4G-interview: Microsoft België over Xbox 360 en Xbox One
Tijdens E3 begon zich een storm op gang te trekken rond de DRM-regeling van de Xbox One en na E3 ging die storm niet meteen liggen, tot Microsoft uiteindelijk besloot om de regeling aan te passen. Naar aanleiding van deze woelige periode vonden we Kathleen Kiebooms, Xbox Brand Manager, bereid om enkele vragen te beantwoorden.
Xbox 360
De Xbox 360 lijkt vooral in Engelstalige landen een stevige basis te hebben gevonden. Hoe tevreden zijn jullie met het marktaandeel van de Xbox 360 in de Lage Landen (en België specifiek)?
Kathleen Kiebooms: Bedrijven willen het natuurlijk altijd beter doen. Xbox is wereldwijd de nummer 1 console. We zijn in België tevreden met het marktaandeel en de trouwe fanbasis die we hebben opgebouwd.
Er zijn toch wel wat features die in het buitenland (voornamelijk de VS) wel aanwezig zijn, die in onze regio ontbraken. Wat was het grootste probleem om die zaken gelokaliseerd te krijgen?
Kiebooms: Een grote complexiteit zit in de legale aspecten van die deals. Wij kunnen enkel apps lanceren met bedrijven die ook de Belgische markt coveren. Voorbeeld: Youtube - van zodra dat bedrijf in België zijn diensten commercialiseerde, hebben we de app gelanceerd op de console. De ambitie is om in de mate van het mogelijke een zo groot mogelijke Europese uniformiteit te creëren.
Met World of Tanks: 360 Edition en Fable Anniversary worden de 360-fans nog bediend en er wordt ook gesproken over voortdurende ondersteuning voor het platform. Mogen we dit jaar nog aankondigingen van AAA-titels voor Xbox 360 verwachten? Komen er nog onaangekondigde games uit voor Xbox 360 dit jaar?
Kiebooms: Naast de titels die je hebt aangehaald komen er dit jaar nog exclusieve titels uit zoals Zoo Tycoon, maar zeker niet vergeten dat alle grote blockbuster games zoals FIFA, Assassin's Creed, Call of Duty, ... ook allemaal uitkomen op Xbox 360. Met de lancering van het nieuwe model van de Xbox 360 tonen we dat dit platform zeker ondersteund blijft.
Kunnen jullie richtcijfers geven van hoe goed Xbox Live het doet in België (en Nederland)? Hoeveel percent van Xbox 360-gamers hebben hier Xbox Live Gold?
Kiebooms: Helaas kunnen wij geen lokale cijfers meedelen. Globaal zijn we nu voorbij de 48 miljoen Live users met meer dan 76 miljoen verkochte consoles.
Xbox One
Op E3 wist Microsoft heel wat nostalgische titels voor te stellen. Zo kwam Killer Instinct weer bovendrijven en ook Zoo Tycoon mag een nieuw avontuur verwachten. Zijn er nog andere klassiekers waar we naar mogen uitkijken? Worden Conker, Viva Pinata, Kameo of andere titels ook teruggebracht?
Kiebooms: Absoluut. Titels zoals Minececraft, Crimson Dragon, Killer Instict, … worden uitgebracht op Xbox One. Verder kunnen we echter niet bevestigen noch ontkennen of er in de komende maanden nog meer nostalgische titels naar Xbox One zullen komen.
Welke nieuwe franchise is volgens jullie het beste gericht op de markt in Vlaanderen en Nederland? Welke titel zal het dus volgens jullie het beste doen (van de nieuwe games)?
Kiebooms: Bestaat er wel een verschil tussen een Franse of Belgische gamer? Na E3 hebben we veel positieve feedback ontvangen over Ryse: Son of Rome, Titanfall en Watch_Dogs. Op het einde van de dag is het natuurlijk de gamer die beslist. De best verkopende titel kan dus evengoed FIFA 14, Forza Motorsport 5 of Dead Rising 3 worden.
Gamescom wordt vaak aanzien als het kleinere broertje van E3 qua aankondigingen. Wat mogen we van Microsoft verwachten op Gamescom qua aankondigingen?
Kiebooms: Kom naar Gamescom en you’ll see. Gamescom is prioriteit van Microsoft.
In België krijgen we vaak te maken met Franse versies omdat het hele land soms als Franstalig wordt aanzien. Wordt dit opgelost bij de Xbox One?
Kiebooms: In België zijn games beschikbaar in 3 verschillende talen, waarbij het voor de Xbox 360, op DVD-formaat, soms 3 verschillende producten zijn. Door het gebruik van de Blu-ray technologie zal het voor Xbox One mogelijk zijn meerdere talen op 1 disc te voorzien.
Zal de vernieuwde Kinect ook gelokaliseerd zijn of worden? Moeten we het stellen met één van de grotere talen (Engels, Frans)?
Kiebooms: Vandaag hebben we hierover nog geen aankondigingen te doen. Hou het nieuws vooral in de gaten.
Er is eigenlijk bijzonder weinig gesproken over de nieuwe controller, terwijl daar toch heel wat vernieuwingen in verwerkt zitten qua technologie. Ligt de nadruk misschien niet te hard op de vernieuwde Kinect?
Kiebooms: De nadruk ligt op de keuzevrijheid. Het is aan de consument om te beslissen welke voor hem de meest ideale besturingswijze is. We zijn trots op de vernieuwingen van zowel de Kinect als de controller. De beste gamecontroller is verder verbeterd met meer dan 40 technologische innovaties. De nieuwe Impulse-triggers leveren nauwkeurige feedback in je vingertoppen voor een meer realistische ervaring. De duimsticks, het D-pad en de contouren zijn verder gestroomlijnd voor meer precisie en comfort in uw handen. Dit is simpelweg de beste controller die we ooit hebben gemaakt.
Naast gaming mikt de Xbox One ook op andere features, zoals televisie. Zo hebben we al vernomen dat Sky en Canal+ in de pijplijn zitten voor de omringende landen. Hoe zit het met onze regio qua televisiegetinte zaken en welke deals mogen we verwachten?
Kiebooms: Vandaag hebben we hierover nog geen aankondigingen te doen. Hou vooral het nieuws in de gaten.
Hoe gaat de lokale strategie zijn om de Xbox One in de markt te zetten? België wordt toch - meer dan Nederland - aanzien als een Sony-land qua consoles, dus hoe plannen jullie qua marketing in te pikken op deze tendens om de Xbox One aan te prijzen?
Kiebooms: Het is nog iets te vroeg om nu al in onze kaarten te laten kijken. We weten dat er geïnteresseerden zijn die meeluisteren.
Game Mania liet al verstaan dat er momenteel drie PS4 pre-orders zijn voor elke Xbox One pre-order. Hebben jullie al een zicht op hoe de Xbox One presteert ten opzichte van de Xbox 360 pre-orders bij diens aankondiging in onze regio?
Kiebooms: Wij volgen de pre-orders van heel dicht bij en de prijzen worden natuurlijk uitgedeeld aan het einde van rit.
Naast de games was er ook bijzonder veel te doen rond de overige aankondigingen van Microsoft, zoals het DRM-beleid dat ondertussen aangepast werd. Hadden jullie zo'n vocale tegenkanting verwacht?
Kiebooms: We bouwen Xbox One voor onze fans. Hun feedback was luid en duidelijk. Ze willen dezelfde flexibiliteit met games op discs die ze genoten met de Xbox 360. Zij lieten zich horen en wij luisterden. Dus we geven de consument de keuze tussen discs en digitale content, en we blijven doorgaan ons digitale platform verder uit te bouwen.
In welke mate gooit het roet in jullie visie voor de toekomst van de Xbox One en diens aanpak?
Kiebooms: Onze visie is niet veranderd. Wij geloven heel sterk in een geconnecteerde, digitale toekomst en de voordelen die het zal brengen voor games en entertainment. We zijn blij met alle voordelen van een modern geconnecteerd systeem, dat ook de flexibiliteit van offline spelen aanbiedt.
Met de aanpassingen in het beleid, wil dat zeggen dat we andere features nog altijd wel kunnen gebruiken, zoals family sharing en instant game switching, als men voor de digitale versies van games gaat? Zijn deze features mee geschrapt door de beleidsaanpassing? Als family sharing blijft voor digitale versies, kan je specifiek uitleggen hoe dit werkt, want daar bestaat ook nog onduidelijkheid over.
Kiebooms: De beleidsaanpassing zal invloed hebben op enkele van de scenario's die we eerder hebben aangekondigd voor Xbox One. Uw volledige gamecollectie zal niet meer beschikbaar zijn via de cloud. Games op disc zullen de disc voor weergave vereisen. Games die je hebt gedownload via Xbox Live blijven wel toegankelijk vanuit de cloud. Wij bieden niet langer ‘family game sharing’ via de cloud. Het delen van games zal gebeuren zoals nu bij de Xbox 360. Je zal gewoon de disc delen. Gedownloade titels kunnen niet worden gedeeld.
Vinden jullie dat een deel van de community overdreven gereageerd heeft met betrekking tot sommige features?
Kieboom: De community heeft recht op een mening. Wij bij Xbox houden van games, maar nog belangrijker, wij bij Xbox houden van gamers. Na de onthulling van onze plannen betreffende de Xbox One, hebben wij geluisterd naar de commentaar en feedback van onze fans. Wij appreciëren hun hulp bij het ontwikkelen van de toekomst van Xbox.
Er werd op E3 ook gesproken over het feit dat heel wat Xbox One-games op pc werden getoond en er gaan ook geruchten rond dat de productie niet op punt staat. Moeten potentiële kopers een tekort vrezen bij de lancering? Vrezen jullie een gelijkaardige situatie als bij de Xbox 360 qua lanceringsproblemen?
Kieboom: We hebben verschillende development kit form functions ter beschikking voor verschillende toepassingen, inclusief enkele die op pc’s lijken. Momenteel, maanden voor de lancering, zijn ons team en onze partners gericht op het bouwen van de beste beschikbare games en entertainment ervaringen, niet op de fysieke verschijning van de kits. Het laat geen twijfel dat we wat problemen hadden bij de lancering van de Xbox 360. We kunnen echter niet trotser zijn op de consoles die we reeds jaren bouwen. Ze zijn het resultaat van jaren van voortdurende innovatie in ontwerp, testen en leren. We zijn ervan overtuigd dat we bouwen aan een kwalitatief hoogwaardig product.
Hadden jullie verwacht dat het prijsverschil met de PS4 honderd euro zou zijn?
Kieboom: Daar hadden we rekening mee gehouden.
Vanaf wanneer mogen we de grote push van de Xbox One hier in België en Nederland verwachten? Kunnen gamers ook hier lokaal aan de slag met het toestel voor release?
Kieboom: Lokaal zullen er mogelijkheden zijn om hands-on te krijgen voor de release, maar waar en wanneer dat zal zijn, kunnen we nu nog niet bevestigen.
Als we één ding moeten onthouden over de Xbox One, wat zou dat moeten zijn?
Kieboom: Xbox One, gemaakt voor en door gamers, is het beste en meest innoverende gameplatform voor de komende 10 jaar.