Vergeten Xbox-exclusives: een terugblik
Uit het oog, maar niet uit het Xbox-hart
Gamers hebben al twaalf jaar kunnen genieten van een Xbox-console en dat dit gepaard gaat met exclusieve games is maar al te logisch. Het is praktisch onmogelijk om al deze games te onthouden en daarom stellen we jullie een lijst voor met, naar onze mening, vergeten exclusieve games. Bevestigde waarde zoals Halo of Forza zijn de meeste nog lang niet beu, maar eens een nieuwe wind laten waaien in een oud bestaande IP kan wonderen verrichten, lijkt ons.
Conker
Ontwikkelaar: Rare Laatst uitgebracht: Conker: Live & Reloaded in 2005
Je kan het op zijn minst erg vreemd noemen dat er voor de Xbox 360 geen nieuwe Conker is verschenen. De laatste nieuwe Conker werd erg goed onthaald door zowel de pers als de gewone gamer. De mulitplayermode is erg lang populair geweest op Xbox Live en heeft zeker mee gewerkt aan het succes van het online platform. Het voordeel van een Conkergame is herkenbaarheid en voor de nieuwe Xbox zou het enkel maar een voordeel zijn om nog een sterk karakter te hebben, dat samen met Master Chief (edoch voor een ander publiek) de gamersharten kan veroveren.
Kameo
Ontwikkelaar: Rare Laatst uitgebracht: Kameo: Elements of Power in 2005
Kameo had een moeilijke beginperiode. Vooraleer Microsoft Rare ingelijfd had, was Kameo reeds in ontwikkeling voor de Nintendo Gamecube. Microsoft had vertrouwen in deze franchise en liet Rare verder werken aan het spel, maar dan voor de Xbox. Het spel werd echter verschillende keren uitgesteld en in het laatste kwartaal van 2004 werd duidelijk dat het spel niet meer uit zou komen op de oorspronkelijke Xbox. Gevolg? Kameo: Elements of Power werd een lanceringsgame voor de Xbox 360. De meningen over het spel waren algemeen positief en het verkocht goed. Rare was bezig aan een nieuwe Kameo die realistischer ging worden, maar jammer genoeg verwees Microsoft het spel in 2009 naar de prullenbak om zo Rare aan Kinect-titels te kunnen zetten. Laten we hopen dat de plannen voor Kameo 2 weer uit de vuilbak gevist worden, zodat we nog eens mogen genieten van een schattig platformspel.
Quantum Redshift
Ontwikkelaar: Curly Monsters Laatst uitgebracht: Quantum Redshift in 2002
Quantum Redshift moest voor de Xbox zijn wat Wipeout voor de PlayStation is. Het kreeg enorm lovende kritieken, maar jammer genoeg verkocht het voor geen meter. Best vreemd, want het was veruit één van de mooiste Xbox-games. Technisch was het ook een bijzonder indrukwekkend spel met real time reflecties in het water. De studio is al lang opgedoekt en de franchise is misschien in een vergeethoekje geraakt, maar toch zou een Wipeout-achtige game niet misstaan op de nieuwe Xbox.
Project Gotham Racing
Ontwikkelaar: Bizarre Creations Laatst uitgebracht: PGR4 in 2007
Je kan Project Gotham Racing moeilijk een vergeten exclusieve game noemen, maar we spreken in naam van vele gamers als we hopen dat Microsoft het niet vergeten is. Tot 2007 was het één van de vaste pilaren van Microsoft totdat Activision de ontwikkelaar opkocht. Sindsdien is er geen nieuws meer geweest over een nieuwe Project Gotham Racing, al zijn er wel sterke geruchten dat het een lanceringsgame zou worden voor de nieuwe Xbox. Er zou wel een nieuwe studio aan het roer staan, aangezien Bizarre Creations opgedoekt werd. Terecht? Beslis zelf na het spelen van hun 2 recentste games (Blur en James Bond: Blood Stone). De nieuwe ontwikkelaar zou wel eens Lucid kunnen worden, want deze studio is opgericht door ex-werknemers van Bizarre. Met Forza Motorsport heeft Microsoft een sterke racing franchise, maar Project Gotham Racing heeft toch altijd heel wat mensen aangesproken en met in totaal zeven miljoen verkochte exemplaren zou het zeker een welkom geschenk zijn als lanceringsgame.
Tao Feng
Ontwikkelaar: Studio Gigante Laatst uitgebracht: Tao Feng: Fist of the Lotus in 2003
Niet veel mensen weten dat Microsoft best wel veel exclusieve fighting games heeft en Tao Feng is daar één van. Veel brokken heeft het niet gemaakt, maar het heeft toch erg veel potentieel door een boeiend verhaal. Met de komende nieuwe Xbox is de kans groot dat er een groot aantal fighting game fans gelokt gaan worden door Killer Instinct. Om deze gamers extra te verwennen zou een Tao Feng game niet misplaatst zijn. Het spel was best revolutionair in zijn tijd door de schade aan kleren en omgevingen. Benen en armen van tegenstanders konden ook gebroken worden zodat ze minder schade konden aanrichten en niet meer de mogelijkheid hadden om te lopen. Koppel Tao Feng maar gerust aan NetherRealm, de mannen achter Mortal Kombat.
Zoo Tycoon
Ontwikkelaar: Blue Fang Games Laatst uitgebracht: Zoo Tycoon 2 DS
Jij kiest welke dieren er in jouw zoo rondlopen en ondertussen beheer je al je werkvolk en moet je de bezoekers gelukkig houden. Dat is Zoo Tycoon en het moet niet meer of minder zijn. Het spijtige nieuws is een tijdje geleden gelekt dat een Xbox 360-versie naar de prullenbak werd verwezen. Zoo Tycoon zou wat ons betreft een perfecte Xbox Live Arcade-game zijn. Simulatiegames zijn niet meer zo populair als vroeger, maar met een slimme marketing kan dit ongetwijfeld een succes worden. Het succes van Kinectimals maakt duidelijk dat er genoeg gamers zijn die graag met dieren bezig zijn. Een andere mogelijkheid zou een F2P-model zijn waarmee je Farmville-achtige toestanden kan doen om dieren en materialen te ruilen met vrienden. De zoo's van je vrienden bezoeken kan een leuke toevoeging zijn om je een echte avonturier te voelen.
Blinx
Ontwikkelaar: Artoon Laatst uitgebracht: Blinx 2: Masters of Time and Space in 2004
Als er één ding is dat je de Xbox 360 kan verwijten is het gebrek aan exclusieve platformgames. Er zijn er natuurlijk wel, maar je kan ze op één hand tellen. Net zoals Conker is het bijna schandalig dat er nooit een derde Blinx is gekomen. De reden waarom is ons ook een raadsel, dus laten we hopen dat Microsoft inziet dat ze best wel eens een exclusieve platformgame mogen uitbrengen. Blinx is altijd redelijk goed onthaald geweest door reviewers, al was er enige kritiek dat het wat te moeilijk was. Moeilijk of niet, het was een bijzonder leuke game en een memorabel karakter. Het was Microsofts bedoeling om van Blinx een mascotte te maken zoals Nintendo's Mario, maar door slechte verkoopcijfers is dat niet gelukt. Met de nieuwe Xbox is er echter een nieuwe kans. Master Chief verslagen als mascotte zit er niet in, maar wie weet verkoopt het spel nu wel veel beter.
De Xbox 360 heeft een tijdje tal van RPG's gehad, vooral omdat men achter de Japanse consument zat. De strijd is gestreden en werd in Japan verloren. Het is nu te hopen dat er in de toekomst nog RPG-games op de planning staan. Dat Lionhead met een RPG bezig lijkt te zijn, is geen schokkende vaststelling. Geruchten gaan dat het om (een MMO van) Fable gaat, maar welke andere RPG-games maken kans terug te komen?
True Fantasy Live?
Ontwikkelaar: Level-5 Laatst uitgebracht: is nooit verschenen
True Fantasy Live Online was twee jaar in ontwikkeling bij Level-5 totdat het onverwachts geschrapt werd in 2004. Het moest één van de grote aantrekkingskrachten worden voor Japan, maar er kwamen veelal teleurgestelde reacties naar boven. Het spel zou een fantasy-thema hebben en maar liefst 3000 spelers zouden op één server met elkaar kunnen spelen. In 2008 kwam het spel even terug op de radar, omdat Shane Kim zei dat het best wel zou passen op de Xbox 360. Anno 2013 is er van het spel niets meer vernomen en is het in alle waarschijnlijkheid ergens in een donkere kerker opgesloten. Misschien verschijnt True Fantasy Live wel op de nieuwe Xbox? Niet enkel zou het helpen om Japanse gamers te overtuigen, want wie weet valt de rest van de wereld er ook wel voor.
NightCaster
Ontwikkelaar: Jaleco Laatst uitgebracht: NightCaster 2: Equinox in 2002
NightCaster is niet meteen een roleplaying game waar je echt op zit te wachten als je de vorige twee hebt gespeeld, maar als je puur naar de gameplay en mogelijkheden kijkt, zit er (mits voldoende ontwikkeltijd) wel een topgame in verstopt. De werelden waren een beetje te vergelijken met World of Warcraft, speels en origineel. Ongetwijfeld zitten er nu mensen zich af te vragen of het niet wat op Fable lijkt. Qua vechtsysteem inderdaad wel, maar voor het overige niet echt. Een unieke RPG zoals NightCaster zou in elk geval erg welkom zijn op de nieuwe Xbox.
Blue Dragon
Ontwikkelaar: MistWalker Laatst uitgebracht: Blue Dragon in 2007
Vermeld Hironobu Sakaguchi's naam en RPG-gamers beginnen al wat meer te hopen. Hij is immers bekend als de Final Fantasy-ontwikkelaar. Blue Dragon was één van zijn nieuwe IP's, nadat hij Final Fantasy achter zich gelaten heeft. Blue Dragon was voor Microsoft misschien wel de belangrijkste game voor Japan. Een sequel is jammer genoeg twijfelachtig. Sakaguchi heeft jaren geleden gezegd dat een sequel in de planning stond, maar meer ook niet. De verkoopcijfers waren niet echt fantastisch, al is het gokken waarom dat was, want het was een geslaagde RPG-ervaring. Waarschijnlijk ligt de prioriteit weer op shooters en dan is het maar te hopen dat een parel als Blue Dragon de kans krijgt om zich te bewijzen.
Lost Odyssey
Ontwikkelaar: Mistwalker Laatst uitgebracht: Lost Odyssey in 2008
Vraag tien gamers om een lijstje van top-RPG's geven van de huidige consolegeneratie en de kans is groot dat Lost Odyssey er ergens tussen zit. Deels onbegrijpelijk dat het spel niet vlot over de toonbank ging, want de reviews waren uitstekend. Net zoals Blue Dragon is Lost Odyssey van Sakaguchi en bewijst hij een meester in het genre te zijn. Boeiende karakters, een sterk verhaal, grafisch top en uren gameplay. Dit is wat een RPG moet zijn. Net zoals Blue Dragon is het twijfelachtig dat er een sequel komt, want Mistwalker lijkt niet meteen fan te zijn van de Xbox-markt, ook al kregen ze een duw in de rug door Microsoft.