Launch Guide: Nintendo Wii U
Nintendo-fanaten hebben heel veel geduld moeten uitoefenen, maar zij kunnen vanaf nu ook gamen in HD op de Wii U. Nintendo laat als eerste van de drie consolefabrikanten een nieuwe generatie consoles op ons los en het Japanse bedrijf kennende brengt dit weer een hele nieuwe manier van gameplay met zich mee. Groot was dan ook de verbazing dat de controller van de Wii U een tablet-achtig iets bleek te zijn. In deze launchguide hebben we voor jullie alvast zowat alle belangrijke zaken en weetjes van de Wii U gebundeld om jullie op weg te helpen.
Een geheel nieuwe console |
Laten we allereerst nogmaals herhalen dat de Wii U een nieuwe console en opvolger van de Wii is. Het is geen draagbaar systeem dat je overal mee kan nemen (wat soms zo lijkt omdat je spellen ook volledig op de GamePad kan spelen), want de games worden effectief in de console zelf verwerkt. De console zelf gelijkt wat op de Wii, maar is qua afmetingen vooral enkele centimeters langer. De Wii U zal in twee verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, namelijk wit en zwart. De witte Wii U zal beschikbaar zijn in het basispakket, terwijl de zwarte versie in een uitgebreidere bundel zal zitten.
De basisversie zal om en bij de 299 euro kosten, terwijl de Premiumversie om en bij de 349 euro zal kosten. Voorts zal er in Europa ook een exclusieve ZombiU-bundel aangeboden worden die rond de 399 euro kost. De spellen zelf zullen qua prijs variëren, maar momenteel zien we bij de winkels prijzen opduiken tussen de 40 en 70 euro. Een overzicht van de hardwarebundels kan je in onderstaande afbeeldingen terugvinden (klik om te vergroten).
Technische specificaties en kenmerken |
Over de hardware van de console zelf valt er niet meteen veel te zeggen, vermits Nintendo niet graag open kaart speelt wat de componenten onder de motorkap betreft. Officieel gezien zal de Wii U een IBM Multicore CPU bevatten en wordt de grafische chip verzorgd door AMD. Beide componenten zitten netjes op één gemeenschappelijke plaats, MCM (multi chip module), wat de verwerkingssnelheid zeker ten goede zal komen. Voorts bevat de Wii U ook 2 GB aan RAM-geheugen, waarvan 1GB door games gebruikt kan worden en 1GB voor applicaties en het OS voorbehouden is. De spellen zelf zijn op een propriëtaire variant (een soort Blu-Ray) gedrukt die met gemak 25 GB aan data kan bevatten. Op die manier zullen er niet meteen problemen zijn voor ontwikkelaars om een grote hoeveelheid aan gamedata op het schijfje kwijt te kunnen.
Het uitwendig aspect van de Wii U heeft zoals eerder gezegd veel weg van de Wii. Aan de voorkant vinden we opnieuw een power-knop, eject-knop, sync-knop en SD-kaartslot terug. Nieuw is echter dat er ook twee USB-poorten onder het klepje aan de voorkant verscholen zitten. Vermits de Wii U over een flashgeheugen van 16 of 32 GB beschikt, kan het dus zeker geen kwaad om je geheugen wat uit te breiden. Hier zullen de SD-kaartjes zeker van pas kunnen komen. De echte digitale fanaten kunnen wellicht beter naar een externe harde schijf kijken. De Wii U biedt ondersteuning aan zowat elke externe harde schijf, wat wil zeggen dat je het geheugen op die manier enorm kan uitbreiden aan een niet zo kostelijke prijs (je hoeft dus zeker niet op zoek te gaan naar officiële Nintendo-harde schijven).
Aan de achterzijde kunnen we uiteraard ook heel wat aansluitingen terugvinden, waaronder opnieuw enkele USB-poorten, een aansluiting voor de Wii sensor bar, maar geen ethernet-aansluiting. De Wii U beschikt over Wi-Fi om zo draadloos verbinding te maken met het internet. De Wii U ondersteunt de volgende weergaveresoluties: 1080p, 1080i, 720p, 480p en 480i. Kabels die je kan gebruiken zijn HDMI, component, RGB en AV. Voor audio wordt er gebruik gemaakt van een zeskanaals ( 5.1 sound), lineair PCM-signaal via de HDMI-aansluiting of een analoog signaal via de AV Multi Out-aansluiting.
GamePad: een nieuwe manier van besturen |
Een van de belangrijkste kenmerken van de Wii U is de nieuwe Wii U GamePad. Deze controller biedt een hele waaier aan nieuwe gameplay-mogelijkheden doordat het onder meer een touchscreen, gyroscoop en NFC-functie bevat (deze functies worden uitgelegd in onderstaande afbeelding). Ontwikkelaars kunnen bijgevolg kiezen uit heel wat nieuwe manieren van besturen of een Nintendo DS-achtige ervaring bieden dankzij de GamePad. Het spel besturen aan de hand van het aanraakscherm, bewegingsgevoelligheid of met de normale knoppen is voortaan allemaal mogelijk. Het is aan de ontwikkelaars om hen te laten kiezen welke besturingsoptie(s) het beste bij hun game past. Hier kunnen jullie alvast een bondig overzicht van de Wii U GamePad raadplegen (klik om te vergroten).
Dit allemaal zorgt er wel voor dat de batterij van de controller vrij snel leeg zal zijn, want normaal gezien zal deze het een drietal uren volhouden. Wel zal er voor heel wat titels ondersteuning zijn voor de nieuwe Wii U Pro Controller, wat heel wat wegheeft van een standaard Xbox 360-controller. Deze controller zal ongeveer een 80-tal uren meegaan en kan je steeds opnieuw opladen. Voorts worden zo goed als alle Wii-accessoires en -controllers ook ondersteund, dus verwacht je ook aan heel wat games die Wiimotes en dergelijke ondersteunen. Nintendo Land is hier alvast een schoolvoorbeeld van. Deze game kan je, samen met alle andere lanceringstitels, eens bekijken in ons overzicht op de volgende pagina.
Een console zonder games bestaat natuurlijk niet en op deze pagina vind je de games die samen met de Wii U releasen. Er kan heel wat geschreven worden op deze pagina, maar uiteindelijk is het leuker om te zien hoe deze Wii U games in de praktijk zullen uitpakken. Wij hebben alvast iedere retail game voorzien van een specifieke Wii U trailer (indien beschikbaar) zodat jullie een beter beeld krijgen van de aangeboden titels en de extra’s die je op de Wii U kan verwachten. De digitale titels werden reeds in de eShop update overlopen. Van een heel aantal (nieuwe) spellen zal je de komende tijd ook een review mogen verwachten, dus hou zeker de frontpagina of reviewsectie van 4Gamers in de gaten.
Assassin's Creed III |
Batman: Arkham City - Armoured Edition |
Ben 10: Omniverse |
Call of Duty: Black Ops II |
Darksiders II |
Epic Mickey 2: The Power of Two |
Family Party: 30 Great Games |
FIFA 13 |
Funky Barn |
Game Party Champions |
Just Dance 4 |
Mass Effect 3: Special Edition |
New Super Mario Bros. U |
Nintendo Land |
Rabbids Land |
Skylanders Giants |
Sonic & All-Stars Racing Transformed |
Sports Connection |
Tank! Tank! Tank! |
Tekken tag Tournament 2: Wii U Edition |
Transformers Prime |
Warriors Orochi 3 Hyper |
Your Shape: Fitness Evolved 2013 |
ZombiU |
Naast het ruime aanbod aan games zijn er ook heel wat features die de Wii U met zich meekrijgt. Wij hebben op deze pagina alvast de meest bruikbare of opvallende kenmerken beschreven. Naar goede Nintendogewoonte zijn al deze zaken volledig gratis te gebruiken. Het zal menig 3DS-bezitter sowieso duidelijk worden dat Nintendo heel veel inspiratie gehaald heeft uit het besturingssysteem van deze handheld en diens functies. Wel moeten we er even bij zeggen dat heel wat online applicaties via een firmware update toegevoegd moeten worden, dus het is niet zo dat je moet beginnen panikeren wanneer je een heel aantal kanalen of applicaties lijkt te missen. Ook het Wii-kanaal wordt pas beschikbaar wanneer je de Wii U via een update naar de nieuwste firmware weet bij te werken. Door deze functies pas op de lanceerdag via een update beschikbaar te maken, heeft Nintendo een aantal extra maanden de tijd gehad om alles te optimaliseren en fine-tunen.
Activity Log |
Net zoals op onze 3DS zal onze activiteit netjes bijgehouden worden in de Activity Log. Het systeem is vrij gelijkaardig: alle gespeelde games zullen getraceerd worden zodat jij kan zien wanneer en hoe lang jij ze gespeeld hebt. Iedere gebruiker kan een persoonlijke log hebben en je kan de logs van de andere gebruikers op het Wii U-systeem ook bekijken. Wii-games worden niet getraceerd, daar deze via een apart kanaal werken.
eShop |
De digitale winkel van de Wii U krijgt dezelfde naam als de 3DS-variant. Ook de layout is grotendeels gebaseerd op hetgeen we reeds van onze handheld gewoon zijn, zij het met enkele aanpassingen en verbeteringen. De voorpagina van de eShop is zeer visueel ingesteld, met heel wat featured content en categorieën die je kan bekijken. Rechts vinden we een aantal opties terug, waaronder een uitgebreide zoekfunctie. Naast specifieke, digitale titels van heel wat kleinere studio's vinden we ook heel wat digitale varianten van retailgames terug. Ieder spel bevat een uitgebreide informatiefiche, eventueel aangevuld door screenshots en trailers.
Wat gebruiksgemak en overzichtelijkheid betreft zet de eShop enorme stappen vooruit ten opzichte van het Wii-winkelkanaal. Nintendo beseft maar al te goed dat dit een van de grootste pijnpunten was. Daarnaast heeft Nintendo ook enkele stappen gezet die haar zelfs voor de concurrentie plaatst. Ontwikkelaars kunnen namelijk zelf de prijs van de uitgebrachte game bepalen, al geeft Nintendo wel enkele richtlijnen mee. Daarnaast kan de ontwikkelaar ook kiezen wanneer er prijsdalingen plaatsvinden en eveneens mag men de korting bepalen. Tot slot kunnen zij zo vaak als ze willen patches uitbrengen voor hun games en hoeven ze daar niets voor te betalen, al zal er nog steeds een bepaald controleproces van Nintendo moeten plaatsvinden.
Gebruikers |
Ben je met meerdere mensen thuis en wil je elk toch je eigen ding doen op de Wii U, dan kan je aparte "gebruikers" aanmaken. Er kunnen maximaal twaalf gebruikers aanwezig zijn op 1 Wii U. Iedere gebruiker heeft namelijk zijn/haar eigen instellingen en opgeslagen data wat games betreft. Het kan echter zijn dat sommige games cross-user save data bevatten. Daarnaast zijn bijvoorbeeld de opgeslagen instellingen en favorieten in de internet browser ook uniek voor iedere gebruiker, maar hier kan je in het onderdeel over de browser meer over vernemen. Je kan wisselen tussen de verschillende gebruikers door een selectiemenu linksboven in het Wii U-menu. Iets waar we wel voor willen waarschuwen is het feit dat je account vooralsnog hardwaregebonden is. Pas dus op wanneer je je account permanent wist, want op deze manier geraak je alle data zoals gekochte titels etc. kwijt. Voordeel is dan weer dat elke gebruiker met aangekochte eShop-games kan spelen, ook al zijn ze door een specifieke gebruiker op die Wii U aangekocht.
Home Button Menu |
Een zeer prominent uitziende knop op de GamePad is de Home Button. Hiermee onderbreek je tijdelijk het spel of de applicatie die momenteel draait en kom je in een soort van tussenmenu terecht. Hier kan je onder meer je Mii raadplegen en een batterij-indicator voor je GamePad en verbonden Wiimotes. Daarnaast kan je ook een digitale handleiding van het spel of de applicatie bekijken, controller-instellingen aanpassen en software sluiten. Het houdt hier echter niet mee op, want er vallen ook snelkoppelingen naar je vriendenlijst, Miiverse, eShop en internet browser te bespeuren. Natuurlijk kan je ook met een druk op de knop je speelsessie of applicatie gewoon hervatten.
Internet Browser |
Dankzij het aanraakscherm op de GamePad is de Wii U een uitstekende console om het wereldwijde web te verkennen. Via de browser kan je dan ook heel wat webmateriaal bekijken, maar Flash zal niet ondersteund zijn. Geen zorgen echter, want dankzij de HTML5-ondersteuning kan je alsnog genieten van Youtube-filmpjes en dergelijken. De browser zelf is gebaseerd op Webkit, dat ook gebruikt wordt voor Google Chrome en Safari van Apple. Je kan tot zes tabs tegelijkertijd open hebben en natuurlijk kan je ook je favoriete pagina’s opslaan. Iedere gebruiker heeft zijn/haar eigen instellingen en opgeslagen data wat de browser betreft.
Er zijn nog tal van features in deze browser te bespeuren. Zo kan je bijvoorbeeld het beeld op je tv verbergen, terwijl enkel op de GamePad nog iets te zien is. Ook kan je video’s vanaf de GamePad naar je tv swipen. Een feature die voor gamers heel handig kan zijn is dat je de browser te allen tijde kan raadplegen. Even met een druk op de Home-knop je spel tijdelijk pauzeren en een (video)walktrough zoeken is voortaan geen probleem meer.
Mii Studio |
De Mii’s zijn sinds het Wii-tijdperk niet meer weg te denken. Ditmaal hebben ze ledematen gekregen en zien ze er visueel ook wat beter uit, hoewel Nintendo nog steeds haar typische stijl behouden heeft. In de Mii Studio kunnen we onze eigen Mii ontwerpen of importeren vanuit de 3DS of Wii. Je kan ook een Mii maken door een foto van jezelf te nemen door middel van de ingebouwde camera in de GamePad. De creatievelingen onder ons hoeven alvast niet te vrezen dat ze slechts 1 Mii kunnen maken, want je kan momenteel tot 3000 Mii’s op je Wii U creëren alvorens de limiet bereikt is.
Miiverse |
Miiverse is Nintendo's eigen visie op online communicatie. Je kan Miiverse het beste vergelijken met een mengelmoes van sociale programma’s zoals Twitter en Reddit. Voeg hierbij een snuifje Steam Community Hubs aan toe en je kan je ongeveer een beeld scheppen over Miiverse. 100 vrienden kunnen toegevoegd worden zodat je hen steeds kan contacteren. Daarnaast kan je als het ware ook statusupdates plaatsen die voor iedereen zichtbaar zijn. Dit is dan weer de ideale gelegenheid om het principe van followers te introduceren, want je kan tot 1000 (onbekende) mensen volgen.
In Miiverse kunnen we ook game-specifieke communities terugvinden. Voor ieder spel kan je namelijk een reactie achterlaten. Heb je het gevoel dat je reactie een spoiler bevat, kan je dat als optie aanvinken en zal de reactie pas zichtbaar zijn voor anderen wanneer zij er op klikken. Beledigende content kan je gemakkelijk rapporteren en het geheel zal streng gemodereerd worden door Nintendo. Vloeken en aanstootgevend materiaal tekenen is dus geen goed idee. Miiverse kan ook ingame bekeken worden en kan zelfs in games geïmplementeerd worden. De launchgames van derde partijen bevatten dergelijke integratie niet, daar deze functie te laat voor hen beschikbaar gesteld werd. In de toekomst mogen we ons echter aan games verwachten die Miiverse op heel unieke manieren kunnen integreren.
Video Chat |
De GamePad bevat ook een naar de gebruiker gerichte camera, wat video chatten mogelijk maakt. Je kan een video chat-sessie starten met een van je vrienden door ze op te bellen. Wanneer iemand gebeld wordt, zal dit aangegeven worden door het oplichten van het lampje rond de Home-button. Tijdens het video chatten kan je ook aantekeningen maken op het scherm die de andere speler zal kunnen zien. Je kan maar maximaal met een iemand video chatten, maar je hoeft enkel je spel tijdelijk te onderbreken om vervolgens te video chatten. Voor deze service rekent Nintendo niets aan, maar let er wel op dat het video chatten vrij dataintensief kan zijn en bepaalde internetformules in België een bepaalde downloadlimiet hebben.
Wara Wara Plaza |
Daar heel wat mensen de Japanse naam voor het Wii U-menu wisten te appreciëren, heeft Nintendo er voor gekozen om de naam in het Westen te behouden. Je kan de plaza zien als een sterk sociaal en visueel getint hoofdmenu van de console, terwijl je op de GamePad een overzicht krijgt zoals we dit reeds bij de 3DS zagen. Wara Ware Plaza is ook het eerste wat je te zien krijgt zodra je console opgestart is. Wat vooral opvalt zijn de game-iconen die door Mii’s omgeven worden, terwijl een klein groepje Mii’s zich ook in het midden bevindt (de Mii’s die op je console staan). De andere Mii’s zijn afkomstig uit Miiverse en zullen dus grotendeels bestaan uit heel wat vreemdelingen.
De gedachte hierachter is dat je als het ware kan zien wat de Wii U-community zoal speelt. De games die verschijnen zijn dus niet per se spellen die in je bezit zijn. Door er op te klikken heb je de mogelijkheid om naar de eShop te gaan of de Miiverse-pagina van dit spel te openen. Er vallen nog heel wat andere opties en mogelijkheden in de Plaza te bespeuren, maar deze zijn vaak te specifiek om allemaal apart te op te sommen.
Wii Menu App |
Dankzij dit kanaal kan je al je Wii-games spelen. Het is namelijk zo dat de Wii U een speciale, afgesloten Wii-mode opstart dat enkel toegang heeft tot Wii-gerelateerde zaken. Hier kan je je Wii-spellen opstarten en het Wii-Winkelkanaal raadplegen. Het is ook mogelijk om je gekochte digitale titels van de Wii over te zetten naar de Wii U. Dit kan door middel van een speciale tool en een SD-kaart van tenminste 512MB. Hoe het overdragen van de informatie net in zijn werk gaat, kan je in de handleiding terugvinden, want het is toch een vrij uitgebreide taak.
Hoe dan ook zorgt dit kanaal ervoor dat de compatibiliteit van Wii-games zo goed als 100% is. Dit komt omdat Nintendo speciale (gemeenschappelijke) hardware heeft ingebouwd waardoor een dergelijk hoge compatibiliteit mogelijk is. Helaas zorgt dit er wel voor dat de basisresolutie van de spellen nog steeds maximum 480p is, al blijkt de Wii U deze resolutie zelfs enigszins op te vijzelen naar een hogere resolutie wanneer je tv dit ondersteunt. Wie had gehoopt op een native HD-upscaling, is er helaas aan voor de moeite. Gamecube-spellen worden niet meer ondersteund. Vermoedelijk zullen een aantal van deze titels in de toekomst hun weg weten te vinden naar de Virtual Console-catalogus in de eShop.
Toekomst |
De toekomst van de Wii U is voor velen, inclusief ons, een groot mysterie. We weten dat we de komende maanden heel wat titels zullen krijgen, waaronder heel wat potentiële toppers. Wat dacht je van Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge, Lego City: Undercover, Monster Hunter 3: Ultimate, Rayman Legends, Pikmin 3, Scribblenauts Unlimited en The Wonderful 101? Naast deze exclusives verschijnen er ook wat third party-games zoals Aliens: Colonial Marines, Injustice: Gods Among Us en Need for Speed: Most Wanted.
Het probleem op dit moment is echter dat we, buiten een handvol titels zoals Bayonetta 2 en Dragon Quest X, niet weten wat we na het einde van maart op de Wii U kunnen verwachten. Nintendo heeft er voor gekozen om deze titels nog een tijdje achter de hand te houden, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat men doorheen 2013 enig weerwerk wil bieden tegen de Xbox720- en PS4-aankondigingen. Dit kan er nu ook wel voor zorgen dat Nintendo heel wat potentiële kopers misloopt omdat de typische Nintendo-toppers zoals Smash Bros., Zelda, Mario en Metroid nog niet onthuld werden, al weten we allemaal dat deze in ontwikkeling zijn. Hoewel Nintendo Land al zeer mooi toont tot wat Nintendo met een HD-console in staat is, moet het Japanse bedrijf zich nog steeds bewijzen met een grafisch indrukwekkende game voor de hardcore gamer.
Voorts valt ook nog af te wachten hoe de online infrastructuur zal uitpakken. Op basis van hetgeen we tot nu toe gezien hebben, heeft Nintendo enkele grote stappen vooruit gezet, maar er zijn toch nog wat kinken in de kabel te bespeuren die de komende tijd opgelost zullen moeten worden. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat men het besturingssysteem genoeg weet te verbeteren of te vernieuwen in de komende maanden en jaren. De indie-ondersteuning toont alvast aan dat de ontwikkelaars ditmaal veel vertrouwen hebben gekregen in de online omgeving van Nintendo en we hopen dat hier nog meer mooie titels uit zullen voortvloeien.
Hoe dan ook lijkt Nintendo tot nu toe beter te doen dan we van de Wii en 3DS gewoon waren. Een sterke line-up om te beginnen, samen met heel wat potentiële gameplay-mogelijkheden en een veelbelovende online en sociale omgeving, zijn zaken waarmee je je console tot een succes kan laten uitgroeien. Een garantie tot succes is de Wii U allerminst, maar door zich te onderscheiden van de rest weet de Wii U wederom iets anders te brengen. Wij zijn alvast benieuwd naar de reactie van het publiek op de eerste HD-console van Nintendo en hopen dat we de komende jaren heel wat moois voorgeschoteld krijgen.