Nintendo maakte recent een heel onverwachte aankondiging met de Nintendo 2DS. Dit toestel maakt deel uit van de 3DS-familie, maar lijkt het 3D-effect volledig achterwege te laten. De initiële reactie van heel wat gamers was niet meteen zo positief. Het toestel oogde enorm en zag er nogal onhandig uit. De perfecte reden dus voor de 4Gamers-redactie om zelf eens te ondervinden of de 2DS de moeite waard is. Wij gingen voor jullie dan ook eens hands-on bij Nintendo in Antwerpen en mochten de 2DS eens flink onder handen nemen.
De Nintendo 2DS is een nieuwe optie in de 3DS-familie. Naast de 3DS (€159) en de 3DS XL (€199) biedt Nintendo nu dus ook een goedkoper alternatief aan, in de vorm van de 2DS. De prijs zou om en bij de €129 liggen, wat tot een aantal compromissen zal leiden, waarover je weldra meer zal lezen. Laten we eerst duidelijk maken dat het toestel alle 3DS-games en oude DS-games zal kunnen afspelen, maar dat het stereoscopisch 3D-effect dus niet meer mogelijk is om waar te nemen bij het spelen van 3DS-games. Voor zij die toch niet echt interesse hadden in deze feature of zij die het effect moeilijk kunnen waarnemen is de 2DS dus een interessant toestel om in overweging te nemen.
De technische specificaties heeft Nintendo eigenlijk reeds perfect zelf opgesomd in een overzichtelijke tabel. De specificaties van de 2DS worden dan ook eens mooi naast die van de 3DS en 3DS XL geplaatst. Qua schermgrootte bevat de 2DS even grote schermen als de gewone 3DS. De batterij heeft op zijn beurt dan weer een beetje meer capaciteit dan die van de 3DS. Je kan 3DS-games, afhankelijk van de belichting en WiFi, 3,5 tot 5,5 uren spelen op je 2DS. Gewone DS-games kan je gedurende 5 tot 9 uren spelen, wederom afhankelijk van bepaalde instellingen. De 2DS in slaapmodus zetten gebeurt door middel van een apart knopje, aangezien je het toestel niet meer kan dichtklappen.
Met een gewicht van 260 gram is het toestel net wat zwaarder dan de 3DS, maar toch nog heel wat lichter dan een 3DS XL. Aangezien het gewicht veel meer verdeeld wordt over het toestel, voelt de 2DS wat lichter aan dan de 3DS wanneer je het in je handen vasthoudt. Wat het geluid betreft, moet de 2DS het helaas doen met monogeluid, al wordt stereogeluid wel ondersteund via de hoofdtelefoon-uitgang. De plaatsing van de monospeaker is wel heel slim bedacht. Je vingers zullen nooit over deze speaker geplaatst worden, waardoor het geluid steeds krachtig genoeg blijft en niet per ongeluk onderdrukt zal worden. Misschien ook handig om te vermelden is het feit dat de 2DS een lader en een SD-kaartje van 4GB meekrijgt, zodat iedereen meteen van start kan gaan zonder al te veel extra accessoires aan te schaffen.
Genoeg over de specificaties van het toestel. Voor wie is de 2DS nu eigenlijk? Wel, we vermoeden op het eerste zicht dat voor twee groepen dit toestel enorm interessant kan zijn. Allereerst doet het stevige, grootse en kleurrijke uitzicht van het toestel vermoeden dat het voornamelijk ontwikkeld is voor de allerkleinsten onder ons. Aangezien het toestel uit één geheel bestaat, dat je niet meer kan dichtklappen, is de kans op stukgaan tijdens een val toch aanzienlijk kleiner dan bij een gewone 3DS het geval is. Daar waar een gewone 3DS al snel in tweeën zou breken, kan de 2DS deze val allicht gemakkelijker overleven. De 2DS voelde naar onze mening dan ook heel stevig en solide aan, dus op de bouwkwaliteit heeft men zeker niet bespaard. Voor de ouders is het ook weer mooi meegenomen dat het toestel met een prijskaartje van ongeveer €129 weer wat goedkoper uitkomt, zeker wanneer je bedenkt dat er nog een spelletje zoals Pokémon aangekocht moet worden. Dit eindejaar is een 2DS, samen met een van de vele 3DS-toppertjes, dus een heel interessant en leuk cadeau voor de Sint of onder de kerstboom.
Een tweede doelgroep voor wie de 2DS interessant is, zijn de mensen die niet veel 3DS-games willen spelen, maar toch van een selectie aan topgames willen genieten tegen een zo laag mogelijke prijs. Ook draagbaarheid is dan bijvoorbeeld niet meteen van belang, zeker niet als zij toch steeds thuis met deze games spelen. Over draagbaarheid gesproken: het toestel mocht er wel op de eerste foto's enorm uitzien, maar in realiteit valt dit heel goed mee. Op de foto's, die we bij Nintendo genomen hebben, in dit artikel kan je de 2DS naast enkele andere gadgets zien en dan zal je al gauw merken dat het allemaal nog meevalt. In onze handen voelde de 2DS dan ook aan als een oude Game Boy Pocket of Game Boy Color. De houding voor je handen en vingers voelt natuurlijk genoeg aan en op het eerste zicht leken we niet meteen een probleem te hebben met alle knopjes. Zelfs de L- en R-knoppen zijn relatief makkelijk te bereiken omdat ze ook via de zijkant ingedrukt kunnen worden.
Samengevat biedt de Nintendo 2DS ons een nieuwe optie voor zij die geen 3DS bezitten. Het toestel heeft een aantal compromissen gemaakt, zoals de draagbaarheid en het monogeluid, maar vormt met zijn prijskaartje en stevigheid wel weer een interessant alternatief voor een bepaald publiek. Zij die graag tot de 3DS-familie willen behoren, hebben nu dus keuze uit drie verschillende toestellen met verschillende prijskaartjes, wat op zich niet slecht is. Volgens ons zal de 2DS dan ook zeker aanslaan en een eigen publiek vinden. Zij hoeven alvast niet te vrezen voor de hevige reacties die bij de onthulling aanwezig waren, want het is een meer dan behoorlijk toestel met de ergonomie en kwaliteit die we van Nintendo gewoon zijn.